Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mulla on bibolaarihäiriö - kysyttävää?

Vierailija
15.03.2015 |

Kysymyksiä?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:50"]Voiko sekamuotoisessa mielentila vaihtua jopa päivän aikana? 
[/quote]

Voi tai sitten esim. kolmen päivän sykleissä. Riippuu vähän mm. ärsykkeiden määrästä, onko kiirettä töissä yms.

Vierailija
82/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:50"]Voiko sekamuotoisessa mielentila vaihtua jopa päivän aikana? 
[/quote]

Voi tai sitten esim. kolmen päivän sykleissä. Riippuu vähän mm. ärsykkeiden määrästä, onko kiirettä töissä yms.
[/quote]

Mielialanvaihtelut pidän hyvin piilossa muilta, koen itsessäni kuitenkin hyvin voimakkaina ne mielialan romahdukset. Energiaa menee sitten siihen mielialan hallintaan. Sekamuotoinen jakso on ehdottomastise raskain sairastavalle itselleen. Masennuksessa turtuu, hypomaniassa on voimansatunnossa. Sekamuotoinen on painajainen näihin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä koet sairastuneesi? Meinaan osa bipoista sanoo olleensa sairas jo lapsuudesta mutta diagnoosi on tehty vasta aikuisena. Nuoruus ollut sitten vaikeaa kun ei tiedetty mistä kyse

Vierailija
84/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa työssä olet? Millainen olet luonteeltasi?

Vierailija
85/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko kuvailla tunnetta hypomaanisena? Kuinka syvää masennus on? Miltä tuntuu sekajakso? Pystytkö käymään töissä?

Vierailija
86/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:02"]Minkä ikäisenä koet sairastuneesi? Meinaan osa bipoista sanoo olleensa sairas jo lapsuudesta mutta diagnoosi on tehty vasta aikuisena. Nuoruus ollut sitten vaikeaa kun ei tiedetty mistä kyse
[/quote]

Sairastuin jo lapsena. Yleensä sairaus puhkeaa päänvammasta, kuten minulla. Sairastuin depressioon jouduttuani onnettomuuteen ja siitä se varmaan sitten lähti... Nykyään tiedestään siis hyvin jo tuo yhtenä syntymekanismina. Minua pidettiin varmasti hankalana lapsena jne. Lapsuudesta muistan säännöllisesti toistuneet, sykliset masennusjaksot.

Vierailija
87/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:03"]Millaisessa työssä olet? Millainen olet luonteeltasi?
[/quote]

Olen työelämässä. En paljasta ammattiani, olen kuitenkin edennyt jatkuvasti urallani ja korkeasti koulutettu. Luonteeltani olen ystävällinen, avulias, muut huomioonottava, antelias, hauska, ehkä turhan kiltti myös.

Vierailija
88/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on toinen bipo, ykköstyyppiä. Kuinka monta sairausjaksoa sulla on vuodessa ja meneekö ne ohi nopeasti lääkityksen muutoksella?

Vierailija
89/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tuo Mikä sinusta on pahin mielisairaus ketju. Btw tänä päivänä ei ole korrektia puhua mielisairaista vaan mielenterveyskuntoutujista. T. Ap

Vierailija
90/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:03"]Osaatko kuvailla tunnetta hypomaanisena? Kuinka syvää masennus on? Miltä tuntuu sekajakso? Pystytkö käymään töissä?
[/quote]

Hypomnia... tuntuu, kuin olisi höyhenen kevyt ja ajatus juoksee tuhatta ja sataa. Ajatuksia e saa loppumaan vaan aivot työskentelee nopeasti ja jatkuvasti. Puhun paljon. Olen valloittava. Mieheni sanoo, että tässä vaiheessa ihmiset ihastuu minuun helposti. Aivoja on vaikea kytkeä pois... käyn aamuöisin juoksemassa ja nukun n. 2h yössä. Painan duunia. Tämä siis ennen lääkitystä.

Ennen lääkitystä... masennus... en päässyt ylös sängystä. Esim. pe illasta ma aamuun saatoin vain maata sängyssä yöpuku päällä. Olin täysin turta ja mikään ei tuntunut hyvältä. Kärsin ns. anhedoniasta. Masennukset paheni vuosi vuodelta.

Sekamuotoinen on tuskaisuutta ja ärtymystä. Äkillisiä mielialan romahduksia. Herkkyyttä valolle ja äänille yms. Välillä helvetin hyvä ja euforinen olo ja välillä ihan saatanan paha olo.

Vierailija
91/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:15"]Täällä on toinen bipo, ykköstyyppiä. Kuinka monta sairausjaksoa sulla on vuodessa ja meneekö ne ohi nopeasti lääkityksen muutoksella?
[/quote]

Lääkityksellä olen ollut lähes oireeton. Tai no pari viikkoa sitten huomasin sekamuotoisen tulleen (normaalisti sitä olis ollut toukokuuhun asti jollen söisi lääkkeitä). Tuplasin ketipinorin ja lamotrigiinin ja oon ihan ok. nyt. Elokuussa yleensä hypo lokakuulle sitten masennus marras-tammikuu. Kyllä näin on edelleen lievästi, mut ilman lääkkeitä kierto on selkeesti tämä.

Vierailija
92/92 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:15"]Täällä on toinen bipo, ykköstyyppiä. Kuinka monta sairausjaksoa sulla on vuodessa ja meneekö ne ohi nopeasti lääkityksen muutoksella?
[/quote]

Lääkityksellä olen ollut lähes oireeton. Tai no pari viikkoa sitten huomasin sekamuotoisen tulleen (normaalisti sitä olis ollut toukokuuhun asti jollen söisi lääkkeitä). Tuplasin ketipinorin ja lamotrigiinin ja oon ihan ok. nyt. Elokuussa yleensä hypo lokakuulle sitten masennus marras-tammikuu. Kyllä näin on edelleen lievästi, mut ilman lääkkeitä kierto on selkeesti tämä.
[/quote]ä

eli siis kolme jaksoa. ja hyvin pysyy lääkkeillä kurissa, huomaan heti jos alkaa mopo keulia. en voi sietää noita vaiheita yhtään... en pidä mistään niistä ja siksi syön lääkkeitä ja tavoittelen niiden avulla normaalioloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme