Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella huono kummi, häpeän sitä

Vierailija
29.02.2024 |

Kummilapseni ovat 10-vuotiaita. Silloin kun he olivat lapsia, olin enemmän tekemisissä lasten äitien kanssa, viikottain. Joskus olin lastenhoitoapuna ja vein kummilapsia elokuviin ja syömäänkin. Kesäisin olin yötäkin lomilla useitä öitä ja olin apuna ja kaverina.

Nykyään olen vieraantunut kummilapsistani ja heidän äideistään ja annan toki heille lahjan synttäreinä ja joskus jouluisin. En näe heitä enää juurikaan ja fb:stä vain luen, että mitä touhuilevat nykyään. 

Huono omatunto. Kuinka paljon itse olette tekemisissä kummilasten kanssa tai kuinka paljon teidän lasten kummit on tekemisissä? 

Kommentit (12)

Vierailija
2/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kummi. Kadun sitä todella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on väärin kantaa syyllisyyden taakkaa:( Koska myös sun kummilasten perheet voisivat olla aloitteellisia sun suuntaan. Mulla esimerkiksi on 7-vuotias kummipoika, joka pitää minuun oma-aloitteisesti yhteyttä ja on viettänyt nyt talvilomaviikon kokonaan mun luona:) 

Vierailija
4/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut puoliväkisin kummiksi lapselle jonka vanhemmat olivat minulle lähes vieraita.  Ei olisi vähempää kiinnostanut enää uusi kummilapsi kun ei kiinnostaneet aikaisemmatkaan.  Nyt pakkopullaa tarjolla seuraavan apaut 13 vuotta. Ja varsinkaan, kun meillä ei ole vanhempien kanssa mitään yhteistä, vain yksi yhdistävä tekijä. Ja sillä ei pitkään kahvipöydässä saa juttua aikaiseksi.

Vierailija
5/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeällä kasvatettu. Surullista.

Vierailija
6/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tekemisissä enkä avusta. Ihan hevon höröö koko kummius eikä sillä nykyään enää mitään virkaa ole.

Lahjoja ja rahaa toki saa syytää ihan mielensä mukaan jos sitten sillä itsensä kovin hyväksi ja tärkeäksi kummiksi haluaa ylentää. 🤣

Lapsen ja perheeseen kuulumattoman vieraan läheinen suhde nykyään alkaa kuullostamaan hieman oudolta.

Läheisimpien välien onnistuminen vaatisi kummin olevan sukulainen, äidin tai isän sisaruksia.

Vierailija
7/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tekemisissä enkä avusta. Ihan hevon höröö koko kummius eikä sillä nykyään enää mitään virkaa ole.

Lahjoja ja rahaa toki saa syytää ihan mielensä mukaan jos sitten sillä itsensä kovin hyväksi ja tärkeäksi kummiksi haluaa ylentää. 🤣

Lapsen ja perheeseen kuulumattoman vieraan läheinen suhde nykyään alkaa kuullostamaan hieman oudolta.

Läheisimpien välien onnistuminen vaatisi kummin olevan sukulainen, äidin tai isän sisaruksia.

Miksi helvetissä olet sitten suostunut kummiksi?

Vierailija
8/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joltain piti saada nimi paperiin kun ei ollut muitakaan.

Sanottiin kyllä ettei ole mitään vaatimuksia.

Vierailija
9/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tehnyt kummilapseni kanssa mitään kahdestaan. Välimatkaa meillä on aina ollut noin 500 km. Muistin häntä synttäreinä ja jouluna noin 25-vuotiaaksi, sen jälkeen enää en. Olen nähnyt häntä pari kertaa vuodessa, joskus on mennyt pidempiäkin aikoja, etten ole nähnyt.

Vierailija
10/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama jos nimensä rustaa kummikirjaan kun kukaan ei kuitenkaan halua sitä kristillistä kasvatusta kummilta.

Joskus ennenvanhaan kummilla oli etuoikeus saada lapsi jos vanhemmille tapahtuu jotain

mutta nykyäänhän sellaista oikeutta ei ole.

Nykyään ei saa toisten lapsia kasvattaa. Kuinka siellä kenenkään perheessä voi kukaan vieras hääriä kasvattamassa

lasta.

Kummius ei vaan toimi nykypäivänä enää sillain kuin muinoin joskus kummiuden tarkoitus oli.

Se olisi jo aika poistaa ihan kokonaan ettei ihmisille tule turhia paineita yhden nimen rustaamisen takia.

Tai voisiko sanoa ettei ole mitään vaatimuksia vaan kaikki vapaaehtoista elämäntilanteet huomioonottaen että ne

voivat puolin ja toisin muuttua kuten luonnollisesti. Väärin koittaa jotain väkinäistä "virkaa" toteuttaa joka ei toimi

tullen ihan turhaan jotain omantunnontuskia.

Vierailija
11/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmillista luettavaa. Sanoisin silti, että ennemminkin kummilapsiesi vanhemmilla on peiliin katsomisen paikka. 

Vierailija
12/12 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi AP,

Älä häpeä. Mä ajattelen, että kummit on tekemisissä sen verran kuin voivat ja haluavat ja enempää ei voi vaatia.

Itse näen kummilapsiani muutaman kerran vuodessa. Harvakseltaan, valitettavasti, koska elämä. En vain repeä enempään, kun välimatkaakin on lähemmäs 400km.

Omien lasteni kummit näkevät lapsiani harvemmin myöskin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi