Puolison auton käyttämisestä maksaminen?
Tässä olisi harkinnassa autokouluun meneminen. Olen itse vähän päälle 30-vuotias nainen ja naimisissa; omistamme mieheni kanssa yhdessä auton, vaikka minulla ei ole korttia. Nyt oli sitten puhe siitä, voisinko käyttää autoamme, jos/kun saan kortin. Mieheni sanoi, että joutuisin maksamaan hänelle siitä kilometrikorvauksia ja tietenkin bensat. Olen itse hoitovapaalla ja säästöistä maksaisin kortin kulut, mutta miten yleistä on se, että maksetaan puolisolle myös kilometrikorvauksia auton käytöstä? Nyt tähän mennessä olen maksanut osan vakuutuksista sekä maksanut osan autosta ja bensoista olen antanut pienen summan, vaikka siis itse en edes voi ajaa yhteisellä autollamme. Onko mieheni liian pihi, kun vaatii vielä kilometrikorvaukset, jos nyt viimein alkaisin itse satunnaisesti ajaa autollamme?
Kommentit (88)
Toivottavasti tilanne ei ole aito, auton tahi muun suhtee. Jos on, suosittelen, kuten monet muutkin tässä ketjussa, elämän jatkamista ilma tuota miestä.
Miehesi on pakko olla T.L. Oli järjettömän pihi jo koulussa.
Minulla ajokortti ja auto, miehellä ei kumpaakaan. Vaikka reissaallaan niin en ole pyytänyt bensarahoja, vaan hän sitten maksaa ruuat tai majoituksen. Anna lapikasta ukolle jä äkkiä!!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 21:56"]
Miehesi on pakko olla T.L. Oli järjettömän pihi jo koulussa.
[/quote]
On niitä muitakin, tosin varmaan harvemmin yhdistettynä noin ikävään luonteeseen. Oma isäni on kyllä todella pihi, ja kerran hän seurusteli naisen kanssa, jolle antoi nimen "mokaaja". Kutsui siis ihan naisenkin kuullen häntä niin. Onneksi (siis naisen onneksi) he vain seurustelivat. Sittemmin isä löysi naisen, jota suorastaan palvoi eikä enää kohdellut huonosti, mutta pihiyttä se ei vielä sekään poistanut.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 19:40"]
Eli siis sinä kortittomana osallistut auton kuluihin, mutta jos sulla olisi kortti niin maksaisit myös käytöstä? Miksi miehesi pitäisi tienata teidän yhteisellä autolla? En katselisi tuollaista miestä.
[/quote] Siis voin uskoa ton ap:n jutun todeksi autonsa käytön kustannusten jakamiseen mennäkseni, sillä tiedän ja tunnen vastaavan tapauksen eli pariskunnan, jossa ei enää alaikäisiä lapsia samassa taloudessa asu, ja aviomies eläkkeellä jo, ja mies itse ajelee päivät pääskytysten itsekseen harrastuksiinsa jne. ja välillä kuskaa ajokortitonta vaimoaan jopa töihin, ja maksattaa vaimollaan bensakulut. Siis aivan mieletöntä, että ko. aviomies kehtaakin laskuttaa bensoista vaimoaan. Säälittävää vaimon kannalta katsoen, ja epäilen, että mies laskuttaa varmaan kauppakeskuksiin vaimoaan viedessään vaatekauppoihinkin, koska itse mies ei niissä viihdy.
Jos itselläni olisi vastaavanlainen auton kulujen laskuttaja miehenä, ja itse tienaisin vähemmän kuin mies, niin en suostuisi maksajaksi missään muodossa auton suhteen. Pääsisin sitten julkisillakin sinne minne nokkani näyttäisi, jos mulla olisi tuonkaltainen aviomies kuin ap:lläkin on onnettomuudekseen:(
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 20:09"]
Ja tämä lisäkysymys ja "ongelma" tuli nyt siitä, kun hankkisin viimein itselleni ajokortin, jolloin mies laittoi tiukat ehdot sille, että saisin käyttää autoamme. Hän ehdotti, että maksaisin samantyyppistä kilometrikorvausta, mitä jotkut firmat yms. käyttävät. Lisäksi joutuisin siinä vaiheessa maksamaan huomattavasti isompaa osuutta muistakin menoista. Sinänsä omasta mielestäni mies on kuitenkin nyt nauttinut jo kolmisen vuotta itsekseen siitä, että on ajellut yhteisellä autollamme, jonka hän itse halusi (itse en olisi edes halunnut autoa, sillä asumme kantakaupungissa). Kokonaistilanteen vuoksi tuntui jotenkin absurdilta tuo miehen hyvinkin paniikinomainen tarve vaatia minulta korvauksia, jos vähän ajelisin sitten, kun saisin kortin (aikoisin jatkossakin mennä sitten aikanaan töihin busseilla, joten en mä sitä autoa kovin paljoa edes aikoisi ajaa - vain tarpeen mukaan siis satunnaisesti). T. AP
[/quote] Onksos sulla käytössä exel-ohjelmaan perustuva ajopäiväkirja kilometrikorvauksien laskuttamista varten vaiko ihan perinteisellä manuaalisella ajopäiväkirjalla selviätte?:D:D:))))))
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 21:38"]yhtäkkiä lakkas vituttamasta, ku oma ukko ei just tänä iltana jaksanu osallistua lasten iltapuuhiin, on se niin pientä verrattuna siihen millasta PASKAA TOISTEN ELÄMÄ ONKAAN
[/quote]
Allekirjoitan! Tyytyväinen elämäänsä. Hyvä me!