Työpaikan lahjakeräykset, työpaikkakiusaamisen muoto?
Miten teidän työpaikoilla hoidetaan lahjakeräykset? Millaisissa asioissa työkaverit teillä toisiaan muistavat ja millaisin summin? Muistetaanko kaikkia tasapuolisesti, vai pelkästään niitä näkyvimpiä hahmoja?
Olen yli 20 vuotta seurannut näitä keräyksiä ja osallistunut kaikkiin, mutta en ole koskaan itse ollut keräyksen kohteena. Olen saanut kolme lasta, eikä yhdelläkään kerralla ole muistettu mitenkään, vaikka samoihin aikoihin lapsia saaneet kollegat ovat saaneet satojen eurojen lahjakortteja. Edes korttia en ole saanut. Olen täyttänyt pyöreitä vuosia, vaihtanut työpaikan sisällä tiimiä toiseen kaupunkiin, jne. Koskaan minua ei ole muistettu millään tavoin.
Tänään alkoi työpaikalla keräys henkilölle, joka on vaihtamassa työpaikkaa. Ensimmäistä kertaa tuli olo, että en enää halua osallistua. Sitten tuli paha olo, että tällainenkö ihminen minä olen, että osallistun vaan siinä toivossa, että minuakin joskus vastavuoroisesti muistettaisiin. Inhimillisiä tunteita, mutta koko lahjakeräyskuvio on alkanut ärsyttää ja harmittaa. Ehkä eniten siksi, että se ei ole ollenkaan tasapuolista.
Myös esimiehet osallistuvat keräyksiin ja ovat usein kiitoksin ja puhein lahjoja antamassa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Kerääminenhän on täysin vapaaehtoista ja yleensä ihmiset aloittaa keräyksen kaverilleen. Ellet ole riittävän kaveria kenenkään kanssa, niin kukaan ei sinulle aloita keräystä.
Minun työpaikallani keräyksen suorittaa ja lahjan ostaa aina sama henkilö. En tiedä, onko nimetty siihen vai onko homma vain langennut hänelle. Ei hänkään ole kaikkien kanssa kaveri, mutta tietääkseni silti huomioi jokaisen, jolla vain tietää olevan tai olleen aihetta juhlaan. Työyhteisö on eri asia kuin kaverit. Jos sen sisälle syntyy kaveriporukoita, voivat sitten vapaa-ajallaan ostaa lahjoja toisilleen.
Sekin voi olla kiusaamista, jos pitää kirjoittaa nimi listaan sekä tieto, kuinka paljon laittoi rahaa. Kaikilla ei rahaa ole, ja toiset suorastaan pröystäilevät sillä
Kyllä näillä keräyksilläkin voidaan kiusata.
Olen nyt vanhempainvapaalla työpaikastani. Olen työskennellyt pari vuotta vakituisena tiimissä, jossa olen joutunut työpaikkakiusatuksi. Tämä on ulottunut myös näihin keräyksiin. Kun tiimistä on lähtenyt joku opiskelemaan/äitiyslomalle/vaihtanut työpaikkaa, niin on aina järjestetty lahjakeräys. Tiimi on pieni ja joka kerta pyydetään kymppiä. Tämä vielä tehdään niin, että tiimin whatsappissa tullaan sanomaan "mirkku, sirkku ja markku ovat jo maksaneet, osallistutko sinä laura tähän muistamiseen? kymppi pitäisi olla tilillä pian, käydään ostamassa hierontalahjakortti jennalle lahjaksi." Tuosta tulee painostettu olo, koska on vaikea kieltäytyä kaikkien nähden (varsinkin, kun olen jo muutenkin muiden silmätikkuna).
Paras oli, kun viimeisimmällä kerralla piti muistaa taas jotain työkaveria nyt korona-aikana. Laitoin rahan ja viestin tuohon ryhmään, että voiko joku toimistolla kirjoittaa korttiin minunkin nimen muistaneiden joukkoon, kun en itse ole käymässä virastolla hetkeen. Tiimin esimies nikotteli, että kyllä se pitäisi itse kirjoittaa. Aivan älytöntä, että raha kelpaisi, mutta edes nimmaria ei voida puolestani laittaa. Ei varmaan tarvitse sanoa, muistettiinko minua mitenkään, kun jäin äitiyslomalle tai kun vauva syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Kerääminenhän on täysin vapaaehtoista ja yleensä ihmiset aloittaa keräyksen kaverilleen. Ellet ole riittävän kaveria kenenkään kanssa, niin kukaan ei sinulle aloita keräystä.
Kyllä se on pakko ottaa osaa vare sig du vill eller inte. Muistan myös nämä keräykset .Eräälle parille kun muuttivat! Aivan sairasta. Ja pakko osallistua.
ei nuo keräykset ole vapaaehtoisia pohjimmillaan, jos kysellään perään osallistutko tai kerätään summa kaikkien nähden. harva siinä viitsii sanoa, että en mä nyt osallistu minttu-melissan kolmansien häiden lahjaan, kun mua ei ole vuosien aikana muistettu mitenkään, vaikka olen täyttänyt pyöreitä, mennyt naimisiin ja saanut lapsen.
Mun kaverilla sama tilanne. Suuri julkishallinnon työpaikka. Akateeminen työ.
Meidänkin työpaikalla se "sisäpiiri" kerää toisilleen lahjoja ja kaikkien rahat kyllä kelpaa. Muista ei sitten ole niin väliä. Lopetin antamasta mihinkään lahjakeräyksiin mitään, siitäkin kai selän takana kuiskitaan, mutta eipä hekään lahjoita minulle eivätkä monelle muullekaan mitään. Onneksi synttärini ovat juhlapyhänä jolloin en ole ikinä töissä.
Alkuperäiselle kirjoittajalle:
Sinuna en enää osallistuisi. Vastaavassa tilanteessa minä olen päättänyt jatkossa olla osallistumatta, koska ei ole tasapuolista.
Olen itse osallistunut jatkuvasti keräyksiin ja myös ollut organisoimassa, käyttänyt tähän vapaa- aikaakin sekä huolehtinut, että kaikkia muistetaan, jotta ollaan tasapuolisia. Nyt, kun minua olisi aihetta muistaa, niin ei mitään! Tuntuu pahalta ja arvottomalta. En aio jatkossa osallistua muiden muistamiseen.
Edes työnantaja ei ole muistanut mitenkään, vaikka meillä on tähän (suuri työantaja) ohjeistuskin, että työnantaja muistaa tiettyinä merkkipäivinä (tasavuosisynttärit, valmistujaiset, kihlaus, avioliitto, lapsen syntymä ja läksiäiset).
Lisäksi on ollut tapana kerätä työporukan kesken rahaa lahjaan.
En osallistu näihin keräyksiin koskaan. Olen sanonut, että jos työnantaja haluaa muistaa työntekijöitään niin sitten se varmaan maksaa nämä lahjat työntekijöilleen. Minä en ole työnantaja ja olen töissä ansaitakseni elantoni. Lahjakeräyksiä ei ole sen koommin ainakaan minulta kysytty. Eikä työnantaja ole ostanut kenellekään mitään.
Olen olut lähes koko työikäni esihrnkilö ja nyttemmin päällikköroolissa. Silloin kun minulla oli koko tiimi saman katon alla, tein selväksi että emme ostele lahjoja toisillemme, näin ei kukaan loykkaannu. Työnantajan puolelta muistetaan prosessin mukaan 50 ja 60 v päivinä ja naimisiin menijöitä. Ei muuta.
1x vuodessa, usein toukokuun lopussa ennen lomakautta juotiin kakku tms herkku kahvit ja se oli yhteinen "muistaminen" kaikille ja samassa annoime yleensä jonkun pienen kesäkiitoksen kaikille firman rahoilla.
Tämä siksi että isossa työyhteisössä nämä lahjakeräykset lähtee usein lapasesta ja aiheuttivat eriarvoisuutta ja jollekin kk 10 euronkin raha voi olla se viimeinen kymppi ennen tilipäivää.
Ap nyt ehdottomasti lopetat osallistumasta noihin lahjakeräyksiin, oli sitten kyseessä kenen hyvänsä lahja. Kuulostaa tosi epäreilulta ja inhottavalta työyhteisöltä! Mutta tapahtuu sitä meillä muillakin. Olen itse isossa firmassa töissä ja tosiaan mahdotonta tuntea ja osallistua kaikkien lahjoihin. Firmassa tapana palkita kun täyttää pyöreitä tms. mutta itse en lahjaa saanut. Nuo on esimiehen vastuulla meillä järkätä, joten esimiehestä kiinni noudattaako firman lahjapolitiikkaa vai ei… Toinen kollega toisesta tiimistä sai samppanjapullon, olisi kelvannut minullekin.