Mijsi niin monet ihmiset lihoo naimisiinmenon jälkeen?
Ei kaikki mutta moni. Miksi? Eikö itsestä viitsitä enää huolehtia?
Kommentit (37)
Sinkkuna ei viitsinyt leipoa tai tehdä herkkuruokia, kun puolet olisi pitänyt heittää aina pois, kun ei ehdi syödä. Parisuhteessa on kiva tehdä hyviä ruokia ja jakaa ruokanautinto toisen kanssa. Sinkkuna on myös vähemmän rahaa laittaa hyviin ruokiin kuin parisuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:48"]21: lapsen kanssakin voi harrastaa liikuntaa, ja se olisi jopa suotavaa jotta lapsikin omaksuu liikunnallisen elämän. Tuo on todella typerää itsensä huijaamista väittää että ei "ehdi" harrastaa liikuntaa tai että laihduttaminen ja "yhteiseen aikaan panostaminen" olisivat jotenkin keskenään ristiriidassa. Kannattaisi ehkä keksiä muutakin yhteistä tekemistä kuin syöminen ja sohvalla makaaminen, jo ihan sen lapsen takia! Jos taas et vaan viitsi ja ei huvita, niin sano se suoraan äläkä keksi moisia naurettavia selityksiä. [/quote] No minulla kilot on aika tiukassa yleensäkin. Eli vaatisi aktiivista ja säännöllistä hikiliikuntaa, että niitä saisi putoamaan. Niukat yöunet ja stressi vielä lisäävät herkästi minulla sitä, että kilot eivät putoakaan niin helposti. Ja en usko, että vauva vielä traumatisoituu siitä, ettei ole harrastamassa liikunnallista elämää.
[/quote]
Kukaan ei puhunut vauvan traumatisoitumisesta, älä viitsi aikuinen (?) ihminen olkiukkoilla. Viestisi kuitenkin kuulosti siltä että makaatte vain sohvalla, joka taas opettaa lapselle huonon kuvan vapaa-ajan vietosta. Liikuntatavat kun periytyvät hyvin pitkälti, joten sohvalla makaamisen kulttuurin opettaminen lapselle on ihan hirveä karhunpalvelus. Ei tramatisoiva, mutta muuten vahingollinen. Hyvä, jos noin ei kuitenkaan ole. Liikaa näkee noita lapsia jotka on opetettu siihen että edes kilometrin matkaa ei voi pyöräillä kouluun, vaan joka paikkaan kuljetaan autolla. Ja illalla ei sohvalta poistuta.
[/quote]
Joo, sori, tuli ehkä vähän kärjistettyä. Tuo 22 viesti oli niin kannustavaan sävyyn kirjoitettu. ;)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:30"]Tai koska moni laihduttaa väen vängällä häihinsä ollakseen "parhaimmillaan". Niin pinnallinen syy ei useimmilla kestä arkea.
Ei kantsi jojottaa ja pikadieetata erilaisiin tärkeisiin päiviin, vaan pitää itsestään ja terveydestään (ei vain ulkonäöstään) huolta aina.
[/quote]Ja sellasii harmittaa, kenellä ei tahto ole riittänyt laihduttamiseen ja sit on pyöreyttä hääkuvassa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:31"]
Ihmisen aineenvaihdunta hidastuu vanhemmiten. Nuoruuden painon ylläpito vaatii vuosi vuodelta tiukempaa kieltäytymistä syömisistä ja liikuntaa. Naisilla raskaudet vaikeuttavat asiaa. En sanoisi, että sinkut lihovat keskimäärin yhtään vähempää.
[/quote]
Tämäkin on yleinen "harhaluulo" millä annetaan itselle lupa lihoa. Mä painan nyt vaihdevuosien jälkeen 3 kiloa vähemmän kuin 40+ ikäisenä 4. lapsen synnyttyä. Aina ollut hoikka/normaalipainoinen enkä näe mitään syytä miksi antaisin painon nousta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:06"]
Mulla ainakin syynä liikunnan väheneminen ja säännöllisempi syöminen. Sinkkuna söi vain kun oli nälkä, jotain pientä usein. Naimisiin mentyä tuli aina tehtyä tiettyihin aikoihin kunnon ruokaa ja syötyä myös. Lisäksi ei enää niin viitsinyt käydä missään kavereiden kanssa, harrastaa tms vaan yhdessä röhnötettiin sohvalla, usein jotain hyvää syöden.
Itse en kyllä pidä tätä lihomista minään ongelmana, eikä miehenikään. Ollaan molemmat parikymmentä kiloa isompia kuin nuorena tavatessamme, mutta onnellisia tällaisenamme :)
sa
[/quote]
Samoin.Sinkkuna painoindeksi oli 17.5, koska ei ruoka maistunut yksin ja elin kahvilla ja tupakalla. Naimisiinmenon jälkeen lopetin tupakanpolton ja aloin syödä kunnolla. Herkuteltuakin tulee miehen kanssa viikonloppuisin. Painoa on tullut 12 kiloa lisää 10 avioliittovuoden aikana. Toki omaa saamattomuuttahan se on, mutta onneksi mies ei ole pahaksi pannut, kun nykyään on tissit ja perse
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:35"]
Mulla ainakin syynä liikunnan väheneminen ja säännöllisempi syöminen. Sinkkuna söi vain kun oli nälkä, jotain pientä usein. Naimisiin mentyä tuli aina tehtyä tiettyihin aikoihin kunnon ruokaa ja syötyä myös. Lisäksi ei enää niin viitsinyt käydä missään kavereiden kanssa, harrastaa tms vaan yhdessä röhnötettiin sohvalla, usein jotain hyvää syöden.
Itse en kyllä pidä tätä lihomista minään ongelmana, eikä miehenikään. Ollaan molemmat parikymmentä kiloa isompia kuin nuorena tavatessamme, mutta onnellisia tällaisenamme :)
[/quote]
Mutta mitens se elimistön kunto kun sitä rataa jatkaa 20-30 vuotta? :o Se myös jää nähtäväksi miten meille 80-luvulla ja myöhemmin syntyneille nykyiset elintarvikkeissa ja vastaavissa olevat lisäaineet/kemikaalit reagoivat kymmenien vuosien kuluessa (80-luvulla kemikaalien/lisäaineiden määrä on jäätävästi lisääntynyt alkaen USA:sta ja leviten muualle).
[/quote]
Hyvin se taitaa jaksaa. Itse olen jo nelikymppinen enkä ole koskaan sairastanut oikeastaan mitään. Edes räkätaudit ei tartu meikäläiseen. Ja vanhempani ovat jo seitsenkymppisiä, ja eläneet koko aikuisikänsä kuten minä, lievästi ylipainoisina, liikuntaa harrastamattomina, ja ovat terveitä ja voivat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:28"]
[/quote]
En voi käsittää.
Miksi naimisissa ollessa on pakko tehdä "tiettyinä aikoina kunnon ruokaa"?
Ihanko oikeasti et näe enää tarvetta pitää kaverien kanssa yhteyttä?
Ja käsittämättömin: miten ihmeessä naimisiin meno liittyy harrastamiseen???
Minä olen ilmeisesti käsittänyt avioliiton ihan väärin, kun en ole tiennyt että se velvoittaa tarkkoihin ruoka-aikoihin ja ylensyöntiin, kaverien hylkäämiseen ja harrastusten lopettamiseen. Nappaistaanko avioliittoon vihityiltä 3 tuntia vuorokaudesta vai mikä kumma tuon selittää?
[/quote]
Ei kai sitä ruokaa olisi "pakko" tehdä, mutta kun nyt on kaksi ihmistä siinä niin minusta on mukavaa että syödään yhdessä kotiruokaa, eikä niin että kumpikin napsisi omalla ajallaan vaan jotain jogurtteja tai karjalanpiirakoita jääkaapista. Sinkkuna elin niin, etten koskaan laittanut ruokaa, vaan napostelin vaan jotain pientä sitten kun oli nälkä. Hoikkanahan niin pysyi, mutta tuskin se edes erityisen terveellistä silti oli. Nykyisestä ruokavaliostani saa paljon enemmän ravinteita, joskin myös toki kaloreita.
Kavereihin minä en tosiaan ole välittänyt enää pitää yhteyttä naimisiin mentyäni. Olen aina ollut introvertti erakkoluonne. Silloin kun oli yksin, kaipasi jotain kavereita koska elämä olisi ollut jopa minulle liian tylsää jos aina olisi vaan ollut kotona yksinään viikonloput ja illat. Mutta nyt kun on mies, en jaksa sen päälle yhtään lisää sosiaalisia kontakteja.
Harrastamisen kanssa sama juttu: tein sitä lähinnä nuoruuden levottomuuden ja yksinäisyydentunteen täytteeksi, en siksi että olisin varsinaisesti ollut kiinnostunut niistä harrastuksista. Sitten kun kotiin tuli hyvää seuraa, ei ollut mitään halua eikä tarvetta enää mennä harrastamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:09"]
Ihmisen aineenvaihdunta hidastuu vanhemmiten. Nuoruuden painon ylläpito vaatii vuosi vuodelta tiukempaa kieltäytymistä syömisistä ja liikuntaa. Naisilla raskaudet vaikeuttavat asiaa. En sanoisi, että sinkut lihovat keskimäärin yhtään vähempää.
[/quote]
Tämäkin on yleinen "harhaluulo" millä annetaan itselle lupa lihoa. Mä painan nyt vaihdevuosien jälkeen 3 kiloa vähemmän kuin 40+ ikäisenä 4. lapsen synnyttyä. Aina ollut hoikka/normaalipainoinen enkä näe mitään syytä miksi antaisin painon nousta.
[/quote]
Se muuten ei ole mikään harhaluulo vaan ihan tutkittu ja todistettu fakta. Suurin syy siihen että vanhempi ihminen kuluttaa vähemmän kaloreita on iän myötä tapahtuva luontainen lihasmassan väheneminen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
Se muuten ei ole mikään harhaluulo vaan ihan tutkittu ja todistettu fakta. Suurin syy siihen että vanhempi ihminen kuluttaa vähemmän kaloreita on iän myötä tapahtuva luontainen lihasmassan väheneminen.
[/quote]
Mä en ole luopunut mistään ruuasta, juomasta enkä herkusta. Kulutukseenkin voi itse vaikuttaa -jos on aktiivinen ja treenaa niin voi varmaan syödä saman kalorimäärän kuin muutkin. Toki, ihan sama minkäikäinen on jos makaa sohvalla ja mättää ruokaa suuhun niin varmasti lihoo!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä en ole luopunut mistään ruuasta, juomasta enkä herkusta. Kulutukseenkin voi itse vaikuttaa -jos on aktiivinen ja treenaa niin voi varmaan syödä saman kalorimäärän kuin muutkin. Toki, ihan sama minkäikäinen on jos makaa sohvalla ja mättää ruokaa suuhun niin varmasti lihoo!
[/quote]
Sinä oletkin poikkeustapaus. Keskimäärin ihmisten paino kyllä tuppaa jonkun verran nousemaan iän myötä, ellei sitten muuta elämäntapoja joko lisäämällä kulutusta tai vähentämällä kalorinsaantia.
Mutta eipä tuo välttämättä mitenkään haitallista ole tuo painon nousu, jos pysyy kohtuudessa. Esim. itse painoin 20-vuotiaana 48 kg, nyt nelikymppisenä 60 kg. En ole vieläkään painoindeksin mukaan ylipainoinen ja voin hyvin. Ei minulla ole mitään motivaatiota pyrkiä alle 50 kg kukkakepiksi enää.
Mä lihoin kun tuli ikää, ehdin olla naimisissa 10 v ennen sitä.
Yleensä kai kaikki ihmiset lihoaa jonkun verran kun ikää tulee. Riippumatta siitä onko sinkku vai ei.
[/quote]
Mutta mitens se elimistön kunto kun sitä rataa jatkaa 20-30 vuotta? :o Se myös jää nähtäväksi miten meille 80-luvulla ja myöhemmin syntyneille nykyiset elintarvikkeissa ja vastaavissa olevat lisäaineet/kemikaalit reagoivat kymmenien vuosien kuluessa (80-luvulla kemikaalien/lisäaineiden määrä on jäätävästi lisääntynyt alkaen USA:sta ja leviten muualle).
Naiset sisäistäneet sen, että tie miehen sydämeen kulkee vatsan kautta...
Kun äijälle laittaa ruokaa, niin on itsekin pakko syödä, ja molemmat paisuu kun pullataikina.
Ei aikuinen ihminen tarvitse kuin korkeintaan yhden aterian päivässä, itselle riittää yksi ateria viikossa, jos päivittäin joutuu syömään, niin aika pian huomaa housujen tuntuvan ahtailta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:48"]21: lapsen kanssakin voi harrastaa liikuntaa, ja se olisi jopa suotavaa jotta lapsikin omaksuu liikunnallisen elämän. Tuo on todella typerää itsensä huijaamista väittää että ei "ehdi" harrastaa liikuntaa tai että laihduttaminen ja "yhteiseen aikaan panostaminen" olisivat jotenkin keskenään ristiriidassa. Kannattaisi ehkä keksiä muutakin yhteistä tekemistä kuin syöminen ja sohvalla makaaminen, jo ihan sen lapsen takia! Jos taas et vaan viitsi ja ei huvita, niin sano se suoraan äläkä keksi moisia naurettavia selityksiä. [/quote] No minulla kilot on aika tiukassa yleensäkin. Eli vaatisi aktiivista ja säännöllistä hikiliikuntaa, että niitä saisi putoamaan. Niukat yöunet ja stressi vielä lisäävät herkästi minulla sitä, että kilot eivät putoakaan niin helposti. Ja en usko, että vauva vielä traumatisoituu siitä, ettei ole harrastamassa liikunnallista elämää.
[/quote]
Kukaan ei puhunut vauvan traumatisoitumisesta, älä viitsi aikuinen (?) ihminen olkiukkoilla. Viestisi kuitenkin kuulosti siltä että makaatte vain sohvalla, joka taas opettaa lapselle huonon kuvan vapaa-ajan vietosta. Liikuntatavat kun periytyvät hyvin pitkälti, joten sohvalla makaamisen kulttuurin opettaminen lapselle on ihan hirveä karhunpalvelus. Ei tramatisoiva, mutta muuten vahingollinen. Hyvä, jos noin ei kuitenkaan ole. Liikaa näkee noita lapsia jotka on opetettu siihen että edes kilometrin matkaa ei voi pyöräillä kouluun, vaan joka paikkaan kuljetaan autolla. Ja illalla ei sohvalta poistuta.