Lapset ja ulkonäköpaineet: Mikä näitä ihmisiä vaivaa?!
Just oli uusimmissa feissarimokissa se fitness-äiti, joka oli huolissaan normaalipainosen kolmevuotiaan painosta ja siitä, ettei tämä ole kiinnostunut urheilusta. Ja että millaisen kuvan fitnesspiirit saavat heistä vanhemmista.
Ja nyt täällä palstalla oli äsken ihokarvakeskustelussa tällainen kommentti: "Kyllä mä ainakin kehotan tyttöä ajelemaan karvat ainakin sääristä ja kainaloista, koska onhan se nyt jo hyvien tapojen mukaista. Ja aika noloa olis lapsellekin esitellä karvojaan julkisesti esim. uimahallissa ja kun tulee kesä. Häpykarvoihin en puutu alle 15-vuotiaalla ainakaan. Ja ehkä sittenkin lapsi saa itse päättää, kyllähän se saa mallia kuitenkin myös kavereilta ja netistä, jotta tajuaa itsekin mikä on ns. normaalia. Olisi varmaan kiusallista jos äiti opastaisi siinä asiassa."
Siis mitä ihmettä tämä oikein on? Vanhemmat haluavat kontrolloida lastensa ulkonäköä, koska heitä itseä nolottaa jotkin aivan normaalit asiat? Tai pelätään oman maineen puolesta, jos lapsi ei olekaan fitnessmallin mitoissa alle kouluiässä? Sanokaa nyt pliis, että tällaiset äidit on vain pieni vähemmistö :(
Kommentit (18)
Eiköhän jokainen saa ihan ite päättää miten lapsensa kasvattaa?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:39"]
Eiköhän jokainen saa ihan ite päättää miten lapsensa kasvattaa?
[/quote]
Niin, että vanhemmille oikeus laittaa 3-vuotiaat harrastamaan jotain kilpaurheilua ja kiinteyttämään kroppaa? Ei hyvää päivää.
Ai siis kainalokarvojen pitäisi antaa rehottaa, kun on niin "luonnollista" ja nuori haisee sitten hieltä ja joutuu ehkä kiusatuksi? Mikä teitä luomumammoja oikein vaivaa, olisi oikea kysymys! Nykyään aikuiset miehetkin mielellään ajavat kainalokarvansa juuri hienhajun vuoksi.
En näe karvojen ajelua mitenkään pöyristyttävänä. Käytetäänhän lapsia kampaajallakin ja moni on kiinnostunut jo alle teini-iässä omasta ulkonäöstään, vaatetyyli on tärkeä ym. Ei sitä kehitystä voi oikein pysäyttääkään. Taisi olla tyttö jotain 10v kun säärikarvat alkoivat häiritä. Alkoi kauhistella jalkojaan miten ovat niin karvaiset ettei voi shortseja pitää. Ihmetteli miksi hänellä on niin karvaiset jalat, mutta minulla ei. Sanoin että ajan karvat pois. Tyttö ei ollut tiennyt että niin voi tehdä ja ajettiin ne karvat pois häneltäkin. En ymmärrä miksi pakottaakaan lasta kärsimään jostain ulkonäköasiasta joka on helposti muutettavissa ja jonka muuttaminen ei mitenkään vaaranna terveyttä. En edes ymmärrä miten joku karvojen ajelu nyt liitetään tähän sairaalloiseen fitness-mammaan kun kyse on totaalisen eri asiasta. Vai ihanko oikeasti normaalipainoisen taaperon laihduttaminen on ihan sama kuin teinin karvojen ajelu?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:07"]
Ai siis kainalokarvojen pitäisi antaa rehottaa, kun on niin "luonnollista" ja nuori haisee sitten hieltä ja joutuu ehkä kiusatuksi? Mikä teitä luomumammoja oikein vaivaa, olisi oikea kysymys! Nykyään aikuiset miehetkin mielellään ajavat kainalokarvansa juuri hienhajun vuoksi.
[/quote]
Jos haisee hieltä, niin siitä voi tietysti huomauttaa. Ei kainalokarvat automaattisesti haise. Ja harvoin sellaisella 11-vuotiaalla karvat vielä "rehottaa".
Ei karvoja tarvitse väkisin pitää. Mutta minusta ei myöskään pidä opettaa, että naisen ihokarvoissa on lähtökohtaisesti jotain iljettävää ja hävettävää. En mäkään esim. kiellä teiniä värjäämästä hiuksia, mutten myöskään sano, että hiukset on PAKKO värjätä, koska se oma luonnollinen väri on yksinkertaisesti karsea tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:16"]
En näe karvojen ajelua mitenkään pöyristyttävänä. Käytetäänhän lapsia kampaajallakin ja moni on kiinnostunut jo alle teini-iässä omasta ulkonäöstään, vaatetyyli on tärkeä ym. Ei sitä kehitystä voi oikein pysäyttääkään. Taisi olla tyttö jotain 10v kun säärikarvat alkoivat häiritä. Alkoi kauhistella jalkojaan miten ovat niin karvaiset ettei voi shortseja pitää. Ihmetteli miksi hänellä on niin karvaiset jalat, mutta minulla ei. Sanoin että ajan karvat pois. Tyttö ei ollut tiennyt että niin voi tehdä ja ajettiin ne karvat pois häneltäkin. En ymmärrä miksi pakottaakaan lasta kärsimään jostain ulkonäköasiasta joka on helposti muutettavissa ja jonka muuttaminen ei mitenkään vaaranna terveyttä. En edes ymmärrä miten joku karvojen ajelu nyt liitetään tähän sairaalloiseen fitness-mammaan kun kyse on totaalisen eri asiasta. Vai ihanko oikeasti normaalipainoisen taaperon laihduttaminen on ihan sama kuin teinin karvojen ajelu?
[/quote]
On kaksi eri asiaa
1) Sallia lapselle/teinille karvojen ajelu, jos hän itse haluaa, ja opastaa häntä siinä
2) Painostaa lasta/teiniä ajelemaan karvansa ja opettaa, että karvaisuus on nolo ja iljettävä asia
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:16"]
[/quote]
On kaksi eri asiaa
1) Sallia lapselle/teinille karvojen ajelu, jos hän itse haluaa, ja opastaa häntä siinä
2) Painostaa lasta/teiniä ajelemaan karvansa ja opettaa, että karvaisuus on nolo ja iljettävä asia
[/quote]
Niin, vanhemmiltahan näitä asenteita opitaan (kavereiden ja netin lisäksi). Ja kuinka ollakaan AV:llakin tuntuu olevan, että mammoja ei hävetä suurinpiirtein mikään yhtä paljon kuin siistimättömät häpykarvat (jos esim. jäänyt gynekologikäyntiä varten ajelematta). Mullakaan ei mitään puskaa ole, mutta en silti pidä karvoitusta hävettävänä asiana. Ihmisillä nyt sattuu kasvamaan karvaa, mitä sitten? Aletaanko opettaa lapsillemme myös, että isot nenät, ohuet hiukset, pienet rinnat tai vaikka vihreät silmät ovat rumia?
Poikaa olen valistanut tytöistä mutta en ulkonäköön liittyvistä asioista.
Siinä vaiheessa kun haaleelle suomalaistytölle tulee karvoitus niin ei sitä kiinnosta äidin neuvot mistä niitä karvoja pitää ajella ja mistä ei.
Narsistille lapsi on oman itsen jatke. Tuli vaan mieleen.
Toivottavasti joku on siitä fitness-mammasta tehnyt lastensuojeluilmoituksen!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:21"]Toivottavasti joku on siitä fitness-mammasta tehnyt lastensuojeluilmoituksen!
[/quote]
Kuulemma tehtiin.
No itse olen niitä äitejä jotka ovat opastaneet esim. kainaloiden ajeluun.
Tyttäreni joutui kiusatuksi ja syrjityksi, enkä halunnut että kiusaajat saavat lisää aihetta naureskella mikäli tyttäreni ei ole edes hoksannut jos muut ajelevat kainaloitaan.
Itselläni kun nuo turppaat rehottavat valtoimenaan niin epäilen etteivät edes tajuaisi ettei monellakaan ole pokkaa antaa rehottaa.
Aikuisena minulla on rohkeutta toimia näin, mutten halua lapseni tiedostamattaan olevan jotenkin "erilainen" ja saavan siitä syystä naureskelua.
Tosin sen jälkeen kun olen opastanut, valinta on ollut nuoren oma, eikä hän kovin säännöllisesti ole ajellutkaan. Mutta katsoin velvollisuudekseni kertoa mitä monet nykyisin pitävät "nolona".
http://www.feissarimokat.com/2015/03/apua-vauvani-ei-jumppaa/
täältä löytyy kyseinen fitness-mamma. Ls-ilmoitus on tehty jo.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:26"]
No itse olen niitä äitejä jotka ovat opastaneet esim. kainaloiden ajeluun. Tyttäreni joutui kiusatuksi ja syrjityksi, enkä halunnut että kiusaajat saavat lisää aihetta naureskella mikäli tyttäreni ei ole edes hoksannut jos muut ajelevat kainaloitaan. Itselläni kun nuo turppaat rehottavat valtoimenaan niin epäilen etteivät edes tajuaisi ettei monellakaan ole pokkaa antaa rehottaa. Aikuisena minulla on rohkeutta toimia näin, mutten halua lapseni tiedostamattaan olevan jotenkin "erilainen" ja saavan siitä syystä naureskelua. Tosin sen jälkeen kun olen opastanut, valinta on ollut nuoren oma, eikä hän kovin säännöllisesti ole ajellutkaan. Mutta katsoin velvollisuudekseni kertoa mitä monet nykyisin pitävät "nolona".
[/quote]
Surullista, että näin on. Toisaalta ymmärrän sua. Toisaalta jäin miettimään, millä kaikilla tavoilla lapsesta pitäis yrittää tehdä "normaali", jotta kiusaajat eivät kiusaisi. Eli mennään kiusaajien ja ahdasmielisten ihmisten ehdoilla, tehdään omasta lapsesta mahdollisimman sopiva heille. :/
Siis voihan sitä hienovaraisesti vaikka kertoa sheivaamisesta ja siitä, miksi jotkut sitä tekee. Mutta minä en kyllä ainakaan ikinä toivoisi, että 15v. tyttäreni "ottaisi netistä mallia siitä, millainen on normaali häpykarvoitus".
Ihan itse me täälläkin luodaan niitä paineita. Ajatellaan vaikka sitä Madonnan tytärtäkin, eiköhän senkin karvoja ole täällä kauhisteltu urakalla.
Meistä se muutos lähtee, mutta minä en halua omasta lapsesta sitä ainoaa vastarannan kiiskeä.
Tietystikään en halua netistä hakevan sitä mallia ja menevän liian pitkälle, mutta kainalo- ja ehkä säärikarvatkin, ja miksei bikinirajatkin, ovat vähän eri juttu.
4
Voi hyvänen aika. Voi hyvänen aika.