Onko kiltteys pois muodista?
Olen törmännyt kiltteyden arvon mitätöintiin arkielämässä, mutta ennen kaikkea netissä. Jos johonkin ilmestyy ketju, jossa ihmiset yrittävät kannustaa ja ymmärtää toisiaan, niin ennen pitkää siihen ilmestyy joku ilonpilaaja, joka yrittää myrkyttää ketjun myönteisen sävyn.
Jos täällä kirjoittaa ihmisiä, jotka inhoavat kiltteyttä, niin kertokaa, että miksi. Eihän ketjuja, joissa ihmiset tukevat toisiaan, ole pakko lukea. Miksi luette niitä, jos teillä ei ole muuta annettavaa kuin muiden kiusaaminen ja ilkeydet?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:29"]Se kiltteyskin voi olla monenlaista. Se voi pelastaa toisen ihmisen päivän ja olla vilpitöntä. Tai sitten se voi olla muita väheksyvää ja alentavaa, motivaationa vain oman paremmuuden korostaminen.[/quote]
Mainitsemasi ketju on malliesimerkki ilkeyden kulttuurista. Siinä yksi ihminen tahtoi tehdä toiselle hyvää ja ilkeät ihmiset tulkitsivat hänen motiivinsa pahoiksi. Juuri tämä on kuvottavaa. Kun sisimmässä on pahuutta, niin hyvätkin teot tahdotaan nähdä ilkeinä. Ihmisiltä on ruvennut katoamaan usko siihen, että joku voisi tahtoa tehdä hyvää.
Kannattaa olla sellainen topakka kiltti :) eli on kiva ja kiltti kaikille, mutta jos joku väenvängällä yrittää olla ilkeä sulle tai käyttää hyväkseen, kiltillä on oikeus puolustautua ja pistää tällaiselle vänkääjälle jauhot suuhun totta kai, ei kaikkea tarvitse sietää kiltinkään.
Harmi vaan et usein kiltit on niitä, jotka ei uskalla sanoa vastaan vaikka aihetta olisi. Silloin jyrät jatkaa jyräämistään ja se on vaan niin väärin.
Asenneilmapiiriin vaikuttaa vaivihkaa moni asia. Yksi ovat nämä reilun vuosikymmenen pinnalla olleet tv-realityt, joiden pääidea on pudottaa muita samassa veneessä olijoita päästäkseen itse voittajaksi. Toinen yleinen individualismi, jossa henkenä on että jokainen ajakoon omaa asiaansa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:09"]Toinen yleinen individualismi, jossa henkenä on että jokainen ajakoon omaa asiaansa.[/quote]
Esimerkiksi nettikeskustelussa on hyvin tyypillistä, ettei toista edes pyritä kuuntelemaan vaan ainoastaan "tuhoamaan". Pyrkimys ymmärtämiseen ja ajatusten vertailuun on kadonnut. Kaikessa on läsnä kilpailuasetelma sen sijaan että myönnettäisiin, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä, kokemuksia ja perusteluja.
Minä en esimerkiksi viitsi mennä enää feminismikeskusteluihin, koska niissä käytetään käsitteitä aivan omituisella tavalla ja toisen osapuolen argumentit torjutaan täysin.
Minustakin tuntuu että tämmöinen ilkeyden hyväksyntä on tullut vasta nyt kymmenen vuoden sisään. Kun olin nuori, niin nämä ilkeilijät olivat vähemmistönä, mutta he saivat kyllä muserrettua itsetuntoni nollaan.
Kamalaa katsella, kun tuntuu että kaikenlainen narsistinen käytös tuntuu olevan perusihmisen edellytys elämässä pärjäämiselle.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:43"]
Se on vaan tätä suomalaisuutta. Muualla maailmassa ihmiset kannustaa toisiaan ja on ystävällisiä. Suomessa ihmisellä ei ole toiselle ihmiselle mitään arvoa. Kaikesta kilpaillaan ja ollaan kateellisia vaikka tilaa riittäisi hyvin kaikille.
[/quote]
Niin täysin totta. Tämä on paska maa.
[/quote]
Se onkin hassua, kun ainakin omien kokemusteni mukaan varsinkin länsimaissa ihmiset ovat niin itsekeskeisiä päällepäsmäreitä ja köyhemmissä maissa ollaan ystävällisiä ja epäitsekkäitä.
Minua ei kukaan enää sanoisi kiltiksi. Teen silti paljon enemmän muiden ihmisten eteen, kun kaikki "Minä nyt vaan olen tämmöinen kiltti jota kaikki aina kiusaavat, yhyy, yritän vain muiden parasta eikä kukaan välitä" -ihmiset. Minä en väännä itkua kun minua kohdellaan huonosti, vaan pärjään. Sanonpa vielä rumasti päin näköä, yritän saada toisen häpeämään. Kiltit ihmiset paheksuvat, he kun eivät ikinä sillä tavalla itseään lähtisi puolustamaan.
Kiltti on kiva juttu muille. Tulee niin iso ja tärkeä olo, kun löytää jonkun jota saa pomottaa. Mutta voi sitä kiltin raivoa ja katkeruutta, kun se hoksaa ettei mitään taivaspaikkoja ole olemassakaan. Paha ei palkkaansa tässä maailmassa saa, ja muita palvelemalla et voi mitään ostaa.
Vai tarkoitetaanko tällä sittenkin peruskohteliaisuutta; huomioon ottamista, ovien avaamista yms.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:20"]Kiltteys on naiivia nykymaailmassa.[/quote]
Ei ole. Kiltteys on siitä kummallinen voima, että siihen ei pysty pahuudellakaan. Itse asiassa kiltteys näyttää aiheuttavan pahoissa suoranaista raivoa.
[/quote]
Olet täysin oikeassa. Itse olen tullut siihen tulokseen, että sellaiset ilkeät ihmiset eivät itse koe olevansa ilkeitä. Tuskin kukaan herää aamulla ja ajattelee, että "olenpas tänään taas mahdollisimman vittumainen ihminen, KAIKILLE!". Olen myös usein huomannut, että ilkeillä ihmisillä on yleensä ollut rankka ja ilkeä lapsuuskin. Yleensä ilkeät vanhemmat opettavat huomaamattomasti jälkikasvunsakin ilkeiksi. Mainitsemasi raivo johtuu oman kokemukseni mukaan siitä, että ilkeät ihmiset eivät voi uskoa kenenkään olevan kiltti oikeasti ja suuttuvat, kun epäilevät sinulla olevan jokin ilkeä taka-ajatus kiltteytesi takana.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 13:28"]
Minua ei kukaan enää sanoisi kiltiksi. Teen silti paljon enemmän muiden ihmisten eteen, kun kaikki "Minä nyt vaan olen tämmöinen kiltti jota kaikki aina kiusaavat, yhyy, yritän vain muiden parasta eikä kukaan välitä" -ihmiset. Minä en väännä itkua kun minua kohdellaan huonosti, vaan pärjään. Sanonpa vielä rumasti päin näköä, yritän saada toisen häpeämään. Kiltit ihmiset paheksuvat, he kun eivät ikinä sillä tavalla itseään lähtisi puolustamaan.
Kiltti on kiva juttu muille. Tulee niin iso ja tärkeä olo, kun löytää jonkun jota saa pomottaa. Mutta voi sitä kiltin raivoa ja katkeruutta, kun se hoksaa ettei mitään taivaspaikkoja ole olemassakaan. Paha ei palkkaansa tässä maailmassa saa, ja muita palvelemalla et voi mitään ostaa.
Vai tarkoitetaanko tällä sittenkin peruskohteliaisuutta; huomioon ottamista, ovien avaamista yms.
[/quote]
Tässä on täydellinen esimerkki sellaisesta mulkerosta, joka ei edes käsitä olevansa vittumainen ihminen.
Onkos se kilttiä sanoa toista vittumaiseksi mulkeroksi? Vai onko se niin, että kun julistautuu kiltiksi, saa käyttäytyä ihan miten vaan. Kun noi muut ovat ilkeitä ja minä kiltti?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:07"]
Onkos se kilttiä sanoa toista vittumaiseksi mulkeroksi? Vai onko se niin, että kun julistautuu kiltiksi, saa käyttäytyä ihan miten vaan. Kun noi muut ovat ilkeitä ja minä kiltti?
[/quote]
En koskaan väittänyt, että olisin kiltti. Kiltiksi julistautuvat ihmiset, jotka tekevät mitä lystäävät, eivät ole kilttejä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:07"]Onkos se kilttiä sanoa toista vittumaiseksi mulkeroksi?[/quote]
Ei kiltteys tarkoita ainakaan sitä, ettei nimeä pahaa.
Käsittämätöntä psskaa. Paljonko sinä sitten olisit valmis tinkimään palkastasi, että työilmapiiri paranisi?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:14"]
Käsittämätöntä psskaa. Paljonko sinä sitten olisit valmis tinkimään palkastasi, että työilmapiiri paranisi?
[/quote]
Miksi palkasta pitäisi tinkiä? Oikea työilmapiirin paraneminen nostaa työtehoa. Hyvä työilmapiiri ei toki tarkoita sitä että mitään negatiivista ei missään muodossa koskaan voisi työstä ilmaista.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:43"]
Se on vaan tätä suomalaisuutta. Muualla maailmassa ihmiset kannustaa toisiaan ja on ystävällisiä. Suomessa ihmisellä ei ole toiselle ihmiselle mitään arvoa. Kaikesta kilpaillaan ja ollaan kateellisia vaikka tilaa riittäisi hyvin kaikille.
[/quote]
Suomessa ei tosiaan ole toisille suomalaisille mitään arvoa. Omaa kansaa lytätään ja halveksitaan väsymättä ja aina korostetaan ulkomaalaisten paremmuutta. Muualla tehdään aina kaikki oikein. Onkohan olemassa toista maata, missä ihmisillä olisi yhtä huono kansallinen itsetunto kuin suomalaisilla?