Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Sipoolaisperhe toipuu edelleen 7 vuotta sitten sairastetusta influenssasta. Pyörätuolia tarvitaan edelleen. Olisko sinunkin aika vihdoinkin ottaa influenssarokotus?

Vierailija
10.12.2021 |

"Helmikuussa 2014 sairastui Lina, tammikuussa 2018 Edith. Kummallakin aivosairauden laukaisi tavallinen influenssa.

"Edith pääsi pois pyörätuolista jo kolmen kuukauden jälkeen ja kaksi vuotta sairastumisesta hän oli toipunut lähes täysin."

"Lina on yhä pyörätuolissa."

"Matka valoon on ollut vaiherikas. Kolmen vuoden jälkeen Lina oli vasta saanut takaisin muistinsa ja puheensa, mutta fyysinen kuntoutuminen oli tuskin alkanut."

"Uusi ilonaihe kuntoutuksessa on, että Lina kykenee itse nousemaan sängystä pyörätuoliin ja pyörätuolista vessaan."

"– Täytyy vain luottaa rokotuksiin."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008420535.html

Niin, eihän sinulle ehkä käy näin, mutta mitäs jos tartutat johonkin toiseen....?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Olen sairastanut influenssan kolmesti ja toipunut täysin. Tässä on nyt jotain muuta taustalla.

Luin jutun. Heillä on harvinainen, perinnöllinen geenivirhe, joka voi aiheuttaa tietyn aivosairauden. Nyt kävi niin, että influenssa laukaisi aivosairauden ja siitä toipuminen on ollut hyvin pitkä tie. Nyt ottavat visusti rokotukset, ettei sama kävisi uudelleen.

Tapaus on tuskin yleistettävissä koko väestöön. Toki kukaan meistä ei voi tietää, mitä kaikkia virheitä omassa perimässä saattaa piillä ja joillakin epäonnisilla saattaa olla geenivirheitä, joissa koronavirusinfektio voi toimia perinnöllisen sairauden laukaisevana tekijänä.

Sama oli narkolepsian ja sikainfluenssan/ piikin kanssa. Heillä oli geneettinen alttius, ei nämä itsestään tai siitä rokotteesta putkahda.

Vierailija
22/47 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläessäni 58v ottanut influenssarokottetta. En tiedä olenko sairastanut. Kerran pari vuodessa on joku flunssa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Olen sairastanut influenssan kolmesti ja toipunut täysin. Tässä on nyt jotain muuta taustalla.

Tässä näkee hyvin tiettyjen ihmisten "minäminäminä"-asenteen.

Ensinnäkin: vaikka olisit sairastanut influenssan joskus suhteellisen kevyenä se ei takaa sitä, ettetkö jonakin vuonna saa vakavaa tartuntaa.

Toisennakin: jos otat rokotteen, et ainoastaan suojele itseäsi vaan kanssaihmisiäsi. Näin on tapana tehdä yhteisössä ja sivistyneessä maailmassa.

Ihme lässytystä taas. Influenssarokotteet toimivat arvailujen varassa tyyliin "onkohan se valtavirus tänä vuonna A vai B? " Joskus osuu paremmin ja joskus huonommin. Mikään ei kuitenkaan estä saamasta A tyyppiä, vaikka B olisi valtavirus.

Lisäksi yli 65-vuotiaille rokotukset toimivat huonoiten eli juuri heille, joille ne on tarkoitettu. Yhtenä vuonna teho oli reilut 10%. eli aivan naurettavan huono.

Jos geeneissä on alttiutta harvinaisille sairauksille sen voi laukaista yhtä hyvin sairastettu virustauti kuin myös rokote (vrt. Narkolepsia).

Vierailija
24/47 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Heillä on harvinainen, perinnöllinen geenivirhe, joka voi aiheuttaa tietyn aivosairauden. Nyt kävi niin, että influenssa laukaisi aivosairauden ja siitä toipuminen on ollut hyvin pitkä tie. Nyt ottavat visusti rokotukset, ettei sama kävisi uudelleen.

Tapaus on tuskin yleistettävissä koko väestöön. Toki kukaan meistä ei voi tietää, mitä kaikkia virheitä omassa perimässä saattaa piillä ja joillakin epäonnisilla saattaa olla geenivirheitä, joissa koronavirusinfektio voi toimia perinnöllisen sairauden laukaisevana tekijänä.

Sama oli narkolepsian ja sikainfluenssan/ piikin kanssa. Heillä oli geneettinen alttius, ei nämä itsestään tai siitä rokotteesta putkahda.

Ei ollut kaikilla geneettistä alttiuta ja silti sairastuivat narkolepsiaan.

Vierailija
25/47 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni 58v ottanut influenssarokottetta. En tiedä olenko sairastanut. Kerran pari vuodessa on joku flunssa ollut.

Mun isä pärjäsi tuolla asenteella elämänsä loppuun asti. Kuoli influenssaan kolme vuotta ennen kuin olisi päässyt eläkkeelle. Olin kyllä asiasta puhunut, mutta mikäs hänen päänsä olisi kääntänyt kun oli asian näin päättänyt.

Vierailija
26/47 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pyytänyt monta vuotta influenssarokotusta, kun aina sairastun ihan sikana kaikkeen. Niin, koska en ole ollut mitään riskiryhmää, on sanottu, että en saa. Sitten olen saanut aina ilokseni lukea, että miten paljon jäi taas käyttämättä tänäkin vuonna näitä rokotteita.

No nyt sain. kiitos siitä.

On sen voinut ostaa itsekin, n 10 e maksanut.

Vierailija
27/47 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
28/47 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä pärjäsi tuolla asenteella elämänsä loppuun asti. Kuoli influenssaan kolme vuotta ennen kuin olisi päässyt eläkkeelle. Olin kyllä asiasta puhunut, mutta mikäs hänen päänsä olisi kääntänyt kun oli asian näin päättänyt.

Meillä on rajatut päivämäärämme täällä. Isäsi eli ainakin omanlaisensa elämän ja teki just niinkuin itse halusi. Kuoli varmaan sen myötä onnellisena.

Vierailija
29/47 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai otan influenssarokotteen joka vuosi.  

Vierailija
30/47 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rajatut päivämäärämme täällä. Isäsi eli ainakin omanlaisensa elämän ja teki just niinkuin itse halusi. Kuoli varmaan sen myötä onnellisena.

Influenssakuolema on sellainen, jossa ei voi olla onnellinen. Toki taju lähtee ennen varsinaista kuoleman hetkeä, mutta se kipu ja tuska on äärimmäisen kova. Jos kuolee teholla, on koomassa ennen kuolemaa.

Vierailija
31/47 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssakuolema on sellainen, jossa ei voi olla onnellinen. Toki taju lähtee ennen varsinaista kuoleman hetkeä, mutta se kipu ja tuska on äärimmäisen kova. Jos kuolee teholla, on koomassa ennen kuolemaa.

A N N A-lehdessä on tyttären kirjoittama juttu äidistään joka kuoli influenssaan teholla. Googlella löytyy. Ei ollut kaunis kuolema, ei.

Vierailija
32/47 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otettu sen jälkeen kun elämäni ensimmäinen OIKEA influenssa vei minut sairaalaosastolle eristyksiin. Olo oli sellainen että kuolema tuntui ainoalta vaihtoehdolta. sen jälkeen otettu vakavasti taudit.

13-vuotiaana sairastin influenssan - olin sairaana kolmisen viikkoa. Yhtenä päivänä heräsin ja muistan vieläkin hämmästyksen: Enkö minä kuollutkaan tähän? Kova on ollut tauti :)

Vierailija
33/47 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa ottanut influenssarokotteen (astma), toisella kertaa sairastuin silti. :D

Vierailija
34/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perustelee rokottamattomuutta sillä, että raju taudinmuoto on harvinainen. Toivottavasti rajun taudinmuodon harvinaisuus lohduttaa sitten, kun on teholla.

Vierailija
35/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut silloin kun sen on saanut. Eli kun lapset oli pieniä. Nyt kun ovat yli 7v, niin ei enää saada.

Vierailija
36/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan jatkossakin influenssan riskin. Sain neljä vuotta sitten ensimmäisestä ottamastani influenssarokotteesta äänihuulihalvauksen, josta en ole vieläkään kunnolla toipunut.

Vierailija
37/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota enää ikinä yhtäkään flunssa rokotetta vaikka kaikilta irtois päät.

Vierailija
38/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä oli geenivirhe.

Vierailija
39/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aika. Ihan kuin ei myöskään ole aika kulkea kypärä päässä 24/7, koska on pieni, olematon mahdollisuus, että kivenmurikka tippuisi taivaalta päähäni ja vammautuisin tai kuolisin.

Vierailija
40/47 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen äidillä on geenivirhe joka altistaa nekrotisoivalle enkefaliitille eli suomeksi  kuolioita tuottavalle aivotulehdukselle. Eli tulehdukselle joka tappaa aivokudosta. Kaikki infektiot ovat geenivirheen kantajalle vaarallisia. Hyvä muistutus siitä että flunssaisena ja tartuttavana muiden joukossa hilluminen ja tieten tahtoen oman itsekkyyden vuoksi muiden tartuttaminen voi joillekin olla todella kohtalokasta.

Jos olet sairas, pysy kotona. Pidä huoli ettet ole tartuttava kun liikut ihmisten keskuudessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi