Disneyn rotusyrjintä
Miksi tummaihoisia prinsessoja on vain yksi?
Tietääkseni kaikki muut paitsi nämä ovat valkoisia: Mulan (kiinalainen), Pocahontas (alkuperäisamerikkalainen) ja tummaihoinen prinsessa elokuvasta Prinsessa ja sammakko. Miksi kaikki muut ovat valkoisia? (tosin Pocahontas ei tainnut olla prinsessa.) Jaa että on todennäköisempää että olet prinsessa jos olet valkoinen, kun iho on niin mukavan vaalea ja sopii vaaleiden mekkojen kanssa :/
Kommentit (57)
Jasmine on Lähi-Idässä. Ja onhan Kidakin aika kaukana arjalaisesta ideaalista. Samoin kuin Esmeralda ja Lilo. Eivät ne kaikki nyt ehkä ihan virallisia prinsessoja ole, mutta Disney-prinsessa tarkoittaa minusta pikemminkin pääroolissa olevaa, naispuolista hyvistä kuin perinnöllisesti kuninkaallista.
Syy tähän ei ole rotusyrjintä, vaan alkuperäiset sadut. Suurin osa Disneyn elokuvista pohjautuu satuihin, jotka ovat alkujaan Tanskasta, Saksasta, Ranskasta ja Englannista. Ja jos sadun on tarkoitus kertoa skotlantilaisesta tyypistä, kuten vaikka Urheassa, niin ei sinne nyt mitään etiopialaista laiteta ja väitetä skotlantilaiseksi!
Tässä mielessä Prinsessa ja Sammakko oli poikkeuksellinen elokuva, sillä siinä missä alkuperäinen satu sijoittui Eurooppaan ja prinsessa oli valkoihoinen, sijoittuu elokuva sen sijaan Yhdysvaltoihin. Disneyn elokuvat eivät useinkaan ole elokuvatoteutuksia alkuperäisistä saduista, vaan ne tehdään satujen pohjalta. Sammakkoprinssi on satu, jossa tapahtumien sijainnilla ei ole niin suurta merkitystä, sen takia sijainti voitiin päättää vapaammin, etenkin kun elokuva ei myötäillyt Sammakkoprinssin satua juuri ollenkaan. Mutta Prinsessa Ruusunen eli muistaakseni 1300-luvulla, keskiaikaisessa eurooppalaismiljöössä, ja se on sadussa niin suuri tekijä, ettei sitä noin vain haluta elokuvassa muuttaa. Lumikuningatarkin pakeni jalkapatikassa lumisille vuorille - ei sellaisia tropiikissa ole. Tähkäpään päässä oli nimenomaan KULTAISET hiukset, ja Lumikin idea oli se, että hänellä oli lumenvalkea iho, molemmat tarinat sijoittuvat läntiseen Eurooppaan. En tiedä, perustuuko Mulan mihinkään satuun, mutta siinäkin aika suuri juttu on nimenomaan se, että rohkea soturityttö taistelee Kiinassa hunneja vastaan - ei noin voimakasta ideaa saa sovellettua Eurooppaan ilman, että tarina muuttuu täysin. Disneyelokuvien taustalla ei siis ole ihonvärien tarkkaileminen, vaan hyvien tarinoiden aikaansaaminen.
Niiden elokuvien kanssa, mitkä eivät pohjautu satuihin, on toki vapaampaa. Eikös seuraava Disney-prinsessa ole ruskeansävyinen Moana, vai olenko kuullut aivan huijaushuhuja?
No ap voisi googlailla vähän Ameriikan historiaa ja katsoa missä asemassa siellä mustat ihmiset ja muu etninen väestö oli silloin kun Disney prinsessasatuja alettiin tekemään. Onko sulle joku ylläri, että tuo Tiana tummaihoisena prinsessana on vasta tällä vuosituhannella tehty?
Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä.
Ap
[/quote]
marttyyri.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä.
Ap
[/quote]
marttyyri.
[/quote]
Hmm, marttyyri=uskonsa puolesta kuollut. Eli ei, olen ateisti enkä ole kuollut. Et revi siitä.
Ap
Onhan niitä kolme, mulaattikiintiö täynnä siis
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]
Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä. Ap
[/quote]
Ihmettelithän. Kysyit että miksi Disney prinsessoja ei ole kuin yksi tumma. Suurin osa noista Disney-prinsessoista on luotu silloin KUUSKYTLUVULLA tai vähän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä. Ap [/quote] marttyyri.
[/quote]
jolta loppui argumentit
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä.
Ap
[/quote]
marttyyri.
[/quote]
Hmm, marttyyri=uskonsa puolesta kuollut. Eli ei, olen ateisti enkä ole kuollut. Et revi siitä.
Ap
[/quote]
ouuuu
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä. Ap [/quote] marttyyri. [/quote] Hmm, marttyyri=uskonsa puolesta kuollut. Eli ei, olen ateisti enkä ole kuollut. Et revi siitä. Ap
[/quote]
Googlaahan sanan toinen merkitys. Tarkoittaa myös uhrina esiintyvää.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:28"]Ääh, nyt meni ihan hakoteille jo. En alunperin ihmetellyt sitä miksi tummaihoisia päähenkilöitä ollut KUUSKYTLUVULLA vaan yleensäkin. Luovutan. Anteeksi kun olen aina väärässä ja te aina oikeassa. Eihän mielipiteillä loppujen lopuksi ole mitään väliä kun kaikki ovat kuitenkin väärässä. Ap [/quote] marttyyri. [/quote] Hmm, marttyyri=uskonsa puolesta kuollut. Eli ei, olen ateisti enkä ole kuollut. Et revi siitä. Ap
[/quote]
eipäs rakastella pilkkua vaikka harmittaakin
Näistä uusistakin Elsa ja Anna on selvästi norjalaisia ja Merida irlantilainen.
Peter Panissa on muistaakseni inkkarinuija ja viidakkokirjassa intialaistyttö. Esmeralda on mustalainen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:55"]Onhan Pocahontas intiaaniprinsessa. Päällikön tytär.
Ja siis Disney on yhdysvaltalainen firma -> teemat otetaan yhdysvaltalaisia puhuttelevista jutuista. On disneyllä myös romanihahmo (Esmeralda), arabi (Jasmine), jne... teillä on kummallinen käsitys rotusyrjinnästä.
[/quote]
Onko päällikön tytär automaattisesti prinsessa?
[/quote]
miksi vitussa disliket?! No ONKO?! Onko päällikön tytär muka aina prinsessa?!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:34"]Peter Panissa on muistaakseni inkkarinuija ja viidakkokirjassa intialaistyttö. Esmeralda on mustalainen.
[/quote]
Mikä nuija :D
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:31"]Onhan niitä kolme, mulaattikiintiö täynnä siis
[/quote]
...
Onko ap nukkunut kaikki historian tunnit? Tuleeko sulle yllätyksenä, että aikana, jolloin suurinosa noista prinsessoista luotiin disney-hahmoiksi, Amerikassa oli ihan avointa rotusyrjintää tummia ja muita vähemmistöjä kohtaan? Vai oikeastiko kuvittelet jonkun mekon värin olevan syynä tuohon :D:D:D
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:34"]Näistä uusistakin Elsa ja Anna on selvästi norjalaisia ja Merida irlantilainen.
[/quote]
ja se liittyy tähän...?
Kyse on ihonväristä, ei kansalaisuudesta
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:55"]Onhan Pocahontas intiaaniprinsessa. Päällikön tytär. Ja siis Disney on yhdysvaltalainen firma -> teemat otetaan yhdysvaltalaisia puhuttelevista jutuista. On disneyllä myös romanihahmo (Esmeralda), arabi (Jasmine), jne... teillä on kummallinen käsitys rotusyrjinnästä. [/quote] Onko päällikön tytär automaattisesti prinsessa? [/quote] miksi vitussa disliket?! No ONKO?! Onko päällikön tytär muka aina prinsessa?!
[/quote]
Ei mutta et näytä tuntevan oikean Pocahontaksen historiaa yhtään. Disneyn tarinakin perustuu siihen. Ei tarvii rageee...
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:59"]
Disney on ottanut piirrettyihin siis lähes joka rptuisia prinsessoja, mutta jos av-mammalta kysytään niin hirveitä rasisteja ovat.
[/quote]
Meinasin juuri kommentoida ihan samaa. Taas yritetään tehdä ongelmaa olemattomasta :D