Perheemme muuttaa Helsinkiin!
Asumme tällä hetkellä Tampereen Amurissa ja olemme kummatkin syntyperäisiä tamperelaisia. Helsinki on jäänyt vieraaksi, emmekä tunne keskusta-alueiden ulkopuolisia kaupunginosia juurikaan kuin kuulopuheilta ja mediasta.
Hintataso on on niin hurja Helsingin ydinalueilla, että liepeille on suunnattava tässä vaiheessa ainakin.
Korjatkaa käsityksiäni ja antakaa vinkkejä te tietäväisemmät. Meillä on 6- ja 4-vuotiaat lapset ja koira, joten lapsiystävällisyys, kivat leikkipuistot ja ulkoilualueet ovat tärkeitä. Hintatasoltaan sopivia voisivat olla Munkkivuori, Pikku Huopalahti, Haaga ja vastaavat. Olen käsittänyt, että Länsi-Helsinki kokonaisuudessaan on miellyttävämpää seutua kuin itäpuoli.
Tulemme toki tekemään kunnon viikonloppukäynnin kierrellen erilaisia asuinalueita, mutta jos jotain osviittaa saisimme etukäteen, mihin ei missään tapauksessa kannata mennä ja toisinpäin.
Kiitoksia paljon, jos saan vastauksia!
Ai, niin uudet työpaikkamme ovat keskustassa, joten hyvät yhteydet tietysti painavat vaakakupissa. Hyvä päiväkotitilanne ja korkeatasoinen alakoulu plussaa myös.
Kommentit (125)
Katsokaa myös Meilahtea (Kuusitie, Mäntytie jne). Kivaa, tunnelmallista aluetta, paremmat yhteydet kuin Munkkivuoresta (kympin ratikka). Seudun kouluista en tiedä.
Ja noista narkkareista yms. Täällä Arabiassa on narkkareiden "huoltopiste", mutta sitä tuskin huomaa. Kaupungissa eletään kaupungin tapaan ja isommassa kaupungissa on isompi ihmisten kirjo kuin taajamassa.
Me siis asumme Arabianrannassa ja viihdymme hyvin, mutta kallistahan täällä on. Kts. Arabia, Vanhakaupunki, Viikinmäki, kävisikö?
Monet tykkää Herttoniemenrannasta. Vanha Herttoniemi on aivan huippu (olen kotoisin sieltä), mutta kallis. Kulosaari, Jollas yms. kalliita ja mun mielestä tosi tylsiä nukkumalähiöitä.
Tervetuloa tänne!
Vaikuttaapa ap kovin kiitolliselta tyypiltä. Ihmiset yrittävät täällä ihan vilpittömästi neuvoa, ja näyttää siltä, että tyypiltä saa vain paskaa niskaan.
Vanha Maunula on tosi kiva ja lapsiystävällinen alue.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 11:36"]
Pikku-Huopalahdessa ainakin surkea koulu ja päiväkotikin täynnä somaleita ja muita mutiaisia. Itä-helsingissä vielä pahempaa.
Suosittelen Munkkivuorta, jossa ei ensimmäistäkään kaupungin vuokra-asuntoa. Takaa viihtyvyyden. Keskustaan bussi on aika hidas ja omallakin autolla tukkoinen reitti. Jos on mahdollisuus pyöräillä, niin hyvä reitti keskustaan. Munkkivuoressa ostari, jossa kaikki peruspalvelut ja päällekin ekstraa. Lemmikkieläin kauppa, kirjakauppa jne.
[/quote]
Munkkivuori on ihana myös siinä mielessä, että talojen lomassa on ihania polkuja ja puistoalueita, jonne autoilla ei ole asiaa. Lapsille aivan mahtavaa seutua. Ja Tali ja meri vieressä, samoin Munkkiniemi rantoineen.
Onpas kumma tuo miellyttävämpi sanan käytto. Kyllä itä on ihan yhtä miellyttävää, jos esimerkiksi tykkää meren läheisyydestä ja siitä että on uimarannat kävelyetäisyydellä ja metrolla pääsee nopeasti keskustaan. Se että se ei ole yhtä arvostetettu kuin länsi johtuu pitkälti mediasta ja siellä asumattomien asenteista. On se kyllä kumma että kaikilla on joku asenne Itä-Helsinkiä kohtaan, vaikka ei monikaan ei ole siellä edes käynyt. T. monet vuodet idässa asunut
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 11:39"]
Tervetuloa! Olen itse kotoisin Tampereelta, 26v asunut Helsingissä. Mainitsemasi paikat ok mielestäni. Itse asun keskustassa, mutta mulla ei ole lapsia joten en osaa kertoa päiväkodeista/kouluista.
Idässä ois halvempi asua ja on paljon lapsiperheitä ja helppo liikkua metrolla. esim. Herttoniemi.
[/quote]
Myös Laajasalo on viihtyisä paikka. Merta joka puolella, paljon viheralueita, rauhallista. Hyvät bussiyhteydet ja tulevaisuudessa sinne menee ehkä silta suoraan Kruununhaasta. Kumpa se toteutuisikin, niin Laajasalo tuntuisi olevan niin lähellä keskustaa mutta kuitenkin niin luonnonläheinen paikka.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:38"]
Katsokaa myös Meilahtea (Kuusitie, Mäntytie jne). Kivaa, tunnelmallista aluetta, paremmat yhteydet kuin Munkkivuoresta (kympin ratikka). Seudun kouluista en tiedä.
Ja noista narkkareista yms. Täällä Arabiassa on narkkareiden "huoltopiste", mutta sitä tuskin huomaa. Kaupungissa eletään kaupungin tapaan ja isommassa kaupungissa on isompi ihmisten kirjo kuin taajamassa.
Me siis asumme Arabianrannassa ja viihdymme hyvin, mutta kallistahan täällä on. Kts. Arabia, Vanhakaupunki, Viikinmäki, kävisikö?
Monet tykkää Herttoniemenrannasta. Vanha Herttoniemi on aivan huippu (olen kotoisin sieltä), mutta kallis. Kulosaari, Jollas yms. kalliita ja mun mielestä tosi tylsiä nukkumalähiöitä.
Tervetuloa tänne!
[/quote]T
Totta, ei huomaa nistejä muussa ihmisvilinässä. Arabia ois mun haaveena...).
Tervetuloa Helsinkiin ap! Täällä on hyviä ideoita tullut, tutustukaa niihin rauhassa. Munkkivuori ja munkkiniemi tulee mieleen lähinnä eläkeläisistä ja palveluiden puutteesta, mut en ole asiantuntija, on vain mielikuva. Työmatkaa ajelen pari kertaa viikossa sinne suuntaan.
Huvittavaa tämä idän dissaaminen ja samalla ehdotetaan pohjoishelsinkiin lähijunein reitille muuttamista. Ne lähijunat ja niiden asemien seutu in paljon rauhattomampaa kuin metro ja itä. Kaikkia ikäviä juttuja tapahtuu noissa lähijunissa.
Onko pakko muuttaa Helsinkiin? Ainakin Espoosta on ihan ok kulkuyhteydet Helsinkiin. Vuokra on halvempaa ja täältä löytyy paljon hyviä ulkoilualueita. Itse asun Matinkylässä ja tällä hetkellä pääsen Kamppiin bussilla 20 minuutissa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:38"]
Tervetuloa tänne!
[/quote]T
Totta, ei huomaa nistejä muussa ihmisvilinässä. Arabia ois mun haaveena...).
Tervetuloa Helsinkiin ap! Täällä on hyviä ideoita tullut, tutustukaa niihin rauhassa. Munkkivuori ja munkkiniemi tulee mieleen lähinnä eläkeläisistä ja palveluiden puutteesta, mut en ole asiantuntija, on vain mielikuva. Työmatkaa ajelen pari kertaa viikossa sinne suuntaan.
[/quote]
Joopa joo, Munkkiniemi ja Munkkivuori ovat viihtyisimpiä alueita Helsingin seudulla. Jokaisessa vanhassa kaupunginosassa Helsingissä on paljon vanhuksia. Mutta nythän asumisen trendi on kääntynyt siten, että myös monet lapsiperheet haluavat asua kaupungissa ja kerrostalossa, joten ilmeisesti lapsiperhe on aina vain yleisempi näky Helsingin vanhoissakin kaupunginosissa.
Muuttakaa vanhaan Kannelmäkeen. Kannelmäessä on tosi hyvät koulut ja sitoutuneet opettajat. Oppilaat ovat ns. tavallisia eli eivät heikkoja, mutta eivät elitistialueen ylimielisiä. Oppilaat tekevät hyvää työtä koulussa. Alueella hyvät palvelut (Kaari) ja yhteydet (bussi + juna) ja jostain ihmeen syystä huono maine, joka laskee asuntojen hinnat varsin inhimilliselle tasolle jopa putkiremontoiduissa taloissa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:39"]
Vaikuttaapa ap kovin kiitolliselta tyypiltä. Ihmiset yrittävät täällä ihan vilpittömästi neuvoa, ja näyttää siltä, että tyypiltä saa vain paskaa niskaan.
[/quote]
Yhdellekään asiallisesti vastanneelle en käsittääkseni ole mitään pahaa kirjoittanut.
Ketjussa vain on ollut muutama täysin asiantuntematon, typerä kommentti.
Meillä on varaa harkitsemamme neliömäärän mukaan juuri näille asuinalueille, jotka aloituksessa mainitsen tai vastaaville, joita emme osaa harkita. Silloin on turha pähkäillä, mikä on varallisuustilanteemme ja kettuilla jostain Tammisalon kartanoista. Muitakin kuin aloituksessa mainittuja kaupunginosia saa ehdottaa ja se on jopa toivottavaa.
Amurissa siis asunto myytävänä ja lisälainaa emme juurikaan halua ottaa. Pakko vähän ottaa, mutta käytettävissä on sellainen 300 000 euroa ja rapiat päälle. Näillä mennään!
Kiitos toki kaikille asiallisille vastaajille tähän mennessä!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:08"]
Onko pakko muuttaa Helsinkiin? Ainakin Espoosta on ihan ok kulkuyhteydet Helsinkiin. Vuokra on halvempaa ja täältä löytyy paljon hyviä ulkoilualueita. Itse asun Matinkylässä ja tällä hetkellä pääsen Kamppiin bussilla 20 minuutissa.
[/quote]
Eipä mikään pakko. Ei ole edes Tampereelta pakko pois lähteä. Tuli vain niin hyvät työtarjoukset, että Helsinkin tähtäimessä. Espoo varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Tapiolaan on kontakteja kyllä, mutta kallista... niin kallista.
Kai sitä jokainen asuisi juuri parhaalla paikalla, jos rahaa olisi rajattomasti. Mutta kun ei ole! Siksi vertailen tätä reilun neljän tonnin neliöhintaa eri asuinalueiden kesken. Jossain saa jotain, mitä toisaalla ei saa jne.
Ap älä tänne länteen muuta. Me halutaan kivempia ihmisiä ei mitään kiittämättömiä idiootteja.
Aurinkolahtea voin suositella! Täällä on rauhallista, turvallista ja erittäin siistiä. Metrolla keskustaan alle puoli tuntia. Upea uimaranta joka kesä kuukausina kuitenkin aika täysi. Löytyy myös muutama pienenmpikin ranta ihan lähistöltä. Vieressä Uutelan ulkoilualue, upeita kallio maisemia, grillikatoksia, koirapuisto. Ihmiset ystävällisiä ja osaavat käyttäytyä. Kauppakeskus Columbuksesta löytyy peruskaupat (s-market,citymarket, apteekki, pari kahvilaa, parturia, muutama vaatekauppa, chicos...), itis on taas ihan 7min metro matkan päässä.
Aurinkolahdesta löytyy sitten siwa sekä k-kauppa jotka auki ilta myöhään. Eläinlääkäri löytyy ihan ranta kadulta, muutama ravintolakin ja kahvilakin löytyy rannan tuntumasta.
Enimmäkseen täällä asustelee vanhuksia sekä nuoria perheitä.
Kerrassaan ihana paikka!:)
Tervetuloa Helsinkiin! Meillä aika samanikäiset lapset, asutaan Etelä-Haagassa ja viihdytään todella hyvin. Ihanat päiväkodit ja eskarit ja ilmeisesti koulukin on hyvä. Iso ero Pohjois-Haagaan, joten kannattaa katsoa tarkkaan mistä kohdasta asunnon hankkii. Paras alue on Vihdintien, Eliel Saarisen tien ja Hämeenlinnanväylän rajaama alue.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:35"]
Ei kannata olla ennakkoluuloinen Itä-Helsinkiä kohtaan. Jo senkään takia, että täältä on metron ansiosta ylivoimaisesti paras yhteys keskustaan.
Itä-Helsingissä on paljon luontoa, meri lähellä, hyvät palvelut ja kivoja ihmisiä.
[/quote]
Ja myös hyvin kalliita asuinalueita, kuten Jollas, Marjaniemi, Tammisalo, Kulosaari, Aurinkolahti, Herttoniemi nyt jotain mainitakseni
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 11:39"]
Tervetuloa! Olen itse kotoisin Tampereelta, 26v asunut Helsingissä. Mainitsemasi paikat ok mielestäni. Itse asun keskustassa, mutta mulla ei ole lapsia joten en osaa kertoa päiväkodeista/kouluista.
Idässä ois halvempi asua ja on paljon lapsiperheitä ja helppo liikkua metrolla. esim. Herttoniemi.
[/quote]
Preferoidaan aluetta enemmän kuin neliöitä. Vaikka olemme lapsiperhe, emme ole koti-ihmisiä vaan liikkuvaisia. Eli varaa olisi suunnilleen 80 neliöön alussa mainitsemille alueille. Idässä saisi jopa kolmanneksen enemmän neliöitä, mutta ehkä nyt pitäydymme tässä länsipuolen ajatuksessa.
Entäs Oulunkylä, osaako joku sanoa siitä jotain? Paikallisjuna toisi nopeasti päärautatieasemalle.
[/quote]
Oulunkylässä voi olla ehkä vähän rauhatonta, vaikka toisaalta ihan ok onkin, mutta itse en muuttaisi sinne. Nuo radanvarret voi olla vähän sellaista rauhatonta seutua siellä suunnassa.
[/quote] sielläpäin on hyvä k kauppa mustapekka