Erään avioliiton loppu
Lukekaa seuraava
ja kertokaa, eritoten naiset, mitä tuntemuksia kyseinen juttu teissä herättää.
Kommentit (25)
Juttu oli hyvä ja erittäin ajankohtainen. Olen miettinyt eroa jo parin vuoden ajan, viimeisen vuoden ajan olen sitä mielessäni jo järjestellytkin ja sanonut hyvästejä eri asioille mm. kotimme pihalla yhdessä istuttamillemme puille. Kolmansia ei ole, lapsia on, ja surullinen varmuus siitä, että mies hajoaisi eroon. Liittomme on kuitenkin vetelemässä viimeisiään, enää ei edes ammattiauttajat pysty asialle mitään, sekin tie on kokeiltu. Mukaan on tullut myös miehen puolelta uhkailu ja kiristys, minun puolelta hymyttömyys ja puhumattomuus. Molemmilla on siis huonot aseet käytössä. Lasten edessä osaamme olla asiallisesti, ainakin suurimman osan ajasta. Miehelleni tulee Suomen kuvalehti, toivottavasti hän lukee tämän jutun siitä. N40
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:26"]
Entä kun mies itse pettää ja vaimo haluaisi erota. Mies ei ja on yhtä "järkyttynyt".
[/quote]
Voisitko suomentaa tämän? Kysyin mitä tuntemuksia se juttu herättää. Voin arvata vastauksesi perusteella, mutta en ota sitä vapautta nyt. Voisitko täsmentää komenttiasi? AP
[/quote]
Itseäni vain ihmetyttyää nuo miehet jotka elelevät sokeina parisuhteessaan uskoen että kaikki jatkuu kunnes kuolema erottaa. Eivätkä tee silti mitään suhteen ylläpidon tai parantamisen eteen. Pientä seikkailua haetaan suhteen ulkopuolelta uskoen että avioliitto siitä huolimatta jatkuu. Suhteen ongelmia kyllä vuodatetaan ulkopuolisille, mutta ongelmista huolimatta ollaan liittoon ilmeisen tyytyväisiä koska eroa ei haluta. Mies on kaksinaamainen paska. Haluaa sekä syödä kakun että säilyttää sen.
Meillä ero meni niin, että mies yleensä joka riidan yhteydessä uhkaili erolla ja saattoi lähteä ovet paukkuen omille teilleen. Kamalana yllätyksenä ja shokkina se sitten tuli, kun yhden tällaisen riidan päätteeksi sanoinkin, että kyllä, nyt erotaan. Yksi elämäni parhaimmista päätöksistä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:46"]Jutussa luki että jonkun eron kihdalla vaimo olisi uhkaillut erolla jo useamman kerran ennen varsinaista päätöstä. Miksei tuota voi ottaa tosissaan? Ei kukaan huvikseen noin sano.
Juu ero voi tulla kamalana yllätyksenä mutta en ymmärrä sokeutta kuitenkaan. Ei salama tyhjältä taivaalta iske vaan yleensä niitä pilviä ei vaan haluta nähdä ennen iskua.
[/quote]
No kyllä me ollaan miehen kanssa puolin ja toisin pari kertaa suutuspäissämme lapsellisesti uhkailtu erolla vaikkei kummallakaan ole oikeasti pienintäkään aikomusta erota, rakastamme toisiamme päivä päivältä enemmän. Meillä ehkä juuri se luottamus suhteeseen mahdollistaa tällaisen typerän uhkailun. Vitsailemme myös käyvämme "pikaisilla" kun jompi kumpi lähtee vaikka kauppaan.
Tuli kyllä paha mieli jutun miehen puolesta. Hienoa, että miehillekin on järjestetty erokoulu!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:59"]
Entä kun mies itse pettää ja vaimo haluaisi erota. Mies ei ja on yhtä "järkyttynyt".
[/quote]
Voisitko suomentaa tämän? Kysyin mitä tuntemuksia se juttu herättää. Voin arvata vastauksesi perusteella, mutta en ota sitä vapautta nyt. Voisitko täsmentää komenttiasi? AP
[/quote]
Itseäni vain ihmetyttyää nuo miehet jotka elelevät sokeina parisuhteessaan uskoen että kaikki jatkuu kunnes kuolema erottaa. Eivätkä tee silti mitään suhteen ylläpidon tai parantamisen eteen. Pientä seikkailua haetaan suhteen ulkopuolelta uskoen että avioliitto siitä huolimatta jatkuu. Suhteen ongelmia kyllä vuodatetaan ulkopuolisille, mutta ongelmista huolimatta ollaan liittoon ilmeisen tyytyväisiä koska eroa ei haluta. Mies on kaksinaamainen paska. Haluaa sekä syödä kakun että säilyttää sen.
[/quote]
En usko, että naiset ovat niin täydellisiä suhteen hoitajia kuin uskottelevat itselleen. Sitä paitsi naisethan useimmiten ne pojat kasvattaa. Kysynkin miksi he eivät kasvata parempia ihmissuhdetuntijoita pojistaan kun kerran niissä miehissä niin mahdottomasti vikaa tuntuu olevan? Kahden liittoon tarvitaan kaksi ja kariutuessaan vikaa on useimmiten kummassakin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:46"]Jutussa luki että jonkun eron kihdalla vaimo olisi uhkaillut erolla jo useamman kerran ennen varsinaista päätöstä. Miksei tuota voi ottaa tosissaan? Ei kukaan huvikseen noin sano.
Juu ero voi tulla kamalana yllätyksenä mutta en ymmärrä sokeutta kuitenkaan. Ei salama tyhjältä taivaalta iske vaan yleensä niitä pilviä ei vaan haluta nähdä ennen iskua.
[/quote]
No kyllä me ollaan miehen kanssa puolin ja toisin pari kertaa suutuspäissämme lapsellisesti uhkailtu erolla vaikkei kummallakaan ole oikeasti pienintäkään aikomusta erota, rakastamme toisiamme päivä päivältä enemmän. Meillä ehkä juuri se luottamus suhteeseen mahdollistaa tällaisen typerän uhkailun. Vitsailemme myös käyvämme "pikaisilla" kun jompi kumpi lähtee vaikka kauppaan.
Tuli kyllä paha mieli jutun miehen puolesta. Hienoa, että miehillekin on järjestetty erokoulu!
[/quote]
Oon ehkä takakireä ämmä mutta minusta erolla uhkailu on ehkä lapsellisinta ikinä. Mikään ei nakertaisi minun luottamusta suhteeseen enemmän kuin se jos mies uhkaisi erolla. Siitä hetkestä eteenpäin alkaisin rakentaa itselleni suojaa eroa varten ettei tulisi sitten shokkina. Mutta miltä tuntuisi elää valmiina eroon jos sitä ei ole oikeasti ikinä tulossa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:28"]
Oli niin pitkä ja tylsä, etten jaksanut lukea koko loppua. Sen ymmärsin, että vaimo oli miettinyt eroa pitkään ja ilmoitti sen sitten yhtäkkiä. Tähän vastaisin sen, että miksi miesten mielestä naisten pitäisi olla hiljaa eikä sanoa ongelmista (toisin sanoen ei saa nalkuttaa)?
Tottakai se ero tulee yllättäen, jos ei ota asioita esille ja sano asioista, mitkä toisessa vaivaavat. Vaikka kuvissa hymyilee lomamatkoille, tuskin on hymyillyt muuten, jos ero on ollut mielessä. Nainen ottaa toisen miehen vaan jos on tyytymätön suhteeseen, mies ottaa toisen naisen ihan vaihtelun vuoksi. Mieheensä tyytyväinen nainen ei edes suunnittele eroa, nainen toimii biologisesti niin.
[/quote]
Ei miehet tuollaista vaadi idiootti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:46"]
Jutussa luki että jonkun eron kihdalla vaimo olisi uhkaillut erolla jo useamman kerran ennen varsinaista päätöstä. Miksei tuota voi ottaa tosissaan? Ei kukaan huvikseen noin sano. Juu ero voi tulla kamalana yllätyksenä mutta en ymmärrä sokeutta kuitenkaan. Ei salama tyhjältä taivaalta iske vaan yleensä niitä pilviä ei vaan haluta nähdä ennen iskua.
[/quote]
erolla uhkailu on lapsellista.
naisilla on kykenemättömyys puhua ja keskustella asioista.... haudotaan omassa päässä, uhkaillaan erolla.
uhkailu ei saa miestä keskustelemaan vaan vastareaktion. keksikää joku järkevämpi tapa keskustelun aloittamiseen kuin uhkailu tai omassa päässä vatvominen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
höpö höpö. mitä naiset tekevät suhteen parantamiseksi?
vatvovat suhdetta omassa päässään tai nalkuttavat miehelle. kumpikaan ei ole rakentavaa
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka mies vai onko mielestäsi kaikki kaksinaamaisia paskoja, mukaan lukien oma isäsi, isän isä jne. Jos tarkoitit kaikkia miehiä, kiitän koko miespuolisen sukusi puolesta tästä mairittelevasta arvonimestä. Vielä kerran KIITOS.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
vatvovat suhdetta omassa päässään tai nalkuttavat miehelle. kumpikaan ei ole rakentavaa
[/quote]
Ihan vastaavasti vikaa on naisissakin. Ja ylipäätään siinä että asioista ei keskustella. Monella parilla kriisi auttaa siihen että asioista opitaan keskustelemaan. Toisilla ei. Naiset ymmärtävät silloin erota. Miehet ei.
Meillä sama mutta sukupuolet toisin päin. Mies ei puhunut mistään mitään mutta toista vuotta oli pitänyt toista naista ja sitten sanoi että haluaa lähteä, tämä ei toimi. Törkeää musta sen takia että itsestä pidetään huoli ja vaaditaan itselle onnea, puolisosta ja lapsista ei piitata. Mielestäni jos joku asia mättää niin kissa pöydälle ja selvitellään voiko asialle tehdä mitään. Sitten jos molemmat haluaa yrittää niin yritetään ja sitten jos ei suju vieläkään niin erotaan.
..
Mun mielestä molempien pitää tietää missä mennään ja on törkeää rakentaa itselle ensin uusi elämä ja suhde johon yhtäkkiä hypätään kun itse on valmis ja jätetään muu perhe ihmettelemään että miten tästä selvitään. Mun mies sanoi syyksi ettei uskonut että mä voisin muuttua. No en ole myöskään ajatustenlukija joten jos asioista ei puhuta niin mistä voisin tietää ja ymmärtää mikä vaivaa. Yritin kyllä puhua kun huomasin että asiat eivät ole ok enkä minäkään ollut tyytyväinen mutta mies vaan sulkeutui.
Tuli surullinen olo sekä miehen että naisen puolesta. Ehkä vähän samaistuin tilanteeseen. Minä olen omassa avioliitossani onneton, mies taas ilmeisesti tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen. Vaimo talossa, lapsiakin on, pyykit peseytyy, ruokaa tulee nenän eteen ja säännöllistä seksiä. Muuta ei tarvita kai. Vaimo taas kaipaisi jonkinlaista huomioimista, tunteista puhumista tai edes niiden huomioon ottamista. Kun mies ärsyyntyy (mitä taahtuu usein), hän voi olla tosi loukkaava, mutta se, että on loukannut vaimoaan, ei ole miehen ongelma vaan vaimon. Olen yrittänyt puhua asioista jotka vaivaavat, ahdistavat, tekevät onnettomaksi, mutta mies väistää. Välttelee kaikin tavoin ettei vaikeita asioita tarvitsisi käsitellä millään tavalla.
Voisin kuvitella että joskus väsyn lopullisesti ja haluan eron. Voisin kuvitella että siinä tilanteessa kaikki tulee miehelle yllätyksenä ja tulee hätä. Huolimatta siitä että olen vuosia ja vuosia yrittänyt parantaa tilannetta hyvällä, pahalla, positiivisella asenteella, huumorilla, rakkaudella, valittamalla, nalkuttamalla, sulkeutumalla, itkemällä,p uhumalla lempeästi, kuuntelemalla, yrittämällä ymmärtää...mutta tuskin mies on juuri mitään huomannut.
Tuntuu sille että pettäminen pitäisi olla lain mukaan edelleen jollain tavalla tuomittavaa ja petetylle pitäisi taata jonkinlainen taloudellinen korvaus, jotta esim. kriisiapu olisi paremmin turvattu. Varsinkin miehille se olisi tärkeää tukiverkostojen usein puuttuessa.
Tuttavapiirissäni tuntuu olevan kohtuullisen yleistä se, että nainen haluaisi parisuhteelta ytheistä aikaa, yhteisiä harrastuksia tai vaikka ihan vaan sitä, että istutaan sohvalla ja jutellaan. Miehelle riittää, että asutaan yhdessä ja elämä rullaa. Kun vaimo puhuu yhteisen ajan vähyydestä, miehen mielstä tämä nalkuttaa turhasta. Sitten tulee miehelle täytenä yllätyksenä, että vaimo olikin niin tyytymätön, että otti eron.
Jutun tapauksessa ei käy esille, miksi vaimo halusi erota. Ero täytyy kuitenkin olla mahdollista ottaa, jos elämän ei tunnu hyvältä. Tässä tapauksessa ei tiedä, mikä vaimoa on liitossa hiertänyt tai ahdistanut. Pettämistä nyt kuitenkaan ei voi millään tapaa hyväksyä ja asian olisi voinut ilmoittaa miehelle vähän toisin. Jotain keskustelua ja perustelua päätökselle on kohtuullista odottaa. Tosin, tästä ei käynyt ilmi, onko vaimo yrittänyt puhua ongelmista jo aiemmin vai eikö niistä puhuttu koskaan.
Ja sitten on niitä tapauksia, että toinen vaan kylmästi pettää ja jättää, mikä on jätetylle ymmärrettävästi shokki. Siinä tilanteessa ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin vain yrittää päästä asian yli ja jatkaa elämäänsä.
Eipä tuo mitään erityisiä ajatuksia herättänyt. Hyvä jos kumpikin puoliso pääsee pois rakkaudettomasta avioliitosta tavalla tai toisella.
[quote autio ="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Meillä ei ole ollut nalkutusta ja suhdettamme en ole vatvonut vain omassa päässäni, vaan olen yrittänyt ehdottaa miehelleni kaikkea mahdollista yhteistä, pistänyt lapset hoitoon, järjestänyt rauhallista aikaa, yrittänyt muuttua sellaiseksi kuin mies haluaa ja ehdottanut ulkopuolisen apua kriisimme selvittelyyn - ei ole tuottanut tuloksia. Parisuhteeseen tarvitaan kaksi ja molempien pitäisi tehdä töitä parisuhteen eteen, mutta kun mies ei halua. Ei ole aikaa, ei ole kiinnostusta, ei kehtaa - siinäpä syitä mitä olen kuullut.
En kuitenkaan sanoisi, että ero on meidän suhteessa mikään huono asia. Luulen, että kun se tulee, on tilanne päätöksen jälkeen lähinnä helpottunut molemmilla. Ehkä se ei siltä tunnu heti, mutta kun aikaa tulee väliin, on ratkaisu ainoa mahdollinen. Paljonhan siinä asiat muuttuvat, mutta sekin tekee hyvää. Pääasia olisi hoitaa ero järkevästi ja ilman turhia toiseen kohdistuvia vihan purkauksia. Onnistuuko tämä meillä, sitä epäilen, mutta niin toivon.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:46"]
Jutussa luki että jonkun eron kihdalla vaimo olisi uhkaillut erolla jo useamman kerran ennen varsinaista päätöstä. Miksei tuota voi ottaa tosissaan? Ei kukaan huvikseen noin sano. Juu ero voi tulla kamalana yllätyksenä mutta en ymmärrä sokeutta kuitenkaan. Ei salama tyhjältä taivaalta iske vaan yleensä niitä pilviä ei vaan haluta nähdä ennen iskua.
[/quote]
erolla uhkailu on lapsellista.
naisilla on kykenemättömyys puhua ja keskustella asioista.... haudotaan omassa päässä, uhkaillaan erolla.
uhkailu ei saa miestä keskustelemaan vaan vastareaktion. keksikää joku järkevämpi tapa keskustelun aloittamiseen kuin uhkailu tai omassa päässä vatvominen.
[/quote]Olenko uhkaillut erolla kun olen halunnut meidän menevän juttelemaan jonkun ulkopuolisen kanssa lukittuneesta parisuhteestamme? Kun tiedän mitä tästä tulee jos emme saa solmuja aukaistua? Mies on tämän asian ottanut "erolla uhkailemisena". Mitä siis kirjoittaja kehottaisit ihmisiä tekemään, mikä olisi se "joku järkevämpi tapa"?
Jutussa luki että jonkun eron kihdalla vaimo olisi uhkaillut erolla jo useamman kerran ennen varsinaista päätöstä. Miksei tuota voi ottaa tosissaan? Ei kukaan huvikseen noin sano.