Tämä on taas niitä aamuja, jolloin käy sääliksi kaikkia niitä kerrostaloissa asujia, joilla ei ole puuhellaa...
Mikä olisi aamussa sen tunnelmallisempaa?
Vastapäisen istujan haisevat sukat metrossa :D
Kommentit (80)
Ei kaikilla ok-talossa asuvillakaan ole takkaa eli samalla lailla ”sähkön armoilla” olen esim itsekin kuin kerrostalossa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskuni täällä kaupungissa yleensä noin 10 €/kk +siirtomaksu. Lämmitys sisältyy vastikkeeseen. Mites siellä maalla, ap? Joko on putket jäässä?
"Sisältyy vastikkeeseen" :D Juuri niin :DD
Mulla menee sähköä noin 200e/kk jos tasaisesti ympäri vuoden jakaa, 90 m2.
ap
Vierailija kirjoitti:
Puuhella uusissa taloissa on jotain mitä en todellakaan ymmärrä, ellei asu jossain ihan kuusessa. Hirveä möhkäle, jota tarvitsee kerran viidessä vuodessa jos silloinkaan. Itse asun omakotitalossa taajamassa. Sähkökatkos ei ole koskaan kestänyt 10 min pitempään ja niitä on ollut 10 vuodessa ehkä kaksi. Sen ajan kyllä selviää ilman liettä. Takka on luomassa tunnelmaa ja lämmittämässä, jos lämpötila yhtäkkiä laskee ja maalämmöllä kestää reagoida.
Kerrostalossa asuessa ei koskaan tarvinut palella, ei edes silloin, kun stadissa oli 30 astetta pakkasta ja auto hyytyi viikoksi lohkolämppäristä huolimatta.
Meidän talossa on kaukolämpö ja leivinuuni, lämpölasku on niin pieni, että talo luokiteltiin energialuokkaan b vaikka kyseessä on vanha talo. Että kai siitä uunista jotain hyötyä on. Hella olisi tosiaan ihan turha, koska sähkökatkoja ei ole edes joka vuosi eikä ne montaa minuuttia kestä.
Villi veikkaus, että ap on just ostanut ok-talon ja elää vielä kuherruskuukautta sen kanssa.
Erillinen sähköpatteri päälle, jos meinaa viima iskeä, vähän joo sähkölasku nousee mut elä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta hellalle aamupuuro. Ei kiirettä mihinkään.
Jokos ne pihan lumet on kolattu, minun ei tarvitse koska asun kerrostalossa. Nautiskele siitä puuhellasta, kohtahan EU kieltää hiukkaspäästöt suomalaisilta.
Mönkijällä tuupittu lumet jo illalla. Olen nuukana laskenut että ei kannata traktorilla teettää. Mönkijä tienaa hintansa takaisin jo reilun 30v aurauksen jälkeen. 😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Aamulla piti taas hetkeksi avata tuuletusluukku, kun oli liian kuuma täällä kerrostalossa 😃
Mahtaa tulla mojovat lämmityskulut teidän talossa.
Kerrostalossa on se ongelma, että kaikki muutkin maksaa joidenkin pöljien tuuletuksesta pakkasella ja toisten vaatimuksesta saada kämppä +25 lämpöiseksi. Omakotitalossa kun jokainen maksaa itse omat pöllöilynsä niin kummasti alkaa energiansäästö kiinnostaa.
Eipä tuon 10min luukun auki pitämisen takia ainakaan vielä ole vuokrat nousseet 😅
Vierailija kirjoitti:
Puuhella uusissa taloissa on jotain mitä en todellakaan ymmärrä, ellei asu jossain ihan kuusessa. Hirveä möhkäle, jota tarvitsee kerran viidessä vuodessa jos silloinkaan. Itse asun omakotitalossa taajamassa. Sähkökatkos ei ole koskaan kestänyt 10 min pitempään ja niitä on ollut 10 vuodessa ehkä kaksi. Sen ajan kyllä selviää ilman liettä. Takka on luomassa tunnelmaa ja lämmittämässä, jos lämpötila yhtäkkiä laskee ja maalämmöllä kestää reagoida.
Kerrostalossa asuessa ei koskaan tarvinut palella, ei edes silloin, kun stadissa oli 30 astetta pakkasta ja auto hyytyi viikoksi lohkolämppäristä huolimatta.
Ymmärrätkö maailmanlaajuista pandemiaa? Näit sen tulevan ja miten se vaikuttaa elämäämme?
Voisiko olla, että joskus tulee aika, kun emme saakaan sähköä ja lämpöä?
Ei siinä tarvita kuin yksi vihamielinen kyberhyökkäys Venäjältä tällaisena aikana...
Leivinuunia on ihan fiksua lämmittää talvella, leikkaa sähkön kulutusta. Sitä kyberhyökkäystä varten on toki oltava polttopuuta varastossa, mutta siksihän on puuliiterit :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys, kaukolämpö, salamannopea induktioliesi. Ihanan tasainen lämpö ympäri vuoden ulkolämpötilasta riippumatta. Joku koulunsa kesken jättänyt kolaa ja hiekottaa pihat ja pudottaa katolta lumet. Miksi ihmeessä haluaisin johonkin typerään omakotitaloon kalistelemaan jotain fakin klapeja pienemmän lämmityslaskun toivossa?
Tuossa ei ole mitään tunnelmaa, eikä mitään kodikasta. Kalsea, säälittävä induktioliesi, miten se liittyy tähän aloitukseen? Ja jos katselet lumikarttaa, niin aika isossa osassa Suomea ei ole tarvinnut tehdä vielä kertaakaan lumitöitä, ei ainakaan täällä.
Miten sinä itse hoidat kuntoasi?
ap
Aika kummallinen tunnelma on itselläsi, etten sanoisi morbidi. Mielisairaalan sävy vahva.
Miten kunto liittyy tunnelmaan? Kävelen kauppaan, töihin, asioille. Lähin kauppa 70 metriä, apteekki 30 metriä, Prisma 2 km, maailman paras ruokakauppa 3 km, järvi 3 km, ulkoilumaasto alkaa pihan vierestä jne.
Ei kunto liity tunnelmaan, vaan lumitöihin. Miten oma älytasosi, jos tämä ei selvää?
ap
Uudessa kerrostalossa lämpötila 23,5 c, makkarissa olemme säätäneet
alemmaksi. Miellyttävä lattialämpö eikä edes isoista ikkunoista vedä. Todella mukavaa. Ei tee mieli mökille puilla lämmittämään jo pienhiukkasista tulevan syöpävaaran vuoksi. En täällä kaupungissakaan nyt suuntaa kävelylenkkejä sinänsä tunnelmalliselle omakotialueelle juuri puulämmityksestä johtuvan huonomman ilmanlaadun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairautta.
Myötätunto hyve, näin opetti ysärillä opettajamme.
Jos muistelen itseäni elämässä ilman puuhellaa arjessa ja ajattelen, että sama jatkuisi edelleen, sääli on tunne, mitä tuntisin, ei myötätunto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta hellalle aamupuuro. Ei kiirettä mihinkään.
Jokos ne pihan lumet on kolattu, minun ei tarvitse koska asun kerrostalossa. Nautiskele siitä puuhellasta, kohtahan EU kieltää hiukkaspäästöt suomalaisilta.
Mönkijällä tuupittu lumet jo illalla. Olen nuukana laskenut että ei kannata traktorilla teettää. Mönkijä tienaa hintansa takaisin jo reilun 30v aurauksen jälkeen. 😜
Kuten tuossa kommentissa totesit, niin mönkijät ovat leluja. Ei traktori niin paljon maksa. Maaseudulla kun asuu, niin traktori vähän niin kuin kuuluu asiaan vaikka ei maanviljelijä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa kerrostalossa lämpötila 23,5 c, makkarissa olemme säätäneet
alemmaksi. Miellyttävä lattialämpö eikä edes isoista ikkunoista vedä. Todella mukavaa. Ei tee mieli mökille puilla lämmittämään jo pienhiukkasista tulevan syöpävaaran vuoksi. En täällä kaupungissakaan nyt suuntaa kävelylenkkejä sinänsä tunnelmalliselle omakotialueelle juuri puulämmityksestä johtuvan huonomman ilmanlaadun vuoksi.
Kannattaa mietiskellä isovanhempiemme syöpien määrää hiukkasista. Joo, kaikkihan kuolivatkin syöpään! :D Ja yleensä puilla lämmitettäessä ollaan itse sisällä, mitäs hiukkasia siinä saa?
ap
Bravo!! Olemme saaneet puuhellahullun!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä maaseudulla nuo polttopuut tulee kuin itsestään. Kun tekee parin hehtaarin aukon, niin latvoista tulee melkoinen määrä tavaraa. Joku myy jämät hakkeeksi, joku tekee polttopuita. Makuasia. Toiset makaa sohvalla, toiset kuntoilee.
"itsestään" syntyy parin hehtaarin aukko ja latvat polttopuiksi aittaan?
Anna kun arvaan, olet nainen ja varsinaisen fyysisen työn tekee joku mies puolestasi?
Meillä on takkaleivinuuni okt. Mutta ei viitsi juuri käyttää, koska puun polttaminen on terveydellinen riski.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Aamulla piti taas hetkeksi avata tuuletusluukku, kun oli liian kuuma täällä kerrostalossa 😃
Oletko aina talvet "jouten" ja kesäksi menet sitten töihin?
En, kun en ole maalainen. Teen etätöitä. Vaikka alasti jos siltä tuntuu. Työmatka on kuusi metriä keittiöstä työhuoneeseen. Ajattelin tänään kävellä kun on kaunis aamu.
Tämä taas on niitä aamuja kun mietin millaista olisi asua kerrostalossa,kun raahaan hikihatussa halkoja talon tulipesiin,jotta saisi mökin lämpimäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin minä sitä puuhellaa tarvin? Nykyajan mukavuuksilla varustettu uudenkarhea talo. On kaukolämpö, vesikiertoinen lattialämmitys joka huoneessa, lämmöntalteenotto suodattimilla. Itse lopetin niillä puupalikoilla leikkimisen jo alle kouluikäisenä, mutta jotkut aikuiset ei pääse niistä leikeistä eroon ikinä. Meinaatko koko talven istua kotona kipinämikkona? Sellaista se on, ei pääse edes päiväksi pois kotoa, kun muuten putket jäätyy...
Ja kun lämpöputket losahtaa -30 pakkasessa me kaukolämmön asiakkaat saamme lämmittää saunan kiukaalla, jos sellainen sattuu olemaan. Kyllä varalämmönlähde olisi hyvä juttu.
Minä kaipaan aikaa kun oli talo, puuhella ja varaava takka. Saunakin oli puulämmitteinen. Nykyinen on sähkösauna, en käytänkin ne löydät eivätole löylyt vaan kidutus.
Myin taloni pois kun lapset lähti maailmalle ja en yksin tarvinnut 160 neliötä isolla tontilla, ikääkin on nyt jo 67 v.
Tässä rivarikodissa on kyllä lämmin, + 25 näyttää mittari nyt, pattereita eilen pienensin kun tuli hiki, avojaloin olen aina. Mutta joskus mietin, että jo vika tulee niin tulee myös kylmä.
Olisipa rahaa paljon, ostaisin tontin ja rakennuttaisin n. 90 neliön talon itselleni pienelle tontille. Täytyy laittaa lotto vetämään.
Ei kiitos.
En pidä puurosta ja mulla on oikein lämmin muutenkin. Tunnelmallisuus tulee ihan muista asioista täällä, joten älä turhaan harmittele :)