Te, jotka menetitte luottotiedot täysin ilman omaa syytä
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi menettää luottotiedot niin, että ei itse ole voinut vaikuttaa asiaan?
Mulle kävi niin että erotilanteessa mies halusi pitää pesukoneen. Pesukone oli osamaksulla mun nimellä. Kilttinä tietysti suostuin jättämään pesukoneen miehelle ja annoin hänelle ne maksukuitit.
No hän ei jostain syystä maksanut, eikä kertonut siitä minulle, joten maksut (joita oli jäljellä aika vähän) meni suoraan ulosottoon. Lisäksi meni ulosottoon nopeasti siitäkin syystä että myyjäyritys meni konkurssiin.
Sain sitten vaan tiedon että luottotietoni ovat menneet. Siinä vaiheessa ei asialle enää voinut mitään.
Mies jätti lisäksi asunnon vuokrat maksamatta, ja kun asunto oli vuokrattu myös minun nimellä, jouduin siitäkin oikeuteen, vaikka mies oli jäänyt siihen asumaan. Onneksi mulla oli esittää erohakemus ja todistus uudesta asuinpaikasta, joten velat jäivät miehen osalle. Mies ei ilmaantunut oikeuteenkaan.
Luotin mieheen, se siis oli suuri virheeni, mutta hän oli aina ollut luotettava aikaisemmin. Hän kyllä sitten paikkasi virheitään ja toi minulle omatoimisesti takaisin sen pesukoneen. Se oli Suomessa valmistettu teräsrunkoinen Pesu-Karhu ja se skulasi vuosikausia käytettynäkin vielä hyvin. Mutta se luottotietojen menetys aiheutti valtavasti ongelmia, en saanut mm. silloisesta pankistani opintolainaa sen takia.
Huono asunto nettikaupan kautta ja pakollinen sopimus jota ei saanut irtisanottua ennen tiettyä päivää, lukkoliike olikin täynnä irtisanojia ei ihme. Tuohon lisänä vielä ettei kelan tietty virkailija uskonut sopimusta, jätti asumistukea pois. Siksi menetin luottotiedot, asunnon takia jossa en voinut asua. Sosiaalitoimisto ei piitannut. Kuluttajansuoja ei pystynyt auttaa, asuntotoimisto ei vastannut. Vuokraajilla on huonot oikeudet Suomessa, kaikesta täytyy maksaa vaikka ei voisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mahdollisuus on esim. se, että joku on salaa ottanut sun tiedoilla vippejä ja jättänyt maksamatta. Olen kuullut tapauksista joissa esim. henkilön vanhempi tai puoliso on tehnyt näin.
Tuossa tilanteessa luottotiedot korjataan, kun rikosilmoitus on tehty. Jos ilmoitusta ei halua tehdä, luottotietojen menettäminen on oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. siten, että kumppani (nykyään ex) on ottanut minun henkilötiedoillani ja pankkitunnuksillani selkäni takana kaikkia mahdollisia lainoja, kulutusluottoja ja pikavippejä, ja piilottanut laskut. Siinä kohtaa kun asia on paljastunut, on velkaa kertynyt jo kymppitonneja.
Ja mites hän on saanut sun pankkitunnukset tietoonsa? Aseella uhaten? Huuumannut ja pakottanut kertomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. siten, että kumppani (nykyään ex) on ottanut minun henkilötiedoillani ja pankkitunnuksillani selkäni takana kaikkia mahdollisia lainoja, kulutusluottoja ja pikavippejä, ja piilottanut laskut. Siinä kohtaa kun asia on paljastunut, on velkaa kertynyt jo kymppitonneja.
MIKSI sillä silloisella kumppanilla on ollut sun pankkitunnukset?
Mä olen ollut reilut 20 vuotta naimissa, meillä on omat tilit ja yhteinen tili sekä yhteinen asuntolaina. Puolisoni EI ole koskaan tiennyt pankki/luottokorttini koodia tai pankkitunnuksiani. Siihen ei ole mitään tarvetta. Itse asiassa pankkitunnusten luovuttaminen eteenpäin on kielletty jo siinä sopimuksessa, jonka olet niistä pankin kanssa tehnyt.
Jos siis olet itse antanut p
Ja säkö kyttäät jokaista kumppanin liikettä kun kirjaudut vaikka verkkopankkiin? Ettei se vaan ole selän takana tai nää tilitietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin että erotilanteessa mies halusi pitää pesukoneen. Pesukone oli osamaksulla mun nimellä. Kilttinä tietysti suostuin jättämään pesukoneen miehelle ja annoin hänelle ne maksukuitit.
No hän ei jostain syystä maksanut, eikä kertonut siitä minulle, joten maksut (joita oli jäljellä aika vähän) meni suoraan ulosottoon. Lisäksi meni ulosottoon nopeasti siitäkin syystä että myyjäyritys meni konkurssiin.
Sain sitten vaan tiedon että luottotietoni ovat menneet. Siinä vaiheessa ei asialle enää voinut mitään.
Mies jätti lisäksi asunnon vuokrat maksamatta, ja kun asunto oli vuokrattu myös minun nimellä, jouduin siitäkin oikeuteen, vaikka mies oli jäänyt siihen asumaan. Onneksi mulla oli esittää erohakemus ja todistus uudesta asuinpaikasta, jote
Et sitten missään vaiheessa hoksannut, että se oli ihan sinun oma syysi, kun et huolehtinut omissa nimissäsi olevista maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI sillä silloisella kumppanilla on ollut sun pankkitunnukset?
Mä olen ollut reilut 20 vuotta naimissa, meillä on omat tilit ja yhteinen tili sekä yhteinen asuntolaina. Puolisoni EI ole koskaan tiennyt pankki/luottokorttini koodia tai pankkitunnuksiani. Siihen ei ole mitään tarvetta. Itse asiassa pankkitunnusten luovuttaminen eteenpäin on kielletty jo siinä sopimuksessa, jonka olet niist
En kirjaudu verkkopankkiin silloin, kun joku kyttää selän takana. En anna pankkitunnuksia koskaan kenellekään. Eräällä luottohenkilöllä on tilinkäyttöoikeus minun pankkitiliini, hänen omilla tunnuksillaan.
90-luvulla äitini oli vähän shoppaillut minun tiedoillani, kun täytin 18. Silloin pystyi tilailemaan ja hakemaan lainoja paperisilla kupongeilla. Tämä paljastui sitten, kun muutin omaan kämppään ja postiluukusta alkoi satelemaan perintä- ja ulosottokirjeitä.
Mulle sanottiin suoraan, että tässä on sana sanaa vastaan ja helpoimmalla pääset, jos maksat nämä. Äitini kielsi tehneensä nämä tilaukset. Sukulaisten avustuksella sain ne maksettua ja laitoin välit poikki äitiin.
Nykyään tällainen ei enää onnistu. Kyllä se on minun mielestä ihan omaa syytä, jos esimerkiksi olet antanut puolisolle omat pankkitunnukset ja hän niitä väärinkäyttää. Tai otat muiden lainoja omiin nimiin. Nykyään ei pysty tietämättä ilman omaa syytä menettämään luottotietoja.
Olen itse sitä sukupolvea, joka näki omin silmin 90-luvun laman. Siinä meni aika monelta tavallaan viattomalta luottotiedot, kun oli takailtu perheenjäsenten tai jopa kaverien lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti lisäksi asunnon vuokrat maksamatta, ja kun asunto oli vuokrattu myös minun nimellä, jouduin siitäkin oikeuteen, vaikka mies oli jäänyt siihen asumaan. Onneksi mulla oli esit
Omalla nimellä, miten ei henkilö saa ilmoitusta maksamattomasta laskusta? Olen itsekin maksanut exän "unohtamia" laskuja ulosottomiehelle. Luotin hänen maksaneen.
miten sen voi tehdä ilman omaa syytään....
Vierailija kirjoitti:
Huono asunto nettikaupan kautta ja pakollinen sopimus jota ei saanut irtisanottua ennen tiettyä päivää, lukkoliike olikin täynnä irtisanojia ei ihme. Tuohon lisänä vielä ettei kelan tietty virkailija uskonut sopimusta, jätti asumistukea pois. Siksi menetin luottotiedot, asunnon takia jossa en voinut asua. Sosiaalitoimisto ei piitannut. Kuluttajansuoja ei pystynyt auttaa, asuntotoimisto ei vastannut. Vuokraajilla on huonot oikeudet Suomessa, kaikesta täytyy maksaa vaikka ei voisi asua.
Vuoraajalla on todella hyvät oltavat ja paljon oikeuksia Suomessa. Määräaikainen sopimus on yksi vuokranantajanharvoista oikeuksista, muutenhan vuokralaiset vaihtuisi kuukauden välein ellei heitä saisi sitouttaa edes vuodeksi.
t:vuonkanantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti lisäksi asunnon vuokrat maksamatta, ja kun asunto oli vuokrattu myös minun nimellä, jouduin siitäkin oikeuteen, vaikka mies oli jäänyt siihen asumaan. Onneksi mulla oli esittää erohakemus ja todistus uudesta asuinpaikasta, jote
Nyt et kerro aivan kaikkea. Mikään pesukonetta koskeva velka ei ole ikinä suoraan ulosottokelpoinen vaan jotta velka voidaan siirtää ulosottoon tarvitaan käräjäoikeuden tuomio. Haastemies on velalliseen yhteydessä siinä vaiheessa kun velkoja on jättänyt haasteen, joten ulosottoon asia ei ole voinut siirtyä ilman, että sinulla olisi ollut tieto asiasta.
Haastemies on taas kohta ovella ja pudottaa kirjeen, tule meille valtiolle töihin.
No, en taatusti tule!
Ilman omaa syytä luottotietonsa menettäneet ovat hieman, kuin vankilassa syyttöminä olevat ihmiset.
Jokainen on ihan syytön kaikkeen vaikka todellisuudessa pitäisi katsoa peiliin ja sieltä se syyllinen kuitenkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
"Huono asunto nettikaupan kautta" ostitte asunnon sitä näkemättä nettikaupan kautta vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huono asunto nettikaupan kautta" ostitte asunnon sitä näkemättä nettikaupan kautta vai mitä ihmettä?
Ja sinne katosi kirjoittaja, kun jäi valehtelusta kiinni :-D
Homeiseksi osoittautunut omakotitalo. Muutto vuokralle, talon kulut pahimmillaan 16 % lainakorolla. Joustamaton pankki ym. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa.