Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää väärää puolta tietä kävelevät sekä keskellä tietä kävelevät!!

Vierailija
17.03.2015 |

Miksi ei porukka voi vain kävellä oikeaa reunaa?? Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa??

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se käveliöille, mutta eikö pyöräilijöiden pidä väistää jalankulkiaa? Kerran eräs vanhempi henkilö ajoi melkein päin kun ei viitsinyt minua varoa. Siinä se sähisi minulle jotakin mutta jatkoin matkaani. En jäänyt sitä kuuntelemaan.

Vierailija
62/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järkevämpää kulkea jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettua kevyen liikenteen väylää oikeassa reunassa. Takaa tuleva pyörä sitten ohittaa vasemmalta. Minä voin olla juoksulenkillä kuulokkeet päässä, niin ei tule sekaannusta kummalta puolelta joku tulee pyörällä ohitseni tai kummalta puolelta minä ohitan kävelijän. Kyllä sitten ärsytti kun tuli kaksi kävelijää vastaan koiran kanssa samaa puolta kuin minä. Lisäksi, että eivät ymmärrä väistää heidän on pakko kulkea rinnakkain. Pakkohan minun oli tietty lopulta väistää kiltisti. Kerran taas tuli vastaan  2 henkilöä  varmaan 4 koiran kanssa. Varasivat molemmat tien reunat ja hädin tuskin mahduin heidän keskeltä ohi. Hyvä etten törmännyt koiraan. Eli toinen asia, mikä ärsyttää varsinkin näin korona-aikaan, mutta muutenkin, että kun ei voida yhtään antaa tilaa muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaupungissa jalkakäytävällä jengi kulkee väärää puolta???

Siis tullaan vastaan oikeaa puolta? MINÄ kävelen jalkakäytävän oikeaa puolta, niin pitäisi muidenkin tehdä. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja se pätee jalkakäytävälläkin.

Nykyään vastaan tepsuttelee väärää puolta vaikka kuinka monta ihmistä. Siinä sitten heitä väistelet väärälle puolelle.

Pahimmat kulkevat rinnakkain eivätkä edes väistä vastaantulijaa menemällä peräkkäin jonoon, vaan puskevat edelleen juoruten eteenpäin yhtenä rintamana. Vastaantulijana joutuu heitä väistämään joko selkä seinää vasten tai hyppien kadulle autokaistalle, ple!

Ja niistä kaupungin jalkakäytävillä fillaroivista i-dareista: sen verran voisi liikennesääntöjä yleissivistykselläänkin tietää, että jalkakäytävää saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotiaat. Muu jengi ajaa autojen joukossa (tai tietenkin pyörätietä, jos sellainen hienous vieressä on). Joo onhan se vaarallista, mutta näin määrää laki. Sinä ET saa ajella jalankulkijoiden joukossa.

Böndet erottuu heti joukosta, kun luulevat, että on OK Helsingin keskustassa fillaroida jalkakäytävää.

Vierailija
64/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun tää aihe nousee säännöllisesti esiin.

LAIN MUKAAN JALANKULKIJA SAA ITSE VALITA, KUMPAA REUNAA KÄVELEE.

Lisäksi opetan lapsen kulkemaan vasenta reunaa, sillä kun pyöräilijä ajaa aina oikealla, ei lapsi ole samaan suuntaan menevien tiellä eikä poukkoile äkisti askelta sivulle ohitustilanteessa, kun ei edes tiedä, että pyörä on takana. Samaa puolta vastaantulevan pyörän lapsi näkee helpommin ja ohittava pyöräilijä osaa ennakoida vielä kehittyvän lapsen liikkeet paremmin kun kumpikin näkee toisensa.

Kevyenliikenteenväylällä saa vapaasti valita, missä kulkee. Suositus toki on, että kaikki kulkisivat oikeassa reunassa. Autotiellä, jossa ei ole jalkakäytävää, jalankulkijat kuuluvat vasempaan reunaan. Oikeaa reunaa saa kulkea vain, jos siihen on selkeä syy (esim. kääntyminen risteyksestä oikealle ja tien ylitys siinä kohtaa olisi vaarallinen).

Vierailija
65/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat-1?gclid=CjwK…

Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei jostain syystä onnistu, kävelijän on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin, jos se suinkin on mahdollista.

Pyörätiellä kävellen kulkevan on yleensä käytettävä sen reunaa.

Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.

Polkupyörää tai mopoa taluttava saa käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Kävellen saa pihakadulla kulkea sen kaikilla osilla. Kävelijä ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä.

Myös kävelijä on liikenteessä tienkäyttäjä, jolla on myös tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Tienkäyttäjänä kävelijän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Vierailija
66/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on järkevämpää kulkea jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettua kevyen liikenteen väylää oikeassa reunassa. Takaa tuleva pyörä sitten ohittaa vasemmalta. Minä voin olla juoksulenkillä kuulokkeet päässä, niin ei tule sekaannusta kummalta puolelta joku tulee pyörällä ohitseni tai kummalta puolelta minä ohitan kävelijän. Kyllä sitten ärsytti kun tuli kaksi kävelijää vastaan koiran kanssa samaa puolta kuin minä. Lisäksi, että eivät ymmärrä väistää heidän on pakko kulkea rinnakkain. Pakkohan minun oli tietty lopulta väistää kiltisti. Kerran taas tuli vastaan  2 henkilöä  varmaan 4 koiran kanssa. Varasivat molemmat tien reunat ja hädin tuskin mahduin heidän keskeltä ohi. Hyvä etten törmännyt koiraan. Eli toinen asia, mikä ärsyttää varsinkin näin korona-aikaan, mutta muutenkin, että kun ei voida yhtään antaa tilaa muille.

No näinpä! Pitäisi (ihmisten lisäksi) niitä koiriakin opettaa käytöstavoille, eikä antaa kulkea flexi levällään vieden koko kadun leveyttä.

Muita ihmisiä ei osata enää ottaa huomioon ollenkaan. On vain minä-minun-minulle -oikeudet. Eli surkeat käytöstavat! Missä lie turvemajassa kasvaneita...

Vierailija
67/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselijöille : kävelytiellä kävellään oikeaa reunaa, autotiellä vasenta. Mä muuten tänään epähuomiossa kävelin pyöräkaistaa.

Ei vaan kävelytiellä voi kävellä oikeaa tai vasenta reunaa!

Kyllä, mutta käytännöllisintä ja loogisinta olisi, jos kaikki kulkisivat oikeaa laitaa.

Vierailija
68/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaupungissa jalkakäytävällä jengi kulkee väärää puolta???

Siis tullaan vastaan oikeaa puolta? MINÄ kävelen jalkakäytävän oikeaa puolta, niin pitäisi muidenkin tehdä. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja se pätee jalkakäytävälläkin.

Nykyään vastaan tepsuttelee väärää puolta vaikka kuinka monta ihmistä. Siinä sitten heitä väistelet väärälle puolelle.

Pahimmat kulkevat rinnakkain eivätkä edes väistä vastaantulijaa menemällä peräkkäin jonoon, vaan puskevat edelleen juoruten eteenpäin yhtenä rintamana. Vastaantulijana joutuu heitä väistämään joko selkä seinää vasten tai hyppien kadulle autokaistalle, ple!

Ja niistä kaupungin jalkakäytävillä fillaroivista i-dareista: sen verran voisi liikennesääntöjä yleissivistykselläänkin tietää, että jalkakäytävää saa ajaa pyörällä vain alle 12-vuotiaat. Muu jengi ajaa autojen joukossa (tai tietenkin pyörätietä, jos sellainen hienous vieressä on). Joo onhan se vaarallista, mutta näin määrää laki. Sinä ET saa ajella jalankulkijoiden joukossa.

Böndet erottuu heti joukosta, kun luulevat, että on OK Helsingin keskustassa fillaroida jalkakäytävää.

Miljoonakaupungeissa Japanissa tämäkin toimii: kaikki kävelevät oikeaa puolta ja liikenne sujuu ongelmitta, vaikka olisi millainen ruuhka metrossa tai kaduilla.

Vierailija
69/77 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkakäytävällä jalankulkija saa valita, kumpaa puolta kuljetaan, kunhan kulkee reunassa. Jos jalankulkija kulkee ajotiellä, missä ei ole jalkakäytävää, silloin kuljetaan vasemalla. Jos on yhdistetty pyörätie-jalkakäytävä, mennään reunassa, mutta jos on erikseen pyörä- ja jalankulkijan kaistat, mennään siinä jalankulkijan kaistalla, mutta reunassa silti. 

Jokainen, joka väittää muuta, mars liikenneturva.fi-sivuille tarkistamaan. 

Taitaa olla lakipykälässä nykyään että ajoradalla oikeaa tahi vasenta puolta. Fiksua olisi jos jalkakäytävällä/kevyen liikenteen väylällä kuljettaisiin aina oikealla.

Vierailija
70/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kävelen vasenta puolta kävelytiellä niinkuin jo koulussa opetettu! Niinkuin kuuluukin

Autolla ajetaan oikeata puolta ei kävellä kävelytiellä

Vierailija
71/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ajaa autoillaankin keskiviivan päällä vastaantulijoista välittämättä. Ne vasta ärsyttääkin.

Vierailija
72/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin minä kontatakin, jos se kävely häiritsee.

Vierailija
73/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellen vasenta puolta,ulkoilijat koirankuljettajat. Pyöräilijät skootteristit ja mopoilijat oikeaa. Niin tienvartta kuin jalankulkuväylällä. Helppoa.

Vierailija
74/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on opetettu jo koulussa,että kävellen mennään vasenta.

Mutta ei pyörätiellä.

Vierailija
75/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut niin poukkoilevaa ohjeistusta ja lakeja eri aikoina, että nykyään kaikki poukkoilee aivan kuin lainsäädäntökin.

Vierailija
76/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama se, missä jalankulkijat kävelevät mutta muutaman kerran on tullut PYÖRÄILIJÄ väärää puolta vastaan, eli ajanut vasemmalla. ja kyseessä on ollut aikuiset

Vierailija
77/77 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lienee hämeenlinnalainen? Ainoa paikka, jossa olen kokenut vihamielisyyttä jalkakäytävällä kulkiessani. Tosin, oli ihan sama kumpaa puolta tiestä ja jalkakäytävästä kuljin, aina sama vihainen mulkoilu. Oli ehkä vain ” maan tapa”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän