Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan lahjakeräykset, työpaikkakiusaamisen muoto?

Introvertti ja hiljainen, mutta kaikille ystävällinen
09.12.2021 |

Miten teidän työpaikoilla hoidetaan lahjakeräykset? Millaisissa asioissa työkaverit teillä toisiaan muistavat ja millaisin summin? Muistetaanko kaikkia tasapuolisesti, vai pelkästään niitä näkyvimpiä hahmoja?

Olen yli 20 vuotta seurannut näitä keräyksiä ja osallistunut kaikkiin, mutta en ole koskaan itse ollut keräyksen kohteena. Olen saanut kolme lasta, eikä yhdelläkään kerralla ole muistettu mitenkään, vaikka samoihin aikoihin lapsia saaneet kollegat ovat saaneet satojen eurojen lahjakortteja. Edes korttia en ole saanut. Olen täyttänyt pyöreitä vuosia, vaihtanut työpaikan sisällä tiimiä toiseen kaupunkiin, jne. Koskaan minua ei ole muistettu millään tavoin.

Tänään alkoi työpaikalla keräys henkilölle, joka on vaihtamassa työpaikkaa. Ensimmäistä kertaa tuli olo, että en enää halua osallistua. Sitten tuli paha olo, että tällainenkö ihminen minä olen, että osallistun vaan siinä toivossa, että minuakin joskus vastavuoroisesti muistettaisiin. Inhimillisiä tunteita, mutta koko lahjakeräyskuvio on alkanut ärsyttää ja harmittaa. Ehkä eniten siksi, että se ei ole ollenkaan tasapuolista.

Myös esimiehet osallistuvat keräyksiin ja ovat usein kiitoksin ja puhein lahjoja antamassa.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu, mutta en myöskään oleta että mulle mitään kerättäisiin. Oma valinta! Muuten olen kyllä sosiaalinen ja mukana esim. after workeillä ja muissa riennoissa

Vierailija
62/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerääminenhän on täysin vapaaehtoista ja yleensä ihmiset aloittaa keräyksen kaverilleen. Ellet ole riittävän kaveria kenenkään kanssa, niin kukaan ei sinulle aloita keräystä. 

Tästä huolimatta, aivan ehdottomasti, keräysten pitäisi kohdistua tasapuolisesti. Vaikka on kuinka vapaaehtoista ja ihmisistä itsestään lähtevää, niin jos on kyse työpaikasta, pitäisi kohdistua kaikkiin.

Ap, voisitko puhua asiasta jonkun kanssa? Luottamushenkilön, esimiehen?

Miksi pitäisi kohdistua kaikkiin? Ne kerää ketkä haluaa, he osallistuvat ketkä haluavat. 

En minä kahville tai lounaallekaan pyydä kuin niitä ihmisiä kenen kanssa haluan olla ylimääräistä tekemisissä.

Koska on kyse työpaikasta. Työpaikka ei ole se missä ollaan vain oman kaverin kanssa tekemisissä, vaan kaikkien työkaverien. Kasva aikuiseksi.

Jos noihin keräyksiin olisi ihan pakko kaikkien osallistua ne ehkä pitäisi olla tasapuolisia. Niin kauan kun ne on vapaaehtoisia niin jokainen voi osallistua, olla osallistumatta, aloittaa keräyksen tai olla aloittamatta. Vapaaehtoisuus ei koskaan ole tasapuolista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähti työntekijä, firma tilasi buffan (salaatit, kalaa, kakkua), koko firma kutsuttiin. Pidettiin puheita, firma osti lahjakortin, Kalevala korun, muut keräsi jotain Iiittalaa. Seuraava lähtijä, ei edes kahvia. Tuli viimeisenä päivänä töihin, ja päivän päätyttyä lähti kotiin. Toksista. 

Molemmat lähtijät muistavat lähtöpäivänsä varmasti vielä pitkään. Tosin eri syistä.

Vierailija
64/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita keräyksiä usein järjestetään niille, jotka pitää ns meteliä omista asioistaan ja tykkäävät olla huomion keskipisteenä. itse ymmärrän tämän hiljaisempana ihmisenä, mutta se, ettei kerätä mitään, menee kyllä mielestäni jo työpaikkakiusaamisen puolelle. 

Vierailija
65/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla osallistun, mutta kaveripiirissä alkoi vituttaa se että joidenkin nelikymppisille kerättiin lahjarahat kuumailmapallolentoon, ja toinen sai satasen lahjakortin urheilukauppaan. Mä en saanut mitään.

Tarpeeksi monta kertaa kun osallistuu ja lopulta huomaa että sulle ei kukaan viitsi mitään järjestää, niin loppuu into näihin osallistua.

Vierailija
66/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeilkaa olla osallistumatta. 

Vierailija
67/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla sama kokemus. Ihan niprena en kiinittänyt siihen huomiota, mutta vanhempana huomasin, kun ihmisten omaisia alkoi kuolla, niin kaikille kerättiin osanottokukkarahat. Kaikille paitsi minulle, kun omaisiani kuoli, kerroin kyllä asiasta, mutta en osannut silloin ajatella asiaa.

En minä nyt paljosta vaille jäänyt, mutta joskus ihmettelin tätä.

Ehkä se johtui siitä, että en kuulunut osaston juorukerhoon, en koskaan puhunut omista enkaä muiden asioista töissä.

Vierailija
68/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerääminenhän on täysin vapaaehtoista ja yleensä ihmiset aloittaa keräyksen kaverilleen. Ellet ole riittävän kaveria kenenkään kanssa, niin kukaan ei sinulle aloita keräystä. 

Tästä huolimatta, aivan ehdottomasti, keräysten pitäisi kohdistua tasapuolisesti. Vaikka on kuinka vapaaehtoista ja ihmisistä itsestään lähtevää, niin jos on kyse työpaikasta, pitäisi kohdistua kaikkiin.

Ap, voisitko puhua asiasta jonkun kanssa? Luottamushenkilön, esimiehen?

Miksi pitäisi kohdistua kaikkiin? Ne kerää ketkä haluaa, he osallistuvat ketkä haluavat. 

En minä kahville tai lounaallekaan pyydä kuin niitä ihmisiä kenen kanssa haluan olla ylimääräistä tekemisissä.

Osta sitten lahjakin niille joille haluat, mihin sä siinä työpaikan keräystä tarvitset?

Vierailija
69/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla sama kokemus. Ihan niprena en kiinittänyt siihen huomiota, mutta vanhempana huomasin, kun ihmisten omaisia alkoi kuolla, niin kaikille kerättiin osanottokukkarahat. Kaikille paitsi minulle, kun omaisiani kuoli, kerroin kyllä asiasta, mutta en osannut silloin ajatella asiaa.

En minä nyt paljosta vaille jäänyt, mutta joskus ihmettelin tätä.

Ehkä se johtui siitä, että en kuulunut osaston juorukerhoon, en koskaan puhunut omista enkaä muiden asioista töissä.

Siis nuorempana oli tuo outo sana😅

Vierailija
70/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikisinkuilla on näissä maksajan rooli, jos kerätään kolehtia naimisiinmenon ja perhetapahtumien yhteydessä.

millaiset perhetapahtumat on sellaisia, joihin voi mielestänne kerätä rahaa? ei mihinkään, vai vain tiettyihin, vai kaikkiin, mihin joku keksii rahaa kerätä?

Vierailija
71/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
72/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin määräaikaisena työntekijänä jouluaattoon asti. Firman vakituiset työntekijät tulivat kysymään osallistunko keräykseen jossa toimipisteen päällikölle ostetaan porukassa joululahja. Suostuin tähän. Sitten minä ja toinen määräaikainen mietittiin mitäköhän me saadaan firmalta lahjaksi. Lopulta selvisi, että ainoastaan vakkarit saavat joululahjat eikä määräaikaisia muisteta millään tavoin. Minulle sekä toiselle määräaikaiselle jäi ainoastaan maksajan rooli. 😂

Vierailija
73/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin määräaikaisena työntekijänä jouluaattoon asti. Firman vakituiset työntekijät tulivat kysymään osallistunko keräykseen jossa toimipisteen päällikölle ostetaan porukassa joululahja. Suostuin tähän. Sitten minä ja toinen määräaikainen mietittiin mitäköhän me saadaan firmalta lahjaksi. Lopulta selvisi, että ainoastaan vakkarit saavat joululahjat eikä määräaikaisia muisteta millään tavoin. Minulle sekä toiselle määräaikaiselle jäi ainoastaan maksajan rooli. 😂

törkeää.

Vierailija
74/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassa toimipisteen päällikkö osti työpaikasta lähteville kavereilleen hienot läksiäislahjat firman rahoilla mutta muita työntekijöitä ei vaivaudu edes kättelemään.

Näkyvimmät ja aikaansaavimmat joukkuepelaajat jäävät mieleen ja se vaan on sen dynaamiikan idea että asioita tapahtuu.

Samaa mieltä että huono asia, mutta niin se tapahtuu.

Vierailija
75/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvitunnilla puhuttiin läksiäislahjan hinnasta, kun toiset saavat satasen arvoisen lahjan ja toiset vaan muutaman kympin arvoisen. Tultiin siihen johtopäätökseen, että se kalliimpi lahja annettiin sen takia, kun päästiin eroon ei-toivotusta työkaverista.

Vierailija
77/94 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Aina olen osallistunut keräyksiin enkä koskaan ole saanut olla keräyksen kohteena. Tämä ollut monessa työpaikassa. No, ensimmäistä työpaikkaa lukuunottamatta. En enää koskaan osallistu yhteenkään keräykseen. Monilla työpaikoilla tuo kerääminen on sääntö ja jos luistat siitä, saat leiman otsaasi. 

Vierailija
78/94 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
79/94 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menin kerran tähän halpaan määräaikaisessa työpaikassa, että osallistuin keräyksiin enkä saanut mitään. Sen koommin en ole enää ikinä muissa työpaikoissa osallistunut

Vierailija
80/94 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi