Tämä on taas niitä aamuja, jolloin käy sääliksi kaikkia niitä kerrostaloissa asujia, joilla ei ole puuhellaa...
Mikä olisi aamussa sen tunnelmallisempaa?
Vastapäisen istujan haisevat sukat metrossa :D
Kommentit (80)
Kyllä mä talvella mieluummin asun meidän kerrostalohuoneistoissa. Kesällä omakotitalo on mukava, tietysti sielläkin vietetään aikaa välillä talvellakin, harvemmin takkaa lämmitetään. Onhan se tunnelmallinen, mutta muutama lähipiirin lapsi saanut autoimmuunisairauden parikymppisenä (kotonaan aina ollut lämmitetty puulla talvella) joten pikkasen varon.
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys, kaukolämpö, salamannopea induktioliesi. Ihanan tasainen lämpö ympäri vuoden ulkolämpötilasta riippumatta. Joku koulunsa kesken jättänyt kolaa ja hiekottaa pihat ja pudottaa katolta lumet. Miksi ihmeessä haluaisin johonkin typerään omakotitaloon kalistelemaan jotain fakin klapeja pienemmän lämmityslaskun toivossa?
Mikä sinua noin harmittaa kun pitää haukkua muita. Apllä on myös ongelmia pääkoppansa kanssa ja niin on sinullakin.
Vai että hellaa pitäisi herätä lämmittåmään jossain keskiaikaisessa asumuksessa joka ei muuten pysy lämpimänä? Ei kiitos 🤣
Vierailija kirjoitti:
Meillä on takkaleivinuuni okt. Mutta ei viitsi juuri käyttää, koska puun polttaminen on terveydellinen riski.
Joo, onneksi asun Helsingin keskustassa, täällä ei ole terveydellisiä riskejä lainkaan. Ulos kun menen niin pakokaasu tuoksuu, autojen renkaat jauhaa asfaltista pienhiukkasia, jotka siirtyvät keuhkoihin jokauselka hengenvedollaan. On kiva tuulettaa kotiraikkaalla ”pakokaasuilmalla”. Ja onneksi kesällä saasteiden saanti on myös turvattu.
Kerrostalossa on myös ihanaa kun saan nauttia naapurin tupakansavusta parvekkeellani, ei tarvitse ostaa itse tupakkaa. Ja kaiken kruunaa meteli,sitä kuuluu24/7 joka puolelta kotiani. Ei tarvitse neukkuaikana hiljaisuudessa.
Kiitos!
Minä voisin ottaa puuhellan. Tuo mieleen lapsuuden.
Polttaisin siellä pienet pahvit ym. polttokelpoiset kääreet.
Näin ajattelen.
Tosiasiassa minulla on leivinuuni, enkä jaksa sitäkään lämmittää. Osittain siksi, että se herkästi savuttaa sisään. (Puuhella samalla paikkaa keittiössä voisi savuttaa myös, jos/kun vika osittain on liian pienessä hormissa?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Aamulla piti taas hetkeksi avata tuuletusluukku, kun oli liian kuuma täällä kerrostalossa 😃
Oletko aina talvet "jouten" ja kesäksi menet sitten töihin?
En, kun en ole maalainen. Teen etätöitä. Vaikka alasti jos siltä tuntuu. Työmatka on kuusi metriä keittiöstä työhuoneeseen. Ajattelin tänään kävellä kun on kaunis aamu.
Et myöskään taida olla huvipuistohullu jolta tätä kysyttiin
En ymmärrä ihmisiä, jotka ajattelevat, että heidän tapansa elää on se universaalisti paras tapa. Ihmisiä, jotka säälivät kaikkia, joilla on erilainen asumisympäristö, perhe, työ, harrastukset, jopa ikä.
Kyllä, sitäkin näkee ja kuulee, että: "Säälin kaikkia, jotka eivät ole juuri sen ikäisiä kuin minä juuri nyt olen."
Hei haloo! Ihminen voi olla onnellinen monenlaisissa elämäntilanteissa ja elämänvaiheissa, jopa sama ihminen.
Itse olin onnellinen kerrostaloasuja silloin kun opiskelin ja lapset olivat pieniä. Ei minulla olisi silloin ollut aikaa kantaa puita, tehdä lumitöitä ja lämmitellä uuneja. Nyt, kun lapset eivät enää tarvitse 24/7 hoivaa, minulla on aikaa monenlaiseen hääräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka ajattelevat, että heidän tapansa elää on se universaalisti paras tapa. Ihmisiä, jotka säälivät kaikkia, joilla on erilainen asumisympäristö, perhe, työ, harrastukset, jopa ikä.
Kyllä, sitäkin näkee ja kuulee, että: "Säälin kaikkia, jotka eivät ole juuri sen ikäisiä kuin minä juuri nyt olen."
Hei haloo! Ihminen voi olla onnellinen monenlaisissa elämäntilanteissa ja elämänvaiheissa, jopa sama ihminen.
Itse olin onnellinen kerrostaloasuja silloin kun opiskelin ja lapset olivat pieniä. Ei minulla olisi silloin ollut aikaa kantaa puita, tehdä lumitöitä ja lämmitellä uuneja. Nyt, kun lapset eivät enää tarvitse 24/7 hoivaa, minulla on aikaa monenlaiseen hääräämiseen.
Jaa, mä kannoin puita, lämmitin uuneja, tein lumitöitä ja hoidin hevostallin vaikka oli pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä kannoin puita, lämmitin uuneja, tein lumitöitä ja hoidin hevostallin vaikka oli pieniä lapsia.
Ja varmaan hiihdit järven yli 20 kilometriä pikkukauppaan ja käsin lypsit kaikki elukat että saitte maitoa. Teit kengätkin omin pikkukätösin.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ottaa puuhellan. Tuo mieleen lapsuuden.
Polttaisin siellä pienet pahvit ym. polttokelpoiset kääreet.
Näin ajattelen.
Tosiasiassa minulla on leivinuuni, enkä jaksa sitäkään lämmittää. Osittain siksi, että se herkästi savuttaa sisään. (Puuhella samalla paikkaa keittiössä voisi savuttaa myös, jos/kun vika osittain on liian pienessä hormissa?)
Tiivis talo, ilmanvaihto ongelmia. Avaa ikkuna sytytyksen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskuni täällä kaupungissa yleensä noin 10 €/kk +siirtomaksu. Lämmitys sisältyy vastikkeeseen. Mites siellä maalla, ap? Joko on putket jäässä?
"Sisältyy vastikkeeseen" :D Juuri niin :DD
Mulla menee sähköä noin 200e/kk jos tasaisesti ympäri vuoden jakaa, 90 m2.
ap
Huh huh. Ei tintin varpaita palele lintulaudalla. Mulla 80m2 ja ei pakkasellakaan max ole yli satasta/kk. Puuta menee n.8m3 uunissa, hellassa ja saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on puuhella ja leivinuuni, mutta aina tähän aikaan vuodesta kaipaan kerrostalon lämpimään ja mukavuuksiin ja ennenkaikkea sen helppouteen, mutta nyt jo toinen talvi maalla, normaalisti lähdetään muuttolintujen aikaan kaupungin vilskeeseen ja kerrostaloon.
Mulla taas on just nyt pakkasilla oikein ikävä maalle! Puutaloon, jossa ihana puuhella jonka lämpö on niin erilaista kuin kerrostalon sähkölämmitys. Tykkään lumitöistä, puuhellan lämmittämisestä... kerrostaloasuminen on ankeaa ja tekee ihmisistä passiivisia ja laiskoja. Tällä hetkellä siis olen väliaikaisesti kerrostalossa, toivottavasti ensi vuonna tähän aikaan maalla omassa puutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmitys, kaukolämpö, salamannopea induktioliesi. Ihanan tasainen lämpö ympäri vuoden ulkolämpötilasta riippumatta. Joku koulunsa kesken jättänyt kolaa ja hiekottaa pihat ja pudottaa katolta lumet. Miksi ihmeessä haluaisin johonkin typerään omakotitaloon kalistelemaan jotain fakin klapeja pienemmän lämmityslaskun toivossa?
Tuossa ei ole mitään tunnelmaa, eikä mitään kodikasta. Kalsea, säälittävä induktioliesi, miten se liittyy tähän aloitukseen? Ja jos katselet lumikarttaa, niin aika isossa osassa Suomea ei ole tarvinnut tehdä vielä kertaakaan lumitöitä, ei ainakaan täällä.
Miten sinä itse hoidat kuntoasi?
ap
AP:n kanssa olen samaa mieltä induktioliedestä. Vihaan sitä hemmetin piipitystä: pistät lieden päälle - piip, levyn päälle - piip, valitset lämpötilan - piip piip piip. VIhaan sitä että jos liedelle putoaa pari tippaa vettä niin taas piippaa. Ainakin tässä kämpässä oleva induktioliesi on niin herkkä että jos kattilan pohja on vähänkin märkä, niin levy ei mene päälle. Vanhat muuten hyväkuntoiset kattilat eivät käy induktioliedelle vaan piti ostaa uudet kattilat väliaikaiseen asuntoon jossa induktio... rasittava keksintö koko induktioliesi.
Minä asun isossa omakotitalossa ilman puuhellaa. Sen sijaan minulla on induktioliesi ja lattialämmitys keittiössä ja olohuoneessa takka sekä patterit muissa huoneissa. Ei ole vilu vaivannut.
En tosiaankaan jaksaisi aamulla ensimmäiseksi alkaa puuhellaa lämmittämään.
Niin ne puut ei maksa mitään? Huvittaa, kun ihmiset ei ymmärrä sanaa keskiarvo ja on ihan kauhuissaan kun parilta kuukaudelta tulee vähän isompi sähkölasku. No, mitä se on heinäkuussa?<br />
T. 15000kwh vuodessa[/quote kirjoitti:No ei ne puut juuri mitään maksa, viime kesänä tehtiin 18m3 polttopuuta, bensaa meni muutama litra moottorisahaan ja halkojaan, omalla porukalla tehtiin niin aikaa kului pari työpäivää, joka siis on kivaa ulkoilua ja hyötyliikuntaa.
Tolla 18m3 lämmittää taloa, saunaa ja paljua tovin jos toisenkin :) ps. nuo on pinokuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat muuten hyväkuntoiset kattilat eivät käy induktioliedelle vaan piti ostaa uudet kattilat väliaikaiseen asuntoon jossa induktio... rasittava keksintö koko induktioliesi.
Turhaan ostit. Muutamalla kympillä olisit saanut sellaisen välilevyn, jonka avulla mikä tahansa lämpenee induktioliedellä, vaikka muovi.
Vierailija kirjoitti:
F-alkuisen sanan oikeinkirjoitus paljastaa sivistystason, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
On täällä lapsellista porukkaa. Puolin ja toisin haukutaan kuin alakouluikäiset.
Oletko koskaan tavannut naista, joka OIKEASTI olisi kasvanut aikuiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Bravo!! Olemme saaneet puuhellahullun!!
No, onneksi joskus muitakin...noita kerostalohulluja kun on tungokseen asti...
Minulla on puuhella ja leivinuuni, mutta aina tähän aikaan vuodesta kaipaan kerrostalon lämpimään ja mukavuuksiin ja ennenkaikkea sen helppouteen, mutta nyt jo toinen talvi maalla, normaalisti lähdetään muuttolintujen aikaan kaupungin vilskeeseen ja kerrostaloon.