Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä maistoit ekan kerran alkoholia?

Vierailija
27.01.2025 |

Minä 16v viiniä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v viiniä. Vuosi oli 1992.

Vierailija
2/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran ostin itse lähikaupasta 14-vuotiaana. Se ei ollut niin tarkkaa 70-luvulla 7 neliön kivijalkakaupoissa. "Ihan varmasti olen 18 vuotta!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä maistanut vaan ihan kunnolla join 13-vuotiaana ensimmäisen kerran.

Vierailija
4/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 18 kk ikäinen, kun sain yskänlääkettä, jossa yksi ainesosa oli alkoholi. Määrä oli hyvin vähäinen ja lääke lääkärin määräämä.

Vierailija
5/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan maistanut. Olen 43v.

Vierailija
6/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 tai 13

Vierailija
7/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vetäsin ekaluokalla pinacoladan jääkaapista. Tuli hetkiseksi jännä lämmin ja leijuva olo.

Vierailija
8/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkohan ollut 4 tai 5-v. Vanhemmat eivät katselleet pullojensa tai lasiensa perään ja joskus antoivat juoda lasistaan limppariin sekoitettua alkoholia. Lapsesta se oli hyvänmakuista. En tiedä oliko muilla 70-luvulla syntyneillä samaa meininkiä kotona, mutta minun lapsuuteni ei millään muotoa muutoinkaan ollut normaali.

Vierailija
9/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikallinen saatiin maistaa jos haluttiin jo alakouluikäisinä. Tai sentti viiniä tai olutta aterialla jos vanhemmat ottivat jotain. Kumpikaan vanhemmista ei ollut alkoholisti 

Ei tullut meistä lapsistakaan alkoholisteja. Kaksi käytännössä lähes absoluutisteja, kaksi kohtuu käyttäjiä. 

Sanoisin, että saatiin luonnollinen suhde alkoholiin, ei houkuttavaa kielletyn hedelmän makua.

Vierailija
10/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamista en muista - varmasti vanhemmat antoivat maistaa kaljaa melko aikaisin - mutta kunnon kaatokännit riipaisin ekan kerran ysiluokalla 15-vuotiaana. Olen nyt 51v., eikä minusta tullut alkoholistia, enkä juo enää käytännössä lainkaan muutenkaan.

Vierailija
11/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusikallinen saatiin maistaa jos haluttiin jo alakouluikäisinä. Tai sentti viiniä tai olutta aterialla jos vanhemmat ottivat jotain. Kumpikaan vanhemmista ei ollut alkoholisti 

Ei tullut meistä lapsistakaan alkoholisteja. Kaksi käytännössä lähes absoluutisteja, kaksi kohtuu käyttäjiä. 

Sanoisin, että saatiin luonnollinen suhde alkoholiin, ei houkuttavaa kielletyn hedelmän makua.

Eka kerran olin kevyessä humalassa 17 vuotiaana. Kesäpoikana reissutöissä pääsin vanhempien työkavereiden mukana yöpaikkakunnalla ravintolaan. Pari kertaa viikossa noin suunnilleen. Oikein räkäkännit vedin sitten pari vuotta myöhemmin opiskelijana. Aika paljon tuli sitten opiskeluvuosina juotua. Mutta ei koskaan kahtena päivänä peräkkäin eikä korjaussarjoja seuraavana päivinä.

Opiskelijaksvereista nää korjaussarjalaiset alkoholisoituivat lähes kaikki. Useampi kuoli viinaan 40+ ikäisinä.

Vierailija
12/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotiaana puoli pulloa keskiolutta.

Vierailija
13/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

77 vuotiaana

Vierailija
14/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana ehtoollisviiniä.

Vierailija
15/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v eli vuonna 2006

Vierailija
16/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana. Menin kaverin kotibileisiin ja join pullon omenaviiniä nopeasti. Loppuillan sitten maata röhnötin jossain nurkassa ihmettelemässä, miten maailma pyörii ja huimaa. Ensikokemus ei ollut varsinaisesti edes miellyttävä, koska join ihan liikaa tottumattomalle alle 50-kiloiselle tytölle liian nopeaan. Mutta aika pian sitä oppi juomaan hitaammin, ja jokaviikonloppuisesta juomisesta tuli tapa. Ei ollut kasarilla edes harvinaista että teinit joi.

Vierailija
17/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-8-vuotiaana kävin salaa maistelemassa vanhempien kaapista eri juomia. Alkoholisti minusta tuli. 

Vierailija
18/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaljaa lapsena ala-asteikäisenä. Oli minun suosikki juomaa mummolassa. Ei siinä varmaan kovin paljoa ollut prosentteja. Sitten join niitä kaupan simoja joissa oli 0,7%. Siihen aikaan myyjät ei kysynyt papareita. Ensi kännit vedin joskus rippikoulun aikohin, sen jälkeen aloin juomaan kunnolla alkoholia. Olen allerginen oluen viljoille, ei minusta tullut oluen juojaa. En ole kokeillut juoda olutta 20-vuoteen. Teininä iho ja kädet turposi kun join olutta.

Vierailija
19/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v, käytiin isän viinakaapilla ja vettä laitettiin joukkoon, no kiinnihän siitä jäin. Myöhemmin kaverin sisko haki meille viinit ( Lippis, Magyjar?) näillä mentiin täysikäisyyteen. Aika 90 lukua.

Vierailija
20/20 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sellanen yskänlääke oli jossa oli alkoholia. Mustan väristä juomaa ja maistui hyvältä. Sitä otin ihan lapsena. Silloin ei ollut niin valvottua. Join sitä vain yskään, en juonut humalatarkoituksessa.