Ärsyttää väärää puolta tietä kävelevät sekä keskellä tietä kävelevät!!
Miksi ei porukka voi vain kävellä oikeaa reunaa?? Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa??
Kommentit (77)
Suomessa ollaan niin tunnollisia (ja nipoja). Poistu mihin tahansa Suomen rajojen ulkopuolelle, niin eipä ole kovin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen oikeaa reunaa. Jos joku tekee toisin, viisaampi väistää. Koska olen iso ja vahva mies, se viisaampi on aina vasenta laitaa kulkeva. Muutenhan se saattaa vaikka kaatua.
Napakka potku munille saa tuollaisen idiootin kontalleen ojaan.
No no, Neiti Näpsä ei nyt siellä kuvittele itsestään liikoja.
Olen tottunut kävelemään jalkakäytävän reunaa pitkin. Häiritseekö se autoilijoita?
Koska autotiellä jalankulkijan on kuljettava vasenta reunaa ja pyöräilijän oikeaa reunaa, on minusta vain todella loogista kulkea näin myös kevyenliikenteenväylillä.
Joku aijemmin mainitsi tuon koiran taluttamisen, no vasemmalla puolen minäkin koiraa aina talutan, koska lenkkireittimme kulkee pääasiassa autotien reunaa.
Joskus pitänyt siirtyä oikeaan laitaan kevyenliikenteenväylällä, koska
A) joku tulee vastaan samaa reunaa, eikä osoita väistämisen merkkejä tai
B) kevyenliikenteenväylä muuttuu sellaiseksi, että vasemmalla puolen ei ole autotien ja meidän välissä ojaa/penkkaa/mitään.
Oikealla puolen käveleminen tuntuu todella oudolta joka kerta, koska harvemmin sitä reunaa tulee käveltyä.
Mutta sääntöjen mukaanhan kävellä saa kumpaa reunaa vain, paitsi autotiellä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]
Ärsyttää kun tää aihe nousee säännöllisesti esiin.
LAIN MUKAAN JALANKULKIJA SAA ITSE VALITA, KUMPAA REUNAA KÄVELEE.
Lisäksi opetan lapsen kulkemaan vasenta reunaa, sillä kun pyöräilijä ajaa aina oikealla, ei lapsi ole samaan suuntaan menevien tiellä eikä poukkoile äkisti askelta sivulle ohitustilanteessa, kun ei edes tiedä, että pyörä on takana. Samaa puolta vastaantulevan pyörän lapsi näkee helpommin ja ohittava pyöräilijä osaa ennakoida vielä kehittyvän lapsen liikkeet paremmin kun kumpikin näkee toisensa.
Lain mukaan jalankulkija käyttää tien vasenta reunaa. Pyörätie ei ole tieliikennelain tarkoittama tie.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle
"Jos kuljet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, voit kulkea joko oikeaa tai vasentalaitaa."
Pyörätiellä ei saa kävellä.
Jalankulkijan paikka on ajoradan vasemmassa reunassa. Jalkakäytävällä ja kevyenliikenteen väylällä saa kävellä kummassa reunassa tahansa. Misään tilanteessa ei velvoiteta käyttämään oikeaa reunaa.
Suoraan sanotta vituttaa tuollaiset uuvatit, jotka keksivät omia liikennesääntöjä ja vaativat vielä muita noudattamaan näitä omia sääntöjään. Toissapäivänä marketin ovella tuli nainen vastaan ja huomautti että kuljen väärästä ovesta. No ei niissä ovissa ollut mitään kulkusuuntia, mutta tämä ihraperse oli päättänyt että hänen kulkuovensa on se mistä mennään sisälle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:27"]
Ärsyttää kun tää aihe nousee säännöllisesti esiin.
LAIN MUKAAN JALANKULKIJA SAA ITSE VALITA, KUMPAA REUNAA KÄVELEE.
Lisäksi opetan lapsen kulkemaan vasenta reunaa, sillä kun pyöräilijä ajaa aina oikealla, ei lapsi ole samaan suuntaan menevien tiellä eikä poukkoile äkisti askelta sivulle ohitustilanteessa, kun ei edes tiedä, että pyörä on takana. Samaa puolta vastaantulevan pyörän lapsi näkee helpommin ja ohittava pyöräilijä osaa ennakoida vielä kehittyvän lapsen liikkeet paremmin kun kumpikin näkee toisensa.Lain mukaan jalankulkija käyttää tien vasenta reunaa. Pyörätie ei ole tieliikennelain tarkoittama tie.
https://www.liikenneturva.fi/fi/selkosuomi/ohjeita-jalankulkijalle
"Jos kuljet yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, voit kulkea joko oikeaa tai vasentalaitaa."
Pyörätiellä ei saa kävellä.
Saahan pyörätiellä kävellä, ihan samoin kuin ajoradalla, eli sen reunassa, paitsi että pyörätiellä kävellessä ei tarvi käyttää vasenta reunaa. Opetelkaa toopet liikennesäännöt, koska kuitenkaan että pysy koko ajan kotona, vaan liikutte ihmisten ilmoilla.
TLL 40§
"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."
Menkää vaikka Helsingiin kävelemään vasenta laitaa niin kohta huomaamatta siirrytte tien oikealle puolelle koska valtaosa täällä kävelee oikealla
Mutta mistä tiedän, kumpi, mikä puoli, on se oikeapuoli, siis ihan oikeasti en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla se koirakin opetetaan kulkemaan.
Miksi? Mä oon opettanu koirat siihen, että ne osaa kävellä ihan kummalla puolella tahansa...
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävällä jalankulkija saa valita, kumpaa puolta kuljetaan, kunhan kulkee reunassa. Jos jalankulkija kulkee ajotiellä, missä ei ole jalkakäytävää, silloin kuljetaan vasemalla. Jos on yhdistetty pyörätie-jalkakäytävä, mennään reunassa, mutta jos on erikseen pyörä- ja jalankulkijan kaistat, mennään siinä jalankulkijan kaistalla, mutta reunassa silti.
Jokainen, joka väittää muuta, mars liikenneturva.fi-sivuille tarkistamaan.
Juuri näin. Lisäisin tähän vielä, että pyöräilijän ja jalankulkijoiden kaistat erotetaan yhtenäisellä viivalla. Katkoviiva tarkoittaa kulkusuunnan osoittavia kaistoja. Tällöin sekä pyöräilijät että kävelijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä, eli katkoviivan erottamilla kevyenliikenteenväylän puoliskoilla kuljetaan vain yhteen suuntaan.
Kellon soittaminen ei tarkoita aina sitä, että pitää väistää. Kelloa voi soittaa varoittaakseen, että edelläoleva ei muuta kulkulinjaansa äkillisesti ja jää pyörän alle. Jotkut nimittäin hortoilee puolelta toiselle siellä kevyen liikenteen väylällä.
itseä ärsyttää ryhmät, jotka haluavat välttämättä kulkea vierekkäin kapealla jalkakäytävällä, eivätkä väistä vastaantulijoita koska keskustelut ovat niiiin tärkeät ettei voi tilaa antaa. Pari kertaa olen pitänyt pääni ja kävellyt suoraan porukan välistä koska en ala väistämään ajotielle vastaantulevaa kanalaumaa
En jaksa enää ärsyyntyä vasemman puolen vastarannan kiiskistä, kunhan huomioitte muut kulkijat. Pahinta ovat nämä koiriaan ulkoiluttavat keskellä väylää kävelevät. Kun lähestyy pyörällä et voi luottaa, että kulkija toimii loogisesti, vaan saattaa hypähtää suoraan eteesi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on opetettu jo koulussa,että kävellen mennään vasenta.
No niin, olet käynyt koulusi joskus 70-luvulla, tai sitten maalla. Eli kun kävellään tiellä, jossa ei ole jalkakäytävää, kuljetaan vasemmalla. Siksi silloin aikoinaan opetettiin että kuljetaan vasemmalla, kun jalkakäytävä oli harvinaisuus paitsi isoimmissa kaupungeissa. Itse asuin kyllä kaupungissa, mutta se oli niin pieni että koulumatkat kuljin teitä joilla ei ollut jalkakäytäviä.
Mutta: Jos ja kun se jalkakäytävä on, kuljetaan sen oikeaa reunaa!
Vierailija kirjoitti:
itseä ärsyttää ryhmät, jotka haluavat välttämättä kulkea vierekkäin kapealla jalkakäytävällä, eivätkä väistä vastaantulijoita koska keskustelut ovat niiiin tärkeät ettei voi tilaa antaa. Pari kertaa olen pitänyt pääni ja kävellyt suoraan porukan välistä koska en ala väistämään ajotielle vastaantulevaa kanalaumaa
Pitääpä jatkaa vielä ettei jää epäselväksi, nämä ryhmät ovat aina naisista koostuvia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama kummassa laidassa kulkee, kunhan kulkisi siellä laidassa.
Yleensä kävelen keskellä, koska ne laidat on kuorrutettu koiran pskalla.
Siirryn laitakävelijäksi heti kun tämä ongelma poistuu. Siihen asti mennään keskikaistaa.
Ovatko he jotka pitävät kiinni liikennelakiin kirjatusta oikeudestaan kävellä kevyen liikenteen väylällä kummalla puolella tahansa ehkäpä maalaisia?
Helsingissä on ainakin kevyen liikenteen väylät vilkkaasti liikenneityjä - eri nopeuksilla kulkevia pyöräilijöitä ja kävelijöitä huiskii molemmista suunnista toistensa ohi. Kun kaikki kulkevat oikealla puolella, väistämis- ja ohitussuunnat ovat selvät, ja onnettomuusriski pienenee.
Molemmilla tien reunoilla on ok kävellä, ei ole olemassa "oikeaa" reunaa. Tiedoksesi ap.
vasen