Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muuttaa luottotiedottomana?

Vierailija
08.12.2021 |

Tilanne se, että haluaisin muuttaa pois nykyisestä asunnosta uuteen vuokra-asuntoon, mutta luottotiedot menneet jo usea vuosi sitten. Monissa vuokra-asunnoissa halutaan puhtaat luottotiedot, joten onko mulla ihan mahdotonta muuttaa? Mistä luottotiedoton voisi saada asunnon?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä enkä aio hakea ikinä yksityisten vuokrakämppiä vaikka minulla on aina ollut luottotiedot kunnossa. Näkisivät minut varmaan vaan huonona verrattuna työssäkäyviin. Turhaan tosin tekevät niin, minulla on pysyvä eläke ja jatkuva tukimuoto, siinä kuin työssäkäyvä voi tipahtaa töistä milloin vain. Kaupungilla on oikein hyviä vuokrakämppiä. Asun tilavasti edullisessa isossa vuokrakämpässä, minulla on rauhallinen koira josta ei ole mitään häiriötä kellekään. Yksityisen kämpässä sekin olisi varmaan kielletty

Kiinteistöhuolto pelaa kuin unelma ja talossa rauhallista ja siisti asiallinen asuinpaikka.

Tiedän useampiakin ihmisiä, kellä on huonoja kokemuksia yksityisellä asumisesta esim asunto myyty kesken asumisen, kiinteistöhuoltojutut ei ole toimineet ihan niin hyvin kuin pitäisi jne.

Vierailija
22/25 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että vuokranantajia kiinnostaa, mistä laskuista ne luottotiedot ovat menneet. Edes kaupunki ei vuokraa asuntoa ihmiselle, jonka luottotiedot ovat menneet maksamattomien vuokrien vuoksi. Ja yksityiset eivät todellakaan lähde tällaiseen kuvioon. Mikä tahansa muu syy antaa neuvotteluvaraa, mutta maksamattomat vuokrat ovat ihan nou nou. Ellei sitten pysty tekemään vaikkapa vuoden määräaikaista vuokrasopimusta ja maksamaan vuokria etukäteen.

Lisäksi on erittäin tärkeää, että vuokravakuuden pystyy maksamaan omista rahoista.

Tiedän, että eräs tuttu on saanut sossusta maksusitoumuksen tällaisessa tilanteessa ja asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Vakuudet olivat isot. Muutenhan tässä olisi riski joutua asunnottomaksi. Kyllä mahdollisuuksia annetaan tällaisessakin tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole koskaan luottotietoja kysytty yksityisten vuokranantajan toimesta. Olisiko yksi kysynyt, että onhan kunnossa, mutta ei hänkään tietääkseni tarkastanut asiaa. Kun tapasin puolisoni, hänellä merkintä oli, mutta oli sittemmin saanut asiansa kuntoon. Yhteistä asuntoa etsiessämme kerroimme tästä heti ihan rehellisesti, hänellä oli vakituinen työpaikka ja tarjosi palkkakuittejaan "tositteena" tasaisista tuloistaan, ei vuokranantaja näitäkään tarkastanut vaan luotti meidän olevan rehtejä vuokralaisia. Asuttiinkiin siinä vielä pitkään merkinnän hävittyä, kunnes oli mahdollista ostaa oma. Pidimme erityistä huolta, että vuokra oli aina ajallaan maksettu.

Jos uskot, ettei merkintä vuokranmaksuasi haittaa, sinulla varmasti on jokin keino tämä todistaa (tasaiset tulot, aiempi vuokranantaja suosittelijana, takaajs tmv?) joten ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Joillekin merkintä varmasti on ylitsepääsemätön este, mutta kyllä niitäkin on, jotka osaavat katsoa kokonaisuutta.

Jos merkintä on maksamattomista vuokrista ja elät tukien varassa merkintöjä tippuen koko ajan lisää, tilanne voi olla haastavampi ja syystäkin voi käydä niin, ettei ovet aukene. Silloin kannattaa keskittyä laittamaan elämä ensin kuntoon.

Vierailija
24/25 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nykyistä asuntoa vuokrattaessa vielä luottotiedoissa merkintä, vaikka olin maksanut kaikki velat pois. Kerroin tästä vuokranantajalle ja sanoi, että merkinnällä ei merkitystä, koska velat olivat maksettu pois. 

Vierailija
25/25 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että vuokranantajia kiinnostaa, mistä laskuista ne luottotiedot ovat menneet. Edes kaupunki ei vuokraa asuntoa ihmiselle, jonka luottotiedot ovat menneet maksamattomien vuokrien vuoksi. Ja yksityiset eivät todellakaan lähde tällaiseen kuvioon. Mikä tahansa muu syy antaa neuvotteluvaraa, mutta maksamattomat vuokrat ovat ihan nou nou. Ellei sitten pysty tekemään vaikkapa vuoden määräaikaista vuokrasopimusta ja maksamaan vuokria etukäteen.

Lisäksi on erittäin tärkeää, että vuokravakuuden pystyy maksamaan omista rahoista.

Jos teidän tilanteenne on solmussa ja luottotiedot menneet (mahdollisesti maksamattomiakin vuokria historiassa), ottakaa yhteys kaupungin sosiaalityöntekijään.

Täten saa vielä yhden mahdollisuuden fiksata asiat ja kaupungilta maksusitoumus vuokravakuuteen. Loputtomasti tosin tällaisia tsänssejä ei tule ja jossei halua olla asunnoton kannattaa oikeasti skarpata. Vuokra pitää aina maksaa. Se on prioriteettilistalla nro 1 maksuista. Jatkossa kannattaa laittaa vuokra suoraveloitukseen.

Vuokranantajan kanssakin voi tilapäisissä vaikeuksissa sopia miten saa vuokran hoidettua, esim myöhässä.

On noita joitakin vuokranantajia jotka hyväksyy luottotiedottomuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi