Helpotti tajuta, että mun ei tarvi käyttää liikaa aikaa ja rahaa kummilasten lahjoihin
Omien lasten kummit on jo vuosia antaneet lapsille lahjoja, joista näkyy kauas, että on hankittu vain "pakosta". Eivät osu yhtään lasten mielenkiinnon kohteisiin, aina ei edes ikään. Osa ollut selvästi alesta kesällä tms. ostettuja tai kierrätettyjä.
Itse olen käyttänyt aikaisempina vuosina tuhottomasti rahaa, aikaa ja ajatuksia kummilasten lahjoihin. Olen stressannut niiden sopivuutta lapsille ja saattanut ostaa kaksikin lahjaa kun en ole ollut ihan varma. Turhaa touhua. Kiitos on tullut vain yksittäisiltä lapsilta/vanhemmilta. (kummilapsia on 12)
Ah mikä helpotus, kun päätin toimia samoin kuin muut: Hankin sitä, mikä sattui ensimmäisenä eteen tulemaan. Jokaiselle lapselle lautapeli. Monet jopa alessa. Saattaa olla, että joku peli oli vähän ohi "oikean" iän- mitä sitten? Nyt on hankittu kaikki lahjat hyvissä ajoin, ilman stressiä ja rahaa säästäen. En sano, että ajatus on tärkein, sillä sitä en nyt käyttänyt.
Jäi enemmän rahaa itselle ja omille lapsille. Nyt on varaa ostaa omille lapsille se mieluinen lahja. Aikasempina vuosina olen oikeasti joutunut pihistämään omien lasten lahjoista, kun muiden lahjoihin on mennyt rahaa. Toiveena, että saisivat mummeilta ja kummeilta jotain kivaa. Tulen jatkamaan tätä menetelmää jatkossa aina.
Kommentit (13)
Miksi sulla on noin monta kummilasta?!
Olen samaa mieltä. Koko joulu on turha kulutushysterian huipentuma. Vois lopettaa koko juhlimisen. Tai ainakin järjettömän romujen paketoimisen paperiin, joka on ongelmajätettä.
Mitä pahaa on ostaa alesta? En ymmärrä ajattelua, että lahja olisi jotenkin huono, jos se ei ole ollut kallis. Lautapeli tai kirja on hyvä lahja. 12 kummilasta on kyllä älytön määrä. Itselläni on kuusi, ja minusta sekin on paljon.
Olemme kai "kummiainesta" miehen kanssa- käyttäneet aikaisemmin aikaa ja vaivaa kummilapsiin tutustumiseen, muistamiseen ja lahjoihin. Meitä on pyydetty kummiksi vielä paljon useammin. Useimmat kummilapset ovat 10-13.v. Toinen "rypäs" kummilapsia on nyt 3-6.v
Enää en ole kummiksi lupautunut, vaikka ystävä pyysi iltatähdelleen vielä viime vuonna.
Koko kummiudessa ei ole kyllä suoraan sanottuna mitään järkeä.
Krääsää, krääsää ja enemmän krääsää. Te ootte ihan käsittämättömiä niiden kummilastenne kanssa. Sitten ihmetellään miksi lapsiperheitä pidetään pahimpina maailman tuhoajina.
Meillä myös 6 kummilasta ja hitto miten ärsyttävää on tämä lahjarumba. Etenkin niiden kuskaus tai postitus. Asutaan kuitenkin sen verran lähekkäin, ajomatkan päässä, ettei postitse ole periaatteessa oikein mieltä alkaa postimaksujen ja pakkauksen vaivan vuoksi lähettää. 6x vuodessa synttärit, 6x vuodessa joululahjat. Ei mitään järkeä ostella ja lähetellä ristiin lahjoja kun jokainen voisi vain hoitaa omat muksunsa.
Olisi pitänyt tajuta kieltäytyä ystävien lasten kummiudesta, koska myöhemmin tuli vielä omat ja miehen sisarusten lapset.
On vaikea lopettaa lahjojen antamista tai edes laskea tasoa kun on jo monta vuotta antanut ns. hyvät lahjat. Mutta pakkohan jossain vaiheessa on järkevöittää touhua.
Meillä on yhden kummilapsen perhe aivan järkyttävän härski toiveissaan. Järjestäen toivotaan vain todella kallista. Tänä vuonna eka kerta kun en lähtenyt siihen. Kysyin vanhemmilta mitä toivoo, toiveet oli taas tuttuun tapaan 70€+, joten en vain noteerannut ja ostin mitä ei toivottu. Ehkä jossain vaiheessa hoksaavat.
Minkä ikäiselle mielestänne pitää vielä ostaa joulu- ja synttärilahja? Rippikouluun asti? Täysi-ikäisyyteen asti? Mietin koska kehtaa lopettaa ilman, että välit lapsen vanhempiin kärsii.
En ole kummiainesta ja aina siitä ollut pahoillani mutta tämän luettuani en enää ehkä niin. Tosin itselläni tapana joka joulu laittaa joku vähän parempi ylläri jollekulle läheiselle lapselle kun kummilapsia ei ole ja nautin siitä kovasti kun lahja tulee täysin odottamatta.
Minä olen kummi viidelle hyvin eri ikäiselle lapselle ja olen tarkoituksella jättänyt kaikenlaisen krääsän ostamatta ja antamatta aina.
Kyselen ja tsemppaan heitä koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa ja olen ollut lapsenvahtina ja neulonut villasukkia.
Joskus olen laittanut muutaman kympin rahaa, ostanut jotain konsertti- tai elokuvalippuja, jotain tarpeellisia vaatteita tai harrastusvälineitä tai toivelistalla olleita astioita omaan kotiin.
Joskus ollaan käyty yhdessä pitsalla tai hampurilaisella tai jäätelöllä.
Ja maailma hukkuu p.a.s.k.a.a.n. turhan rojun ostajille on oma paikkansa h e.l.v.e.t.i.s.s.ä.