Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunitonta ruokaa

Vierailija
16.03.2015 |

Meillä on päässyt käymään niin, että pari kk sitten sähköuuni sanoi sopparinsa irti. Mies on itara, joten uutta liettä ei ole ainakaan vähään aikaan tulossa, tuumasi että eihän sitä uunia niin juur tarvitakaan ruuanlaitossa. Mulla ei kotiäitinä ole varaa eikä valtuuksia alkaa miehen taloon uusia kodinkoneita ostelemaan. Minä olen vastuussa ruokahuollosta ja nyt alkaa olla jo aika haasteellista kehitellä päivittäin pelkällä liedellä valmistettuja ruokia. Alkaa mielikuvitus loppua. Olen jo sortunut mikroeineksiin.

Perheessä me aikuiset, poika 15 v ja tyttö 3 v. Etenkin poika jurputtaa, että keitot ei kelpaa koska niillä ei nälkä lähde. Ainaiset potut/pasta ja soossivariantit alkaa kyllästyttää. Vinkkejä liesiruokiin, kiitos :)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt sentään liettä ja uunia sekoita, en ihan niin sekaisin ole :D Meinaan, jos tässä uutta kodinkonetta alkais järkkäämään, se olisi ostettava koko liesi (niitä myydään sillä nimellä, eli se hässäkkä missä on hella ja uuni samassa). Talo on miehen, että minun kait se olisi tästä lähdettävä jos niikseen tulee, vaikea on ukkoa omasta talostaan pihalle heittää. Alkaa kypsyttää.

Mies ei vaan tajua ruuanlaiton haasteita, hän itse eläisi pelkällä xtra lenkkimakkaralla, eikä hän ole se kenen tarvitsee kantaa vastuu siitä, että edes lapset saisi monipuolista ravintoa. Sitäpaitsi ukko kävelee töissä valmiiseen pöytään niin aamiaiselle, lounaalle, kuin päivällisellekin. Poika nyrppää mille tahansa keitokselle, missä on kasviksia, esim. tekemäni kana-wokkivihannes-kastike-jasmiiniriisihässäkkä ei kelvannut, koska siinä oli kuulema liikaa vihanneksia.

Kaipaan esim. makaronilaatikkoa, kotitekoista pizzaa, uunissa tehtyjä lihapullia/pihvejä (niitä siis menee se pellillinen melkein kerralla, teini imee ruokaa kuin sieni) ettei tarvitsisi rasvassa paistaa, kiusaukset, broilerinkoivet, uunijuurekset, mitä näitä nyt löytyy, uunissa tehtäviä... Mikrossa on aika köykäistä lähteä tällaisia tekemään ja etenkään niitä määriä.

Grilli on katoksessa tuolla pihan perällä, lumihangen takana, kaasupullo kuulema maksaa maltaita joten sillä laitetaan vain kesäisin jotain spesiaalia. Leivinuuni on, ja sitä yritänkin hyödyntää, mutta sen lämmittäminen ja käyttökuntoon saattaminen vie koko päivän eli sillä ei nopeasti nälkäistä laumaa ruokita. Ilmatkin alkaa olla sen verran lämpimiä, että tänne sisälle paistuisi, jos leivinuunilla alkaisi jatkuvasti tekemään. Puitakaan ei juuri ole enää jäljellä ja uusia ei kuulema tälle keväälle enää hankita, nyt tehdään ja pinotaan ensi talven puita.

Kiitos hyvistä vinkeistä, yritän soveltaa. Ei kait ne uudet hella+uunisysteemit paljoa maksaisi, käytetyt vielä vähemmän, mutta mulla ei tosiaan ole varaa, kaikki mun tulot menee talouden ruoka- ja perustarvikehuoltoon, omiin lääkkeisiin, polttoaineeseen (maalla asutaan) ja lasten tarpeisiin.

Kyllä mä säästäväisyyden ymmärrän, mutta saituus väärässä paikassa korpeaa.

Vierailija
22/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo 22 oli ap. Ihan tosissani olen, että tämmöinen tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:59"]Niin, tuo 22 oli ap. Ihan tosissani olen, että tämmöinen tilanne.
[/quote]

Mikä parisuhde teillä oikein on kun ette osta sellaista mitä sinä tarvitset? En vaan voi käsittää miten joku sietää tuollaista.
Jos meillä menisi uuni rikki, uusi ostettaisiin heti. Ilman mitään keskustelua. Matkalla kauppaan varmaan puhuttaisiiin että kummalla enemmän rahaa, se maksaa.

Vierailija
24/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat äijälle sen x-tra lenkin jääkaappiin ja menette lasten kanssa ulos syömään? 

Vierailija
25/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten naiset suostuu tuollaiseen parisuhteeseen?

Vierailija
26/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ap teidän tilannetta? Koko muu perhe (sinä ja lapset) kärsii, kun mies ei halua ostaa joka talouteen kuuluvaa perushyödykettä, koska hän ilmaisesti ei sitä tarvitse, jos ei juuri syö kotona! Keskustelepa asiasta vielä kerran miehen kanssa. Jos tämä johtuu hänen piheydestään, niin laita stoppi tuollaiselle hulluttelulle. Jos ihan oikeasti ei ole rahaa ostaa uutta liettä/uunia, siihen saanee apua sossusta.

Vierailija
27/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataruokiakin voi hauduttaa liedellä.

Vierailija
28/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:10"]Meillä on päässyt käymään niin, että pari kk sitten sähköuuni sanoi sopparinsa irti. Mies on itara, joten uutta liettä ei ole ainakaan vähään aikaan tulossa, tuumasi että eihän sitä uunia niin juur tarvitakaan ruuanlaitossa. Mulla ei kotiäitinä ole varaa eikä valtuuksia alkaa miehen taloon uusia kodinkoneita ostelemaan. Minä olen vastuussa ruokahuollosta ...[/quote]

Siis eikö ketään ihmetytä pariskunnan jokseenkin erikoinen suhde?
-naisella ei ole valtuuksia ostaa uunia miehen taloon wtf?
-mies ei suostu ostamaan naisen tarvitsemaa uunia wtf?

Millaisissa parisuhteissa jengi oikein rypee?
[/quote]
Tottakai ihmetyttää, mutta jo aloituksesta näkee, että ap on sellainen tossu, ettei se näistä ihmettelyistä muuksi muutu. Kaikkiin miehen kummallisuuksiin löytyy kyllä syy ja ap tietty kuluttaa kaikki rahansa perheen ruokii ja lapsiin ja mies vaan elelee kuin pellossa. Mutta aplle se on kuitenkin ihan okei, kun mies ei juo eikä lyö. Nää on niin nähty tällä palstalla.

Vierailija
29/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 25 : me autaan niin maalla, että jos lähtisin viemään lapset ulos syömään, se olisi reilun sadan kilsan lenkki. Ei kannata, polttoaine maksaa maltaita.

Nro 27 : sossusta ei tule mitään apuja, koska miehellä minuun nähden niin hyvät tulot, että sossu naurais mut vaan pihalle jos menisin jotain pyytämään.

ap

Vierailija
30/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy hae meiltä uuni. Saat ihan ilmaseks. Asutaan savossa.

Vierailija
31/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te asutte avo-/avioliitossa ja teillä on lapsia ja sä olet kotiäitinä pyörittämässä YHTEISTÄ perhettä ja taloutta, niin eihän tilanne voi olla se, että kaikki perheen rahat on miehen takana ja sä et voi ostaa perustavaraa, joka on välttämätön perheen muonituksessa. Miten tuollaiseen järjestelyyn on voiduttu päätyä?

Mistä tulee miehen käsitys, että uunia ei tarvittaisi? Tietääkö hän edes, miten ruokaa laitetaan? Pitäisikö hänelle vääntää rautalangasta, miten perheen ruokahuolto toimii?

Vierailija
32/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa: tavoitteeni ei siis ole millään tavalla syyllistää ap:ta tilanteesta, vaan herättää hänet huomaamaan ongelman juurisyy. Sun ei kannata pohtia, mitä ruokia saa laitettua ilman uunia. Etsi ratkaisu asiaan sitä kautta, miten muutatte perheen talouden hoitoa niin, että saatten uuden uunin ja että tällainen tilanne ei toistu.

Vierailija
33/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen toki alkanut toteuttamaan tällaista hiljaista protestia vähitellen... En laita kotona mitään ruokaa, mies ja poika (tämä teinipoikahan ei siis ole minun lapseni alunperin, vaan miehen entisestä liitosta) järsikööt xtra lenkkiä ja teen vain taaperolle tarvittavat terveelliset. Mulle alkaa olla jo se ja sama mitä syön.

Aion ostaa siis jääkaappiin vaan moskaa, katellaan kunka kauan menee ennen kuin miesväki alkaa ihmetellä, missä on lämpimät, säännölliset ja monipuoliset ateriat. Voi olla kyllä, ettei hetkauta, ne kerkesivät tuolla keinoin elää muutaman vuoden ennen kuin minä tulin taloon. Toisekseen mun tekemä ruoka on hyvin uponnut, ruoka-aikaan jonottavat jo keittiössä.

Vaan eipä tämäkään kyllä kestävälle strategialle kuullosta. Voi käydä niin, että ollaan vielä viidenkin vuoden päästä ilman toimivaa sähköuunia. Mä en tajua mihin se ukko ne rahansa pistää, joku tuolla osuikin oikeaan siinä, ettei juo (eikä myöskään lyö). Voiko velattoman omakotitalon ylläpitokustannuksiin mennä niin tolkuttomasti, että virkamiehen kohtuullisen hyvä palkka menee siihen?

Minä makselen välillä toki myös kiinteistöveroja, vesimaksuja, oman autoni (ja väliin miehenkin auton) verot ym. Vakuutukset menee miehen piikkiin ja taannoin meinasi, että mun auto pitäisi laittaa pois kun sen vakuutukseen menee rahaa (mun vakuutusbonus on täydet oliko 70 prossaa). Täällä syrjäkylällä on pakko olla autot alla, ei kulje julkiset ja välimatkat pitkät.

Hohhoijaa. Aivoihin koskee.

ap

Vierailija
34/34 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla oikeasti noin avuton? Asun ulkomailla, ei uunia eikä sitä mikroakaan, hyvin olen saanut ruokaa laitettua.