Miten vauvan kanssa saa tehtyä kotitöitä?
Meillä on kai vaativa vauva kun se ei viihdy itsekseen viittä minuuttia kauempaa missään sitterissä tai lattialla. Ei suostu olemaan kantoliinassa eikä repussa. Koko ajan pitäisi kanniskella selkä vääränä tai viihdyttää. Nukkuu päiväunia hyvin vain liikkuvissa vaunuissa, sängyssä 30 min. kerralla jos hyvin käy. En ymmärrä missä välissä ne kotityöt pitäisi tehdä. Silloin kun vauvan saa nukahtamaan sänkyyn, ehdin ottaa itse torkut tai tehdä itselleni ruokaa ja syödä. Mikään imurointi tai kolistelua aiheuttava ei käy koska vauva herää rääkymään. Just ja just saa pyykit tai tiskit pesukoneeseen jos siunaantuu sopiva muutaman minuutin hetki ja roskat saa vietyä vaunulenkin yhteydessä.
Kommentit (393)
En tiedä miten kehitysmaissa saavat viljeltyä ruokaa ja tehtyä talon työt, jos vauva ei viihdy kantoliinassa vaan sitä pitäisi viihdyttää koko ajan.
Tekevätkö sitten vanhemmat lapset tätä vuorollaan vai miten ovat ratkaisseet asian?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten kehitysmaissa saavat viljeltyä ruokaa ja tehtyä talon työt, jos vauva ei viihdy kantoliinassa vaan sitä pitäisi viihdyttää koko ajan.
Tekevätkö sitten vanhemmat lapset tätä vuorollaan vai miten ovat ratkaisseet asian?
Olen miettinyt tätä ihan vakavasti, en tiedä vastausta. Sen tiedän, että oma vaativa vauvani oli aina helpoimmillaan isossa seurassa. Jos oltiin vaikka ravintolassa, saattoi ihan vaan ihmetellä ja vaikka nukkua 2 tuntia. Ehkä vauva ymmärtää että ympärillä on paljon porukkaa ja ollaan turvassa, ehkä koko vauva-aika olisi ollut helpompaa jos olisi ympärillä 20 muuta kyläläistä naista juttelemassa ja pyörimässä koko ajan? Se nyt vaan oli mahdotonta järjestää omaan elämään yhtäkkiä sellaista kokonaisvaltaista yhteisöllisyyttä.
Siellä kehitysmaissa on toisaalta ihan varmasti lasten kanssa vielä roppakaupalla sellaisia ongelmia mistä ei täällä olla kuultukaan. En voi edes kuvitella miltä tuntuu yrittää hoitaa nälkiintynyttä itkevää vauvaa jolle ei ole tarjota riittävästi ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 lasta ja kaikki olleet vaativia, silti saanut kaikki kotityöt hyvin tehtyä. ihme valitusta.
10 pistettä ja papukaijamerkki;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vauva-ajasta vuosikymmeniä, mutta sain tehtyä kaikki tarvittavan. Terve vauva siis vauva, nukkuu paljon. Jos vauva nukkuu vain vaunujen keinuessa hänellä on vatsavaivoja tms. ja syytä viedä lääkäriin. Väsyyhän siinä äitinä, jos ei ehdi kunnolla muuta kuin vauvaa kantelemaan. Kerää voimia nyt, konttaavan ja kävelemään opettelevan lapsukaisen kanssa jää vähemmän omaa aikaa. Vessassakäyntikin oli häthätää, ovi auki ettei pääsee itseään loukkaamaan, vaikka koti toki laitettu niin ettei vaaranpaikkoja olisi.
Muistelet näitä aikoja joskus kaiholla, tsemppiä.
Kauhein asia mikä minulle sattui lapseni kanssa, hänen ollessaan reilun vuoden ikäinen, ei ikinä unohdu. Lähdin viemään roskia ja makkarin ikkuna jäi auki, silloin meillä oli sellainen leveä kivinen ikkunalauta asunnossamme. Kun palasin, lapsi oli ikkunalaudalla, juuri menossa avointa inkkunaa kohti, mutta eteni onneksi hitaasti ja ehdin ajoissa.
Siis hetkinen. Kuka jättää lapsensa yksin kun vie roskia? Ja ikkuna auki? Ja vielä kehtaa tulla antamaan kasvatusvinkkejä tuollaisen jälkeen jollekin muulle?!
Lisäksi, vauvat ovat erilaisia. Kaikki eivät todellakaan nuku hyvin ja paljon, eikä siihen syy ole vain vatsavaivat. Toiseksi, moni lapsi on helpompi siinä vaiheessa kun konttaa, koska silloin jo useimmiten viihtyy paremmin yksin. Äkäisin vauva on se ympäristöstä kiinnostunut jolle leikkimatto on jo tylsä mutta joka ei vielä osaa itse liikkua.
Aika moni, etenkin yksinhuoltaja tai sellainen, jonka mies tekee reissutyötä tai pitkiä päiviä. Vai meinaatko, että roskat jätetään vuoden ajan viemättä tai soitetaan lapselle hoitaja 5 min roskisreissua varten? Toki itsellä ollut käytössä leikkikehä tuollaista varten, jotta on turvallista.
t. eri
Roskat viedään tietenkin vauva mukana.
Höpöhöpö. Roskien vienti kestää korkeintaan 2min. Miksi ihmeessä olisin talvella pukenut vauvan sitä varten?
Mulla oli useita kertoja päivässä ulkona parin minuutin hommia ja en todellakaan raahannut vauvaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä ihan vakavasti, en tiedä vastausta. Sen tiedän, että oma vaativa vauvani oli aina helpoimmillaan isossa seurassa. Jos oltiin vaikka ravintolassa, saattoi ihan vaan ihmetellä ja vaikka nukkua 2 tuntia. Ehkä vauva ymmärtää että ympärillä on paljon porukkaa ja ollaan turvassa, ehkä koko vauva-aika olisi ollut helpompaa jos olisi ympärillä 20 muuta kyläläistä naista juttelemassa ja pyörimässä koko ajan? Se nyt vaan oli mahdotonta järjestää omaan elämään yhtäkkiä sellaista kokonaisvaltaista yhteisöllisyyttä.
Siellä kehitysmaissa on toisaalta ihan varmasti lasten kanssa vielä roppakaupalla sellaisia ongelmia mistä ei täällä olla kuultukaan. En voi edes kuvitella miltä tuntuu yrittää hoitaa nälkiintynyttä itkevää vauvaa jolle ei ole tarjota riittävästi ravintoa.
Joo ja kyllähän se vauva lakkaa itkemästä aikanaan, jos siitä ei ole apua, jos itkuun ei vastata. Eikä ne nälkiintyneet jaksa edes itkeä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 lasta ja kaikki olleet vaativia, silti saanut kaikki kotityöt hyvin tehtyä. ihme valitusta.
Kiitos tästä niin avuliaasta kommentista. Tämähän korjaa kaiken!
No mitä te sitten teette koko päivän kun se vauva on sylissä? Istutte sohvalla ihmettelemässä tuntikausia tai kävelette vauva sylissä ympäri asuntoa?
Se lapsi ei siitä rikki mene jo hetken aikaa makoilee lattialla tai sitterissä. En tarkoita että lasta pitää huudattaa yksinään mutta hyvä se on opettaa olemaan hetkiä ilman sitä syliä. Ei sitä koko kämppää tarvitse alkaa siivoamaan kerralla. Tekee pieniä juttuja, minuutti pari.
Ja tuo syöminen... Ihan saa itseään syyttää jos vauva jotenkin estää syömisen.
Luovuta, älä tee mitään. Ole vain lapsen kanssa. Mulla ensimmäinen neljästä lapsesta oli samanlainen, viihtyi vain sylissä, liikkeessä ja täyden huomion kohteena. Elettiin sotkussa ja syötiin mitä sattuu, mutta jaksoin ok. Seuraavien lasten kohdalla vasta huomasin, että esikoisen kanssa oli ollut harvinaisen haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vauva-ajasta vuosikymmeniä, mutta sain tehtyä kaikki tarvittavan. Terve vauva siis vauva, nukkuu paljon. Jos vauva nukkuu vain vaunujen keinuessa hänellä on vatsavaivoja tms. ja syytä viedä lääkäriin. Väsyyhän siinä äitinä, jos ei ehdi kunnolla muuta kuin vauvaa kantelemaan. Kerää voimia nyt, konttaavan ja kävelemään opettelevan lapsukaisen kanssa jää vähemmän omaa aikaa. Vessassakäyntikin oli häthätää, ovi auki ettei pääsee itseään loukkaamaan, vaikka koti toki laitettu niin ettei vaaranpaikkoja olisi.
Kauhein asia mikä minulle sattui lapseni kanssa, hänen ollessaan reilun vuoden ikäinen, ei ikinä unohdu. Lähdin viemään roskia ja makkarin ikkuna jäi auki, silloin meillä oli sellainen leveä kivinen ikkunalauta asunnossamme. Kun palasin, lapsi oli ikkunalaudalla, juuri menossa avointa inkkunaa kohti, mutta eteni onneksi hitaasti ja ehdin ajoissa.
Siis hetkinen. Kuka jättää lapsensa yksin kun vie roskia? Ja ikkuna auki? Ja vielä kehtaa tulla antamaan kasvatusvinkkejä tuollaisen jälkeen jollekin muulle?!
Lisäksi, vauvat ovat erilaisia. Kaikki eivät todellakaan nuku hyvin ja paljon, eikä siihen syy ole vain vatsavaivat. Toiseksi, moni lapsi on helpompi siinä vaiheessa kun konttaa, koska silloin jo useimmiten viihtyy paremmin yksin. Äkäisin vauva on se ympäristöstä kiinnostunut jolle leikkimatto on jo tylsä mutta joka ei vielä osaa itse liikkua.
Aika moni, etenkin yksinhuoltaja tai sellainen, jonka mies tekee reissutyötä tai pitkiä päiviä. Vai meinaatko, että roskat jätetään vuoden ajan viemättä tai soitetaan lapselle hoitaja 5 min roskisreissua varten? Toki itsellä ollut käytössä leikkikehä tuollaista varten, jotta on turvallista.
t. eri
Höpöhöpö. Roskien vienti kestää korkeintaan 2min. Miksi ihmeessä olisin talvella pukenut vauvan sitä varten?
Mulla oli useita kertoja päivässä ulkona parin minuutin hommia ja en todellakaan raahannut vauvaa mukana.
Riippuu luonnollisesti paljon tilanteesta. Pinniksessä nukkuvan vauvan voi jättää siksi aikaa, kun käy heittämässä ne roskat omalla pihalla olevaan roskikseen tai harjaamassa auton, liikkuva 1v ehtii siinä ajassa vaikka sytyttää tulipalon kääntämällä lieden päälle (omani ehti tehdä sen noin puolessa minuutissa, onneksi en ollut kuin vessassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä viihdytin meidän vaativaa neitiä tekemällä performanssin joka kotityöstä - esim pyykkiä viikatessa tai tiskikonetta tyhjentäessä, musiikki soimaan ja sitten hassusutellen/tanssien/laulaen/runoillen esitetään jokainen vaate tai astia sitterissä pötköttävälle vauvalle.
Kumman hyvin meidän neiti jaksoi katsoa "äiti-showta" ja välillä jopa nukahti torkuille kesken kaiken (taisi tulla yliannostus aisteille).
Ihan tavallinen teini tuosta kasvoi, ja äitikin suhteellisen normaali vielä. XD
Aika hyvä, täytyy kokeilla itsekin äiti-showta! :)
Mä harrastan tätä. Vauva katsoo kuin hullua, mutta ompahan hiljaa ihmetellessään. Nyt vähän vanhempana joskus innostuu ja kiljahtelee. Tosin usein ei saa pidempään kestäviä hommia loppuun kerralla kun vauva show:sta huolimatta kyllästyy ja alkaa kiukuttelu.
Vierailija kirjoitti:
No mitä te sitten teette koko päivän kun se vauva on sylissä? Istutte sohvalla ihmettelemässä tuntikausia tai kävelette vauva sylissä ympäri asuntoa?
Se lapsi ei siitä rikki mene jo hetken aikaa makoilee lattialla tai sitterissä. En tarkoita että lasta pitää huudattaa yksinään mutta hyvä se on opettaa olemaan hetkiä ilman sitä syliä. Ei sitä koko kämppää tarvitse alkaa siivoamaan kerralla. Tekee pieniä juttuja, minuutti pari.
Kyllä se estää jos itkee niin että oksentaa.
Meillä toimi sellainen systeemi, että alkuun tietysti kannoin vaativaa vauvaa. Sitten aloin kokeilla kaiken maailman humputuksia: pyykit ripustin kuivumaan siten, että vauva oli pyykkitelineen alla tai pyykkikorissa ja minä mukamas hukkasin hänet, kurkistelin lankojen lomasta ja etsin, löysin ja taas hukkasin ja heitin välillä jonkun liinan päähäni yms. ja vauva oli onnellinen. Ruokaa laitoin vauvan kanssa, vauva kainalossa ensin ja sitten myöhemmin tiputtelin hänelle lattialle kauhan, pallon, mukin, ja yritin siepata niitä takaisin, mutta en vaan osunut ja voi miten vauvalla oli hauskaa. Tomppeli äiti. Päristelyt, pöristelyt, ilmeilyt, runonpätkät ja laulelu, kaikki sai vauvan haltioihinsa. Yritin tehdä lattialla makoilun vauvalle hauskemmaksi kuin sylissä oleilun. Pehmeitä peittoja paljon, erilaisia pintoja, leluja, karvaisia kankaita, paperia rapisteltavaksi, pahvia. Ei meillä aina niin siistiä ollut, mutta ajattelin, että ehdin siivota sitten joskus.
Ei niitä kaikkien vauvojen kanssa voikkaan tehdä. Valitettavasti sisustuslehtikoti ei ole vauva-ajan realistinen mahdollisuus, kuin hyvin harvassa tapauksessa ja some antaa ihan väärän kuvan. Insta kiinni ja Relax!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Senpä haluaisin nähdä, kun joku meiltä vie roskat kahdessa minuutissa. Roskikselle on matkaa ainakin 100m ja rappukäytävässä on kerroksiakin aika monta kuljettavana. Sitten kierrät vielä viemässä kaikki lajitellut roskat kunkin omaan astiaansa, niin ei varmsti kahdessa minuutissa onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Itellä meni ekoina kuukausina aika enimmäkseen imettämiseen (oli pieni järkytys miten kauan aikaa se viekään), vaipanvaihtoon ja pyllynpesuun (kakkaa tuli varmaan 8 kertaa päivässä), vaunujen työntelyyn ulkona, nukuttamiseen eli vauvan kanniskelua ympäri kämppää ja hyssyttelyä. Vauvan nukkuessa nukuin itse tai muuten lepäsin koska olin ihan kuitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Mulla oli useita kertoja päivässä ulkona parin minuutin hommia ja en todellakaan raahannut vauvaa mukana.Riippuu luonnollisesti paljon tilanteesta. Pinniksessä nukkuvan vauvan voi jättää siksi aikaa, kun käy heittämässä ne roskat omalla pihalla olevaan roskikseen tai harjaamassa auton, liikkuva 1v ehtii siinä ajassa vaikka sytyttää tulipalon kääntämällä lieden päälle (omani ehti tehdä sen noin puolessa minuutissa, onneksi en ollut kuin vessassa).
Sukulaisen vauva ehti pulauttaa pahasti sen parin minuutin aikana. Vauva kakoi selällään sängyssä ja olisi tukehtunut, jos vanhempansa ei olisi tullut paikalle.
Pieni rottinkisänky pyörillä olisi kätevä,vauvan voisi pitää aina lähellä ,kun tekee jotain esim.keittiössä.Sokeainliikkeestä niitä sai ainakin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tajua, että sitä vauvaa pitää syöttää ja hoitaa? Pelkästään nuo vie monta tuntia päivän aikana. Jestas, miten tietämätöntä porukkaa sitä onkin.
Vauva on semmoinen minkälaiseksi sen totuttaa/opettaa.
Jos on aina sylissä ja paijattavana niin ei osaa olla yksin. Joten oma vikasi.
Vauva voi esim. istua tiskipöydällä ja kuivata muoviastiat ja lusikat. Mamma sitten noutaa heitettyjä astioita lattialta saaden hieman liikuntaa. Vauva voi myös reippailla vanhempienssa sängyssä ja näin saada mamma taas petaamaan uudelleen. Vauva leikkii isin kengillä ja imee niitä, joten iskän pitää viedä ne suutariin ja saada taas liikuntaa. Vauva ryömii lattialla ja huitoo käsillään jalkalampun rikki. Isi vie lampun korjattavaksi. Vauva istuu pinnasängyssä ja huutaa. Mamma tulee juosten katsomaan ja taas mamma saa liikuntaa. Kyllä, on se hauskaa toimeliaan vauvan kanssa.