Miksi ei oo sinkkutaloja?
Jos olisin rikas liikemies tai voittanut EuroJackpotissa, niin perustaisin sinkkutalon esim. Helsinkiin ja Turkuun. Se olisi sellainen talo, missä sinkut vois tutustuu toisiinsa ja solmia parisuhteita. Homma toimisi kutakuinkin näin: Nainen ottaa vuoronumeron, Mies ottaa vuoronumeron. Kun tulee vuoro niin kutsutaan Interview roomiin, jossa molemmat pääsisi tutustumaan toisiinsa. Tää sinkkutalo vois toimia vaikka vaan viikonloppuisin (TO-SU), ja kävijämäärät kohdistuisi viikonloppuiltoihin ja lauantai/sunnuntai iltapäivään. Sitten siellä sinkkutalossa voitaisiin järjestää jotaan ryhmäohjelmaa sinkuille, esim ilmoittautuu 10 naista ja 10 miestä tanssitunnille jossa etsittäis se mahdollinen kumppani johon vois tutustua.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:54"]
Oikeastaan olenkin unelmoinut sellaisesta, että asuisin yhdessä vaikkapa usean naisen muodostamassa sinkkutalossa ja minulla olisi kuitenkin lapsi/a, jotka olisin hankkinut vaikkapa jonkun kaverimiehen kanssa ja tämä kaverimies olisi tietysti oleellinen osa lasten elämää.
[/quote]
Miksi kukaan sinkku haluaisi asua lapsiperheen kanssa samassa talossa? Ei varmasti kovinkaan moni.
[/quote]
Tuota... miksi ei? Ja onhan monella sinkulla itselläänkin lapsia.
[/quote]
Koska se lapsiperhe-elämä on yleensäkin aika lailla erilaista kuin elämä, jota tuollaiseen kommuuniin muuttavat sinkut todnäk haluaisivat elää. Jos haluaisi elää lapsiperhe-elämää, olisi hommannut itse niitä lapsia. Jos ei halua, eikä hirveästi halua edes pariutua, niin tuskin haluaa elää siellä lasten mekastuksessakaan.
[/quote]
Tuo yli on siis lainattu minun viestistä. En tietenkään tarkoittanut, että juuri vain minä muuttaisin johonkin sinkkutaloon lasten kanssa, vaan siellä olisi muitakin joilla olisi lapsia. Eikä sinkkutalo tietenkään olisi mikään iso omakotitalo, vaan vaikkapa kerrostalo, jossa kuitenkin tärkeänä osana olisi yhteisöllisyys, olisi paljon yhteisiä tiloja ja toimintaa.
Onhan näitä "sinkkutaloja" maailmalla pilvin pimein. Niillä on vain vähän iloisempi nimi. Suomalaiset miehetkin ovat perehtyneet tarjontaan perusteellisesti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:31"]
Minäkin toivoisin sinkkutaloja, mutta sellaisia omakotitaloja jotka olisi sinkulle sopivan kokoisia ja edullisia ;) Sinkkuna haluan pysyä joten ap:n ehdotuksen mukaiseen taloon en menisi.
[/quote]
Pienimmät talopakettitalot on noin 70-80 neliötä. "Mökki" nimikkeellä löytyy sitten täysin varusteltuja jopa 40-50 neliöisinä. Kuinka ihmeen pienen talon sinä haluaisit, jos tuokin on liian iso?
[/quote]
Kyllä minulle tosiaan joku 50-80 neliöinen kävisi. Ongelma vaan on että asun Helsingissä ja täällä kaikenlaiset talot maksaa ihan järkyttävästi, pienet ja vanhatkin. Ei ole vähän yli keskituloisella varaa. Ja niihin mökkityyppisiin ei saa lain mukaan pysyvää osoitetta. Olin jo hankkimassa noin Garden & Bungalow -pikkutaloa itselleni Espoosta, kunnes kävi ilmi, että koska ne on rakennettu vapaa-ajan asunnoiksi, olisi pakko pitää toista asuntoa myös jossa pysyvä osoite. Mihin taas sitten ei olisikaan enää ollut varaa 150 000 maksavan talon lisäksi. Byrokraatit, pyh.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:09"]
Jos on sinkku, niin eihän silloin elä lapsiperhe-elämää, vaikka samassa taloudessa asuisikin lapsia. Se, että on vapaaehtoisesti lapseton, ei tarkoita sitä, etteikö olisi lapsirakas ja haluaisi olla lasten kanssa paljonkin tekemisissä. Ihmisillä on hirveän erilaiset ajatukset siitä, mikä on mukavaa. Hesarissa oli viime vuonna juttu yhteisöasumisesta, ja yksi niistä yhteisöistä oli sellainen, että siihen kuului kaksi lapsiperhettä ja yksi sinkku. Itse en oo asunut kommuuneissa, mutta moni tuttu on, ja niissä on todella erilaisia kokoonpanoja. Ei ole mitenkään harvinaista, että samassa taloudessa asuu sekä lapsiperheellisiä ja sinkkuja.
[/quote]
No, minä en tunne yhtäkään lapsetonta paria enkä sinkkua, joka haluaisi tai edes suostuisi asumaan lapsiperheen kanssa saman katon alla. Ehkä niitä sellaisiakin sitten on, mutta kuulostaa kyllä todella omituiselta. Kyllähän se elämä niiden lasten ehdoilla menisi, kun ne pitäisi melua ja sotkisi, ja toisaalta aikuisten pitäisi olla hiljaa lasten nukkuessä päiväunia jne. Hyvin vaikea kuvitella miten voisi asua lasten kanssa kommuunissa elämättä lapsiperhe-elämää. Ja hyvin vaikea kuvitella että kukaan lapseton sellaiseen suostuisi.
Otsikosta tuli mieleeni jotain muuta kuin aloittaja tarkoitti. Eli tämä on hieman OT mutta liittyy kuitenkin sinkkuihin, joihin itsekin lukeudun.
Katsoin Yleltä ohjelman Tiededokumentti, Sinkut tulevat. Siinä kerrottiin, että sinkkujen määrä kasvaa monissa länsimaissa ja myös esimerkiksi Kiinassa. USA:ssa on 100 miljoonaa sinkkua (USA:n väkiluku on yli 300 miljoonaa). New York tuntuu olevan sinkkupääkaupunki. Ruotsi tuntuu olevan oikein sinkkumyönteinen paikka. Siellä on ns. yhteisökoteja sellaisille sinkuille, jotka eivä halua asua yksin. Tuossa on loistava idea ja tuollaisia taloja pitäisi saada Suomeenkin.
Ohjelman viesti oli mielestäni, että ihminen tarvitsee toisia ihmisiä, mutta ei välttämättä parisuhdetta. Olen samaa mieltä. Oikeastaan olenkin unelmoinut sellaisesta, että asuisin yhdessä vaikkapa usean naisen muodostamassa sinkkutalossa ja minulla olisi kuitenkin lapsi/a, jotka olisin hankkinut vaikkapa jonkun kaverimiehen kanssa ja tämä kaverimies olisi tietysti oleellinen osa lasten elämää.
[/quote]
Aika yksipuolinen dokumentti. Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni sinkku oikeasti haluaa sitoutua ja kuinka moni on noita dokumentissa esitettyjä "vapaaehtoisesti sinkkuja". Osalla kuvatuista sinkuista oli myös jo perhettä ja olivat eronneita, mutta nuoremmat yleensä vielä etsivät sitä, jonka kanssa voisi perustaa perheen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:09"]
Jos on sinkku, niin eihän silloin elä lapsiperhe-elämää, vaikka samassa taloudessa asuisikin lapsia. Se, että on vapaaehtoisesti lapseton, ei tarkoita sitä, etteikö olisi lapsirakas ja haluaisi olla lasten kanssa paljonkin tekemisissä. Ihmisillä on hirveän erilaiset ajatukset siitä, mikä on mukavaa. Hesarissa oli viime vuonna juttu yhteisöasumisesta, ja yksi niistä yhteisöistä oli sellainen, että siihen kuului kaksi lapsiperhettä ja yksi sinkku. Itse en oo asunut kommuuneissa, mutta moni tuttu on, ja niissä on todella erilaisia kokoonpanoja. Ei ole mitenkään harvinaista, että samassa taloudessa asuu sekä lapsiperheellisiä ja sinkkuja.
[/quote]
No, minä en tunne yhtäkään lapsetonta paria enkä sinkkua, joka haluaisi tai edes suostuisi asumaan lapsiperheen kanssa saman katon alla. Ehkä niitä sellaisiakin sitten on, mutta kuulostaa kyllä todella omituiselta. Kyllähän se elämä niiden lasten ehdoilla menisi, kun ne pitäisi melua ja sotkisi, ja toisaalta aikuisten pitäisi olla hiljaa lasten nukkuessä päiväunia jne. Hyvin vaikea kuvitella miten voisi asua lasten kanssa kommuunissa elämättä lapsiperhe-elämää. Ja hyvin vaikea kuvitella että kukaan lapseton sellaiseen suostuisi.
[/quote]
Elämä on ihmeellistä, kun tutustuu myös elämään oman viitekehyksen ulkopuolella.
Tässä muuten yksi Hesarin juttu, jossa kimppakämpän jakaa 2 lapsiperhettä ja yksi sinkku: http://www.hs.fi/koti/a1380341075049
Unohdit muuten ihan täysin ne sinkut, joilla on jo lapsia!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:01"]
Oikeastaan olenkin unelmoinut sellaisesta, että asuisin yhdessä vaikkapa usean naisen muodostamassa sinkkutalossa ja minulla olisi kuitenkin lapsi/a, jotka olisin hankkinut vaikkapa jonkun kaverimiehen kanssa ja tämä kaverimies olisi tietysti oleellinen osa lasten elämää.
[/quote]
Miksi kukaan sinkku haluaisi asua lapsiperheen kanssa samassa talossa? Ei varmasti kovinkaan moni.
[/quote]
Tuota... miksi ei? Ja onhan monella sinkulla itselläänkin lapsia.
[/quote]
Koska se lapsiperhe-elämä on yleensäkin aika lailla erilaista kuin elämä, jota tuollaiseen kommuuniin muuttavat sinkut todnäk haluaisivat elää. Jos haluaisi elää lapsiperhe-elämää, olisi hommannut itse niitä lapsia. Jos ei halua, eikä hirveästi halua edes pariutua, niin tuskin haluaa elää siellä lasten mekastuksessakaan.
[/quote]