Ropo Capital - kokemuksia?
Hei,
meille Ropo Capital on lähettänyt Turku Energian laskun takia maksumuistutuksia.
Ikävä kyllä oma virhe sinänsä: sähkölasku tuli sähköpostina, joka jäi huomiotta. Soitin Turku Energiaa ja sain laskun uudelleen. Maksoin sen viivästelemättä.
Samana päivänä kun lasku tuli maksettua (25.11.), oli postilaatikossa Ropo Capitalin maksumuistutus. Koska lasku oli jo maksettu, menin seuraavana päivänä maksamaan Ropolle kuuluvat muistutuskkulut eli 5,08 euroa.
Tämä maksumuistutus oli päivätty 08.11. ja maksupäivä oli 18.11. Asun Keski-Euroopassa (posti kulkee kyllä tosi hyvin). Kirje saapui perille vasta 25.11.
Tänään saimme uuden maksumuistutuksen. Siinä peritään nyt 08.11. perittyä 5 euroa ja uutta 5 euroa. Tämän päiväinen kirje oli päivätty 25.11.2021, eräpäivä oli 05.12. Ei ikinä ole kirjeet olleet kahta viikkoa matkalla Suomesta meille. Kaikki tulee noin 3-5 päivän aikana.
Mielestäni tämä on pikkusummilla tehtävää "hakuammuntaa". Lähetetään perusteettomia maksumuistutuksia ja lähetetään ne niin myöhään, että niitä eivät monet ennätä maksamaan. Tämä 25.11. päivätty kirje on mielestäni lähetetty noin. 03.12. Jos eräpäivä on 05.12., sitä harva ennättää maksaa. Sitten voi taas edetä eteenpäin ja laskuttaa ja laskuttaa ja summat senkun suurenevat.
Kirjekuoressa itsessään ei ollut postileimaa, joten ei voi saada selville, milloin kirje on lähetetty. Joitakin koodeja ja numeroita oli. Ehkä postista saisi selvää niiden merkityksen ja näkyykö niissä jotenkin lähetyspäivä.
Minulle tämä on aivan systemaattista rahastamista ja aivan selvää on, että kirjeet lähetetään niin myöhään, että niitä tosiaan on vaikea tai mahdotonta maksaa ajoissa.
Mitä kokemuksia teillä on ollut Ropon kanssa? Näin netistä, että niitä on varoiteltu liian suurista perimiskuluista. Mutta entäs nämä pikku-Ropot? Omien kokemusten perusteella firma yrittää tehdä bisnestä myös pikkusummien kautta. Todella ikävä kokemus. Miten voin päästä näistä karhukirjeistä eroon?
Tämä simputus voi jatkua loputtomiin ja jatkua vaikka kuinka kauan, kun muistutukset lähetetään niin myöhään, että vaikka onkin perusteeton, ei ennätä edes maksaa, jotta säästyisi seuraavilta karhuamistoimilta.
Kommentit (78)
Ilmoitus Etelä-Suomen aluehallintovirastoon kirjoitti:
Ropo Capitalin toiminnasta on tehty tänään ilmoitus Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka valvoo perintäyhtiöiden toimintaa Jos saat maksumuistuksen, jossa eräpäivä on lähes sama kuin päivä jolloin saat kirjeen, niin ilmoita asiasta kirjaamo.etela@avi.fi
Tee ilmoitus myös, jos et ole saanut laskuja, muistutuksia tai vaatimuksia ja niistä vaaditaan sinulta silti kuluja.
Meitin firma kiertää kyseisen puljun kanssa toimivat yritykset kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
'
https://www.ropocapital.fi/fi/tietoa-meista/johto-ja-organisaatio/
Mä kerroin Elenialle selvitellessäni Ropon perintöjä että vaihtakaa helvettiin tuo Ropo Capital tai ainakin minä vaihdan yhtiötä. Henkilö siellä sanoi, että heille on kyllä tullut paljon valituksia ko perintäyhtiöstä.
https://www.ess.fi/paikalliset/224290
Hovioikeus ratkaisi samalla kertaa kolme muutakin Lindorff oy:n tekemää valitusta oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta.
Käräjäoikeus oli muun muassa katsonut, että erään toisen lahtelaisen kohdalla yhtiö olisi voinut panna kolme kannetta vireille yhdellä haastehakemuksella. Yhtiö vaati 175 euron oikeudenkäyntikuluja, käräjäoikeus hyväksyi 95 euroa.
Yhtiö valitti hovioikeuteen. Se korosti, että kanteet olivat perustuneet eri velkojien toimeksiantoon.
Hovioikeuden mielestä yhtiö olisi voinut panna kanteet vireille samalla haastehakemuksella, mutta se ei ollut velvollinen toimimaan niin. Se määräsi velallisen maksamaan yhtiön vaatimuksen mukaisesti lisää 80 euroa.
Oikeudenkäyntikuluistaan hovioikeudessa yhtiö vastaa itse. Neljän jutun kulut olivat noin 2 000 euroa eli lähes kymmenkertaiset hovioikeuden velallisille määräämiin lisäkorvauksiin nähden.
Yhtiölle siirtyneissä saatavissa oli kyse muun muassa erääntyneestä kulutusluotosta, jätehuoltomaksuista ja postimyyntituotteista.
No en tosiaan seuraa Ropojen touhuja. Maksan kulutukseni vain ja ainoastaan yhtiölle, jonka asiakas olen. Maksan, vaikka maksu ois myöhässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Mä kerroin Elenialle selvitellessäni Ropon perintöjä että vaihtakaa helvettiin tuo Ropo Capital tai ainakin minä vaihdan yhtiötä. Henkilö siellä sanoi, että heille on kyllä tullut paljon valituksia ko perintäyhtiöstä.
Olen ollut Elenialla töissä ja voin sanoa 100% varmuudella, ettei kukaan sanoisi tällaista asiakkaalle. Sitä paitsi asiakkaat kokevat perintäfirman aina huonoksi ja huijariksi, oli käytössä mikä firma tahansa.
Olet maksanut liikaa reilun 70€ laskua perimme maksunpalautuksen yhteydessä vähennämme summasta onlinessa 5€ ja sähköposti/kirjepostilla tehdystä ilmoituksesta 9€. Mitähän v..a????
Tässä jutussa (vuodelta 2021) hyvä katsaus perintäfirmojen harjoittamaan likaiseen peliin: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000007970781.html
Lainaus jutusta:
"Avi on antanut esimerkiksi Intrumille vuosikausia toistuvasti vain varoituksia, vaikka virasto on uhannut yhtiötä määräaikaisella toimintakiellolla.
Miksei avi puhalla perintätoimistojen peliä poikki edes lukuisten varoitusten jälkeen?
”Ei varoituksia voi tulla loputtomasti, mutta ei meillä ole mitään määriteltyä rajaa sille, montako niitä voi tulla. Kyse on aina kokonaisharkinnasta. Tietenkin jos niitä kovin paljon tulee, ollaan sitten lähellä”, sanoo Etelä-Suomen avin perintävalvontatiimiä vetävä ylitarkastaja Matti Laiho.
Kokonaisharkinta on politiikasta tuttu termi, josta tekee käyttökelpoisen sen epämääräisyys. Se lisää päätösten tulkinnanvaraisuutta. Tulkinnanvaraisuus taas kasvattaa viranomaisvaltaa. Vallan täytyy samassa suhteessa kasvattaa myös viranomaisvastuuta.
Entä miksi ihmeessä avi päästi lokakuussa 2020 taas kerran Ropo Capitalin varoituksella, vaikka avi on antanut yhtiölle esimerkiksi maaliskuussa 2019 peräti kolme varoitusta neljästä eri tapauksesta?
Avi vieläpä totesi, että Ropo Capitalin laiminlyönnit ovat olleet vakavia, toistuvia ja pitkäaikaisia eikä puutteita ole korjattu aiemmista varoituksista huolimatta.
”Kyllä siinä käytiin keskustelua, että pitäisikö ottaa kovempia toimenpiteitä. Se oli sillä rajalla”, Laiho sanoo.
On siis ollut jo lähellä, että Ropo Capitalille olisi räpsäisty määräaikainen perintäkielto. Silti varoituksella mentiin tälläkin kertaa."
Minä olen taistellut tämän ropon kanssa, että maksaisi meille laskunsa, kun aurinkopaneelit tuottavat. Tähän asti on mennyt hyvin, mutta nyt ei. Aina on rahat ollut tilillä eräpäivänä, nyt ei. Chatin kautta seliteltiin ikäänkuin olisi maksettu, mutta kestää muutaman pankkipäivän. Tänään soitin, niin eihän sitä oltu maksettu. He maksaa vain kerran viikossa. Tänään maksetaan, ehkä. What???!!!
Aika erikoista toimintaa, varsinkin kun luin noita aikaisempia kommentteja, miten karhut viuhuu nopeasti. Ilmoitin lumme-energiaan, etten ole tyytyväinen tähän ropopaskaan
Kyllä ton toiminnassa on jotain laitonta Liikevoitto prosentti 33,4%. Normaalisti yrityksillä 0 -12% välillä.
Ropo Capital Oy
Yrityksen Ropo Capital Oy (2495037-7) liikevaihto oli 53,1 miljoonaa euroa 2021 ja työllisti 199 henkilöä. Liikevaihto nousi 7,7 %. Liiketoiminnan voitto oli 18,3 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti oli 33,4 %. Yhtiön omavaraisuusaste oli 33 %. Tarkista tilikauden tulos Yritysanalyysiraportilta tästä.
Y-tunnus
2495037-7
Maa
Suomi
Postiosoite
PL 25, 70101 Kuopio
Käyntiosoite
Viestikatu 7, 70600 Kuopio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Olen ollut Elenialla töissä ja voin sanoa 100% varmuudella, ettei kukaan sanoisi tällaista asiakkaalle. Sitä paitsi asiakkaat kokevat perintäfirman aina huonoksi ja huijariksi, oli käytössä mikä firma tahansa.
Paskapuhetta! Oomille valitin Ropon toiminnasta ja asiakaspavelu sanoi, että on tullut paljon valituksia Ropon toiminnasta.
Mahdotonta toimintaa. Taas hyvityslasku maksamatta. Eräpäivä oli 19.8.
Lumme energia pesee kätensä ja käskee vaan Ropoon ottaa yhteyttä. Olen antanut nega palautteen sinne Roposta.
Ei se kyllä voi asiakkaan vastuulla olla, että joka kk pitää itse sinne soittaa ja kerjätä saataviaan 🤬🤬🤬🤬🤬
Eivät vastaa edes sähköpostiin viikon aikana.
Toimitusjohtaja Ilkka Sammelvuo on aivan munaton mies, ei ota firmansa asioista vastuuta.
Kusettajia ja linnaan pitäis kaveri laittaa.
Yhteiskunta ei toimi niin, että porukka ei maksa laskujaan. Jos joku ei noita valvoisi, niin Suomessakin oltaisiin siinä tilanteessa, että esim. energia maksetaan etukäteen. Pitäähän yritysten saada rahansa myymistään palveluista? Teistäkö olisi ihan ok maksaa näitä miten sattuu? Ja perintäfirmojen pitäisi kirjeitä lähetellä ilmaiseksi? Maksakaa laskut ajallaan, tai ottakaa yhteyttä niihin laskuttajiinne hyvissä ajoin.
Oli aikoinaan ilmatar sähkö ja ropo lähetti laskut. Mutta en saanut ikinä ensimmäistä laskua vaan tuli ainoastaan maksumuistutus ja ropon oma sakkomaksu. Valitin asiasta mutta he väittivät että oli aikaisemmin lähetetty (ei kyllä ollut) no summatakseen niin ilmatar laskutti koko vuoden perusmaksut vaikka oli käytössä vain 2kk, tästä väänettiin kkv:n kanssa kunnes ilmatar myönsi virheensä. Sitten tuli lopullinen lasku ropolta missä olivat lisänneet kaikki mahdolliset muistutusmaksut. Todella törkeetä toimintaa.
Nyt tuli Lumme energialta postiin lasku minkä hinta oli alle 1€ ja se oli ropon lähettämä. Meni 5-8min että näppäilin sisään tiedot että en saisi näitä tyhmiä ropo sakko-muistutusmaksuja ja ongelmia mitä oli ollut aikaisemmin. Ei mitään järkeä lähettää postiin alle 1€ laskua kun on jatkuva sopimus ja kyse parin päivän sähköstä. Se maksaa enemmän lähettää kyseinen kirje.
Ropo capital oy on huono tekijä, ja aina kun mahdollista suosittelen että valitsee toisen yrityksen jos he käyttävät ropoa.
Ropo Capitalin toiminta on törkeää ja tarkoitushakuista kiskontaa. Sähköntoimittajani kanssa oli e laskusopimus, RCn mukaan ei tarvinnut tehdä mitään kun sopimuksen mukainen laskutus siirtyi RClle; siis entinen sopimus olisi heidän ilmoituksensa mukaan jatkunut ennallaan. Vaan kuinkas kävi, lähettivät uuden laskun ja soitettuani RClle ilmoittivat, että lasku oli erääntynyt, eikä tietoa e sopimiksesta ollut. Neuvoivat tekemään uuden sopimuksen. Suoritus meni tuplana ja nyt vaativat palautuksesta 5 tai 9€.
Törkeaa toimintaa ja tähän tyyliin olen törmännyt RCn toiminnassa ennenkin.
Varokaa tätä yritystä!
Olen ennenkin törmänyt tähän Ropo Capital perintä yritykseen.
Tänään sain sähkön siirrosta maksumuistuksen.!
Kun yritin soittaa, jouduin jonoon, kun sitä ennen piti painella 1stä.
No 10 minuuttia riitti, sitten piti rauhoittua, ja menin tarkistamaan pankin tilien kautta E laskut. No sieltähän löytyi ao yriksen riveiltä vuoden joka kuukauden maksut.
Kuten myös tämä 22.12.2023 maksettu noin 200 euroa. Kuten jokainen 11 muuta vuoden 2023 laskua, otsikolla maksetut laskut!
Aijon mennä tällä viikolla sähkö yhtiön toimi paikkaan, ja kertomaan mitä ajattelen heidän laskuttaja yrityksestä, siis tästä Ropo Capitalista, on sen verran törkeää perintää, on sitten asiaa tai niinkuin minun täysin heidän virhe. Hyvitys olisi paikallaan!
Seuraava tarina Ropo Capitalista: maksumuistutus lähetetty päiväyksellä 18.12.2023, saapunut postilaatikkoon 29.12.2023, jolloin maksettu. Eräpäivä ollut 28.12.2023. Tämän seurauksena lasku siirretty perintään, perintäkulut yli 150% laskutettuun summaan nähden.
Kuluttajaneuvojan mukaan tämä on ollut laillinen menettely, ja jouduin siis maksamaan nuo perintäkulut. Ainoa vaihtoehto näyttää olevan tosiaan Ropo Capitalin ja sen kanssa yhteistyötä tekevien yritysten ja muiden tahojen välttäminen. Olin itsekin jo tehnyt uuden sähkösopimuksen Lumpeen kanssa, mutta onneksi huomasin ajoissa yhteistyön Ropon kanssa ja ehdin peruuttaa sopimuksen.
Elo myös boikottiin.