Miten saat tuottamattoman virkamiehen ulos? Ymmärrän Yli-Viikaria.
Virkamiehillä tai pitäisikö sanoa virkahenkilöillä on käsittämätön suoja pitää työpaikkansa tilanteessa, jossa eivät tuota mitään ja jossa yksityisessä yrityksessä näytettäisiin jo ovea. Veronmaksajien varoja valuu näiden ihmisten ylläpitoon melkoinen määrä. Lisäksi he vaikuttavat organisaation kehittymiseen haitallisesti. Tältä osin ymmärrän mm. Yli-Viikarin toimintaa.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavoin kuin yksityiselläkin: irtisanot henkilön ja tarvittaessa maksat hänelle irtisanomisajan palkan korvauksena "laittomasta" irtisanomisesta. Ei siitä sen ihmeellisempää tarvitse tehdä.
Huomaa kyllä ettet tiedä asiasta mitään. Ei se ole likikään noin helppoa.
Sitten vielä sellainen näkökanta, että joskus henkilö halutaan pois ihan muista kuin pätevyyssyistä, mm. puoluepoliittisin syin tai siksi, että halutaan paikalle oma kaveri. Henkilöltä voidaan myös pimittää töiden hoitamisen kannalta oleellista tietoa jotta hänet voidaan savustaa ulos.
Jos henkilö on selkeästi epäpätevä niin ei silloin normaalisti makseta kahta vuotta kotona oleilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavoin kuin yksityiselläkin: irtisanot henkilön ja tarvittaessa maksat hänelle irtisanomisajan palkan korvauksena "laittomasta" irtisanomisesta. Ei siitä sen ihmeellisempää tarvitse tehdä.
Huomaa kyllä ettet tiedä asiasta mitään. Ei se ole likikään noin helppoa.
Näin on. Virkamiehillä on edelleen käsittämättömän hyvä suoja virkaansa. Ja näitä tuottamattomia tyyppejä tapaan itsekin työssäni.
Ongelma on osoittaa epäpätevyys. Mitä selkeämmät tulostavoitteet ihmisellä on, sitä selvempää on osoittaa tuottavuus tai tuottamattomuus.
Laittakaa työpaikoilla kuntoon mitattavat tavoitteet, saadaan verovaroille parempi vastine. Nyt organisaatioissa hilluu näitä joutoihmisiä melkoisesti.
Ei työpaikka ole hyväntekeväisyyttä varten.
Määrällisten tavoitteiden keksiminen on sitten toinen suo. Kun on organisaatioita, jotka eivät välttämättä tee mitään järkevää, määrällisillä tavoitteilla voidaan aiheuttaa jopa pelkkää harmia. Moni virkamies on kuitenkin hyödyllisimmillään silloin, kun ei tee mitään.
Näitä autonomian ajan peruja. Estettiin virkakunnan venäläistämistä sortovuosien aikana tekemällä virkamiehen laillisesta irtisanomisesta vaikeaa ja se on jäänyt päälle. Virka pitäisi lakkauttaa tai osoittaa virkamiehen syylistyneen virkavirheeseen.
Kaikki julkisen puolen työpaikat pitäisi muuttaa määräaikaisiksi. Alkaisi politrukkeja kiinnostamaan työllisyys oikeasti, jos pitäisi mietti mahdollista yksityisen sektorin työpaikan löytymistä muutaman vuoden julkisen pestin jälkeen.
Yksi jos toinen toistelee että virkamiehen irtisanominen on vaikeaa jne.
Mikä siinä nyt sitten on konkreettisesti niin vaikeaa? Mikä sen estää? Mitä siitä seuraa, jos tästä ns. vaikeudesta huolimatta virkamiehen irtisanot? Tuleeko 12v linnaa, meneekö talo jyrän alle, vai mitä siinä silloin tapahtuu?
Onko kyseessä tosiaan sama "vaikeus", joka "estää" irtisanomisen yksityisellä puolella, eli tietynlaisen sakon maksaminen? Taitaa olla n. 12kk palkka yleensä kyseessä jos oikeuteen asti mennään.
Olin valtiolla töissä reilun vuosikymmenen ja siinä sivussa ehti nähdä aika monen organisaation virkamiesten toimintaa. Valitettavasti pakko sanoa, että ongelma on aito ja siellä on todella osaavien ja ahkerien ihmisten lisäksi myös niitä turhanpantteja, jotka ei oikeasti tee mitään muuta kuin nostavat palkkaa. Muistan, kun itsekin viran saatuani sain "onnittelun", jossa todettiin, että nyt on loppuelämä turvattu, sillä virkamiestä ei saa pihalle, ellei se vähintään pedofilian tyyppiseen rikokseen haksahda. Olin vasta yliopistosta valmistunut nuori ja täytyy sanoa, että tuo lausahdus jäi kyllä mieleen. Harmi vain, että sen sai myöhemmin käytännössä havaita olevan aika lailla totta.
Samalla tavoin kuin yksityiselläkin: irtisanot henkilön ja tarvittaessa maksat hänelle irtisanomisajan palkan korvauksena "laittomasta" irtisanomisesta. Ei siitä sen ihmeellisempää tarvitse tehdä.