Käyttäjä41154
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41154 kirjoitti:
Se, mikä näissä on kovalla pakkasella, kantama lyhenee reilusti. Ei sinänsä haittaa, kunhan akkua on tarpeeksi, mutta kannattaa ottaa huomioon ostovaiheessa.
Ylättävän vähän kuitenkin näinkin kovilla pakkasilla: https://www.is.fi/autot/art-2000008456374.html
Eli siis 15 asteen pakkasella, joita nyt ei eteläisessä Suomessa vuodessa kovin montaa päivää ole, Konalla pääsi melkein 300 kilometriä maantieajossa.
Eihän tuo ole kuin joku 20-25% huonompi, kuin Konan kesäinen toimintamatka maantieajossa. Se on siis ihan jotain muuta, mitä nämä pelottelut kertovat, joissa talvipakkasella toimintamatka tippuisi muka alle kolmasosaan kesän toimintamatkasta.
Toi riippuu käytöstä aika paljon. Jos ajaa pitkän reissun ja vaikka lähtee "piuhasta" eli on lämmittänyt auton just ennen lähtöä ja ajaa yhtämittaisesti akun tyhjäksi, pääsee paljon enemmän kilsoja kuin jos ajaa kaupungissa 10-30 km kerrallaan aina johonkin ja sit auto jäähtyy ajojen välissä. Jotkut luulee, että se on vika, mutta jokainen uudelleenlämmitys tietysti syö akun varausta.
Meillä on ollut kolme aikaisempaa talvea pieniakkuinen ja nyt Tesla. En hirveästi enää muista diesel-aikoja, mutta Webastoa siinä ei ollut, ainoastaan sisätilalämmitin. Johdon kiinnittäminen etupuskuriin oli tuskaa ja lämpenemiseen meni aikaa. Siitä huolimatta piti skrabata ikkunoita ja muistaa hehkuttaa ennen käynnistystä. Sähköautot on ainakin meillä aina piuhassa kiinni ja piuha on helpompi laittaa ja irrottaa. Aiempi sähköauto piti ajastaa tai odotella hetki (~5min) lämpeämistä kun laittoi päälle, Tesla laitetaan lämpenemään sovelluksesta eli on jo valmis kun menee autolle. Molemmat on nopeita lämpenemään ja sulattavat ikkunat itsekseen eli en ole kertaakaan skrabannut laseja. Mukavuusero on huomattava sähköauton hyväksi.
Se, mikä näissä on kovalla pakkasella, kantama lyhenee reilusti. Ei sinänsä haittaa, kunhan akkua on tarpeeksi, mutta kannattaa ottaa huomioon ostovaiheessa.
Toihan on ihan höpö höpöä. Vaikka jollain olisi käytössä pörssisähkö, ei se nimenomaan lataisi vuorokauden kalleimpana tuntina, keskellä päivää. Ja vaikka lataisi, ei kotilatauksella akku täyty tunnissa eli keskiarvohinta olisi matalampi.
Oikeasti autot ladataan yöllä, jolloin on halvempaa. Ja suurin osa sähköautoilijoista on aikaa sitten vaihtanut kiinteähintaiseen.
Kauppalehti ehkä nyt vaan hakee klikkejä ja aliarvioi lukijoitaan.