Miksi vanhassa taiteessa alastomat
Ihmiset on kuvattu ilman alapääkarvoitusta? Tai siis naiset maalauksissa, miehiähän ei elimiä myöten ole kuvattu.
Johtuuko siitä, että aiheet olivat jumaltaruista poimittuja, ja jumala ei ole ihmisen kaltainen, jumala on puhdas ja viaton, karvoitus viittaa eläimellisyyteen, näin ollen jumalalla/jumalattarella ei karvoja ole, hiukset toki heilläkin? Siis kuvattu, mutta sitähän ei tiedetä miltä mallina olleet oikeasti näyttivät, joku maalari käytti tietojen mukaan miehiä malleina naisia kuvatessaan, naismalleista kun oli pulaa...
Kommentit (21)
On sitä muunlaistakin. Googlesta voi vilkaista l'origine du monde. Mutta antiikin kuvastolla on varmaan ollut vaikutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
On sitä muunlaistakin. Googlesta voi vilkaista l'origine du monde. Mutta antiikin kuvastolla on varmaan ollut vaikutuksensa.
Tämä Courbetin mestariteos on niin vaikuttava, että Musee d'Orsayssa se on sijoitettu omaan erilliseen huoneeseensa, jotta vain harkitusti siitä pääsee vaikuttumaan.
Onhan ne rämemajavat ihan kauhean näköisiä. Taidettaan arvostava tekijä ei sellaisia suostu ikuistamaan.
Onhan joillain antiikin miespatsailla kakkelinkirvat...
Kyllä maksullisia naisia on aina malleiksi riittänyt.
Näkyikö muuten alkup. Michelangelon "Adamin luominen"- freskossa jumalallinen kikkeli?
Kuvaavat aikansa ihannetta. Ja hyvin moni nuoren neidon malli on oikeasti ollut hädin tuskin murrosikäinen, joten eipä välttämättä karvoitusta ole heilläkään vielä ollut. Jos eletään ajassa, jossa tyttö saa mennä naimisiin esim. 12-vuotiaana, asiat näyttävät vähän erilaisilta. Niin epämiellyttävältä kuin se nykyihmisestä tuntuukin.
Siis mitä? Eikö tämä olekaan nykyaikaisen pornon vaikutusta?
Ah, mutta jos taviksen maalaaminen alastomana oli vanhan taiteen aikoina pöyristyksen aihe, niin pakkohan se maalattu tyyppi oli jollakin tavalla erottaa taviksesta.
Pääsääntöisesti olivat siis alapääkarvattomina esitettyjä, tai siinä alapään edessä on jokin huntumainen vaate.
Antiikissa esim. veistoksethan esittivät pääasiassa miehiä. Miesvartalo oli luonnon täydellisin luomus. Toki, jotain naisjumalattariakin kuvattiin, mutta mies, atleetti, oli se täydellisin ja idealistisin kuvattava.
Naisella oli sivurooli.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaavat aikansa ihannetta. Ja hyvin moni nuoren neidon malli on oikeasti ollut hädin tuskin murrosikäinen, joten eipä välttämättä karvoitusta ole heilläkään vielä ollut. Jos eletään ajassa, jossa tyttö saa mennä naimisiin esim. 12-vuotiaana, asiat näyttävät vähän erilaisilta. Niin epämiellyttävältä kuin se nykyihmisestä tuntuukin.
Kyllä tuo on totta. Jos kuvattiin nuori neito, niin näin se on, se oli sitten tosiaankin naiseksi vasta kehittymässä oleva tyttö. Neito oli neito, ja rouva oli rouva.
Mutta onhan sitä kuvattu pulskia kypsiä naisiakin, ja alapää karvaton....
Kuvaavat aikansa ihannetta, aikansa ihanne oli siis jumalatar. Aiheet ovat kuitenkin jostain antiikin tarustosta peräisin, useimmiten. Renessanssissa luonnollisesti, mutta entäpä sitä ennen tai sen jälkeen...
Katsopa Michelangelon Davidia, on karvat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne rämemajavat ihan kauhean näköisiä. Taidettaan arvostava tekijä ei sellaisia suostu ikuistamaan.
Katso Elämän synty -maalaus.
Vierailija kirjoitti:
Katsopa Michelangelon Davidia, on karvat.
Just. Ok. Mut maalaustaiteessa naiset?
Helvetin pienimulkkuisia miehet silloin
Vierailija kirjoitti:
Helvetin pienimulkkuisia miehet silloin
Isoja mulkkuja pidettiin vulgäärina.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin pienimulkkuisia miehet silloin
Pieniä ne on vieläkin messuhallien omistajien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan joillain antiikin miespatsailla kakkelinkirvat...
Tarkoitatko satiaisia?
Vierailija kirjoitti:
Helvetin pienimulkkuisia miehet silloin
Ne vehkeet ovat suurimman osan vuorokaudesta lepotilassa ja kylmällä ilmalla ne kutistuvat luonnostaan kuten avantouinnin seurauksena.
Karvattomuus oli antiikin ihanne. Taide ammensi antiikista.
Etelä-Euroopassa naiset on paikoitellen poistaneet kaikki ihokarvansa. Se myös korostaa maalauksissa ihmiskehoa.