Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä (pikku)keskosena syntyneitä?

Vierailija
16.01.2024 |

Monen tutkimuksen mukaan keskosena ja erityisesti pikkukeskosena syntyneet tekevät nuoruudessa ja aikuisena vähemmän rikoksia, käyttävät vähemmän päihteitä, muuttavat myöhemmin pois lapsuudenkodista ja alkavat seurustella muita myöhemmin. Toisaalta heillä esiintyy usein tarkkaamattomuutta, oppimisvaikeuksia, vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja alttiutta erilaisille sairauksille. Onko keskosena syntyneiden sosiaalinen kanssakäyminen sellaista missä on samoja piirteitä kuin usein autismissa on: sisäänpäinkääntynyttä, ujoa, passiivista, erityisherkkää, tarve pysyä tutussa ja turvallisessa? Luin myös, että keskosten vanhemmat ovat ylihuolehtivampia ja suojelevampia kuin normaaliaikaisena syntyneiden vanhemmat. Vaikea kuvitella, että sosiaalisten taitojen puutteet nimenomaan VÄHENTÄVÄT riskiä syyllistyä laittomuuksiin eivätkä päinvastoin lisää niitä - esimerkiksi ADHD, FASD ja eritoten antisosiaalinen persoonallisuushäiriö lisäävät tutkimuksien mukaan riskiä tehdä rikoksia...

Jos täällä on keskosena ja erityisesti pikkukeskosena syntyneitä tai heidän läheisiä, konkretisoituvatko edellä mainitut ilmiöt teissä tai läheisissänne?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 ennenaikaista (36+0) ja yksi keskonen 33+3. 

Kaikki ihan normaaleja, nyt jo aikuisia:) 

En tunnista mitään noista väitteistä??

Menestyneet hienosti koulussa, opinnoissa ja töissä. Lukion ka:t 8.4-9.4

Se että ovat pariutuneet kolmikymppisinä yhtä lukuunottamatta (esikoinen 21v-) ei ole mikään huono asia. Kuitenkin muuttanet kotoa 19v:nä. 

Vierailija
2/14 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nimenomaan pikkukeskoset, syntyivät r.viikolla 28 ja painoivat reilun kilon. En ole huomannut mitään erityistä, suojeluvaistoni tosin on aika suuri, mutta päästän irti pikkuhiljaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
5/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Olen aina miettinyt että miten muut kaltaiseni ovat elämässä pärjänneet!

Olen itse syntynyt 80-luvulla hätäsektiolla, painoin 1,4kg. Muistaakseni 1kk etuajassa, en muista varmaksi, mutta roimasti etuajassa kuitenkin.

Syntyessäni minulla oli aivoverenvuoto sekä reikä vatsassa jolloin suoleni eivät pysyneet kunnolla sisälläni. Voi olla että oli myös jotain muuta pientä mutta en muista enää. Olin pienenä lapsena todella paljon sairaana (korvatulehduskierteet yms). Aikuisena en niinkään.

Minulla on muutamia perinnöllisiä sairauksia kuten atopia (tähän olen tottunut) ja eräs toinen mutta nämä eivät vaikuta elämääni kovinkaan voimakkaasti (tällä hetkellä) tai näy päällepäin. Nopean pituuskasvupyrähdykseni takia minulle on myös tehty eräs kirurginen vaikea operaatio nuorena aikuisena (olisin voinut kuolla).

Ylä- ja alasteella minulla oli oppimisvaikeuksia kielten (eng, ru) ja matematiikan kanssa (ei geometrian yms, se sujui). En kuitenkaan päässyt mihinkään tukiopetuksiin, niitä ei tuohon maailman aikaan tainnut oikein olla. Äiti ja isä yrittivät tukiopettaa ja ihmettelivät miksi en opi, tämä purkautui turhautumisena ja suuttumuksena heidän suunnaltaan. Äiti lahjakas kielissä ja isä ok matematiikassa. Muissa aineissa pärjäsin keskivertoa paremmin.

Minulla oli kuitenkin suhteellisen hyvä ka. ja pääsin lukioon (olin liikunnallisesti ja musikaalisesti lahjakas). Lukiossa jokin "tulppa" aivoista katosi ja em. vaikeat aineet alkoivat sujumaan paremmin. Löysin myös uudet vahvuuteni kuten, äidinkieli, historia, psykologia sekä filosofia. Kirjoitin ylioppilaaksi ns. keskitasoa hieman paremmin. Opiskelin myöhemmin myös muutamia muita kieliä. Lukiossa olin "suosittu" poika. Minulla on aina ollut pitkiä ystävyyssuhteita, enkä ikinä ole ollut ns. yksinäinen. Olen aina harrastanut urheilua.

Olen nykyisin korkeasti koulutettu, hyvässä hyviä sosiaalisia taitoja ja älykkyyttä vaativassa työssä johtajana. Joudun työssäni käyttämään myös paljon englantia ja jonkun verran matematiikkaa, nämä sujuvat ongelmitta. Tapaan työssäni paljon ihmisiä ja tilanteet ja paikat muuttuvat jatkuvasti. Joudun työni puolesta kouluttamaan itsenäni ja oppimaan jatkuvasti uusia asioita. Työssäni joudun improvisoimaan paljon sekä implementoimaan omaa tietotaitoani sekä osaamistani laaja-alaisesti.

Olen suhteellisen terve, en käytä päihteitä (jos satunnaisia saunakaljoja ja ruokaviinejä ei lasketa). En ole ikinä tupakoinut enkä ole kokeillut huumeita. Minulla on vahva oikeudentaju.

Olen n. 186cm pitkä ja tällä hetkellä lievästi ylipainoinen (johtuen enemmänkin hektisestä elämäntilanteesta ja epäsäännöllisestä ja välillä huonosta ruokavaliosta). Olen vasenkätinen mutta käytän usein molempia käsiäni. Joitain asioita teen vain oikealla kädellä. Olen empaattinen murehtia mutta olen huomannut että minulla on välillä taipumusta ns. tunnekylmyyteen epämiellyttävissä/haasteellisissa tilanteissa.

Minulla on useampia sisaruksia ja minulla esikoisena oli tiukin kuri (ehkä jonkin verran myös ylisuojelevuutta). Olin myös tapaturma-altis lapsi.

Olen kahden lapsen isä ja olen ollut samassa parisuhteessa täysikäistyttyäni (naimisissa). Koen olevani ambivertti. En ole ikinä saanut parkkisakkoa kummempaa.

Yleisellä tasolla sisäisen fiiliksen pohjalta olen aina tuntenut olevani erillainen verrattuna tavan mieheen. Mutta kai paperilla olen ns. normaali.

Vierailija
6/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ovat pariutuneet kolmikymppisinä yhtä lukuunottamatta (esikoinen 21v-) ei ole mikään huono asia. Kuitenkin muuttanet kotoa 19v:nä. 

Pikkukeskonen on aivan eri asia. Ei sulla ollut pikkukeskosta. 

Vierailija
7/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset syntyi rv 26+ , n. 700g molemmat. Normaali kehitys nykyään tähän saakka (6v). Alkuun tietysti tulivat vähän jäljessä. Molemmilla astma.

Vierailija
8/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni olimme molemmat alle kilon painoisia pikkukeskosia. Ihan normaaleja ihmisiä olemme, sisko yliopistossa ja minä ammattikorkeakoulussa. Kotoa muutimme molemmat 18-vuotiaina. Vanhemmat kaukana ylisuojelevista. Ei oppimisvaikeuksia eikä sosiaalisia haasteita.

Vierailija
9/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma kyllä on kummallakin meistä mutta ei tosiaan muita ongelmia 

T. Edellinen

Vierailija
10/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla, ap, antaa jotain linkkiä väitteeseesi? Mulla on rv31 syntynyt teinitytär ja lukion psykologi mainitsi ensimmäistä kertaa "autismin piirteitä", osin samoja kuin nuo luettelemasi. Kiinnostaisi lukea lisää. Itse olen pitänyt tyttöä ihan normaalina joskin haastavana meille vanhemmille, mutta monissa asioissa samanlaisena kuin me vanhemmatkin (me emme ole keskosia kitenkaan). 

Vierailija
11/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukeskonen on aivan eri asia. Ei sulla ollut pikkukeskosta. 

Juu siksi mainitsinkin erikseen "ennenaikainen" ja "keskonen". Joillain noillakin viikoilla syntyneillä kun on ongelmia. 

Vierailija
12/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla, ap, antaa jotain linkkiä väitteeseesi? Mulla on rv31 syntynyt teinitytär ja lukion psykologi mainitsi ensimmäistä kertaa "autismin piirteitä", osin samoja kuin nuo luettelemasi. Kiinnostaisi lukea lisää. Itse olen pitänyt tyttöä ihan normaalina joskin haastavana meille vanhemmille, mutta monissa asioissa samanlaisena kuin me vanhemmatkin (me emme ole keskosia kitenkaan). 

Kyllä täältä netistä löytyi aika monia linkkejä:

Tutkimus 198790 syntyneistä: Keskosilla on muita vähemmän riskikäyttäytymistä - THL

Suomalaistutkimus: Keskosena syntyneillä on muita vähemmän teiniraskauksia ja klamydiainfektioita | Terveys | Yle

Keskosesta aikuiseksi (duodecimlehti.fi)

Keskonen: Näin ennenaikaisuus vaikuttaa lapsen elämään - Kaksplus.fi

ap

Vierailija
13/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin rv31 myös, mitään henkisen puolen/kehityksen ongelmia ei jäänyt mutta keuhkoni ovat melko heikkoa tekoa. Astma vaivaa ja kilpaurheilijan urasta on turha haaveilla.

Vierailija
14/14 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päivätyökeskuksessa työnohjaajana.

Osa asiakkaista on juuri noita 1980- luvulla syntyneitä pikkukeskosia.

Asuvat tuetusti ryhmäasunnoissa jne.

Mitään muuta kehitysvammadiagnoosia heillä ei ole.