Naiset, joilla on reilusti alemman koulutuksen saanut mies?
Hei!
Onko täällä naisia, joiden mies on reilusti alemmin koulutettu?
Olen itse maisteri, koulutusta vastaavassa työssä. Teen myös tutkimussuunnitelmaa väitöskirjaa varten, tohtoriopinnot ovat viisivuotissuunnitelmassani.
Ihastukseni kohde on lähihoitaja. Hän on koulutustaan vastaavassa työssä. Pidän lähihoitajan työtä arvokkaana, mutta tiedän palkkauksen olevan matala.
Millaisia kommentteja tällaiset parit ovat saaneet lähipiiriltä, onko tullut mitään pulmia esim. kaveripiireissä, yhteisen talouden pyörittämisessä, työelämän paineiden ymmärtämisessä, keskusteluissa tms.?
Painottaisin vielä, etten koe olevani häntä parempi ihminen ja ottaisin hänet jos hän nyt itseään minulle tarjoaisi, mutta haluaisin kuulla kommentteja.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:47"]
Ainakin omalla alalla olisi skandaali, jos seurustelisi jonkun trasselijussin kanssa. Eihän siinä voisi näyttää naamaansa luennolla enää ollenkaan.
[/quote]Anna mä arvaan susta tulee isona sosionomi suoraan työkkärin kortistoon, onnea !
[/quote]
Sosionomi? Niitähän tulee jostain ammattikorkeasaaresta eli yliamiksesta! Katsos kun hoitaa asiansa hyvin heti alusta lähtien ei tarvitse kuluttaa aikaa tuollaisissa edellämainitun kaltaisissa rupulaitoksissa, vaan voi tehdä kunnon tiedettä ja muuttaa maailmaa.
[/quote]Taitaa tyttö tietää, että seinän takana ois patukkaa tarjolla ;)
Mä olen maisteri, mies ammatillisen perustutkinnon suorittanut prosessinhoitaja. Ensinnäkin hänen palkkansa on nettona tonnin parempi kuin omani. Eli ei siihen koulutus vaikuta. Menot laitetaan puoliksi, joskus jompikumpi maksaa tai tarjoaa jotain, jos haluaa. Hyvin toimii.
Kukaan ei ole kyseenalaistanut suhdettamme koulutuseron takia. Tosin en minäkään ottaisi miestä, jolla ei ole mitään mielenkiintoa mihinkään, oli hän sitten tohtori tai duunari. Oma mieheni on hyvin yleissivistynyt (laajemmin kuin minä) ja kiinnostunut työstään ja tehnyt tehtaan sisällä erilaisia hommia, tuotannon eri vaiheissa. Se on mulle koulutustasoa tärkeämpää.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:32"]
Mikäs siinä jos viihtyy kaikkien elämäm koululaisten kanssa. Siis luvassa rasismia, homofobiaa, yhdys sana virheitä, ainaista kaljan kittaamista, tupakointia, huonoa hygieniaa, pieruhuumoria, lapsellisuutta noin yleensä, jne.
[/quote]
Ai noinko se menee? Ettet vaan katsoisi maailmaa avaimen reiän läpi?
Yhtälailla voisin sanoa, etten viihdy korkeastikoulutettujen kanssa koska ovat ylenkatsovia pystynokkia.
Kumpikaan väite ei pidä kuitenkaan paikkaansa. Huomaat sen kun vartut ja kasvat henkisesti. Onneksi olet ilmeisesti saanut kuitenkin jo koulutusta, joten voinet hyödyntää ylesisivistystäsi ja laajentaa näkökulmiasi tulevaisuudessa.
Mikä meissä amiksissa on vikana? Minä ainakin tienaan ihan hyvin (enemmän kuin akateeminen mieheni, pohtikaapa sitä)ja koen olevani ihan mukava ihminen. En minä, kuten eräs yllä oleva totesi, syyllisty rasismiin, yhyssanavirheisiin (vahingossa kylläkin joskus) tai "elämäm kouluun". Tupakoinnin kylläkin myönnän.
Olen siis ohjelmistosuunnittelija ja välillä korjaan tietokoneita. Lisätienestiä saan muotokuvia maalaamalla :)
T:Datanomi
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:54"]Olen lääkäri, mieheni ammattikoulun käynyt, tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Ei ole kukaan kehdannut enään hämmästellä meidän suhdetta (niin että minä olisin kuulolla). Elämässä on muitakin arvoja kuin akateeminen koulutus/sivistys. Meitä yhdistää monet asiat, mies tietää monista asioista enemmän kuin minä, eikä työni tai palkkani ole hänelle ongelma. [/quote] *enään=ääneen (i blame autocorrect)
[/quote]Hyvä pelastus ;)
Kyllähän noita vuohipaimenia ja kerjäläisiä on Suomeen tuotu paljon aviomiehiksi. Bussikuskeina ja kebabin keittäjinä jotkut elättävät itsensä. Kysy heiltä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:47"]
Ainakin omalla alalla olisi skandaali, jos seurustelisi jonkun trasselijussin kanssa. Eihän siinä voisi näyttää naamaansa luennolla enää ollenkaan.
[/quote]Anna mä arvaan susta tulee isona sosionomi suoraan työkkärin kortistoon, onnea !
[/quote]
Sosionomi? Niitähän tulee jostain ammattikorkeasaaresta eli yliamiksesta! Katsos kun hoitaa asiansa hyvin heti alusta lähtien ei tarvitse kuluttaa aikaa tuollaisissa edellämainitun kaltaisissa rupulaitoksissa, vaan voi tehdä kunnon tiedettä ja muuttaa maailmaa.
[/quote]
Tekstistäsi ei voisi päätellä, että olet tieteentekijä, tai muuten koulutettu. Päinvastoin, fasistinen yksisilmä- tomppeli siellä antaa tuulen heilutella huuliaan! Ylä- vai alahuuliaan, kas siinä arvoitus.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:06"]
Kyllähän noita vuohipaimenia ja kerjäläisiä on Suomeen tuotu paljon aviomiehiksi. Bussikuskeina ja kebabin keittäjinä jotkut elättävät itsensä. Kysy heiltä.
[/quote]:D
Naisetko ovat näiden ilkeiden tekstien kirjoittajia? Kuitenkin toitottavat avarakatseisuuden ja mm. monikulttuurisuuden perään.
Jos mies on putkimies = hän on luolamies ja ei kelpaa sosiaaliseen kontekstiin.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:16"]
Naisetko ovat näiden ilkeiden tekstien kirjoittajia? Kuitenkin toitottavat avarakatseisuuden ja mm. monikulttuurisuuden perään.
[/quote]Koska putkimiehellä tietty näkyy persevako ku se tekee hommii ja sit se on sellanen läski ja mitä näitä stereotypioita ny olikaan mitä olemme oppineet Hollywood elokuvista ja televisiosarjoista.55
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:45"]
täälläkin nais-DI, jolla ihana ammattikoulun käynyt mies. Miehelläni on joissain asioissa minua huomattavasti parempi yleissivistys, seuraa aikaansa ja uutisia - on kiinnostunut ja innostunut maailmalla tapahtuvista asioista. Palkoissa meillä ei ole valtavan suurta eroa edukseni, koska teen antaumuksella tutkimustyötä di:n keskipalkkaa alemmilla kuukausiansioilla. meillä on yhteiset rahat, eikä palkkaerot missään tapauksessa tule väliimme - olemmehan olleet yhdessä yläkoululaisesta asti. Koulutuserot näkyvät meillä lähinnä siinä, että uusia asioita kohdatessamme ja nyt esimerkiksi pankkilainoista neuvoteltaessamme olen ehkä kuitenkin se osapuoli, joka selvittelee asiaa ja on aktiivisempi osapuoli. Hoidan myös meillä paljon kirjallisesti hoidettavia juttuja, en siksi että mieheni ei osaisi itsekin, vaan minulle se on luontevampaa. Mieheni on selvästi ylpeä insinöörivaimostaan, mutta sanoo tuntevansa välillä alemmuutta opiskelu- tai työkavereitani tavatessamme. Mutta ihan turhaan - olen itse ylpeä mieheni työstä ja kerron siitä esimerkikai työpaikallani avoimeati ja ylpeästi. Siis jo ennen sitä kuin mieheni on saanut työpaikallaan ylennyksiä, ja on nyt siis koulutustaan vastaavissa töissä olevien työntekijöiden esimies. Älä siis epäröi tarttua onneen, jos mahdollisuus tulee!
[/quote] et oo oikea DI, se ei oo Di
Meillä mies on virallisesti huonommin koulutettu kuin minä, mutta käytännössä eroa ei kuitenkaan ole esim. yleissivistyksen kohdalla. Mies tietää monista asioista paljon enemmän kuin minä. Voimme keskustella mistä vaan eikä hänellä ole mitään ongelmia ymmärtää työelämän paineita. Onhan niitä hänellä itselläänkin. Hän ei tiedä yhtä paljoa tietenkään esim. kemiasta, mutta ihan yhtä lailla minulla on sormi suussa, jos hän puhuu tietokoneista tai ohjelmoinnista.
Minä olen siis kemisti ja mies ICT-asentaja enkä ole kuullut koskaan mitään ihmettelyjä koulutuseroihimme liittyen. En edes olisi kovinkaan tyytyväinen ystävä- tai kaveripiiriini, jos he suhtautuisivat ihmisiin ennakkoluuloisesti tai ylimielisesti koulutuksen perusteella.
Kun puhutaan suurista ihmismassoista niin koulutuksesta voikin vetää joitain johtopäätöksiä, mutta mitähän merkitystä sillä on yksilötasolla? Koulutuseroista ei itsessään seuraa mitään ongelmia ja jos niitä syntyy syy on todennäköisesti jossain ihan muussa kuin itse koulutuksessa.
Tarkoittaako se että jos on alempi koulutus niin on tyhmä juntti niin ei osaa käyttäytyä ja keskustella hienoissa piireissä?
Omasta mielestäni on todella naurettavaa että ihmisiä arvioidaan koulutuksen perusteella. Olen itse korkeasti koulutettu mies ja olen huomannut että monet korkeasti koulutetut ovat pintäliitäjiä joita kiinnostaa raha, hieno auto ja iso kallis koti arvostetulla alueella. Näistä aiheista saakin varsin sujuvasti korkealentoisia keskusteluita. Säälittävää. Itse yritän pysyä normaalien ihmisten parissa koska ei yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään jutella tekopyhien ihmisten kanssa aivan turhista aiheista.
Voin vain kuvitella kun "hyvän koulutuksen" saaneet naiset juttelevat kalliista laukuistaan ja muusta turhasta. Oksennus tulee jo pelkästä ajatuksesta. Mitä korkeampi koulutus, sitä turhemmat jutut. Tämäkö on hienoa?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:54"]
Olen lääkäri, mieheni ammattikoulun käynyt, tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Ei ole kukaan kehdannut enään hämmästellä meidän suhdetta (niin että minä olisin kuulolla). Elämässä on muitakin arvoja kuin akateeminen koulutus/sivistys. Meitä yhdistää monet asiat, mies tietää monista asioista enemmän kuin minä, eikä työni tai palkkani ole hänelle ongelma.
[/quote]
Taidat olla sellainen valelääkäri, oikea lääkäri ei taatusti kirjoittaisi ENÄÄN :D
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:16"]Naisetko ovat näiden ilkeiden tekstien kirjoittajia? Kuitenkin toitottavat avarakatseisuuden ja mm. monikulttuurisuuden perään.
[/quote]
Mitähän ketjua olet lukenut? Ehdoton valtaosa tähän ketjuun vastanneistahan elää itseään vähemmän koulutetun miehen kanssa parisuhteessa ja sanoo, ettei se ole mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:54"]Olen lääkäri, mieheni ammattikoulun käynyt, tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Ei ole kukaan kehdannut enään hämmästellä meidän suhdetta (niin että minä olisin kuulolla). Elämässä on muitakin arvoja kuin akateeminen koulutus/sivistys. Meitä yhdistää monet asiat, mies tietää monista asioista enemmän kuin minä, eikä työni tai palkkani ole hänelle ongelma. [/quote] *enään=ääneen (i blame autocorrect)
[/quote]Hyvä pelastus ;)
[/quote]
Huono, ei autocorrect korjaa koskaan enään-sanaksi, koska sellaista ei ole olemassa.
Mä oon työssäkäyvä insinööri, mies on työtön kirvesmies. Rahat on aina ollut yhteisiä, vähän vuorotellen on tuotu rahaa taloon. Miehen yleissivistys on kymmenkertainen muhun verrattuna, mä tiedän vaan siitä mitä tältä palstalta luen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 10:16"]Naisetko ovat näiden ilkeiden tekstien kirjoittajia? Kuitenkin toitottavat avarakatseisuuden ja mm. monikulttuurisuuden perään. Jos mies on putkimies = hän on luolamies ja ei kelpaa sosiaaliseen kontekstiin. [/quote] Mitähän ketjua olet lukenut? Ehdoton valtaosa tähän ketjuun vastanneistahan elää itseään vähemmän koulutetun miehen kanssa parisuhteessa ja sanoo, ettei se ole mikään ongelma.
[/quote]Juu, ehdoton valtaosa tähän ketjuun kirjoittavista naisista ei ymmärrä, että yhtäkään miestä ei voisi vähempää kiinnostaa naisen koulutus.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:54"]Olen lääkäri, mieheni ammattikoulun käynyt, tällä hetkellä työttömänä työnhakijana. Ei ole kukaan kehdannut enään hämmästellä meidän suhdetta (niin että minä olisin kuulolla). Elämässä on muitakin arvoja kuin akateeminen koulutus/sivistys. Meitä yhdistää monet asiat, mies tietää monista asioista enemmän kuin minä, eikä työni tai palkkani ole hänelle ongelma.
[/quote]
*enään=ääneen (i blame autocorrect)