Mijsi niin monet ihmiset lihoo naimisiinmenon jälkeen?
Ei kaikki mutta moni. Miksi? Eikö itsestä viitsitä enää huolehtia?
Kommentit (37)
Tai koska moni laihduttaa väen vängällä häihinsä ollakseen "parhaimmillaan". Niin pinnallinen syy ei useimmilla kestä arkea.
Ei kantsi jojottaa ja pikadieetata erilaisiin tärkeisiin päiviin, vaan pitää itsestään ja terveydestään (ei vain ulkonäöstään) huolta aina.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:29"]Eiköhän tuo ilmiö liity ylipäätään pitkään parisuhteeseen joillain, ei naimisiin menoon.
[/quote] No niin
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:30"]
Tai koska moni laihduttaa väen vängällä häihinsä ollakseen "parhaimmillaan". Niin pinnallinen syy ei useimmilla kestä arkea.
Ei kantsi jojottaa ja pikadieetata erilaisiin tärkeisiin päiviin, vaan pitää itsestään ja terveydestään (ei vain ulkonäöstään) huolta aina.
[/quote]
Olen miettinyt tuota, kun TV:ssä on näkynyt Jutta ja häädietit -ohjelman mainoksia (tai mikä sen sarjan nimi onkaan). Että ei taida häiden takia pudotettu paino pysyä kauaa poissa :/
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:31"]
Ihmisen aineenvaihdunta hidastuu vanhemmiten. Nuoruuden painon ylläpito vaatii vuosi vuodelta tiukempaa kieltäytymistä syömisistä ja liikuntaa. Naisilla raskaudet vaikeuttavat asiaa. En sanoisi, että sinkut lihovat keskimäärin yhtään vähempää.
[/quote]
Tuo vaikutus alkaa näkymään vasta siinä viidenkympin korvilla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:31"]
Ihmisen aineenvaihdunta hidastuu vanhemmiten. Nuoruuden painon ylläpito vaatii vuosi vuodelta tiukempaa kieltäytymistä syömisistä ja liikuntaa. Naisilla raskaudet vaikeuttavat asiaa. En sanoisi, että sinkut lihovat keskimäärin yhtään vähempää.
[/quote]
Tämäkin on yleinen "harhaluulo" millä annetaan itselle lupa lihoa. Mä painan nyt vaihdevuosien jälkeen 3 kiloa vähemmän kuin 40+ ikäisenä 4. lapsen synnyttyä. Aina ollut hoikka/normaalipainoinen enkä näe mitään syytä miksi antaisin painon nousta.
[/quote]
Se muuten ei ole mikään harhaluulo vaan ihan tutkittu ja todistettu fakta. Suurin syy siihen että vanhempi ihminen kuluttaa vähemmän kaloreita on iän myötä tapahtuva luontainen lihasmassan väheneminen.
[/quote]
Mä en ole luopunut mistään ruuasta, juomasta enkä herkusta. Kulutukseenkin voi itse vaikuttaa -jos on aktiivinen ja treenaa niin voi varmaan syödä saman kalorimäärän kuin muutkin. Toki, ihan sama minkäikäinen on jos makaa sohvalla ja mättää ruokaa suuhun niin varmasti lihoo!
[/quote]
Sinä oletkin poikkeustapaus. Keskimäärin ihmisten paino kyllä tuppaa jonkun verran nousemaan iän myötä, ellei sitten muuta elämäntapoja joko lisäämällä kulutusta tai vähentämällä kalorinsaantia.
Mutta eipä tuo välttämättä mitenkään haitallista ole tuo painon nousu, jos pysyy kohtuudessa. Esim. itse painoin 20-vuotiaana 48 kg, nyt nelikymppisenä 60 kg. En ole vieläkään painoindeksin mukaan ylipainoinen ja voin hyvin. Ei minulla ole mitään motivaatiota pyrkiä alle 50 kg kukkakepiksi enää.
[/quote]
No en ole kukkakeppi minäkään, 50+ ja n 60 kiloa. 20v:nä painoin 52 kiloa ja se mitä on paino hieman kasvanut on lihaksia. En puhunut mistään anorektsisesta ruuan vahtimisesta vaan ihan normaalista syömistavasta mikä ei lihota
Sitä kai se on että kun on jonkun napannut niin ei tarvitse enää vaivautua.
Omassa ystävä/perhepiirissä vain 1 on lihonut pariuduttuaan ja hänkin on avoliitossa. Kaikki em suhteet kestäneet 14-25 vuotta
Helppo merkki siitä että itsetunto on alunperinkin perustunut potentiaalisen kumppani miellyttämiselle. Parisuhteessa ei ole enää merkitystä että miellyttääkö toista ulkonäöllisesti vai ei niin voi luopua itsestään huolehtimisesta. Sinänsä huolestuttavaa että ihmiset eivät arvosta itseään ellei se ole jotain tiettyä tarkoitusta varten.
No meillä mies kyttää välillä munki syömistä ja naljailee liikunalle :D
Mut oon tehny kuitenki oman pään mukaa, pudottelen viime raskaudesta jääneitä 5 kiloa pois..
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:06"]
Mulla ainakin syynä liikunnan väheneminen ja säännöllisempi syöminen. Sinkkuna söi vain kun oli nälkä, jotain pientä usein. Naimisiin mentyä tuli aina tehtyä tiettyihin aikoihin kunnon ruokaa ja syötyä myös. Lisäksi ei enää niin viitsinyt käydä missään kavereiden kanssa, harrastaa tms vaan yhdessä röhnötettiin sohvalla, usein jotain hyvää syöden.
[/quote]
En voi käsittää.
Miksi naimisissa ollessa on pakko tehdä "tiettyinä aikoina kunnon ruokaa"?
Ihanko oikeasti et näe enää tarvetta pitää kaverien kanssa yhteyttä?
Ja käsittämättömin: miten ihmeessä naimisiin meno liittyy harrastamiseen???
Minä olen ilmeisesti käsittänyt avioliiton ihan väärin, kun en ole tiennyt että se velvoittaa tarkkoihin ruoka-aikoihin ja ylensyöntiin, kaverien hylkäämiseen ja harrastusten lopettamiseen. Nappaistaanko avioliittoon vihityiltä 3 tuntia vuorokaudesta vai mikä kumma tuon selittää?
Me ollaan miehen kanssa lihottu molemmat noin 10-15 kiloa häiden jälkeen. Vietetään yhteiset vapaat sohvalla ja katsotaan elokuvia, käydään syömässä ja kahvilla nauttimassa kakkupaloja. Laiskoja herkkuisuita ollaan, mutta mikäs tässä ollessa kun kumpaakaan ei haittaa ja tykätään toisistamme ihan yhtä paljon kuin hoikempinakin.
Minut ainakin lihotti virusperäinen aivokalvontulehdus, sisäkorvan infektio ja pyörätuoliin joutuminen. Kun viimein pääsin pyörätuolista jalkeille, oli painoa tullut 8kg. Huonossa kunnossa ja pienen lapsen äitinä ei ole ihan helppoa pudotella tätä hetkessä.
Joten aloittajalle, elämässä tapahtuu naimisiinmenon jälkeen paljon muutakin kuin tahallinen lihominen. Ihmisten terveydentilan muutos voi saada aikaan ulkoisia muutoksia, älä siis tuomitse suoralta kädeltä ketään pelkän painonnousun takia. Taustalla voi olla mitä tahansa muutakin, kuten myös minulla. Taistelen päivittäin hyväksyäkseni muuttuneen ulkomuotoni ja puhun itselleni kauniisti että ylipäätään paranisin.
T. Vaimo, paino hääpäivänä 57,5kg ja tänäpäivänä 68kg
Nainen lihoo koska on kätevämpää syödä samaa ruokaa kuin mies. Mies lihoo koska pitää kunnia-asianaan syödä enemmän kuin nainen.
Sitä syödään, herkutellaan ja ollaan vaan enemmän sen jälkeen kun ollaan oltu pitkässä parisuhteessa/avioliitossa. Muutenkin nykyään kun on niin helppo hankkia kaikkea roskaruokaa, niin lihoaahan ne ihmiset ilman suhteitakin.
No meillä tehtiin häiden jälkeen muksu ja sillä reissulla ollaan vieläkin. Eli kiloja ei ole "ehtinyt" vielä alkanut karistella. Miehellekin tuli vähän sympatiaraskauskiloja. Ei se ole niin vakavaa, ehtiihän tässä. Nyt halutaan panostaa yhteiseen aikaan perheenä ja vauvan kanssa. On meillä aikaa lenkkeillä kilot pois sitten myöhemminkin kun siltä alkaa tuntua. :)
21: lapsen kanssakin voi harrastaa liikuntaa, ja se olisi jopa suotavaa jotta lapsikin omaksuu liikunnallisen elämän. Tuo on todella typerää itsensä huijaamista väittää että ei "ehdi" harrastaa liikuntaa tai että laihduttaminen ja "yhteiseen aikaan panostaminen" olisivat jotenkin keskenään ristiriidassa. Kannattaisi ehkä keksiä muutakin yhteistä tekemistä kuin syöminen ja sohvalla makaaminen, jo ihan sen lapsen takia! Jos taas et vaan viitsi ja ei huvita, niin sano se suoraan äläkä keksi moisia naurettavia selityksiä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:48"]21: lapsen kanssakin voi harrastaa liikuntaa, ja se olisi jopa suotavaa jotta lapsikin omaksuu liikunnallisen elämän. Tuo on todella typerää itsensä huijaamista väittää että ei "ehdi" harrastaa liikuntaa tai että laihduttaminen ja "yhteiseen aikaan panostaminen" olisivat jotenkin keskenään ristiriidassa. Kannattaisi ehkä keksiä muutakin yhteistä tekemistä kuin syöminen ja sohvalla makaaminen, jo ihan sen lapsen takia! Jos taas et vaan viitsi ja ei huvita, niin sano se suoraan äläkä keksi moisia naurettavia selityksiä.
[/quote]
No minulla kilot on aika tiukassa yleensäkin. Eli vaatisi aktiivista ja säännöllistä hikiliikuntaa, että niitä saisi putoamaan. Niukat yöunet ja stressi vielä lisäävät herkästi minulla sitä, että kilot eivät putoakaan niin helposti. Ja en usko, että vauva vielä traumatisoituu siitä, ettei ole harrastamassa liikunnallista elämää. Muutenkin otan tuon liikunnan harrastamisen enemmänkin sen hyvän olon kannalta, enkä vahtaa niin tarkkaan sitä putoaako joku kilo vai ei. Mutta tsempit sinulle aktiiviseen harrastajaelämään!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:48"]21: lapsen kanssakin voi harrastaa liikuntaa, ja se olisi jopa suotavaa jotta lapsikin omaksuu liikunnallisen elämän. Tuo on todella typerää itsensä huijaamista väittää että ei "ehdi" harrastaa liikuntaa tai että laihduttaminen ja "yhteiseen aikaan panostaminen" olisivat jotenkin keskenään ristiriidassa. Kannattaisi ehkä keksiä muutakin yhteistä tekemistä kuin syöminen ja sohvalla makaaminen, jo ihan sen lapsen takia! Jos taas et vaan viitsi ja ei huvita, niin sano se suoraan äläkä keksi moisia naurettavia selityksiä.
[/quote]
No minulla kilot on aika tiukassa yleensäkin. Eli vaatisi aktiivista ja säännöllistä hikiliikuntaa, että niitä saisi putoamaan. Niukat yöunet ja stressi vielä lisäävät herkästi minulla sitä, että kilot eivät putoakaan niin helposti. Ja en usko, että vauva vielä traumatisoituu siitä, ettei ole harrastamassa liikunnallista elämää. Muutenkin otan tuon liikunnan harrastamisen enemmänkin sen hyvän olon kannalta, enkä vahtaa niin tarkkaan sitä putoaako joku kilo vai ei. Mutta tsempit sinulle aktiiviseen harrastajaelämään!
[/quote]
Niin ja siis joka päivähän me käydään vaunulenkeillä ja kantorepun kanssa maastossa kävelemässä, ettei nyt kenellekään jää kommentoineen sanoista mielikuvaa, että vain nyhräämme sohvalla. :) Vaikka toki sitä teemme myös. ;) Mutta eipä niillä leppoisilla kävelyillä ainakaan ole kilot kadonneet. Ehkäpä jos jättäisi herkut syömättä ja ottaisi kävelyihin tehokkaamman otteen, mutta nyt just on hyvä näin. Kuten sanoin, ehkä sitten jonkin ajan kuluttua. :)
Eiköhän tuo ilmiö liity ylipäätään pitkään parisuhteeseen joillain, ei naimisiin menoon.