Mummola säännöt
Onko teillä sellaiset tai kuuluuko mielestäsi olla? Tarkoittaako se sitä, että mummo päättää lapsen kasvatuksellisista asioista tuolloin? Onko ns.mummola säännöt asia mitä pitää vain sietää tai kuuluu asiaan vai ihanaa sillä isovanhemmilla on oikeus lellilä/noukkia rusinat pullasta? Käydäänkö teillä harvoin mummolassa vai päteekö mummola säännöt viikottain, koska tapaatte usein?
Kiinnostaisi tietää miten muut tähän ilmiöön suhtauttuu sillä ajatus saa itselläni karvat pystyyn. Näemme isovanhempia harvoin ja olemme tottuneet hoitamaan lapsemme itse, jolloin hoito- ja kasvatusvastuun sysääminen mummolassa ei vaan tunnu luontevalta. Jos mummo pääsee päättämään mm.ruokailuista, pukemisesta, säännöistä niin mielestäni lapsi menee tästä aivan sekaisin, kun ei tiedä ketä kuuluu uskoa ja totella, jolloin tämä murtaa pahasti vanhempien auktoriteettiä. Jos joillain mummo hoitaa viikottain lapsia niin on toki aivan ymmärrettävää ettei kaikkea voi noudattaa täysin vanhempien toiveiden mukaan, mutta pääsääntöisesti asioissa pitäisi vetää yhtäköyttä. Mielipiteitä?
Kommentit (27)
Ja jos lapsesi sanoo että "ei mummon kanssa tarvitse syödä vihanneksia" niin voit vain sanoa että no se on sitten sellaista mummolassa.
Kun katsoo asiaa täältä vuosien päästä, lasten ollessa jo aikuisia, oli vain Ihanaa että muksut oli joskus poissa kotoa ;)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei mene rikki vaikka mummolassa on eri säännöt, ei myöskään mene sekaisin.
Neuvoni sinulle on että löysää vannetta.
Lapset ovat kautta aikojen kasvaneet ihan normaaleiksi vaikka mummoloissa viettäneet aikaa.
Ja vaikka mummosi syöttäisi pelkkää pullaa ja lihapullia vuorotellen, nauti ja ole onnellinen että lapsella on mummola mihin mennä
En varsinaisesti kysynyt miten minun tulisi suhtautua vaan muiden käytäntöjä ja kokemuksia. Minunkaan mielestä lapsi ei mene piloille, jos löysäilee joskus. Silti en koe miellyttäväksi jos kukaan alkaa esittää vanhempaa lapsille varsinkin kun itse olemme paikalla. Turhaa ristiriitaa ja hampaiden kiristelyä puolin ja toisin, jos mummo ei ymmärrä omaa rooliaan. Meillä se ei ainakaan voi olla vanhempien jyrääjä
En oikein ymmärtänyt ap:n ajatusta. Mummolassa mummo päättää mitä ruokaa tarjoaa ja mummolla on omat rutiinit. Hyvä, kun lapsi oppii, että eri paikoissa toimitaan eri säännöillä. Päiväkodissa ja koulussakin on omat säännöt.
Joka kodissa on omat sääntönsä. Tuskin lapsilla mitään niitä vastaan. He eivät mene siitä sekaisin. Jos aikuiset eivät niitä kestä, ei tarvi mennä.
Taaaas tämä aloitus. Koko viikko samalla teemalla uusia aloituksia. Ihme häiriintynyt jankkaaja.
Riippuu säännöistä. Me vanhemmat määrätään raamit ja niitä on noudatettava. Esim. Lapsi ei saa katsoa ikätasolleen sopimattomia ohjelmia edes mummolassa tai syödä herkkuja joka päivä. Nukkumaankin mennään nukkumaanmeno aikaan aivan joka paikassa. Jos mummolassa saa nousta kesken ruokailun pöydästä tai seistä sohvalla tai tulla kengät jalassa sisälle se on mummon asia.
Voitko laittaa linkin, jos tästä kerran on jo keskustelu. Tarkoitin näillä mummola säännöillä sitä, että mummo kumoaa vanhempien päätöksiä lasten edessä tyyliin: "eihän se haittaa jos vähän namia", vaikka juuri ollaan kielletty. Tai tilanne, jossa mummo kyselee suoraan lapselta, että: "otatko jäätelöä?". Jos ei olla erikseen pyydetty hoitamaan ja tekemään vanhempien velvollisuuksia niin mielestäni se ei ole silloin ok.
-AP
Mä luulen, että jos lapsi on sellainen jolla on vaikeuksia muutenkin noudattaa sääntöjä, yhdet säännöt on hyvä olla.
Normaalisti lapset ymmärtää eron .
Jokainen saa itse päättää säännöt omassa kodissaan, myös isovanhemmat. Tietysti lapsen turvallisuuteen liittyvissä asioissa ei neuvotella, esim. pyöräilykypärän käyttäminen. Jos mummolassa ei olla jatkuvasti, niin en todellakaan puuttuisi pikkuasioihin.
Kyllä meillä sovittiin niin, että kotona on omat säännöt ja mummolassa mummolan säännöt.
Mummolassa voi olla vaaranpaikkoja mitä ei ole kotona. Mummolassa saa hemmotella, joskin oli "salaisuus". E ei koskaan herkkuja liikaa, ruoka pitää syödä ensin. Tuo sovittiin siis vanhempien ja mummolan kanssa yhdessä, että kotona omat säännöt, mummolassa omat. Mikä on kotona sallittua voikin olla mummolassa kielletty jne...
Hyvin on toiminut, kukaan ei ole valittanut, eikä rikki mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei mene rikki vaikka mummolassa on eri säännöt, ei myöskään mene sekaisin.
Lapset ovat kautta aikojen kasvaneet ihan normaaleiksi vaikka mummoloissa viettäneet aikaa.
Ja vaikka mummosi syöttäisi pelkkää pullaa ja lihapullia vuorotellen, nauti ja ole onnellinen että lapsella on mummola mihin mennä
Eikö mene? Hienoa kun tiedät. Monet noista mummoista ja vaareista on sitä porukkaa, joka lähetti lapsensakin pieninä yksinään uimarannalle. Nyt sitten asuvat jossain joen törmällä ja haluavat lapsenlapset hoitoon. Viina saattaa maistua ja tontti ei todellakaan lapsiturvallinen yms.
Tottakai jokaisen kodin rajoja kunnioitetaan eli olkoon se nyt mummola tai kuka tahansa kaveri tai sukulainen. Eli jos ei hypitä sohvalla tai makuuhuoneeseen ei ole asiaa niin tietenkin tällainen kuuluu hyviin käytöstapoihin, jos asunnon isäntäväki tästä on sanonut. Aloituksen tarkoitus oli lähinnä kysyä tilanteista, kun mummo sallii ja lupailee asioita, jotka nyt ei vanhemmille sovi.
-AP
Ap miksi menet itse noin sekaisin mummolan säännöistä? Tapaatte vielä harvoin.
Itse oon jo vanhahko ja muistan rakkaudella kuinka mummolassa sai sunnuntaiaamuisin pullaa aamupalaksi ja viikon kaupunkikäynnillä oli karkkipäivä, mitä kotona meillä ei ollut. En ikinä ajatellut, että kotona näin olisi.
Enkä ole mikään lahjakas tapaus, joten eiköhän muutkin tavislapset tällaisen asian ymmärrä , että kotona ja mummolassa on eri säännöt
toki esim. erityislapsille toistuvat rutiinit on todella tärkeitä ( ja veljeni oli " erityinen" mutta hänkin tajusi kyllä tuon eron)
Se vähän riippuu henkilökemioista, meneekö ne sukset ristiin vai ei.
Jos vanhempien ja isovanhempien suhteet ovat mutkattomat ja kaikin puolin hyvät, ei tuollaisesta tarvitse edes keskustella. Jos siellä sen sijaan on rajattomuutta, mitätöintiä ja jyräämistä, kitkaa tulee varmasti.
Mummolassa saa olla omat säännöt, ja kotona omat. Lapsi oppii ne kyllä, ja varmaan kokeilee asioita, jotka toisessa paikassa ovat kiellettyjä ja toisessa ei. Se pitää vain sivuuttaa toteamalla, että meillä toimitaan näin.
Sitä ei isovanhempi voi tehdä, että vesittää vanhempien kiellot näiden läsnäollessa. Vanhemmilla on vastuu, mutta jos he eivät ole paikalla, se vastuu on isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap miksi menet itse noin sekaisin mummolan säännöistä? Tapaatte vielä harvoin.
Olen ilmeisesti sekaisin, mutta minusta tuollainen on keneltä tahansa röyhkeää ja epäkunnioittavaa käytöstä, jos isovanhemmat vähät välittävät vanhempien kasvatus periaatteista. Mummo on muuten mukava ja ihana ihminen, mutta omalla käytöksellään on tehnyt kyläilystä valitettavasti pakkopullaa.
-AP
Asia on ollut iät ja ajat niin, että kun äidistä tulee mummo, sääntöruuvi löystyy jopa sen kaikista tiukimman äiti-ihmisen päässä. Lapsenlapset kautta aikain ovat tienneet että mummo tarjoaa jotain erikoista hyvää, mitä ei kotona saa (esim pullaa välipalalla). Jokainen täysijärkinen vanhempi ymmärtää ettei lapsi siitä rikki mene ja kotona on kodin säännöt.