Rankaistiinko sinua lapsena fyysisesti?
Eli tukistettiinko, annettiinko luunappeja tai piiskaa? Itse sain kaikkia näitä Ja asiat vaivannut aikuisena. Omia lapsia en kurita.
Kokemuksia?
Kommentit (23)
Kyllä vaan, selkään tuli sekä risulla että vyöllä, ehkä n. 10 kertaa yhteensä. Ei ole traumoja, mutta en jatka samaa kurinpitotyyliä.
Sain kyllä silloin tällöin luunapin otsaan tai kevyttä tukkapöllyä. Ansaitsin kyllä molemmat ja olen saanut mielestäni todella hyvän kasvatuksen, josta olen vanhemmilleni kiitollinen :) Kuritusta annettiin, mutta vain aiheesta. En ikinä luokittelisi vastaavaa pahoinpitelyksi.
Kyllä. Sain tukkapöllyjä, nahkavyöllä takapuoleen jonka metallisolki osui "kivasti" ihoon, tönimistä (kaaduin mm puista arkunkulmaa päin ja koska sen kulmat oli metallikovitettu niin takaraivoon tuli reikä) ja on minua myös mätkitty hengarilla ja potkittu. Lisäksi psyykkistä pahoinpitelyä vähättelyn, ei-kannustamisen ja ahdistavan ilmapiirin kera.
Omat lapseni nyt teini-ikäisiä ja 1x olen kumpaakin tukistanut, kevyesti, joskus vuosia vuosia sitten. Ja ikinä en sitä itselleni anteeksi anna. Mutta muuten olen pitänyt näppini ns kurissa eikä meillä myöskään ilmapiiri ole epänormaali, pelon värjäämä tms.
N39
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:29"]
Sain kyllä silloin tällöin luunapin otsaan tai kevyttä tukkapöllyä. Ansaitsin kyllä molemmat ja olen saanut mielestäni todella hyvän kasvatuksen, josta olen vanhemmilleni kiitollinen :) Kuritusta annettiin, mutta vain aiheesta. En ikinä luokittelisi vastaavaa pahoinpitelyksi.
[/quote]
Lapsi ei koskaan, ei ikinä, ansaitse sitä että häntä satutetaan fyysisesti, tai psyykkisesti, vanhemman taholta. Aikuisen tehtävä on olla vahva ja turvallinen aikuinen ilman että hän käy pienempäänsä kiinni. Toki pelollakin voi kasvattaa, ja fyysisellä kurittamisella, mutta silloin on turha ihmetellä jos lapsi ei vanhempana kunnioita vanhempaansa. Tai ei pahemmin ole apuna vanhuuden päivinä. Mutta sinä toki olet poikkeus koska "ansaitsit" kaiken ja pidät vanhempiasi jonkinlaisella patologisella jalustalla.
-5-
Vitsat piti itse hakea. Sen jälkeen laskettiin housut ja poikittain äidin polville. Huusin kun syötävä joka kerta :( Viimisen selkäsaunan sain 14 vuotiaana nolotti kun oli karvoja jo "siellä"
Ei koskaan. Yksinhuoltajaisän lapsi. Isä kunnioitti minua ja sen vuoksi minä kunnioitin isää.
Tukkapöllyä, vitsalla ja avokämmenellä pyllylle, aina aiheesta. En ole kasvanut kieroon tämän takia :) N22
Tukkapöllyä sain pari kertaa. En muista kuin yhden kerran hatarasti ja senkin niin, että äiti otti niskasta sormin kunnolla kiinni ja heristi hieman. Sattuihan se, mutta tuli selväksi että uudestaan en pelleile. Olin tehnyt jotain tosi tuhmaa, siihen loppui tuhmuudet. Olin silloin alle viiden vanha. Äitiä kaduttaa vieläkin vaikka minua ei edes haittaa. Yliopistossa opiskelen nykyisin ja minulla on paljon kavereita ja olen positiivinen luonteeltani :) N24
Tukkpöllyä ja kerran muistan saaneeni avokämmenellä pyllylle. Olen katkera isälleni näistä. Kauheat muistot ovat tulleet pintaan omien lasten uhmaamisen ja kiukuttelun myötä. Välillä tulee voimaton olo ja tuntuu siltä että nyt ainoa keino olisi käydä lapseen kiinni. Onneksi en ole sitä tehnyt enkä aio tehdäkään!!!
Minua rankaistiin vain siitä että olin olemassa. Useasti, rajusti. :( Viimeinen kerta oli noin 7,5 vuotta sitten. Ahdistaa ne muistot vieläkin. -N25
Kymppi lisää että vanhempani eivät olleet siis millään tapaa väkivaltaisia tai mitään. Äitini on maailman lempein ihminen, mutta pinna se on hänelläkin. Eniten ehkä ihmetyttää se että kun joskus teini-iässä mainitsin tästä yhdelle kaverille että "heh sain tukkapöllyä lapsena kun tein tuhmuuksia", niin hänen reaktionsa oli "Aijaa hakkasko ja potkiko ne sua kans ?" ...Eih. Ei hakannut eikä potkinut. N24
Sain ainakin vyöstä, tukistuksesta ja luunapista en muista. Luulis että niitäkin on tullut, kun kerran vyöstäkin. Tämä kurittaja oli mutsi, vaikka faija oli juopponarsistipaska, enkä muista että muut olisi saanut kuin minä. No, musta aina tuntuikin, että mutsi vihas mua. Vaikka olin kuulema kiltti lapsi.
En ole missään tekemisissä mun mutsin kanssa. Vihaa mun lastakin. En tiedä miksi. Tai no tiedän. Koska mä olen sen äiti.
Joo, kyllä olen saanut tukkapöllyä ja luunappeja. Pari kertaa myös selkääni vitsalla. Eipä noista mitään traumoja ole jäänyt, hyvä kun edes muistan koko asiaa. Hyvissä väleissä olen edelleen vanhempieni kanssa.
Tukistettiin usein. Siitä ei jäänyt minkäänlaisia negatiivisia assosiaatiota. Kerran sain piiskaa ja sitä muistelen kyllä pahalla ja epäreiluna. En edes muista syytä piiskaamiselle, joten tuntuu että jostain pikkujutusta tuli suhteettoman suuri rangaistus.
Minusta tuli kyllä syrjäytynyt, mutta ei se johdu tukistamisesta vaan rakkauden puutteesta. Kumpikaan vanhempi ei ole kiinnostunut minusta ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Eli tukistettiinko, annettiinko luunappeja tai piiskaa? Itse sain kaikkia näitä Ja asiat vaivannut aikuisena. Omia lapsia en kurita.
Kokemuksia?
Tukistettiin jos ei mennyt puhe perille. Asia ei vaivaa mitenkään, rakastan vanhempiani ja ovat ihan parhaat! Se oli sitä aikaa, itse en ole fyysisiä keinoja käyttänyt.
Minua tukistettiin, sain luunappeja ja joskus lyötiinkin.
Minusta on tullut arka ja pelokas aikuinen. En tiedä voiko olla osittain väkivallan aiheuttamaa.
En varsinaisesti kutsuisi sitä rankaisuksi, mutta tukkapöllyä sai aina kun äidillä meni hermot.
Pahanteosta tuli remmiä ja keppiä perseelle harva se päivä, myös tukistettiin ym. Isältä siis..
Vierailija kirjoitti:
Minua rankaistiin vain siitä että olin olemassa. Useasti, rajusti. :( Viimeinen kerta oli noin 7,5 vuotta sitten. Ahdistaa ne muistot vieläkin. -N25
Voi sinua💖, iso hali.
Sain ihan noita kaikkia. Ei jäänyt traumoja, koska opin ensimmäisestä kerrasta että kannattaa käyttäytyä.