TYÖHAASTATTELU HUOMENNA, MITEN TEEN HYVÄN VAIKUTUKSEN?
Elikkäs minulla on huomenna työhaastattelu, paikkaa hakenut todella moni henkilö. Kuinka erotun joukosta?
Kommentit (32)
Pieraise kuuluvasti haastattelun aluksi, se keventää tunnelmaa.
Mulla kans! Ettei vain samaa paikkaa haeta?
Siinä tapauksessa ehdotan, että pistät oikein tummaa meikkivoidetta ja otat haastatteluun leopardin tuubitopissa. Annat itsestäsi naisellisen ja seksikkään vaikutelman ja minä jään soittamaan toista viulua ;)
Ennen haastattelua psyykkaa itseäsi ja käännä mahdollinen pelon tunne innoksi, esim. ”Onpa mahtavaa päästä tapaamaan niin mielenkiintoisia ihmisiä ja kertomaan, mitä kaikkea osaan ja miten paljon haluan tätä työpaikkaa”.
Saavu ajoissa paikalle niin ehdit tasata hengityksen ja korjata meikin ja hiukset jos tarpeen.
Etsi tietoa yrityksestä etukäteen. Valmistaudu kysymään työpaikasta jotakin (yleensä haastattelun lopussa kysytään, onko sinulla kysyttävää). Kun kysyt jotain, annat itsestäsi aktiivisen vaikutelman.
Valmistaudu kertomaan, miksi haet juuri tätä paikkaa juuri tästä yrityksestä. Tämä on usein kysytty kysymys, jolla selvitetään hakijan motivaatiota. Mieti myös valmiiksi konkreettisia esimerkkejä siitä, missä olet töissä hyvä ja mikä ei suju yhtä hyvin (tähän ei käy vastaukseksi, että olet liian kova tekemään töitä; tähän kysymykseen kannattaa vastata rehellisesti, mutta ei korostaa liiaksi puutteitaan, koska on läpäissyt jo yhden seulan). Voit kertoa esim. asioita, joita työkaverisi aiemmissa työpaikoissa ovat huomanneet sinussa.
Jos työssä vaaditaan kielitaitoa, valmistaudu vastaamaan kysymyksiin myös työssä tarvittavilla kielillä. Palvelualan töissä näkee joskus haastatteluja, joissa testataan hakijan paineensietokykyä nopeilla ja provosoivilla kysymyksillä, mutta älä hätkähdä tästäkään.
Kuuntele kysymykset tarkkaan loppuun asti ja pyri vastaamaan juuri siihen, mitä kysyttiin. Viiveellä annettu harkittu vastaus on parempi kuin haastateltavan puheen päälle puhuttu nopea vastaus.
Älä puhu palturia, siitä jää helposti kiinni.
Tässäpä päälllimmäiset neuvoni. Yksi kysymys: Mistä tiedät, miten paljon ihmisiä paikkaa on hakenut? Mä en yleensä saa tietää siitä kuin vasta haastattelussa tai kun valinta on tehty.
Valmistaudu vastaamaan vaikka joihinkin näistä:
1. Kuvaile itseäsi viidellä sanalla.
2. Kerro jotain itsestäsi. Millainen ihminen olet?
3. Mitkä ovat vahvuutesi?
4. Mitkä ovat heikkoutesi?
5. Miten otat vastaan kritiikkiä?
6. Miten toimit paineen alla? Miten siedät stressiä / kiistatilanteita / epäselviä signaaleja?
7. Miksi päätit hakea juuri tätä työtä?
8. Miten arvelet pätevyytesi vastaavan odotuksiamme?
9. Mitä tehtäviä kuuluu nykyiseen työhösi?
10. Miksi olet oikea henkilö juuri tähän työhön?
11. Miten kuvailisit, mitä annettavaa sinulla on tällaisessa työssä?
12. Mitä ajattelet luovuudesta? Oletko itse luova?
13. Kuvaile, millainen on unelmatyöpaikkasi.
14. Mitkä asiat motivoivat sinua?
15. Mistä asioista koet turhautumista ja ärsyyntymistä?
16. Millaisen roolin otat kokoustilanteessa?
17. Mitä harrastat? Mitä teet vapaa-ajalla?
18. Missä näet itsesi kahden vuoden kuluttua? Viiden? Kymmenen?
19. Miten pitkän aikaa näet itsesi työskentelevän tämän työpaikan kaltaisessa työssä?
20. Onko sinulla aikeita opiskella edelleen?
21. Mikä on kielitaitosi?
22. Teetkö tai teitkö töitä opintojen ohessa?
23. Miten uskot nykyisen työnantajasi näkevän työpanoksesi nykyisessä työpaikassasi?
24. Mitä tiedät meistä / meidän yrityksestämme?
25. Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?
26. Oletko valmis tekemään ylitöitä?
27. Millaisessa työympäristössä / työyhteisössä viihdyt parhaiten / olet parhaimmillasi?
28. Mitä odotuksia sinulla on työnantajalle?
29. Kuvaile, millainen on hyvä työkaveri. Mitä odotat häneltä?
30. Kuvaile, millainen on hyvä johtaja. Mitä odotat häneltä?
31. Olisiko vielä jotain, mitä haluat kertoa itsestäsi / mitä meidän olisi hyvä tietää?
32. Onko sinulla muuta kysyttävää?
33. Milloin voit aloittaa?
34. Mikä on palkkatoiveesi?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:13"]
Mulla kans! Ettei vain samaa paikkaa haeta?
Siinä tapauksessa ehdotan, että pistät oikein tummaa meikkivoidetta ja otat haastatteluun leopardin tuubitopissa. Annat itsestäsi naisellisen ja seksikkään vaikutelman ja minä jään soittamaan toista viulua ;)
[/quote]
Kunnon tappelun pistätte aikaseks haastattelupaikan oven edessä, niin etteköhän kumpikin tee hyvän vaikutuksen :)
Työhaastatteluun ei mennä onnistumaan tai epäonnistumaan vaan selvittämään olisitko paras siihen tehtävään.
Tarpeeksi muheva tissivako toimii aina. Miehet ihailee, naiset kadehtii.
Värjää toinen puoli päästä pinkiksi ja toinen puoli vihreäksi, lehmänkello roikkumaan molempiin korviin.
Taatusti jäät mieleen :D
Heh, joskus luin että kun pukeutuu siniseen niin se antaa vaikutelman sisäisestä rauhasta. Kaiketi vaaleansiniseen tms, ei ehkä sähkönsiniseen:D
Sano että työkkäri pakotti ba ettet oikeest haluu tehä mitään