Lapseni oksensi illalla... huomenna päiväkotiin...
... jos ei ole mitään näkyvää vikaa aamulla. Kyllä vain! Ei tässä mitään turhia karanteenipäiviä aleta pitää varmuuden vuoksi.
Tieto lisää tuskaanne, joten emme kerro joka oksennuksesta teille. Kerran olemme sen virheen tehneet ja kerroitte karanteenikäytännöstä. Pitäkää karanteeninne.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:27"]
Ei paljoa väliä vaikka et kerrokaan aamulla lapsesi oksentaneen eilen. Oma mussukkasi kertoo meille itse yleensä nämä asiat. Sääliksi käy raukkaa tunnollista lastasi. No, soitellaan huomenna taas sinua kesken päivän hakemaan lapsesi pois hoidosta.
[/quote]
Soita hakemaan, mutta palautan lapsen samantien. Käydään lääkärissä, lääkäri toteaa, että lapsi terve ja lapsi palaa hoitoon ennen kuin tuntia on kulunut. Laskun laitan kunnalle todeten, että tämä oli jo kolmas kerta tänä vuonna, kun soitetaan hakemaan tervettä lasta pois hoidosta.
[/quote]
Ei yksikään lääkäri ota teitä vastaan jos lapsella on vatsatauti, haloo! Ne käskee mennä kotiin lepäämään, tämän jokainen normaali ja hyvä vanhempi tekisi automaattisesti. Mutta sä oletkin täysi idiootti, provo tai molemmat.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 05:43"]Huomenta. Oikeastaan toivon, että olisin itse (kin) jotenkin kipeä saadakseni saikkua, koska totta vitussa makaisin mieluummin kotona ja raha virtaisi silti. Pelkästään lapsen sairauden takia työnantaja ei maksa yhtään mitään ja siksi kotiin jäädään vain jos on ehdottoman pakko. Toki minulla on oikeus jäädä kotiin omalla kustannuksella (= miinus päivän palkka) ja kuitenkin pitäisi maksaa siitä päiväkodistakin. Olen itsekin kärsinyt jo pari viikkoa hengitystieoireista ja silti ollut töissä, vaikkei yhtään kiinnostaisi. Turha tulla vihjailemaan minulle lapsen mahdollisesta sairaudesta, jos hänkin yskii välillä ja useammalla viikolla. Oikeastiko pitäisi jäädä moneksi viikoksi kotiin jonkun pienen epämukavuuden takia? Elämä on näin. Ap
[/quote]
Anna sun lapsi uuteen kotiin. Se saa paljon paremman elämän jonkun normaalin ja tasopainoisen ihmisen hoivassa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:11"]
Huvittava keskustelu :D Jos ei mitään näkyvää vikaa ole aamulla ja yleiskunto näinollen hyvä sekä oksentamisesta kulunut jo puoli vuorokautta tervetuloa hoitoon vaan! Kyllä me päiväkodissa huomataan jos lapsen kunto heikkenee tai valittaa vatsaansa/ei syö. Soitellaan sitten kotiin. Ei jokaisesta pikkuyskästä tarvii jäädä kotiin. Eihän meillä hoitajilla riittäis edes töitä, kun kaikki lapset olis aina pois. Jos lapsi jaksaa touhuta ja tehdä niin on päiväkotikuntoinen.
Meillä kiersi vatsatauti n. 2viikkoa vaikka oli perheitä joissa toinen lapsi sairasti kotona ja toinen tuotiin hoitoon. Eikä meillä edes aikuiset sairastanut ollenkaan ja lapsistakin alle kolmasosa. Riittävällä hygienialla taudit ei tartu päiväkodissakaan.
[/quote]
Juu, siellähän ne ei tosiaan tunnetusti ollenkaan tartu, kun hygieniasta pidetään hyvää huolta.. :D Jos nyt vaikka noro on ja oksentamisesta on 12 h, niin potilas kyllä yhä tartuttaa. Erityisesti pieni lapsi, joka nuolee ja klähmää kaiken.
Ihan sama minulle, viettekö päiväkotiin. Tässä yksi syy, miksi meidän lapset oli kotihoidossa ensimmäiset vuodet. Sääliksi käy mukuloita, jotka kiskotaan puolikuntoisina kesken unien sängystä hoipertelemaan päiväkotiin ja siellä pitää jaksaa sitä rääkymistä ja tappelua, vaikka on vielä sairauden jäljiltä toipilas.
Koululaiset onneksi jo osaavat pestä käsiä eivätkä laita kaikkea suuhun. Meilläkin on toki sairastettu, vaikka lapset olivat pitkään kotona. Ei kuitenkaan läheskään sitä määrää kuin monessa perheessä, jossa lapset on laitettu päiväkotiin 1-vuotiaana ja kärsineet sitten joka yrjön, korvatulehduskierteet ja sen vuoksi kymmenet antibioottikuurit. Nyt on lapsilla jo koululaisina hyvä vastustuskyky - ei iske joka tauti.
No just.
Minä olen pitänyt ihan pienimmästäkin lapsen kotona. Turha lähteä päiväkotiin nenä solkenaan vuotaen vaikka yleiskunto olisikin suht hyvä koska on takuuvarmaa että tauti tarttuu muihinkin. Muutama lepopäivä ei ole keltäkään pois vaan päinvastoin. Saa lapsikin sairastaa aivan rauhassa kotona.
Meillä toinen lapsi saattaa oksentaa kerran väsymyksestä tai nälästä tai jos syö liian nopeaan. On pidetty sitten 1 vrk kotona ennen kuin opittiin. Vatsataudissa kyllä tulee oksennuksia enemmän kuin vaan se yksi.
Onneksi ei ole lapsella hoitopäivää tänään. Tiedä vaikka lapsesi on samassa hoitopaikassa. Älä hätäile, 10 minuuttia siitä, kun olet jättänyt lapsesi hoitoon, soittaa hoitajat perään. Onko sen arvoista?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:27"] Ei paljoa väliä vaikka et kerrokaan aamulla lapsesi oksentaneen eilen. Oma mussukkasi kertoo meille itse yleensä nämä asiat. Sääliksi käy raukkaa tunnollista lastasi. No, soitellaan huomenna taas sinua kesken päivän hakemaan lapsesi pois hoidosta. [/quote] Soita hakemaan, mutta palautan lapsen samantien. Käydään lääkärissä, lääkäri toteaa, että lapsi terve ja lapsi palaa hoitoon ennen kuin tuntia on kulunut. Laskun laitan kunnalle todeten, että tämä oli jo kolmas kerta tänä vuonna, kun soitetaan hakemaan tervettä lasta pois hoidosta. [/quote] Ei yksikään lääkäri ota teitä vastaan jos lapsella on vatsatauti, haloo! Ne käskee mennä kotiin lepäämään, tämän jokainen normaali ja hyvä vanhempi tekisi automaattisesti. Mutta sä oletkin täysi idiootti, provo tai molemmat.
[/quote]
Miten niin ei ota? Yksityiselle saa päivystysajan, kertoo, että päiväkodista soitettu, että lapsi sairas. Vien terveen lapsen lääkäriin: ei kuivumista, ei oksentelua, ei vatsakipua, ei kuumetta, ei mitään oireita. Lääkäri toteaa, että terve lapsi. Ja niin lapsi palaa takaisin päiväkotiin.
Lääkäri kyllä ottaa vastaan, jos ei ole selvyyttä siitä, mikä on vialla.
Voi luoja teitä taas mammat. Oksentaa voi monesta muustakin syystä kuin vatsataudista! Jos lapsi on oksentanut kerran eikä aamulla osoita mitään merkkejä sairaudesta, niin sitten tuskin on kyse vatsataudista eli hoitoon vaan. Jäättekö kotiin ripulin takia jos lapselta tulee illalla löysä paska?
Vielä kun ap sanoisi, että tämä on kotona lapsen ollessa tarhassa. Näitäkin tapauksia on.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:22"]
Voi luoja teitä taas mammat. Oksentaa voi monesta muustakin syystä kuin vatsataudista! Jos lapsi on oksentanut kerran eikä aamulla osoita mitään merkkejä sairaudesta, niin sitten tuskin on kyse vatsataudista eli hoitoon vaan. Jäättekö kotiin ripulin takia jos lapselta tulee illalla löysä paska?
[/quote]
Ai ihan tosi. Että jos lapsi oksentaa syötyään kilon karkkia, niin ei ehkä oo oksennustauti. KIITTI, että kerroit. Eiköhän kuitenkin suurempi ongelma päiväkodeissa ole se, että sairaat lapset tuodaan hoitoon. Tämäkään ongelma ei ole suuren suuri, mutta ilmiselvästi on tiettyjä ihmisiä, joille on erityisen vaikeaa tunnistaa sairas lapsi. Tai jos lapsi on kiikun kaakun, niin mieluummin hoitoon ja oho, sillä olikin keuhkokuume..
Jokainen vanhempi tietänee itse miten toimia. vatsatautia ei kannata tartuttaa muihin. Jos oksentaa esim huudon seurauksena on se tietenkin eri asia.
Poikani vatsa oireilee herkästi vaikkapa mielipahasta, ja joskus on matkapahoinvointia. Mikäli oksentaa illalla, oksennus on ainoa vatsatautioire (ei siis ole kuumetta, yleiskunnon heikkenemistä), oksentaminen ei tapahdu uudestaan, taustalla on muita altistavia tekijöitä (voimakas tunnereaktio, automatka, kylässä liikaa makeaa) ja yö menee hyvin ja aamulla ei mitään ole, niin aivan varmasti vien aamulla tarhaan! Mikäli oksennus tulee aamulla, niin silloin jään kotiin (tai tilaan hoitajan), kun ei samantien kuitenkaan voi oksennustautia sulkea pois mahdollisuutena.
Joskus myös tarhassa on poika oksentanut tunnekuohureaktiona. Pari ekaa kertaa tarhasta soittivat mulle töihin ja tulin hakemaan kesken päivän, mutta nyt osaavat hetken seurata tilannetta. Jos ei ole kuumetta eikä muuta oiretta ja tilanne menee ohi, mulle kerrotaan sitten vasta kun poikaa tulen hakemaan normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:27"] Ei paljoa väliä vaikka et kerrokaan aamulla lapsesi oksentaneen eilen. Oma mussukkasi kertoo meille itse yleensä nämä asiat. Sääliksi käy raukkaa tunnollista lastasi. No, soitellaan huomenna taas sinua kesken päivän hakemaan lapsesi pois hoidosta. [/quote] Soita hakemaan, mutta palautan lapsen samantien. Käydään lääkärissä, lääkäri toteaa, että lapsi terve ja lapsi palaa hoitoon ennen kuin tuntia on kulunut. Laskun laitan kunnalle todeten, että tämä oli jo kolmas kerta tänä vuonna, kun soitetaan hakemaan tervettä lasta pois hoidosta. [/quote] Ei yksikään lääkäri ota teitä vastaan jos lapsella on vatsatauti, haloo! Ne käskee mennä kotiin lepäämään, tämän jokainen normaali ja hyvä vanhempi tekisi automaattisesti. Mutta sä oletkin täysi idiootti, provo tai molemmat.
[/quote]
Ihanko oikeasti lääkäri sanoo ovella, että ei ota lasta tutkittavaksi, koska tämä vaikuttaa terveeltä?
Vaikka ap on provo niin jokaisen kannattaa miettiä miltä lapsesta tuntuu lähteä päiväkotiin puolikuntoisena kun mennä touhotetaan ulkoilut tms.
Meidän lapsi oksensi päiväkodissa eli oli tarttunut ilmeisesti kotoa. Aika moni sairastui sitä kautta. Mutta tauti tulee, jos on tullakseen.
Kiitos teidän laisten kusipäiden, esikoisemme sai taudin päiväkodista 2 vko sitten se ei ole vieläkään ohi. Kaiken lisäksi se tartutti ensin minut joka olin viimeisillään raskaana ja vatsataudissa sitten synnytin maanantaina. Keskiviikkona vastasyntynyt kahden pv ikäinen vauvamme joutui tippaan tämän taudin takia ja nyt mies on vatsataudissa kotona. Kun me olemme vieläkin sairaalassa vauvan kanssa.