Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää tyhmälle, miksi Amerikassa paljon covid-kuolleita?

Vierailija
10.12.2021 |

Puhutaan pian miljoonasta. Miksi siellä kuolee niin moni vai onko määrä suhteutettuna suuri?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisia, huonokuntoisia, rokotetta vastustavia ja myös köyhiä, eivätkä mene sairaalaan vaikka olisi syytä.

Osa kuolleista on rikkaitakin, mutta huono terveydenhuolto on iso syy. Jos sairastut, eikä ole vakuutusta, olet liemessä.

Voi herranjestas taas mita satuilua ja tietamattomyytta. En itse levittelisi julkisella foorumilla.

Terveydenhoito USAssa on sita luokkaa etta Suomessa ei siita edes voida unelmoida.

Kyllä jos olet rikas tai sinulla on hyvä työ josta saat vakuutuksen

Olen elakkeella ja silti hoidetaan kuin kuninkaallista. Suomessa?

Mutta sinulla on vakuutus tai rahaa. Jossain slummissa asuva ei taatusti saa edes sitä hoitoa, mitä Suomessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Jude_Children%27s_Research_Hospital

Montako Suomessa?

Ja aivan varmasti siis KAIKKI Usassa asuvat alaikäiset pääsevät tuonne hoitoon?

Ota nyt hyvänen aika huomioon se, että Suomi on pieni maa, ei täällä ole edes väestöpohjaa noin suurelle sairaalalle. Siksi Suomi ja Ruotsi tekevät sairaalayhteistyötä, esimerkiksi Ruotsista on tultu Suomeen synnyttämään ihan systeemi sisällä, ei yksityispotilaana.

Puhut nyt yksittäisestä huippuyksiköstä, ja muut puhuvat kansanterveydestä.

St Judella on  8 yhteistyoyksikkoa ympari maata. Sitten taalla on Johns Hopkins, Cedar Sinai, Mayo Clinic ja monta muuta maailman parasta sairaalaa joissa tehdaan uraauurtavaa tutkimustyota. On Ronald McDonald Houses, ei ole aikaa ruveta kaikkia luettelemaan mutta ihmettelen vaan etta ette ota itse selvaa ennenkuin kirjoitatte.

Et ole tosissasi, Ronald McDonald-talot? Otapa kuule itse selvää, noitahan on Suomessa kolme 🤣🤣🤣

Mutta siis ihan oikeasti, ilmeisesti olet asunut siellä rapakon takana niin kauan, että maailmankuvasi on jo täysin usa-keskeinen ja näet kaiken vain tähtilippulasien läpi?

Mutta jos Suomi on niin takapajula mielestäsi, niin kerro, miksi Suomen äitiyskuolleisuus on maailman alhaisimpia ja USA, no ei niin alhainen?

Vierailija
62/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisia, huonokuntoisia, rokotetta vastustavia ja myös köyhiä, eivätkä mene sairaalaan vaikka olisi syytä.

Osa kuolleista on rikkaitakin, mutta huono terveydenhuolto on iso syy. Jos sairastut, eikä ole vakuutusta, olet liemessä.

Voi herranjestas taas mita satuilua ja tietamattomyytta. En itse levittelisi julkisella foorumilla.

Terveydenhoito USAssa on sita luokkaa etta Suomessa ei siita edes voida unelmoida.

Mutta sinulla on vakuutus tai rahaa. Jossain slummissa asuva ei taatusti saa edes sitä hoitoa, mitä Suomessa.

Montako Suomessa?

Ota nyt hyvänen aika huomioon se, että Suomi on pieni maa, ei täällä ole edes väestöpohjaa noin suurelle sairaalalle. Siksi Suomi ja Ruotsi tekevät sairaalayhteistyötä, esimerkiksi Ruotsista on tultu Suomeen synnyttämään ihan systeemi sisällä, ei yksityispotilaana.

Paasevat jos on leukemia tai muu pediatrinen syopa jota muut eivat ole pystyneet hoitamaan.

Nyt yht'akkia Suomi onkin niin pieni etta ei pystyta moista hoitoa antamaan.  Jaahas.

Sanoin, että tuon kokoiselle yksikölle/sairaalalle ei ole riittävää väestöpohjaa, en sanonut, että ei pystytä hoitamaan. Hoitoa saa, ja se on hyvin laadukasta. Ja todellakin, nämä pohjoiset sosialistimaat lähettävät potilaita ristiin sinne, missä saa sopivinta hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa suurin osa rokotekuolemia. Onhan joku ennustanut, että vuonna 2025 USAn väkiluku -70% nykyisestä, rokotteet tappaa.

Vierailija
64/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Republikaanit ja Fox News politisoi maskit ja rokotukset. Nyt onkin kiva tilanne kun vaalit lähestyy ja omia kuolee kuin kärpäsiä. Jo niin paljon että sillä alkaa olla vaikutusta niillä alueilla joissa on hyvin pienet äänierot.

Vierailija
65/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa suurin osa rokotekuolemia. Onhan joku ennustanut, että vuonna 2025 USAn väkiluku -70% nykyisestä, rokotteet tappaa.

Ai että "joku on ennustanut"? Olen pahoillani mutta tämä argumentti - jos sitä sellaisena voi ylipäätään pitää - tuskin voi vakuuttaa minua.

Vierailija
66/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako Suomessa?

St Judella on  8 yhteistyoyksikkoa ympari maata. Sitten taalla on Johns Hopkins, Cedar Sinai, Mayo Clinic ja monta muuta maailman parasta sairaalaa joissa tehdaan uraauurtavaa tutkimustyota. On Ronald McDonald Houses, ei ole aikaa ruveta kaikkia luettelemaan mutta ihmettelen vaan etta ette ota itse selvaa ennenkuin kirjoitatte.

Et ole tosissasi, Ronald McDonald-talot? Otapa kuule itse selvää, noitahan on Suomessa kolme 🤣🤣🤣

Mutta siis ihan oikeasti, ilmeisesti olet asunut siellä rapakon takana niin kauan, että maailmankuvasi on jo täysin usa-keskeinen ja näet kaiken vain tähtilippulasien läpi?

Mutta jos Suomi on niin takapajula mielestäsi, niin kerro, miksi Suomen äitiyskuolleisuus on maailman alhaisimpia ja USA, no ei niin alhainen?

Miksi suomalaisia on vain 5.5 miljoonaa ja amerikkalaisia 330+ miljoonaa?

Suomeen mahtuisi lisää väkeä.

Vierailija
67/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Republikaanit ja Fox News politisoi maskit ja rokotukset. Nyt onkin kiva tilanne kun vaalit lähestyy ja omia kuolee kuin kärpäsiä. Jo niin paljon että sillä alkaa olla vaikutusta niillä alueilla joissa on hyvin pienet äänierot.

Saisi korona korjata Taylor-Greenit ja Boebertit pois. Olis jotain hyotya.

Vierailija
68/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon neegereit jolla matala d vitamin taso

Vierailija
69/76 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako Suomessa?

Sehan on vain hyva asia, meidankin lahella on kolme ja kauempana enemman. Kukakohan senkin idean Suomeen toi?

Olen saanut hoitoa Suomessa ja USAssa joten olen ehka vahan paremmasssa asemassa vertailemaan.

Vierailija
70/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä ei ole samanlaista sosiaaliturvaa kuin Suomessa. Jos on köyhä, ei oikeasti ole rahaa niihin sairaalamaksuihin. Silloin ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää pärjätä.

Koyhille on Medicaid, mika tassa on niin vaikeata ymmartaa?

Vierailija
71/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai rikkailla on hieno terveydenhoito.

Mutta ilman vakuutusta asia on ihan toinen. Siellä koko demokratia koskee vain niitä joilla on varaa maksaa siitä.

Kuinka kauan olet asunut USAssa?

Vierailija
72/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä ei ole samanlaista sosiaaliturvaa kuin Suomessa. Jos on köyhä, ei oikeasti ole rahaa niihin sairaalamaksuihin. Silloin ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää pärjätä.

Koyhille on Medicaid, mika tassa on niin vaikeata ymmartaa?

Voi kultapieni, kyllä minä ymmärrän, että sinun kokemuksesi mukaan USAssa kaikille tarjotaan laadukasta hoitoa ilmaiseksi (vakuutuksen kautta). Minun tuttavapiirini USAssa on sitten ilmeisen epäonnista ja syrjäytynyttä, kun heillä kaikilla on koko ajan pelko persiissä, että toivottavasti ei tule suuria lääkärikuluja. Alaskalainen tuttavani maksaa edelleen kuusi vuotta sitten syntyneitä hammaslääkärikuluja, vakuutus maksoi osan, mutta omavastuuosuus on järkyttävä. Samaan aikaan on säästänyt rahaa uuteen hammaslääkärikeikkaan, koska hampaat ovat surkeassa kunnossa, kun lapsuudessa niitä ei hoidettu rahanpuutteen vuoksi. Miehen työpaikan sairausvakuutus ei korvaa perheen hammaslääkärikuluja, mutta onneksi korvasi kuitenkin sydänkohtauksesta aiheutuneet hoitokulut, tosin sairauslomaa ei ollut vara pitää. Raamattuvyöhykkeellä asuva tuttavani taas otti kiinnelainan, jolla maksoi tyttärensä syöpähoidot, koska tyttären työpaikan sairausvakuutus ei korvannut syöpähoitoja lainkaan, vain alkuvaiheen tutkimukset (diagnoosiin asti).

Vakuutuksissa on erittäin tiukasti rajattu se, mitä ne korvaavat, ja mitä kautta: vain tietyt sairaalat, tietyt lääkäriasemat, tietyt lääkkeet. Lisäksi vakuutuksen voimassa pysyminen vaatii jatkuvaa kikkailua, milloin pitää vastailla nettikyselyihin, milloin pitää pysyä tiettyjen veriarvojen/bmi:n/uskonnon/asuinalueen sisällä (siltä se ulkopuolisen silmin vaikuttaa, yksi tuttavaperhe ei voinut muuttaa paikkakunnalta toiselle, koska vakuutus olisi katkennut; vakuutusyhtiö katsoi, että se uusi paikkakunta olisi ollut liian riskialtis).

Yhden perheen kuukaisittaiset sairausvakuutuskustannukset  ovat 828$ (miehen työpaikan sairausvakuutuksen omavastuuosuus)+medical co pay and deductible 420$ plus sitten jos joutuu ostamaan jotain otc-lääkkeitä (eli over the counter eli käsikauppalääkkeitä, joihin ei ole reseptiä). Minusta tuo on AIVAN järkyttävä summa joka halavatun kuukausi.

Vierailija
73/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on 330 miljoonaa ihmistä, joten 1/330 on tilastoitu koronaan kuolleeksi. Koronaan kuolemiseksi lasketaan kaikki kuolemat 30 vuorokautta positiivisen koronatestin jälkeen.

Niin, vaikka kuolisi auto-onnettomuudessa. Kaikki kikat käytetään että saadaan koronakuolleisuus ylös ja kansaa sen perusteella pompoteltua.

Vierailija
74/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että "joku on ennustanut"? Olen pahoillani mutta tämä argumentti - jos sitä sellaisena voi ylipäätään pitää - tuskin voi vakuuttaa minua.

Vissiin sama "joku" joka ennusti maailmanlopun vuodelle 2012 ja nopean kuoleman kaikille, jotka ottivat sikainfluenssapiikin aikoinaan.

Vierailija
75/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako Suomessa?

Ja edelleen. Oletko ollenkaan laskenut, että USAssa asuu noin 60x enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Se tarkoittaa sitä, että Suomen Lastenklinikkaa vastaavia huippuyksiköitä tulisi olla USAssa noin 60 kappaletta. Se tarkoittaa, että Ronald McDonald talojasi tulisi olla USAssa noin 180 (ja ilmeisesti onkin, noita lukumääriä on hieman hankala laskea, kun eivät julkaise niitä kuin eri maiden omilla sivuilla) - mutt Ronald McDonald-säätiö on yksityinen, ei valtion ylläpitämä järjestö. En oikein ymmärrä, miksi se piti tähän sekoittaa? Mitä merkitystä sillä on koronakuolemiin?

Ja kaikkien noiden mainitsemiesi sairaaloiden/huippututkimusyksiköiden tutkimustuloksia hyödynnetään ympäri maailmaa. Olet kai tietoinen siitä, että Suomessa tehdään huippututkimusta perinnöllisissä sairauksissa ja syövissä, ja usalaiset tutkijat tulevat mielellään tutkijavaihtoon nimenomaan näihin Suomen huippuyksiköihin, koska vastaavaa tutkimusta ei Usassa tehdä? Mutta koska Suomen väestöresurssit ovat alle kaksi prosenttia usalaisista, niin tottakai täällä on vähemmän kaikkea koska käyttäjiä on vähemmän. En oikein tajua ajatuksenjuoksuasi, ja olen sitä pohtinut jo puoli vuorokautta ihan todenteolla. Migreenin kanssa valvoessa sitä päätyy tekemään kaikkeä älytöntä.

Vierailija
76/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat on nykyään ihan kehitysmaa.