Nykyään kaikki haluaa sen 3000e/kk palkan, vaikka ei koulutusta tai erityistä osaamista mistään
Nauretaan sitten 11e/h työpaikoille.
Joissakin ammateissa ei silti kouluttautuneetkaan saa tuon enempää. Pitäisi hyväksyä mikä se oma arvo työmarkkoilla on.
Kommentit (46)
En halua. Tahdon työn, missä ei jotkut häiriintyneet tule kiusaamaan. En jaksa esim. hoitoalan töitä, missä saa kaiken päivää kuunnella sitä katkerien ihmisten kuittailua ja asiakkaiden kiusaamista ja mieluummin istutaan tupakalla salaa monta tuntia, kuin hoidetaan töitään jne.
Teinkin pitkään töitä kotoa käsin ja oli ihan hienoa.
En tarvitse mitään isoja rahoja, olen aina elänyt säästäväisesti, eikä töissä ollessa varsinkaan kulu edes rahaa oikein mihinkään, kun suurin osa ajasta kuluu siellä töissä. Mutta en ala enää mitään svidduilua enkä typeryksien mahtailuja kuuntelemaan, että jos töitä pitää tehdä oman mielenterveyden kustannuksella, kyllä jää minulta tekemättä.
En mä nyt noin vähään tyydy. 3800e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse hyväksyä. Omistaja tyytyköön kohtuulliseen voittoon..
Tyydytkö sinä sitten niihin veroihin, jotka syntyy siitä, että julkisen sektorin siistijöille, kokeille jne. maksetaan tuo sama 3000 euroa?
Niin no, progressiivinen verotus vie tuosta 3k palkastakin aika ison osan, ja jollain pitäisi elää ja kasvattaa lapset. Pyhällä Hengellä kun ei Suomessa pärjää ja kaikenlaisten asumistukien käyttöä paheksutaan.
Kyllä jos palstatrolleja on uskominen. Lähes kaikille riittää palkka, jolla elättää itsensä ilman tukiaisia ja rahaa jää hieman huvitteluihin tai säästöön. Tietysti mielellään pitkä työsopimus tai toistaiseksi jatkuva.
Nykyiset työsopimukset ovat niin naurettavan lyhyitä, että palkan on pakko olla hyvä. Sekoittaa tukien suhteen pakkaa niin paljon, että ottaa vain itse takkiin ja laskut jää maksamatta, jos lähtee 10 euron tuntipalkalla tekemään pariksi päiväksi töitä muutamaksi tunniksi.
Saa kai sitä haaveilla.
Ja onhan sitä ammatteja joissa tienaa kolme tonnia kuukaudessa ilman mainittavaa koulutusta.
Perinteisesti palkka on määritelty työntekijän ja työnantajan varallisuuserona. Siis kuinka kauan työntekijä voi olla syömättä verrattuna siihen, kuinka kauan työnantaja voi välttää konkurssin ilman työntekijöitä. Yleensä työnantaja on jaksanut pitää firman pystyssä pidempään, joten nälkäkuoleman partaalla olevat työntekijät saapuvat alistuneina vaikka ruokapalkalla töihin. Tämä on se työntekijän ja työnantajan välinen ero todellisuudessa. Äärimmäinen muoto olisi orjuus eli työnantaja voi alistaa voimalla työntekijöitä töihin. Tappaminen ja kiduttaminen kun on yleensä nopeampi tapa kuolla ja kärsiä kuin hidas nälkäkuolema. Siinä ei jää työntekijälle juurikaan pelivaraa.
Kokoomus on ymmällään Suomessa, koska yleensä työntekijän ei tarvitse valita nälkäkuolemaa tai nopeaa kuolemaa huonopalkkaisen työpaikan sijaan. Kokoomus haluaa muuttaa tämän eli työntekijällä ei saa olla vaihtoehtoja. Menet sinne minne määrätään tai kuolet.
Jokainen määrittäköön oman arvonsa työmarkkinoilla ja se että, joku muu tienaa koulutettuna vain 3000 ei tarkoita, että minä en pystyisi tienaamaan enempää. Toki toisten palkoille wi pidä nauraa.
Olen 18 v työkokemuksella jo kaikki lisät tienannut lastentarhanopettaja/varhaiskasvatuksen opettaja ja peruspalkkani on 2450€ ja kun lasketaan ikälisät päälle, saan kaikkiaan 2775€/kk. Käteen jää alle 2000€.
Olen kandi. Onneksi ei ole opintolainaa.
3000 e/kk brutto on kyllä aikalailla minimipalkka, että pääkaupunkiseudulla viitsii töihin mennä. Tuosta jää käteen noin 2100 e/kk, ja siitä kun maksetaan asuminen 800-1000 e/kk niin eipä paljon hurrata.
Olisikohan tuo merkki siitä että inflaation myötä ei pienemmällä rahalla enää hirveän hyvin elä. Oma bruttopalkka maisteritason työstä on vajaa 2700 ja ei tuolla hirveästi juhlita. Ei oikein tunnu reilulta että elintaso on sitä kuin pohjasakkaa - kulkuvälineenä rämä pyörä, ei varaa autoon, saa vain pilipaliasuntolainan jolla saa pilipaliasunnon huonohkolta alueelta. Naapureina työttömiä ja tuensaajia ja minulla koulutetulla palkansaajalla tasan sama elintaso JA silti saa tehdä 45-50 tuntia töitä viikossa.
Jaa a, en oikein ymmärrä aloittajaa. Miksi pitäisi hyväksyä jokin palkkataso? Tottakai työntekijällä on oikeus haluta parempaa palkkaa, eri asia on mitä työnantaja voi maksaa, ja kelpaako työ sitten sillä palkalla tekijälle. Hullu ei ole se joka pyytää...
Brutto 3000€ on varmaan siksi kaikkien toive kun se alkaa olla jonkinlainen minimi jolla pärjää
Monet haluavat suomelta ikuisen vastikkeettoman elatuksen itselleen ja koko suvulleen ja saavatkin sen !
Monet nuoret kuulema ajattelee näin. Ensin pitäis kuitenkin oppia se työ, pelkät opinnothan ei vielä takaa mitään todellista osaamista. Teoriaa voit tietää mutta entä se todellisuus.. ennen ajateltiin ehkä vähän nöyremmin, nykyään vaaditaan työltä paljon enemmän, myös fyrkkaa.
Vierailija kirjoitti:
3000 e/kk brutto on kyllä aikalailla minimipalkka, että pääkaupunkiseudulla viitsii töihin mennä. Tuosta jää käteen noin 2100 e/kk, ja siitä kun maksetaan asuminen 800-1000 e/kk niin eipä paljon hurrata.
Miten niin ei hurrata, jos käteen jää vielä 1100-1300€? Onko sinulla taloudenhallinta hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Olen 18 v työkokemuksella jo kaikki lisät tienannut lastentarhanopettaja/varhaiskasvatuksen opettaja ja peruspalkkani on 2450€ ja kun lasketaan ikälisät päälle, saan kaikkiaan 2775€/kk. Käteen jää alle 2000€.
Olen kandi. Onneksi ei ole opintolainaa.
Aina pitäisi puhua nettotuloista, sillä niillähän sitä eletään eikä kuvitteellisilla bruttotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, en oikein ymmärrä aloittajaa. Miksi pitäisi hyväksyä jokin palkkataso? Tottakai työntekijällä on oikeus haluta parempaa palkkaa, eri asia on mitä työnantaja voi maksaa, ja kelpaako työ sitten sillä palkalla tekijälle. Hullu ei ole se joka pyytää...
Brutto 3000€ on varmaan siksi kaikkien toive kun se alkaa olla jonkinlainen minimi jolla pärjää
Mä oon lastenhoitaja, brutto on 2380€. En siis mitenkään pärjää, kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei hurrata, jos käteen jää vielä 1100-1300€? Onko sinulla taloudenhallinta hukassa?
Sitten siitä pois vielä laskut, ruoka, ihon -ja hiustenhoitotuotteet, siivoustarvikkeet, vaatteet, tukanleikkuut, auton pito/julkisen liikenteen kulut, mahdolliset muut yllättävät menot, mahdolliset lääkäri/lääkekulut kulut, kurssimaksut jos haluaa opiskella jotain, synttärilahjat perheelle ja ystäville, jne... Kyllähän tossa elossa pysyy, mutta ei tolla nyt mitään hirveän mukavaa elämää vietä, moni kuitenkin haluaa lisäksi laittaa rahaa pahan päivän varalle, säästää asuntoa varten, matkustella, harrastaa, käydä tapahtumissa, hankkia kenties huonekaluja...
perusduunarilla se 3-4 tonnin palkka ei auta eikä muuta mitään, meillä oli 2000 varastoduunaria yli 3 tonnin liksalla ja ylityöläiset teki joka kuukausi 4-5 tonnia ja pakko oli tulla aina ylitöihin uudestaan ja uudestaan kun rahat ei riittäneet, osalla ei ollut edes ruokaan rahaa ennen palkkapäivää vaikka noin 3500 tulot, tarpeeksi tyhmä niin kaikki menee vaikka kuinka paljon antaisi/tienaisi
Ei tarvitse hyväksyä. Omistaja tyytyköön kohtuulliseen voittoon..