Säilytättekö raa'at kananmunat jääkaapissa vai huoneenlämmössä?
Eli säilytättekö ne jääkaapissa vai jossain varjoisassa paikassa huoneenlämmössä?
Kommentit (26)
huoneenlämmössä, sellaisessa metallisessa korissa
Jääkaapissa. Mutta ennen leipomista otan huoneenlämpöön tarvittavan määrän, huoneenlämpöiset munat vaahtoutuvat paremmin.
Jääkaapissa, koska säilyvät pidempään viileässä, eikä keittiön muissa kaapeissa ole liikaa tilaa.
Huoneenlämmössä, ei oo varmaan ikinä ollu meillä jääkaapissa. Toimivat paremmin ja säilyvät vähintään parasta ennen -päiväykseen. Kaks kertaa oon tainnu rikkoa pilaantuneen munan. Toisessa oli kuori vähän halki. Ja monesti oon käyttäny reilusti viikonkin parasta ennen -päiväyksen jälkeen munia.
Jääkaapin ovessa, mutta otan edellisenä iltana lämpenemään jos tiedän käyttäväni.
Huoneenlämmössä, aina. Ei meillä edes mahtuisi jääkaappiin vaikka iso jääkaappi onkin. Munia on kuitenkin aina huoneenlämmössä vähintään kaksi isoa (15 munaa) laatikkoa.
Huoneenlämmössä. Ennen säilytin viileäkaapissa, ja aina tarttui keitettyihin muniin kuori ärsyttävästi kiinni. Huoneenlämpöisiä keittäessä kuori irtoaa heittämällä.
Jääkaapissa. Ei tilaa muissa kaapeissa, ja pöydällä en halua niitä säilyttää.
Eipähän tarvi vilkuilla parasta ennen-päivää..jääkaapissa säilyvät helposti parikin viikkoa yli!
Kaupan huoneenlämpö on viileämpi kuin esim. tässä asunnossa kesähelteiden 27+. Eli jääkaapissa, muuten nuo olisivat varmaan pilalla aika äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:58"]
Jääkaapissa. Ei tilaa muissa kaapeissa, ja pöydällä en halua niitä säilyttää. Eipähän tarvi vilkuilla parasta ennen-päivää..jääkaapissa säilyvät helposti parikin viikkoa yli!
[/quote]
Munien parasta ennen päivää ei tartte vilkuilla, ne säilyy pitkään sen jälkeenkin. Oli ne sitten jääkaapissa tai ei.
Jääkaapissa. Sinne yleensä mahtuu.
Huoneenlämmössä, koska ovat kaupassakin huoneenlämmössä.
Jääkaapissa, oman kokemukseni mukaan säilyvät paremmin. Oon kokeillut molempia vaihtoehtoja. Jääkaapissa munat säilyy hyvinä jopa kk eräpäivän jälkeen, huoneenlämmössä max viikon.
Muistan lukeneeni "virallisen" ohjeen, että jääkaapin lämpimimmässä osassa on paras säilytyslämpötila. Itse säilytän kylmiössä, siellä on parhaiten tilaa.
Jääkaapissa. Jos kerran munantuottajakin niin kehottaa tekemään..:
Kauppojen "huoneenlämpö" on vähän eri luokkaa kuin kodeissa.
Meillä säilytetään jääkaapin ylähyllyllä. Koskaan en ole törmännyt pilaantuneeseen.
Ennen leivontaa saatan ottaa huoneenlämpöön, mutta vaahtoutuvuuden kannalta tärkeämpää on, että munat eivät ole liian tuoreita. Kylmätkin munat vaahtoutuvat hyvin, mutta vaatii hieman enemmän aikaa.
Huonelämmössä ne ovat kaupassakin. Kuten myös leivät, joita jotkut säilyttävät jääkaapissa. Meillä nuo huonelämmössä.