Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luulitko että sähkövirran energia kulkee johtimessa? Että lamppu palaisi johtimien elektronien liikkeen vuoksi?

Vierailija
10.12.2021 |

Olet ollut niin väärässä, että naurattaa ja paljon

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa sanottiin, että johtimessa menee elektroneja.

Uskon siis siihen.

Vierailija
2/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luullut.

t. Sähkötekniikan DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa sanottiin, että johtimessa menee elektroneja.

Uskon siis siihen.

Niin siinä meneekin. Mutta sen takia se lamppusi ei pala.

Vierailija
4/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luullut.

t. Sähkötekniikan DI

Minä olen rakennustekniikan DI ja luulen edelleen, että se on elektronien liikettä johtimessa. Vaihejohtimessa. Sitten on vielä nollajohdin ja suojajohdin.

Jännite aiheuttaa tuon liikkeen ja se muistaakseni tehdään liikuttamalla suuri käämejä sähkölaitoksella. No, sähkötekniikkaa meillä oli vain vähän.

Vierailija
5/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos johtimista tehtäisiin putkimaisia - reiällisiä, samalla kuparimäärällä voitaisiin siirtää enemmän energiaa.

Vierailija
6/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne menee johtimessa kuin k-kaupan plussa-pallerot putkessa. Tuotoksena lampun valkeaa.

Vierailija
7/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne vispaa siinä edestakaisin? Ei kulje päästä päähän, vaan sätkii toiseen suuntaan ja sitten taas toiseen suuntaan?

Vierailija
8/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on paljon vääriä käsityksiä sähkövirrasta ja jännitteestä. Kouluopetus valitettavasti usein vahvistaa näitä vääriä käsityksiä, koska varsinkin luokanopettajat yleensä eivät sähköä ilmiönä ymmärrä, ja osa aineenopettajistakaan ei. Lisäksi aiemmin oppikirjoissa oli paljon harhaanjohtavaa mallinnusta aiheesta. Nyt ovat oppikirjat parantuneet kyllä huomattavasti parinkymmenen vuoden takaisesta tilanteesta.

Vierailija
9/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne vispaa siinä edestakaisin? Ei kulje päästä päähän, vaan sätkii toiseen suuntaan ja sitten taas toiseen suuntaan?

Moulin Rouge pyörii juuri tuolla sähköllä. https://www.imdb.com/video/vi1761984281?playlistId=tt0046998&ref_=tt_ov…; French cancan. 

Vierailija
10/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luullut.

t. Sähkötekniikan DI

Minä olen rakennustekniikan DI ja luulen edelleen, että se on elektronien liikettä johtimessa. Vaihejohtimessa. Sitten on vielä nollajohdin ja suojajohdin.

Jännite aiheuttaa tuon liikkeen ja se muistaakseni tehdään liikuttamalla suuri käämejä sähkölaitoksella. No, sähkötekniikkaa meillä oli vain vähän.

Ei ne elektronit kuljeta käytännössä yhtään energiaa, vaan se johtimen ympärillä oleva sähkömagneettinen kenttä.

Vierailija
11/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luullut.

t. Sähkötekniikan DI

Luuletko että vaihejohtimella on jokin erityinen ominaisuus kuljettaa elektroneita, mutta nolla- ja maadoitusjohtimella tätä ei ole? 

Vai mitä tarkoitat?

t. Sähkötekniikan DI

Vierailija
12/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En luullut.

t. Sähkötekniikan DI

Ei ne elektronit kuljeta käytännössä yhtään energiaa, vaan se johtimen ympärillä oleva sähkömagneettinen kenttä.

Elektronit ovat sähkövirrasta riippumatta liikkeessä ja niillä on energiaa. Kenttä suuntaa niitä sähkökentän suuntaiseksi, ei niinkään lisää elektronien energiaa.

Vierailija
13/64 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, mutten enää kun katsoin videon. Kiitos.

Vierailija
14/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös katsoa electroboomin vastinevideo jossa tarkennetaan tätä asiaa.

Vierailija
15/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä video on kyllä niin väärässä kuin olla ja voi. Mitä nyt klikkitubettajalta odottaa.

Vierailija
16/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kunhan lamppuun tulee valo, kun painan katkaisijaa.

T: humanisti

Vierailija
17/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

LED palaminen perustuu juurikin elektrodeihin, ilman niitä lamppu ei syty. Sulla nousi uusi mullistava tieto päähän etkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitettiin.

Vierailija
18/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, kunhan lamppuun tulee valo, kun painan katkaisijaa.

T: humanisti

Veikkaan, ettet monestikaan ole painanut katkaisijaa, vaan kytkintä.

Vierailija
19/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässähän selitettiin ihan sama sähkövirran kulkeminen kuin mitä koulussakin kerrotaan. Vähän eri sanoin, mutta eihän tässä ole mitään uutta.

Sähkö-inssi

Vierailija
20/64 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sitä sähkökenttää, niissä johtimissa ei kulje mitään, mitä voisi mitata. On hyödyllisempää mittauksen kannalta käyttää jotain suurretta missä, jokin konkreettinen asia kulkee sitä johdinta pitkin,  silloin on helpompi hallita ilmiötä.