Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri vihjailee lahjatoiveita. Minulla ei varaa!

Vierailija
08.12.2021 |

Olen opiskelija ja kaveri on mieltynyt Finlaysonin tekstiileihin, muumimukeihin yms merkkitavaraan. Olen opiskelija, ja tulot on nyt aika pienet. Kaverikin on, mutta hänellä ilmeisesti perhe auttaa rahallisesti. Niin ei ole varmaan tullut mieleenkään että nuo on aika isoja toiveita esittää. Suoraan sanoen minusta ei tarvitsisi antaa kavereille ollenkaan lahjoja, olenko kauhea ihminen jos ajattelen näin? En siis itse kaipaa mitään lahjaksi syntymäpäivänä tai jouluna kavereilta. Lahjojen keksiminen on myös yleensä vaikeaa, paitsi tietysti jos toisella on selkeä toive. Nyt se toive vain on liikaa.

Miten tätä asiaa voi huomaavaisesti tuoda ilmi?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan hänen kuullen, ettet varmaan osta tänä vuonna lahjoja

Vierailija
2/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kaverini loukkaantuu tuosta? Minusta jotenkin tuntuu että niin saattaisi käydä. Ottaisi sen siis henkilökohtaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele netistä tai lehdistä mainoksia ja näytä hänelle, että "Prismassa olis nyt hyvässä tarjouksessa just tuo mistä silloin puhuit, jos sulla vaan on S-etukortti". 

Vierailija
4/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kaverini loukkaantuu tuosta? Minusta jotenkin tuntuu että niin saattaisi käydä. Ottaisi sen siis henkilökohtaisesti. 

Kysyit, oletko kauhea ihminen, jos et anna lahjaa. Minusta et. Minuista se on noloa, ettei kaverille kelpaa se, mitä sattuu saamaan, vaan pitää toivoa. Voisit jollain tavalla viestiä kuitenkin, että et kannata ajatusta lahjojenvaihdosta.

Vierailija
5/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla toivelista ollut aina loputon.

Vierailija
6/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lainaa, mukavaa että olet tuollainen tossukka. 🤣

Vierailija
7/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan että rahat on tiukassa etkä voi ostella lahjoja

Vierailija
8/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit loukkaantuu. Mitä väliä? Ehkä on aika käydä se puhdistava keskustelu.

Miksi ihmisten on niin vaikeaa keskustella toisten kanssa??? Tätä ihmettelen aina palstalla. Omat perspaiseet jaetaan ystävien kanssa ja mitä intiimeimmät seksijutut, mutta ei osata sanoa kaverille, et "mä teen asiat nyt tällä tavalla" tai "tässä menee mun rajat"

Vierailija
9/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa joululahjaa kaverillesi, ei edes vaikka saisit häneltä lahjan itse. Jos haluaa kaveria muistaa, sen pitää olla vapaaehtoista ja jotakin sellaista, johon itsellä on varaa, ei mitään toisen sanelemaa kallista. Ajatuksella ja rakkaudella annettu lahja on aina paljon parempi kuin vain rahalla hankittu! Toivottavasti ystäväsikin ymmärtää tämän vielä joskus, jos ei nyt. Ymmärrän, miten kiusallisia tällaiset tilanteet ovat, mutta pidä puolesi. Ehdota vaikka kaverillesi, että molemmat laittaisi joululahjarahan hyväntekeväisyyteen esim. Hope ry:n kautta tai jotain. Kehtaisiko sittenkään sanoa, että "en halua antaa vähävaraisille lapsille mitään vaan haluan Finlaysonin lakanat itse"? Jos kehtaa, niin sitten ehkä kannattaakin antaa sellaisen kaverin mennä.. tsemppiä! :) 

Vierailija
10/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuollaisella kaverilla tekee?

Vierailija
11/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot kaverille ihan suoraan, että et ole ostamassa kavereille lahjoja tänä vuonna, etkä toivoi heiltäkään mitään. 

Vierailija
12/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisten on niin vaikeaa keskustella toisten kanssa??? Tätä ihmettelen aina palstalla. Omat perspaiseet jaetaan ystävien kanssa ja mitä intiimeimmät seksijutut, mutta ei osata sanoa kaverille, et "mä teen asiat nyt tällä tavalla" tai "tässä menee mun rajat"

Naiset valittaa ettei miehet puhu…

Vierailija
13/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut ap:n ikäisenä (alle 40v) mieleenkään keskustella seksistä ystävilleni enkä jaa mitään persepaisejuttujakaan. Ihmisissä on tasoeroja.

Vierailija
14/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ihan suoraan, että voidaanko sopia, ettei osteta toisillemme lahjoja. Olen opiskelija ja minulla ei ole nyt rahaa sellaiseen.

Vierailija
15/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on aikuisten keskenään vaihtaa tavaroita. Kun ostaa itse itselleen lahjan, saa juuri sellaisen kuin haluaa. Tunnen useita pariskuntia, jotka ilmoittavat toisilleen, mitä haluavat lahjaksi. Mikä se semmoinen lahja on. Sehän on vain vaihtokauppaa. Meidän suvussa on aina ollut sanaton sääntö, että aikuisten kesken ei vaihdeta tavaroita, vain lapsille hankitaan lahjoja.

Vierailija
16/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kavereille kuulu ostaa mitään joululahjoja. Aikuinen ostaa tarvitsemansa tavarat omilla rahoillaan. Itse olen jo 50 enkä ole koskaan ostanut yhtään joululahjaa kavereille, eikä kaverit minulle, eikä olisi käynyt mielessä edes vihjata tai odottaakaan mitään lahjaa.

Vierailija
17/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano ettei sinulla ole varaa ostaa noin kalliita tuotteita

--> anna hänelle lahjakortti nettikauppaan/kauppaan sellaiselle summalle, johon sinulla on varaa  

jos haluat kokonaan eroon lahjarallista, sanot vain, että olet tehnyt sellaisen periaatepäätöksen ettet enää ostele kenellekään lahjoja etkä myöskään halua tai toivo, että sinulle niitä ostettaisiin.

Päätös on sinun. Jos kaverisi siitä loukkaantuu, niin omapa on häpeänsä.

Vierailija
18/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaan tuntuu jotenkin että olen huonompi ihminen ja kaveri jos en osallistu tuollaiseen lahjojen hankintaan. Tällä kaverillani on joitain kavereita ja he tuntuvat olevat keskenään läheisempiä, ja ostavat toisilleen noita lahjoja ja puhuvat niistä lämpimästi. Mietin että onko tuo yksi syy ettei olla läheisempiä ystäviä hänen puoleltaan koska en ole tuollainen ihminen. Olen kyllä lojaali, luotettava jne, mutta lahjominen ei nappaa. En tiedä nappaisiko se vaikka olisin nyt varakkaampi, vai onko tämä budjettikysymys. Ehkä jotenkin tuntuu ulkokultaiselta, mutta jos sanon sellaista ääneen menetän tämän kaverin ja kuulostan varmaan tympeältä ihmiseltä joka ei edes muista ystäväänsä jouluna.

19/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse ottaa mitään kantaa kaverisi lahjatoiveisiin. Tuskin hän sinulta edes odottaa saavansa mitään ja jos odottaa, niin oma on häpeänsä. Tietenkään et osta hänelle mitään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/115 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitsu90 kirjoitti:

Mielestäni sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa joululahjaa kaverillesi, ei edes vaikka saisit häneltä lahjan itse. Jos haluaa kaveria muistaa, sen pitää olla vapaaehtoista ja jotakin sellaista, johon itsellä on varaa, ei mitään toisen sanelemaa kallista. Ajatuksella ja rakkaudella annettu lahja on aina paljon parempi kuin vain rahalla hankittu! Toivottavasti ystäväsikin ymmärtää tämän vielä joskus, jos ei nyt. Ymmärrän, miten kiusallisia tällaiset tilanteet ovat, mutta pidä puolesi. Ehdota vaikka kaverillesi, että molemmat laittaisi joululahjarahan hyväntekeväisyyteen esim. Hope ry:n kautta tai jotain. Kehtaisiko sittenkään sanoa, että "en halua antaa vähävaraisille lapsille mitään vaan haluan Finlaysonin lakanat itse"? Jos kehtaa, niin sitten ehkä kannattaakin antaa sellaisen kaverin mennä.. tsemppiä! :) 

Entäs sitten, jos kaveri on ihminen tyyliin "minä haluan ilahduttaa ystäviäni ja jos ystäväni ei halua ilahduttaa minua, hän ei ole oikeasti ystäväni"? Saisi aivan varmasti kannustusta tälläkin palstalla ja loittajaa haukuttaisiin pihiksi ja onnenonkijaksi ja hyväksikäyttäjäksi ja vaikka miksi.

Ihan aidosti kiinnostaa, vastatkaapa te, jotka voitte puhua kavereillenne kaikesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi