Sähköautoilu ei ole juuri tänään järin edullista – Matka Helsingistä Turkuun ja takaisin nousi juuri 10 eurosta 132 euroon
Ihanan kallista. Kiittäkäämme vihersiirtyää ja vihreittä tästä ihanuudesta.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoilu-ei-ole-juuri-tanaan-jar…
Esimerkiksi Kauppalehden koeajossa ollut Škoda Enyaq kulutti käytännön koeajossa matkalla Helsingistä Turkuun 18,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä alkutalvisissa olosuhteissa. Ennen reissua auto ladattiin kotona täyteen kiinteähintaisella sähkösopimushinnalla, jossa kilowattitunnista peritään siirtohintoineen 16 senttiä. 100 kilometrin sähköautoajot kustantaa energiana näin 2,96 euroa, ja koko edestakainen 356 kilometrin Turun reissu 10,54 euroa.
Sama reissu tänään Turkuun ja takaisin väliaikaisesti kalliilla pörssisähköllä maksaisi 81,67 euroa, tai 22,94 euroa per 100 kilometriä. Kun vielä otetaan huomioon Etelä-Suomessakin parissa kymmenessä pyörivät pakkaslukemat, nousee kulutus varsinkin moottoritieajossa lähelle 30 kilowattituntia sadalla kilometrillä, kuten kävi juuri ajettujen Polestar 2:n ja Mercedes-Benz EQA:n kanssa rapsakassa pakkaskelissä. Tällöin edestakainen Turun reissu maksaa jo 132,43 euroa, jos hintahuippu olisi voimassa koko latauksen ajan.
Kommentit (7)
Meillä myytiin sähköautot pois viimeviikolla ja ostettiin kaksi dieselpirssiä tilalle.
Minun sähkösopparilla tuo reissu olisi maksanut alle 7 euroa siirtomaksuineen. Kannattaa siis miettiä, minkälaiseen soppariin menee nimensä tunkemaan.
Toihan on ihan höpö höpöä. Vaikka jollain olisi käytössä pörssisähkö, ei se nimenomaan lataisi vuorokauden kalleimpana tuntina, keskellä päivää. Ja vaikka lataisi, ei kotilatauksella akku täyty tunnissa eli keskiarvohinta olisi matalampi.
Oikeasti autot ladataan yöllä, jolloin on halvempaa. Ja suurin osa sähköautoilijoista on aikaa sitten vaihtanut kiinteähintaiseen.
Kauppalehti ehkä nyt vaan hakee klikkejä ja aliarvioi lukijoitaan.
Diesel on aika kiva menovesi pidemmillä matkoilla.
Kyllä vihreät saavat sähkön hinnan helposti pysymään noissa luvuissa koko ajan.
No jos on varaa Teslaan, niin on varaa myös pörssisähköön.