Miten muuttaa luottotiedottomana?
Tilanne se, että haluaisin muuttaa pois nykyisestä asunnosta uuteen vuokra-asuntoon, mutta luottotiedot menneet jo usea vuosi sitten. Monissa vuokra-asunnoissa halutaan puhtaat luottotiedot, joten onko mulla ihan mahdotonta muuttaa? Mistä luottotiedoton voisi saada asunnon?
Kommentit (25)
Jatka vain etsimistä. Nyt on tarjolla paljon vuokra-asuntoja. Joku epätoivoinen vuokranantaja voi hyvinkin ottaa?
Kaupungin vuokraluukkuun. Sinne kelpaa luottotiedottomat, entiset ja tulevat vangit, h u u meidenkäyttäjät, alkoholistit, m a n n e t ja s o m a l i t, ym kerma.
Ennemmin pitäisin asunnon tyhjillään kuin ottaisin jonkun etukäteen epävarmaksi tiedetyn vuokralaisen. Ehkä jossain syrjäisellä muuttotappiopaikkakunnalla olisi pakko ottaa kuka tahansa, mutta kasvukeskuksessa hyväkuntoiseen asuntoon ei puhettakaan muilla kuin työssäkäyvillä, jolla taustat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pitäisin asunnon tyhjillään kuin ottaisin jonkun etukäteen epävarmaksi tiedetyn vuokralaisen. Ehkä jossain syrjäisellä muuttotappiopaikkakunnalla olisi pakko ottaa kuka tahansa, mutta kasvukeskuksessa hyväkuntoiseen asuntoon ei puhettakaan muilla kuin työssäkäyvillä, jolla taustat kunnossa.
Eli tällä viikolla en pääsisi sinun asuntoon vuokralle, mutta ensi viikolla pääsisin?
Itsellä merkintä joka poistuu 14.12 Miten minä muutun parissa päivässä vastuuttomasta ihmisestä vastuulliseksi? Vai olisko niin että merkintä seuraa perässä vähän turhan kauan(4v)
Luottotiedot saa takaisin kaksi vuotta sen jälkeen, kun maksut on maksettu, joten miten luottotiedot ovat voineet olla menneet jo useita vuosia? Milloin sinä olet saanut laskusi maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tällä viikolla en pääsisi sinun asuntoon vuokralle, mutta ensi viikolla pääsisin?
Itsellä merkintä joka poistuu 14.12 Miten minä muutun parissa päivässä vastuuttomasta ihmisestä vastuulliseksi? Vai olisko niin että merkintä seuraa perässä vähän turhan kauan(4v)
Eikös neljän vuoden merkintään vaadita jo toistuvia vakavia ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot saa takaisin kaksi vuotta sen jälkeen, kun maksut on maksettu, joten miten luottotiedot ovat voineet olla menneet jo useita vuosia? Milloin sinä olet saanut laskusi maksettua?
Kaksi vuotta tai jos tulee uusi merkintä, niin 4 vuotta. Suurin osa merkinnän saamisen aikaan on sen verran syvällä, että niitä tulee useampia nopeasti, joten lähes varmasti kaikilla on merkintä sen 4v
Täällä on jo mainittu kaupungin vuokra-asunnot, mutta myös Saton kautta voi saada asunnon maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, mutta heihin pitää olla sen tiimoilta erikseen yhteydessä ja yrittää sopia asia. Muutenkin vuokranantajat suhtautuvat vanhoihin maksuhäiriömerkintöihin vaihtelevasti ja ottamalla asian heti alussa puheeksi ja näyttämällä, että on tällä hetkellä ihan maksukykyinen, varmasti monelle riittää. Semmoiselle, jolle maksuhäiriömerkintä on kauhea ongelma, ei ehkä edes kannata muuttaa, sillä se viestii potentiaalisesti hankalasta vuokranantajasta.
Tässä asiassa avoimuus on kaiken A ja O. Jos katsoo luottotietomerkinnästä huolimatta olevansa hyvä vuokralainen, niin silloin se pitää pystyä perustelemaan vuokranantajalle. Kerrotaan millaisessa tilanteessa ne luottotiedot meni ja mikä on nykyinen tilanne. Vuokranantajalla on kuitenkin aina mahdollisuus harkintaan ja tietyssä mielessä luottotiedoton voi olla hyväkin vuokralainen, koska ei helpolla lähde pois, kun asunnon vaihto luottotiedottomana on vaikeaa. Kertoisin siis hyvinkin tarkkaan taloudellisen tilanteen, ulosotossa olevan velan määrän ja missä kohtaa se tulee maksettua pois (ellei ole jo maksettu) ja tarjoaisin suurempaa vuokravakuutta. Jos normaalisti pyydetään 2kk vuokravakuus, niin 3-4kk vakuus luottotiedottomalta herättäisi jo enemmän luottamusta vuokranantajassa.
Lisään vielä, että vuokranantajia kiinnostaa, mistä laskuista ne luottotiedot ovat menneet. Edes kaupunki ei vuokraa asuntoa ihmiselle, jonka luottotiedot ovat menneet maksamattomien vuokrien vuoksi. Ja yksityiset eivät todellakaan lähde tällaiseen kuvioon. Mikä tahansa muu syy antaa neuvotteluvaraa, mutta maksamattomat vuokrat ovat ihan nou nou. Ellei sitten pysty tekemään vaikkapa vuoden määräaikaista vuokrasopimusta ja maksamaan vuokria etukäteen.
Lisäksi on erittäin tärkeää, että vuokravakuuden pystyy maksamaan omista rahoista.
-Puhtaat luottotiedot hakuhetkellä (tarkistan). Poikkeuksen voin tehdä, jos kyseessä entinen yrittäjä, jolla konkurssitausta. Pikavipit ja vuokrarästit pistää hakijan suoraan estoon sadaksi vuodeksi, joten jatkossakaan ei kelpaa, vaikka velat maksettu.
-Työsopimus, ja siltä pohjalta teen arvion maksukyvystä ja sen jatkuvuudesta. E t n i n e n pizzeria, kaljakuppila tai vuokratyöfirma ei ole tae maksukyvyn jatkuvuudesta. Terveydenhoitoalan työntekijät on minulla kärkipäässä.
-Verovirastosta käyn tarkistamassa viimeisimmän verotuskauden tiedot, onko tulojen kohdalla oleva lukema palkanmaksuun viittaava summa vai enemmänkin työttömyysetuuksiin viittaava.
Tältä pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan pitkäaikaista vuokrasuhdetta. Kun hyvä vuokralainen löytyy, alan jossain vaiheessa jättää vuokrankorotukset tekemättä, tai minimoin ne, ja maksan hoitovastikkeiden korotukset omasta pussista. Jos vuokranmaksussa ilmenee vaikeuksia, korotan vuokraa joka vuosi, jospa vuokralainen itse lähtisi nostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
-Puhtaat luottotiedot hakuhetkellä (tarkistan). Poikkeuksen voin tehdä, jos kyseessä entinen yrittäjä, jolla konkurssitausta. Pikavipit ja vuokrarästit pistää hakijan suoraan estoon sadaksi vuodeksi, joten jatkossakaan ei kelpaa, vaikka velat maksettu.
-Työsopimus, ja siltä pohjalta teen arvion maksukyvystä ja sen jatkuvuudesta. E t n i n e n pizzeria, kaljakuppila tai vuokratyöfirma ei ole tae maksukyvyn jatkuvuudesta. Terveydenhoitoalan työntekijät on minulla kärkipäässä.
-Verovirastosta käyn tarkistamassa viimeisimmän verotuskauden tiedot, onko tulojen kohdalla oleva lukema palkanmaksuun viittaava summa vai enemmänkin työttömyysetuuksiin viittaava.
Tältä pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan pitkäaikaista vuokrasuhdetta. Kun hyvä vuokralainen löytyy, alan jossain vaiheessa jättää vuokrankorotukset tekemättä, tai minimoin ne, ja maksan hoitovastikkeiden korotukset omasta pussista. Jos vuokranmaksussa ilmenee vaikeuksia, korotan vuokraa joka vuosi, jospa vuokralainen itse lähtisi nostelemaan.
Aika jänmä tuo terveydenhuoltoalan työntekijöisen suosiminen...tunnen useita vastuuttomia, mm. lääkäri-sairaanhoitaja -pariskunta, jolle oli vaikeaa ymmärtää, että viralliset velvoitteet ja päivähoitomaksut perhepäivähoitajalle oliva aina myöhässä. Syöminkeihin, matkoihin ja muihin hurvitteluihin riityi kyllä rahaa. Lapset tuotiin hoitoon ribulits- ja muissa taudeissa ym. Ei ole todellakaan ammatista kiinni kuknka asiansa hoitaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jänmä tuo terveydenhuoltoalan työntekijöisen suosiminen...tunnen useita vastuuttomia, mm. lääkäri-sairaanhoitaja -pariskunta, jolle oli vaikeaa ymmärtää, että viralliset velvoitteet ja päivähoitomaksut perhepäivähoitajalle oliva aina myöhässä. Syöminkeihin, matkoihin ja muihin hurvitteluihin riityi kyllä rahaa. Lapset tuotiin hoitoon ribulits- ja muissa taudeissa ym. Ei ole todellakaan ammatista kiinni kuknka asiansa hoitaa...
..korjaus: siis idea oli, että ei ollut selvää, että viralliset velvoitteet tulee hoitaa ensin ennen hurvitteluja
Hanki kaupungin vuokra-asunto. Joskus nekin vaativat lisäehtoja esim isoja vakuuksia tai tekevät vain määräaikaissoppareita. Mutta sellaisen saa.
Eikös Lumokin vuokraa vaikka luottotiedot menneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tuokin, mutta pitkäaikaistyöttömyys, tai serkun pizzeriassa työskentely ei ole mitään luottamusta herättäviä, kuten ei myöskään ihan tuore työsuhde osa-aikaisena siivoojana vuokrafirman kautta. Jos on fiksu ja kuuluu työttömyykassaan, hyvä palkka takaa hyvän ansiosidonnaisen työttömyyden sattuessa. Luottotiedottomuus on kyllä suuri este. Siksi tarkistan ne aina. Jos on hakijoita useita, niin aina luottotiedoton jonon viimeiseksi.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä enkä aio hakea ikinä yksityisten vuokrakämppiä vaikka minulla on aina ollut luottotiedot kunnossa. Näkisivät minut varmaan vaan huonona verrattuna työssäkäyviin. Turhaan tosin tekevät niin, minulla on pysyvä eläke ja jatkuva tukimuoto, siinä kuin työssäkäyvä voi tipahtaa töistä milloin vain. Kaupungilla on oikein hyviä vuokrakämppiä. Asun tilavasti edullisessa isossa vuokrakämpässä, minulla on rauhallinen koira josta ei ole mitään häiriötä kellekään. Yksityisen kämpässä sekin olisi varmaan kielletty
Kiinteistöhuolto pelaa kuin unelma ja talossa rauhallista ja siisti asiallinen asuinpaikka.
Maksa vuokra etukäteen vaikka vuodeksi niin varmasti löytyy asunto.
Kaupungin asunnon voi yleensä saada luottotiedottomana. Hyvällä tuurilla yksityiseltäkin, esim. meiltä ei tässä asunnossa edes kysytty luottotietoja.