Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa saa tehtyä kotitöitä?

Vierailija
08.12.2021 |

Meillä on kai vaativa vauva kun se ei viihdy itsekseen viittä minuuttia kauempaa missään sitterissä tai lattialla. Ei suostu olemaan kantoliinassa eikä repussa. Koko ajan pitäisi kanniskella selkä vääränä tai viihdyttää. Nukkuu päiväunia hyvin vain liikkuvissa vaunuissa, sängyssä 30 min. kerralla jos hyvin käy. En ymmärrä missä välissä ne kotityöt pitäisi tehdä. Silloin kun vauvan saa nukahtamaan sänkyyn, ehdin ottaa itse torkut tai tehdä itselleni ruokaa ja syödä. Mikään imurointi tai kolistelua aiheuttava ei käy koska vauva herää rääkymään. Just ja just saa pyykit tai tiskit pesukoneeseen jos siunaantuu sopiva muutaman minuutin hetki ja roskat saa vietyä vaunulenkin yhteydessä.

Kommentit (393)

Vierailija
41/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa kannetaan tietysti toisella kädellä, ja toisella kädellä tehdään tarvittavat kotityöt.

Itsellä ainakin jossain vaiheessa syöminen jäi tyyliin viinirypäleihin ynnä muihin, joita pystyi sujuvasti syömään yhdellä kädellä samalla kun kanniskeli vauvaa.

Imurin käyttöönkin tarvitaan vain yksi käsi.

Tiskikonetta hieman hankala tyhjentää yhdellä kädellä, mutta sen voi tehdä muutama astia kerrallaan, samalla lauleskellaan vauvalle, joka saattaa sen 30-60 sekuntia viihtyä lattialla.

Pyykkejä pystyy ottamaan kuivumasta yhdellä kädellä samalla vauvaa kantaen. Ripustaminen täytyy melkein tehdä silloin, kun vauva nukkuu.

Semmoista se on, tehdään ja syödään mitä pystytään ja loput jää.

No jaa, meillä ei kyllä imuroida kolmea kerrosta yhdellä kädellä, nostella sitä masiinaa portaissa, tungeta pistorasioihin (joista ensin pitää ottaa ne lapsilukot pois).

Pyykkejä haluaisin kyllä nähdä miten ne viikataan nätisti yhdellä kädellä😂

Ja tosiaan riippuu ihan vauvasta. Meidän hulivilia kun ei yhdellä kädellä edes kanneta koska tipahtaisi kyllä sylistä heti!

Vierailija
42/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein tarkistaa onko tämä itseni 6v sitten aloittamista aihe. Meillä oli täysin samanlainen tilanne ja kukaan ei ymmärtänyt mitä se tarkoitti kun lapsi ei nuku tai ei viihdy yksin. Nyt meillä on 6v ekstrovertti tyttönen joka ei vieläkään viihdy yksin vaan kaikessa pitää olla mukana. Onneksi on ekstrovertti niin löytää myös kavereita joka paikasta eikä tarvitse olla riehumisissa enää mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison pitää olla vauvan kanssa illat, niin siinä ehtii toinen tehdä kotityöt rauhassa. Luulisi työssäkäyvälle tulevan ikävä lasta ja koska lapsi tarvitsee isän seuraa, niin tuo käy luontevasti.

Kyllä se työssäkäyväkin on hengähdystaukonsa ansainnut. Toki varmasti haluaa viettää myös aikaa lapsen kanssa, mutta on aika epäreilua ajatella, että 8h työpäivän jälkeen olisi yksinomaan puolison homma vielä hoitaa lastakin. Se töisen jälkeinen aika pitäisi jakaa tasan että molemmat saavat rauhoittua.

Sori, kun on tehnyt sen oman henkilökohtaisen valinnan perustaa se perhe on tehnyt myös henkilökohtaisen valinnan luopua siitä omasta ajastaan ja se oma aika on aikaa sen perheen kanssa.

Ja sitten ihmetellään miksi rakkaus sammuu ja avioerot yleistyy ja oma jaksaminen on pohjamudissa.

Vierailija
44/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Ei sitä lasta voi vaan laittaa johonkin hyllylle odottelemaan sillä aikaa kun haluaa tehdä muuta. Vai minne ajattelit itse lapsesi tuikkasta jos ei viihdy kun sylissä?

Kyllä voi. Ei siitä mitään tule jos joka hiton inahduksesta hyysää.

Ihanan empaattiselta kuulostat... "Joka hiton inahdus" ei myöskään ole ama asia kun "huudata lasta lattialla sen aikaa kun syöt".

Joskus ei vaan ole muita vaihtoehtoja kuin huudattaminen. Vai miten ajattelitte toimittavan perheissä, joissa on muitakin lapsia kuin vauva..? Isommatkin tarvitsevat ruokaa ja huomiota.

Vierailija
45/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Ei sitä lasta voi vaan laittaa johonkin hyllylle odottelemaan sillä aikaa kun haluaa tehdä muuta. Vai minne ajattelit itse lapsesi tuikkasta jos ei viihdy kun sylissä?

Ihanan empaattiselta kuulostat... "Joka hiton inahdus" ei myöskään ole ama asia kun "huudata lasta lattialla sen aikaa kun syöt".

Joskus ei vaan ole muita vaihtoehtoja kuin huudattaminen. Vai miten ajattelitte toimittavan perheissä, joissa on muitakin lapsia kuin vauva..? Isommatkin tarvitsevat ruokaa ja huomiota.

Käytän niitä muita vaihtoehtoja, joita todellakin on. Vanhemmat lapset pitää seuraa, kannan lasta yhdellä kädellä, totutan kantoliinaan, hyssyttelen vaikka vaunuissa jalalla heiluttaen jne.

Vierailija
46/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo kauan ollut sitä mieltä, että jotkut trooppisten saarten selviytyjät -realityt on ihan diipadaapaa sen rinnalla, että yrittää vauvan / taaperon kanssa vaihtaa lakanoita, sulattaa pakastinta tai pestä ikkunoita.

Vierailija
47/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo kauan ollut sitä mieltä, että jotkut trooppisten saarten selviytyjät -realityt on ihan diipadaapaa sen rinnalla, että yrittää vauvan / taaperon kanssa vaihtaa lakanoita, sulattaa pakastinta tai pestä ikkunoita.

Hahhah niin totta😂😂😂 tai ihan vaan kauppakassien tyhjentäminen tai niiden kantaminen autosta vauvan kanssa😅😅😅

Vierailija
48/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa kannetaan tietysti toisella kädellä, ja toisella kädellä tehdään tarvittavat kotityöt.

Itsellä ainakin jossain vaiheessa syöminen jäi tyyliin viinirypäleihin ynnä muihin, joita pystyi sujuvasti syömään yhdellä kädellä samalla kun kanniskeli vauvaa.

Imurin käyttöönkin tarvitaan vain yksi käsi.

Tiskikonetta hieman hankala tyhjentää yhdellä kädellä, mutta sen voi tehdä muutama astia kerrallaan, samalla lauleskellaan vauvalle, joka saattaa sen 30-60 sekuntia viihtyä lattialla.

Pyykkejä pystyy ottamaan kuivumasta yhdellä kädellä samalla vauvaa kantaen. Ripustaminen täytyy melkein tehdä silloin, kun vauva nukkuu.

Semmoista se on, tehdään ja syödään mitä pystytään ja loput jää.

En tiedä miksi tämä on saanut vain alapeukkuja, mutta näin itsekin tein. Ihan vastasyntyneen kanssa oli vaikeaa, kun itsellä ei ollut vielä voimat palautuneet ja vauva ei ole erityisen kiinnostunut ympäristöstään, mutta pian helpottaa. Vastasyntynyt toisaalta viihtyi rinnalla pitkiä aikoja niin kasasin itselleni ruokaa siihen ja torkuin myös välillä. Pyykkejä laitoin niin, että vauva makasi pyykkitelineen alla ja hänestä se oli tosi hauskaa. Istumaan opittua otin syöttötuolin hellan viereen ja tehtiin yhdessä ruokaa, ei päässyt menemään kiellettyihin paikkoihin sillä aikaa. Silloin makaronipussi oli vauvan lempi lelu tai joku kauha tms.

Ap, jos teillä on vain tämä yksi vauva niin aika kohtuullinen määrä varmaan on sitä siivottavaakin ja muuta kotityötä? Tärkeintä on, että et stressaa vaan menet nyt vain vauvan ehdoilla jonkin aikaa, kyllä se helpottaa siitä pikkuhiljaa, kun kiinnostuu leluista yms.

Vierailija
49/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko tämä kuinka suosittu mielipide, mutta mielestäni vauvan voi ihan hyvin vain laskea lattialle, sitteriin tms. syömisen ajaksi, viihtyi tai ei. Minusta on vähän sairasta, että jos vauva "ei viihdy", niin sitten vanhempi ei saa syödä kunnolla, peseytyä tai tehdä edes välttämättömiä kotitöitä. Jotenkin siinä on minun korvaani prioriteetit ihan metsässä. Ihan kuin äidillä ei olisi ihmisarvoa yhtään vauvaan verrattuna.

Minusta taas henkensä hädässä huutava vauva saa aikaan sen, että tekee mieli saada se huuto loppumaan.

Mitä vauvan kanssa tehdään jos se on jatkuvasti henkenhädässä?

Riippuu vauvasta, mikä hänet saa tyyntymään.

Henkenhädässä olevaa vauvaa ei pidäkään tyynnyttää vaan viedä hoitoon niin että hän ei ole hengenhädässä.

Tyynnyttelyä lapsi tarvii aika harvoin jos lapsia ei opeta siihen että hänen pitää aina olla tyyni ja rauhallinen.

Vierailija
50/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko tämä kuinka suosittu mielipide, mutta mielestäni vauvan voi ihan hyvin vain laskea lattialle, sitteriin tms. syömisen ajaksi, viihtyi tai ei. Minusta on vähän sairasta, että jos vauva "ei viihdy", niin sitten vanhempi ei saa syödä kunnolla, peseytyä tai tehdä edes välttämättömiä kotitöitä. Jotenkin siinä on minun korvaani prioriteetit ihan metsässä. Ihan kuin äidillä ei olisi ihmisarvoa yhtään vauvaan verrattuna.

Vastaus ei ole huudattaa vauvaa. Kauhea ajatuskin, että vaiva joutuu kärsimään koska jomman kumman pitää🙄 Ei se niin mene....

Kärsiä? Vauva itkee 15 min vai äiti on koko päivän nälässä, ei näitä ole mielestäni mielekästä edes vertailla toisiinsa. Ei kai kukaan mitään 2 tunnin juhla-ateriaa alkupaloineen itselleen kata, jos vauva itkee, mutta ei 15 minuutin itku ole mielestäni peruste sille, että äidin pitää yrittää koko päivä selvitä vaan jollain viinirypäleillä tai kekseillä. Kyllä vanhemmankin fyysisillä perustarpeilla on väliä eikä pelkästään vauvan läheisyydentarpeella, vaikka tärkeä tarve sekin on.

Vierailija
51/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä viihdytin meidän vaativaa neitiä tekemällä performanssin joka kotityöstä - esim pyykkiä viikatessa tai tiskikonetta tyhjentäessä, musiikki soimaan ja sitten hassusutellen/tanssien/laulaen/runoillen esitetään jokainen vaate tai astia sitterissä pötköttävälle vauvalle.

Kumman hyvin meidän neiti jaksoi katsoa "äiti-showta" ja välillä jopa nukahti torkuille kesken kaiken (taisi tulla yliannostus aisteille).

Ihan tavallinen teini tuosta kasvoi, ja äitikin suhteellisen normaali vielä. XD

Aika hyvä, täytyy kokeilla itsekin äiti-showta! :)

Vierailija
52/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla äidillä kantti kestää syödä, jos toinen huutaa täysillä vieressä. Omani huusi niin, että oksensi, joten kyllä sen ensimmäisen vuoden söin mitä satttuu ja kävin vessassa vauva sylissä. Lapsettomat ei yleensä ymmärrä mitä se tarkoittaa, kun lapsi ei "viihdy"...

Vierailija
53/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla äidillä kantti kestää syödä, jos toinen huutaa täysillä vieressä. Omani huusi niin, että oksensi, joten kyllä sen ensimmäisen vuoden söin mitä satttuu ja kävin vessassa vauva sylissä. Lapsettomat ei yleensä ymmärrä mitä se tarkoittaa, kun lapsi ei "viihdy"...

Paljon muutakaan siinä ei voi kun pitää kanttinsa, ainakaan jos lapsi ei tyynnyttelyistäkään perusta. Omien lasten kanssa huomasin että viihdytys kitinä loppui kyllä aikanaan.

Kotitöitä ei tietenkään tarvitse tehdä eikä pidäkään tehdä jatkuvasti. Jokainen tarvii myös niitä hetkiä joissa viihtyy.

Vierailija
54/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja kerran viikossa. Molemmat isovanhemmat eläkkeellä ja innokkaasti hoitavat vauvaa. Ovat tarkoituksella erittäin varovaisia Koronan suhteen. Vaunuttelevat ja toisaalta käyvät päiväkävelyllään meillä, minä syön ja käyn suihkussa kun ovat vauvan kanssa. Hyvin toimii.

Vierailija
55/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsi. Kyllä se välillä itki, mutta söin ja kävin yksin vessassa silti. Lapsi ei kuole eikä traumatisoidu, jos ei saa olla sylissä aina kun haluaisi. Luulen, että aika moni oikeasti niin tekee (varmaan oikeasti ihan jokainen on joskus vähintään pakon edessä joutunut jättämään vauvan hetkeksi vaan johonkin vaikka huutaisi), mutta nämä vauvapalstatkin ovat omanlainen kuplansa. Niihin hakeutuu tietynlaisia äitejä, eikä erilaisia tapoja olla lapsen kanssa ehkä helposti tuoda esille, koska ne tyrmätään.

t. tuon kommentin kirjoittanut

Vierailija
56/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän niitä muita vaihtoehtoja, joita todellakin on. Vanhemmat lapset pitää seuraa, kannan lasta yhdellä kädellä, totutan kantoliinaan, hyssyttelen vaikka vaunuissa jalalla heiluttaen jne.

Tämä toimii niillä vauvoilla, joille kelpaa muutkin vaihtoehdot kuin sylissä oleminen. Ruokaa laittaessa ei voi pitää vauvaa sylissä ja todella toivon, ettei kukaan pidäkään.

Vierailija
57/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin lapseni ei viihtynyt muualla kuin sylissä ensimmäiset 3kk, joten opettelin tekemään kotityöt yhdellä kädellä kun pidin toisella kädellä vauvaa olkapäätä vasten. Hidastahan se oli mutta minkäs teet. Ainut mitä en oppinut oli juuston höylääminen, mutta sen ratkaisin ostamalla valmiiksi siivutettua juustoa

Vierailija
58/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vauva-ajasta vuosikymmeniä, mutta sain tehtyä kaikki tarvittavan. Terve vauva siis vauva, nukkuu paljon. Jos vauva nukkuu vain vaunujen keinuessa hänellä on vatsavaivoja tms. ja syytä viedä lääkäriin. Väsyyhän siinä äitinä,  jos ei ehdi kunnolla muuta kuin vauvaa kantelemaan. Kerää voimia nyt,  konttaavan ja kävelemään opettelevan lapsukaisen kanssa jää vähemmän omaa aikaa. Vessassakäyntikin oli häthätää, ovi auki ettei pääsee itseään loukkaamaan, vaikka koti toki laitettu niin ettei vaaranpaikkoja olisi.

Muistelet näitä aikoja joskus kaiholla, tsemppiä.

Kauhein asia mikä minulle sattui lapseni kanssa,  hänen ollessaan reilun vuoden ikäinen,  ei ikinä unohdu. Lähdin viemään roskia ja makkarin ikkuna jäi auki, silloin meillä oli sellainen leveä kivinen ikkunalauta asunnossamme. Kun palasin, lapsi oli ikkunalaudalla, juuri menossa avointa inkkunaa kohti, mutta eteni onneksi hitaasti ja ehdin ajoissa.

Vierailija
59/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kyllä me lapsettomatkin ollaan teidän mukuloita pidetty sylissä ja yritetty viihdyttää, kun teillä lapsellisilla on taipumuksena tuputtaa lastanne syliin "viihtymään". Hyvin on ainakin itselleni tullut selväksi vauvat, jotka eivät viihdy missään asennossa. Perheessäni ja lähipiirissäni on paljon lapsia. Turha lähteä väheksymään lapsettomia ja nostamaan itseään alustalle. T. Ohis

Vierailija
60/393 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään lohduttaa, niin ainakin vauvan kehitykselle on  hyväksi, että hän viettää aikaa sinun kanssasi mahdollisimman paljon, eikä istu liikaa sitterissä :) WHO:n suositus taitaa olla, että maksimissaan vauva saisi olla tunnin vuorokaudessa yhteensä sitterissä, syöttötuolissa, kantorepussa tai vaunuissa (ei koske nukkumista). Vauvasi taitaa osata pitää itsekin tästä nyt huolen! Fiksu vauva <3 Jos sinulla on puoliso, niin onnistuisiko kotitöiden tekeminen työpäivän päätteeksi? Edellisenä päivänä voi tehdä valmiiksi lounaan. Meidän esikoinen oli myös kuvaamasi kaltainen ns. haastava vauva, ja hänen vauva-aikanaan mieheni teki minulle joka ilta lounaan salaatteineen jääkaappiin valmiiksi. Sen sain juuri ja juuri kiskastua joka päivä suuhun, kun vauva todellakin halusi ensimmäiset puoli vuotta olla käytännössä ainoastaan sylissä. Nyt hän on tosi tasapainoinen ja onnellisen oloinen 2-vuotias :) Ja motorisesti myös super lahjakas, joten sylissä olo ei sitäkään heikentänyt. Tsemppiä!

Onko minun vauvani tyhmä ja viallinen kun se viihtyy sitterissä? Ei toki yksin ole vaan hänelle jutellaan ja tykkää katsoa mitä vanhemmat puuhailee kotona. Pitäisikö väkisin pitää sylissä koko ajan kun alkaa siinä nopeasti kiemurrella ja itkeä? Sitterissä rauhoittuu, nauraa ja juttelee.

Vauvat on niin yksilöllisiä, toiset viihtyy sivummalta seuraillen ja toiset vaatii 100% huomiota koko ajan. Ei auta kuin aika ja vauvan kasvaminen, tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän