Luulitko että sähkövirran energia kulkee johtimessa? Että lamppu palaisi johtimien elektronien liikkeen vuoksi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Koulussa sanottiin, että johtimessa menee elektroneja.
Uskon siis siihen.
Niin siinä meneekin. Mutta sen takia se lamppusi ei pala.
Vierailija kirjoitti:
En luullut.
t. Sähkötekniikan DI
Minä olen rakennustekniikan DI ja luulen edelleen, että se on elektronien liikettä johtimessa. Vaihejohtimessa. Sitten on vielä nollajohdin ja suojajohdin.
Jännite aiheuttaa tuon liikkeen ja se muistaakseni tehdään liikuttamalla suuri käämejä sähkölaitoksella. No, sähkötekniikkaa meillä oli vain vähän.
Jos johtimista tehtäisiin putkimaisia - reiällisiä, samalla kuparimäärällä voitaisiin siirtää enemmän energiaa.
Siellä ne menee johtimessa kuin k-kaupan plussa-pallerot putkessa. Tuotoksena lampun valkeaa.
Eikö ne vispaa siinä edestakaisin? Ei kulje päästä päähän, vaan sätkii toiseen suuntaan ja sitten taas toiseen suuntaan?
Ihmisillä on paljon vääriä käsityksiä sähkövirrasta ja jännitteestä. Kouluopetus valitettavasti usein vahvistaa näitä vääriä käsityksiä, koska varsinkin luokanopettajat yleensä eivät sähköä ilmiönä ymmärrä, ja osa aineenopettajistakaan ei. Lisäksi aiemmin oppikirjoissa oli paljon harhaanjohtavaa mallinnusta aiheesta. Nyt ovat oppikirjat parantuneet kyllä huomattavasti parinkymmenen vuoden takaisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne vispaa siinä edestakaisin? Ei kulje päästä päähän, vaan sätkii toiseen suuntaan ja sitten taas toiseen suuntaan?
Moulin Rouge pyörii juuri tuolla sähköllä. https://www.imdb.com/video/vi1761984281?playlistId=tt0046998&ref_=tt_ov…; French cancan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luullut.
t. Sähkötekniikan DI
Minä olen rakennustekniikan DI ja luulen edelleen, että se on elektronien liikettä johtimessa. Vaihejohtimessa. Sitten on vielä nollajohdin ja suojajohdin.
Jännite aiheuttaa tuon liikkeen ja se muistaakseni tehdään liikuttamalla suuri käämejä sähkölaitoksella. No, sähkötekniikkaa meillä oli vain vähän.
Ei ne elektronit kuljeta käytännössä yhtään energiaa, vaan se johtimen ympärillä oleva sähkömagneettinen kenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luullut.
t. Sähkötekniikan DI
Luuletko että vaihejohtimella on jokin erityinen ominaisuus kuljettaa elektroneita, mutta nolla- ja maadoitusjohtimella tätä ei ole?
Vai mitä tarkoitat?
t. Sähkötekniikan DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luullut.
t. Sähkötekniikan DI
Ei ne elektronit kuljeta käytännössä yhtään energiaa, vaan se johtimen ympärillä oleva sähkömagneettinen kenttä.
Elektronit ovat sähkövirrasta riippumatta liikkeessä ja niillä on energiaa. Kenttä suuntaa niitä sähkökentän suuntaiseksi, ei niinkään lisää elektronien energiaa.
Kannattaa myös katsoa electroboomin vastinevideo jossa tarkennetaan tätä asiaa.
Tämä video on kyllä niin väärässä kuin olla ja voi. Mitä nyt klikkitubettajalta odottaa.
Ihan sama, kunhan lamppuun tulee valo, kun painan katkaisijaa.
T: humanisti
LED palaminen perustuu juurikin elektrodeihin, ilman niitä lamppu ei syty. Sulla nousi uusi mullistava tieto päähän etkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kunhan lamppuun tulee valo, kun painan katkaisijaa.
T: humanisti
Veikkaan, ettet monestikaan ole painanut katkaisijaa, vaan kytkintä.
Siis tässähän selitettiin ihan sama sähkövirran kulkeminen kuin mitä koulussakin kerrotaan. Vähän eri sanoin, mutta eihän tässä ole mitään uutta.
Sähkö-inssi
Ilman sitä sähkökenttää, niissä johtimissa ei kulje mitään, mitä voisi mitata. On hyödyllisempää mittauksen kannalta käyttää jotain suurretta missä, jokin konkreettinen asia kulkee sitä johdinta pitkin, silloin on helpompi hallita ilmiötä.
Koulussa sanottiin, että johtimessa menee elektroneja.
Uskon siis siihen.