Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut extraajat, kostatteko työpaikalle?

Vierailija
17.03.2015 |

Teen tarjoilijan/tiskarin/siivoojan hommia extraajana pikku perheravintolassa. Haluaisin pysyvän työn mutta ei anneta. Olen niin vittuuntunut tästä että olen alkanut kostamaan työnantajalle. Varastelen ruokaa, jätän osan siivouksista tekemättä, kuten en desinfioi leikkuukonetta tai työpintoja, pyyhin vain näkyvät liat rätillä pois. Pistän veitset pesukoneeseen (kiellettyä koska veitset menevät huonoon kuntoon) ja muuta pikku jäynää.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, viimeisenä työpäivänä nyysin sieltä pinon sellaisia leimakortteja (leimattuina tietysti), oli tyyliin osta kuusi, saat 7. ilmaiseksi tms. Mutta vielä en ole mennyt lunastamaan noita, mut tunnetaan liian hyvin kaikissa alueen liikkeissä.

Enkä enää tiedä onko tuota leimakorttikamppista enää voimassakaan.

Vierailija
2/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis toi ap:n vika on. On yleistä palvelualalla, että ei vakinaisteta tai tarjotaan tuntisopimusta, jolla ei elä. Ap on vain hyvä esimerkki siitä, kuinka nykyään ekstrauksella ja vuokratyöllä katkeroitetaan työntekijöitä. Lopuksi tietysti todetaan, että kaikki on aina " oma vika".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:34"]Sinähän kostat asiakkaille! Joku voi oikeesti sairastua sun vuoksi. Oletko jo täysikäinen?
[/quote]

Olen 22-vuotias eli kyllä. Ja JOS joku asiakkaista saa salmonellan, siitä tulee vain ripuli.
Ap
[/quote]
"Vain" ripuli? Viimeksi kun mulla oli paha semmonen, olin sairaalassa tiputuksessa kuivumisen takia. Että lopetapa tollanen perkeleen pelleily!

Vierailija
4/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmonellasta sen verran, että veljeni sai sen taaperona. Joutui olemaan ainakin 4-5kk pois tarhasta. Yhteiskunta kustansi kodinhoitajan. Äiti joutui kuskaamaan kakkanäytteitä kuukausikaupalla, kun aina kahen näytteen jälkeen tauti vielä näkyikin. Että älkää hyvät ihmiset vähätelkö sitä minään pikku ripulina!

Vierailija
5/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:42"]Höpsis toi ap:n vika on. On yleistä palvelualalla, että ei vakinaisteta tai tarjotaan tuntisopimusta, jolla ei elä. Ap on vain hyvä esimerkki siitä, kuinka nykyään ekstrauksella ja vuokratyöllä katkeroitetaan työntekijöitä. Lopuksi tietysti todetaan, että kaikki on aina " oma vika".
[/quote]

Näin on. Vuokratyöt ja kaikenlaiset pätkät lisääntyvät monella alalla. Siinä ei kukaan voita kun työntekijät katkeroituvat ja tekevät ties mitä.

Vierailija
6/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi, vanhus tai huonokuntoinen voi hyvinkin kuolla salmonellaan tai ruokamyrkytykseen. Ei ole leikin asia.

Vierailija
7/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:42"]

Höpsis toi ap:n vika on. On yleistä palvelualalla, että ei vakinaisteta tai tarjotaan tuntisopimusta, jolla ei elä. Ap on vain hyvä esimerkki siitä, kuinka nykyään ekstrauksella ja vuokratyöllä katkeroitetaan työntekijöitä. Lopuksi tietysti todetaan, että kaikki on aina " oma vika".

[/quote]

Kyllä ammattitaitoiset ja hyvät työntekijät halutaan pitää työpaikalla kynsin ja hampain kiinni. Olen ihan itse omassa työpaikassani nähnyt, miksi extraajia ei haluta ottaa töihin. Kun se työnteko ei maistu, mutta rööki kyllä maistuu ja sitten tupakkapaikalla itketään, kun ei saa vakkaripaikkaa. No ei kai saakkaan, jos haahuilee omassa maailmassaan, ei tee tehokkaasti annettuja työtehtäviä, lähtee sillä kellonlyömällä kotiin kun työaika loppuu (ja salin puolella helvetillinen kiire päällä, keittiössä pitäisi misata lisää ruokaa ja tiskit tulvii yli äyräiden), eikä voida pyydettäessä venyä, tullaan ovesta sisään, kun työaika alkaa (silloin pitää jo olla vaatteet päällä) ja tauoilla käydään oikeasti enemmän kuin laki sallii.

Ja sitten ihmetellään, miksi töitä ei saa............

T. 26-vuotias ammattitarjoilija, joka ei ole päivääkään ollut työttömänä töiden puutteen takia.

Vierailija
8/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään olet ollut extrana?

Tosiaan lapsellisen käyttäytymisesi perusteella firmalla on ollut syytäkin olla palkkaamatta, ehkä ovat vaistonneet jotakin...Mutta ovatko palkanneet ketään muutakaan sinä aikana? Tiedätkö, miten tiukoilla varsinkin pienet firmat ovat Suomessa? Ehkä he olisivat palkanneet, jos olisivat pystyneet. Oletko keskustellut asiallisesti syistä, miksi sinua ei ole vakinaistettu?

p.s. jos sairastaa tulehduksellista suolistosairautta, salmonella tai muu ruokamyrkytys voi aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja ja sairaalakierrettä! Mieti vähän, mitä teet täysin syyttömille ihmisille!

Vierailija
9/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä vakinaistettiin 3 ekstraajaa ja ne sai saman 40 tuntia viikossa kuin muutkin. Annosten hintoja piti samalla nostaa yli 25%, joten pulju meni nurin alle vuodessa. Siksi se porukka on ekstraajia, että ne tasaa ruuhkahuippuja.

Vierailija
10/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:58"]Miten pitkään olet ollut extrana?

Tosiaan lapsellisen käyttäytymisesi perusteella firmalla on ollut syytäkin olla palkkaamatta, ehkä ovat vaistonneet jotakin...Mutta ovatko palkanneet ketään muutakaan sinä aikana? Tiedätkö, miten tiukoilla varsinkin pienet firmat ovat Suomessa? Ehkä he olisivat palkanneet, jos olisivat pystyneet. Oletko keskustellut asiallisesti syistä, miksi sinua ei ole vakinaistettu?

p.s. jos sairastaa tulehduksellista suolistosairautta, salmonella tai muu ruokamyrkytys voi aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja ja sairaalakierrettä! Mieti vähän, mitä teet täysin syyttömille ihmisille!
[/quote]

Olen ollut joulukuun alusta extrana. En ole puhunut asiasta pomon kanssa. Ap

Vierailija
11/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, extraajilla on myös se, että he eivät saa palautetta työstään paitsi siinä muodossa, ettei oteta töihin. Toki on niin että asennetta ei voi opettaa mutta parantaa voi, kun saa palautetta. Musta nykyään on kohtuutonta että jotkut jäävät tuollaiseen kierteeseen. Ei kaikki ole kuitenkaan seppiä syntyessään.

Vierailija
12/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:02"]

20, extraajilla on myös se, että he eivät saa palautetta työstään paitsi siinä muodossa, ettei oteta töihin. Toki on niin että asennetta ei voi opettaa mutta parantaa voi, kun saa palautetta. Musta nykyään on kohtuutonta että jotkut jäävät tuollaiseen kierteeseen. Ei kaikki ole kuitenkaan seppiä syntyessään.

[/quote]

Sit varmaan kannattais kuunnella, mitä se vakinaistettu työporukka sanoo ja tehdä sen mukaan. "mutku mul on nyt tauko" Joo pysy siellä tauollas äläkä tule takaisin. Ihan on omasta asenteesta kiinni.

Vierailija
13/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity välttämättä tähän, mutta itse kostan joka kerta pomon vittumaisuuden minua kohtaan vittuilemalla asiakkaille. En tietenkään hauku heitä, vaan annan firmasta jotenkin muuten epämiellyttävän, epäluotettavan ja hankalan vaikutelman.

Niin, ja kyseinen pomo on siis myös firman omistaja. Saanut perintönä vanhemmiltaan.

Vierailija
14/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:58"]Miten pitkään olet ollut extrana? Tosiaan lapsellisen käyttäytymisesi perusteella firmalla on ollut syytäkin olla palkkaamatta, ehkä ovat vaistonneet jotakin...Mutta ovatko palkanneet ketään muutakaan sinä aikana? Tiedätkö, miten tiukoilla varsinkin pienet firmat ovat Suomessa? Ehkä he olisivat palkanneet, jos olisivat pystyneet. Oletko keskustellut asiallisesti syistä, miksi sinua ei ole vakinaistettu? p.s. jos sairastaa tulehduksellista suolistosairautta, salmonella tai muu ruokamyrkytys voi aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja ja sairaalakierrettä! Mieti vähän, mitä teet täysin syyttömille ihmisille! [/quote] Olen ollut joulukuun alusta extrana. En ole puhunut asiasta pomon kanssa. Ap

[/quote]

Sä siis tosiaankin odotat saavas vakipaikan reilun kolmen kuukauden perusteella? Huhhahhei, kerro missä olet töissä, niin soitan ja kerron heille millainen extra heillä on töissä. Oikeasti, sieppaa kun sun kaltaset on mun alallani, eikä omaa minkäänkäänlaista ammattiylpeyttä hoitaa hommia kunnolla. Me oikeesti alasta pitävät sitten juostaan perässä ja tehdään tuplatyöt.

Vierailija
15/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot nuori nainen ja kohta äitiyslomalla. Siksi sua ei vakinaisteta.

Vierailija
16/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:08"]Ei liity välttämättä tähän, mutta itse kostan joka kerta pomon vittumaisuuden minua kohtaan vittuilemalla asiakkaille. En tietenkään hauku heitä, vaan annan firmasta jotenkin muuten epämiellyttävän, epäluotettavan ja hankalan vaikutelman.

Niin, ja kyseinen pomo on siis myös firman omistaja. Saanut perintönä vanhemmiltaan.
[/quote]Eikö tämä ole tyhmää, koska ei asiakkaita -> ei töitä sinullakaan?

Vierailija
17/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kaivaa vain omaa kuoppaansa... kun jää kiinni varastamisesta, voi jättää ne extrankin työt... Tää on niin nähty, omallakin työpaikalla. Heti pitäis saada vakipaikka ja sama palkka kuin muilla kauan olleilla. Niin lyhytnäköistä. Mutta turha tästä on varoittaa, joidenkin pitää oppia kantapään kautta. 

Vierailija
18/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:58"]Miten pitkään olet ollut extrana? Tosiaan lapsellisen käyttäytymisesi perusteella firmalla on ollut syytäkin olla palkkaamatta, ehkä ovat vaistonneet jotakin...Mutta ovatko palkanneet ketään muutakaan sinä aikana? Tiedätkö, miten tiukoilla varsinkin pienet firmat ovat Suomessa? Ehkä he olisivat palkanneet, jos olisivat pystyneet. Oletko keskustellut asiallisesti syistä, miksi sinua ei ole vakinaistettu? p.s. jos sairastaa tulehduksellista suolistosairautta, salmonella tai muu ruokamyrkytys voi aiheuttaa pitkäaikaisia vaivoja ja sairaalakierrettä! Mieti vähän, mitä teet täysin syyttömille ihmisille! [/quote] Olen ollut joulukuun alusta extrana. En ole puhunut asiasta pomon kanssa. Ap

[/quote]

Mielestäni olet ollut vielä aika vähän aikaa ekstrana, vaikka varmaan noin nuorena tuo 3-4 kk tuntuu pitkältä ajalta. Monet ovat pidempään, tekevät parhaansa työtehtävissään ja vieläpä firman ja työkaveriensa eteen ja heidät joko palkataan kyseiseen paikkaan tai saavat hyvät suositukset jonkun muun firmaan (eli jos omistajalla ei ole tarjota töitä, miettii tunteeko ketään, jolle voisi vinkata hyvästä tyypistä). Itse olen yli 30 enkä ikinä ole ollut vakituisessa työssä eikä kaikki pomot ole olleet kovin helppoja. Mutta ei ole tullut mieleenkään sabotoida työnantajaani, siinähän vaikeuttaa myös sivullisten elämää. Vaikkei vakkarityötä ole, niin se niin vakavaa ole. :)

Vierailija
20/33 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:56"]

[/quote]

Kyllä ammattitaitoiset ja hyvät työntekijät halutaan pitää työpaikalla kynsin ja hampain kiinni. Olen ihan itse omassa työpaikassani nähnyt, miksi extraajia ei haluta ottaa töihin. Kun se työnteko ei maistu, mutta rööki kyllä maistuu ja sitten tupakkapaikalla itketään, kun ei saa vakkaripaikkaa. No ei kai saakkaan, jos haahuilee omassa maailmassaan, ei tee tehokkaasti annettuja työtehtäviä, lähtee sillä kellonlyömällä kotiin kun työaika loppuu (ja salin puolella helvetillinen kiire päällä, keittiössä pitäisi misata lisää ruokaa ja tiskit tulvii yli äyräiden), eikä voida pyydettäessä venyä, tullaan ovesta sisään, kun työaika alkaa (silloin pitää jo olla vaatteet päällä) ja tauoilla käydään oikeasti enemmän kuin laki sallii.

Ja sitten ihmetellään, miksi töitä ei saa............

T. 26-vuotias ammattitarjoilija, joka ei ole päivääkään ollut työttömänä töiden puutteen takia.

[/quote]

Minä teen vuokrafirman kautta töitä. Töitä ois enemmän kuin jaksan tehdä. Harmittaa kun en aikaisemmin lähtenyt vuokrafirman leipiin. Ennen tätä olin yksityisen omistamassa lounasravintolassa vakityössä ja se oli oikeaa orjuuttamista. Nykyään teen töitä salissa tai keittiössä tarpeen mukaan, molempiin on pätevyys. 

Ihanaa kun voi itse valita työvuorot ja vapaapäivät. Vuokratyö ei siis automaattisesti tarkoita paskaa työelämää. Minulle tarjottu vakkaripaikkaa, en ota enää:).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi