Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupäivät pian uusiksi - ei enää kahdeksan aamuja?

Vierailija
12.03.2015 |

Opetus- ja kulttuuriministeriön tekemän loppuraportin mukaan peruskoulu alkaisi tulevaisuudessa aikaisintaan aamuyhdeksältä ja koulupäivien rakenne menisi kokonaisuudessaan uusiksi.

- Kahdeksan kouluaamut juontavat juurensa agraariyhteiskunnan ajoilta. Oppimisen näkökulmasta tehokkaampaa olisi, jos koulupäivät alkaisivat vasta yhdeksältä. Opettajavuosistani muistan, kuinka väsyneitä oppilaat yleensä olivat ensimmäisellä aamutunnilla. Lisäksi isommissa kaupungeissa asuvat lapset eivät joutuisi aamuruuhkaan ja pienemmillä paikkakunnilla asuvien taas ei tarvitsisi herätä niin aikaisin, jos lähimpään kouluun on pitkä matka, perustelee Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015031219346079_uu.shtml

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:15"]No onneksi on otettu nyt tämä huomioon, mehän olemme ihan pilalla, kun ollaan herätty 8 aamuihin! Miksi annatte kukkua myöhään illalla? Opettelu kysymys tuo on, samaa tekee kaikki vuorotyöläiset. [/quote] Oikeesti, luuletko että vanhemmat "antaa kukkua myöhään illalla"?? Kyllä mä meen aina ihan ysiltä sänkyyn, mutta saan unta siinä kolmen-neljän aikaan. Yökukkujakun olen, niin mun rytmi menee myös välillä niin, että nukun heti koulun/harkkojen jälkeen johonkin puoli yhdeksään asti, ja siinä sitten valvon koko yön ja päivän siihen asti, että koulu/harkat loppuu. -13v tyttö

[/quote]

Älä ikinä nuku päivällä ollenkaan. En usko että sinä et muka saisi unta. Jos nukut noin vähän vuorokaudessa niin sinun pitäisi nukahtaa pystyyn

Vierailija
22/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:39"]

Iltapäivästä ei lapsi enää ole niin vastaanottavainen tiedolle ja keskittyminen herpaantuu herkemmin..

[/quote]

Ei se nyt tunnu olevat sen vastaanottavaisempi aikaisin aamustakaan. Iltapäivän levottomuus johtuu sitäpaitsi todennäköisemmin siitä että siellä pulpetin takana on jo istuttu erinäisiä tunteja, eikä niinkään kellonajasta.
[/quote]

Joka tekee sen että ei enää mene oppi perille asti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:28"] Oikeasti hyvä idea. Ja kun alakoululaisilla on koulua vain 20-25 tuntia viikossa, ei rytminmuutos sotke harrastuksia, kun päivät loppuu viim. kolmelta, yleensä jo kahdelta. [/quote] Tossa viikkotuntimäärässäkään ei ole kyllä mitään järkeä [/quote] Miten niin ei järkeä? Ekalla ja tokalla on noin 20 viikkotuntia, kolmannella ja neljännellä 24-25 ja viidennellä ja kuudennella 25. Tämä siis nykytilanne, ei nuo tunnit hatusta olleet.

[/quote]

Ei ihme että Suomi tippuu koulutus tuloksissa muuhuhn maailmana verrattuna. Vertaappa Aasiaan? Ne nauraisi jos sanoisi että koulua on vain 25 tuntia viikossa

Vierailija
24/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:44"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:40"]

Laittakaa ne lapset 20.00 nukkumaan. 

[/quote]

Milläs laitat, jos uni ei tule? Kokeilepa itse pyöriä tunti tai pari unettomana sängyssä ja tule sitten ehdottelemaan.

[/quote]

Kyllä se uni tulee jos päivälle tekee muutakin kuin katsellee telkkaria

[/quote]

Oletko itse aamu- vai iltavirkku?
[/quote]

Olen "iltavirkku" (eli on vaan opeteltu tapa valvoa yli kymmeneen..) niinkuin lapsenikin.. vaan viimesyksynä opeteltiin uusi rytmi. Illalla lapset viimeistään puoli ysiltä sängyssä ja aamulla herätys puoli seiskalta. Meni tovi opetellessa mutta nyt ei mitään ongelmia.
Lapset alakoululaisia.

Vierailija
25/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no. Täällä meillä päin koululla olisi suotavaa olla 7:30, opetus alkaa joka päivä 7:45. Eikä tästä kukaan valita, rytmi on just hyvä näin.

Vierailija
26/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:28"] Oikeasti hyvä idea. Ja kun alakoululaisilla on koulua vain 20-25 tuntia viikossa, ei rytminmuutos sotke harrastuksia, kun päivät loppuu viim. kolmelta, yleensä jo kahdelta. [/quote] Tossa viikkotuntimäärässäkään ei ole kyllä mitään järkeä [/quote] Miten niin ei järkeä? Ekalla ja tokalla on noin 20 viikkotuntia, kolmannella ja neljännellä 24-25 ja viidennellä ja kuudennella 25. Tämä siis nykytilanne, ei nuo tunnit hatusta olleet.

[/quote]

Ei ihme että Suomi tippuu koulutus tuloksissa muuhuhn maailmana verrattuna. Vertaappa Aasiaan? Ne nauraisi jos sanoisi että koulua on vain 25 tuntia viikossa
[/quote]

Verrataan vaan. Suomen pisa -sijoitukset on edelleen korkeammalla. Googlaa www.minedu.FI/pisa jos kiinnostaa katsoa tarkemmin. Ei koulussa vietetty aika suoraan korreloi oppimistulosten kanssa. Ne on aika raskaita tunteja ne päivän viimeiset tunnit koko luokalle, jos koulussa ollaan kasista kolmeen tai neljään.

Vierailija
27/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:18"]Voi vittu. Käykää sikasemmin nukkumaan.
[/quote]

Sehän auttaakin tosi paljon, kun makaa hereillä sängyssä pidempään. Ihan oikeasti, tajuatko kuinka onnekas olet, että pystyt vain "käymään nukkumaan" mihin aikaan vain? Minä nukahdan aikaisintaan yhdeltätoista, riippumatta siitä mihin aikaan olen herännyt. Näin on ollut aina, ihan lapsesta asti. Äitini ja kaikki siskoni ovat samanlaisia. Koko yläaste ja lukio meni aivan sumussa, kun viikolla piti aina herätä kuudelta ehtiäkseen kouluun bussilla. Yliopistossa sain ensimmäistä kertaa nukkua kunnolla opiskelujen ohessa. Kummasti helpottivat minua aina vaivanneet päänsäryt, migreenit, masennus ja ruuansulatusongelmat. Kaikki tämä sillä, että sain nukkua 1,5h pidempään! En tajua, miksi tämä on aamuihmisille ongelma - jos he heräävät luonnostaan aikaisin, hehän voivat puuhailla kotona aamulla samoin kuin tekisivät iltapäivällä.

Vierailija
28/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:15"]No onneksi on otettu nyt tämä huomioon, mehän olemme ihan pilalla, kun ollaan herätty 8 aamuihin!
Miksi annatte kukkua myöhään illalla? Opettelu kysymys tuo on, samaa tekee kaikki vuorotyöläiset.
[/quote]

Oikeesti, luuletko että vanhemmat "antaa kukkua myöhään illalla"?? Kyllä mä meen aina ihan ysiltä sänkyyn, mutta saan unta siinä kolmen-neljän aikaan.

Yökukkujakun olen, niin mun rytmi menee myös välillä niin, että nukun heti koulun/harkkojen jälkeen johonkin puoli yhdeksään asti, ja siinä sitten valvon koko yön ja päivän siihen asti, että koulu/harkat loppuu.

-13v tyttö
[/quote]

Luuletko että en ole ikinä ollut koululainen/opiskelija ja yökukkuja? Olen edelleen yökukkuja ja aamulla kääntäisin mielelläni vaan kylkeä jatkaisin uniani.
Pakon edessä sitä kyllä oppii vaikka mihin (olen ollut vuorotyöläinen).
Tekstissäsi paistaa heti ongelmasi, päikkärit. Kuka vaan ei nuku yöllä jos nukuu puoli yhdeksään, et ole yökukkuja vaan jolla on rytmit ihan sekaisin. Kun skippaat nukkumiset päivällä, kas kummaa kyllä se uni tulee silmään ihan illalla.
-
Ja varsinkin teini iässä pitäisi alkaa opettelemaan aaikaisin heräämistä, jotta sopeutuisi työelämässä heräämään töihin, suurin osa töistä ei ole liukuvaa. Kylmä ja märkä rätti lentää naamalle, kun joutuvat nuorina aikuisina töihin nousemaan esim. 5.00.

Vierailija
29/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:05"]En jaksa lukea kommentteja että onko asia jo käsitelty, mutta mites koulukyytiläiset? Täällä korvessa kulkevat yläkoululaiset ja osa alakoululaisista bussilla naapurikuntaan kouluun, bussi on perillä ennen kahdeksaa. Samassa kulkee amikset ja työmatkalaisia, joten aikataulut tuskin muuttuu. Heillekö odottajan rooli sitten?
[/quote]

Mitä se haittaa, jos pari lasta joutuu odottamaan, hehän voivat tehdä vaikka läksyt silloin? Uskoisin kyllä, että heille järjestetään kyyti oikeaan aikaan. Onko paljonkin sellaisia sadan hengen kyliä, joss koulukyydissä kulkee myös amiksia ja työmatkalaisia? Olen itse parin tuhannen asukkaan kylästä ja meillä ainakin koulubussi oli täynnä koululaisia ja se kulki sekä 8 että 9

Vierailija
30/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:15"]No onneksi on otettu nyt tämä huomioon, mehän olemme ihan pilalla, kun ollaan herätty 8 aamuihin!
Miksi annatte kukkua myöhään illalla? Opettelu kysymys tuo on, samaa tekee kaikki vuorotyöläiset.
[/quote]

Oikeesti, luuletko että vanhemmat "antaa kukkua myöhään illalla"?? Kyllä mä meen aina ihan ysiltä sänkyyn, mutta saan unta siinä kolmen-neljän aikaan.

Yökukkujakun olen, niin mun rytmi menee myös välillä niin, että nukun heti koulun/harkkojen jälkeen johonkin puoli yhdeksään asti, ja siinä sitten valvon koko yön ja päivän siihen asti, että koulu/harkat loppuu.

-13v tyttö
[/quote]

Luuletko että en ole ikinä ollut koululainen/opiskelija ja yökukkuja? Olen edelleen yökukkuja ja aamulla kääntäisin mielelläni vaan kylkeä jatkaisin uniani.
Pakon edessä sitä kyllä oppii vaikka mihin (olen ollut vuorotyöläinen).
Tekstissäsi paistaa heti ongelmasi, päikkärit. Kuka vaan ei nuku yöllä jos nukuu puoli yhdeksään, et ole yökukkuja vaan jolla on rytmit ihan sekaisin. Kun skippaat nukkumiset päivällä, kas kummaa kyllä se uni tulee silmään ihan illalla.
-
Ja varsinkin teini iässä pitäisi alkaa opettelemaan aaikaisin heräämistä, jotta sopeutuisi työelämässä heräämään töihin, suurin osa töistä ei ole liukuvaa. Kylmä ja märkä rätti lentää naamalle, kun joutuvat nuorina aikuisina töihin nousemaan esim. 5.00.
[/quote]

Haluaisin huomauttaa, että suurin osa "alemman tason töistä" kuten liukuhihnatyöt yms. eivät ole liukuvia. Sen sijaan normaalit toimistotyöt ovat nykyään poikkeuksetta liukuvia. Koulutettujen työ on useinliukuvaa, poikkeuksina esim. opettaja tai lääkäri

Vierailija
31/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:40"]

Laittakaa ne lapset 20.00 nukkumaan. 

[/quote] liikuntaa kehiin, lämmintä maitoa ja kaurapuuroa. 

Milläs laitat, jos uni ei tule? Kokeilepa itse pyöriä tunti tai pari unettomana sängyssä ja tule sitten ehdottelemaan.

[/quote]

[/quote]

Hah. Huomaa ettet ole iltavirkku tai tunne uniongelmia.

[/quote]

Kun ihminen on oikoikeasti väsynyt niin se nukahtaa vaikka pystyyn

[/quote]

Niinpä, mutta toisille se oikea väsymys tulee luonnostaan myöhemmin, tai vaatii yhden kokonaisen yön valveillaolon.
[/quote]

Aina te jaksatte jauhaa. Iltavirkuilla se menee oikeasti näin: jos haluan nukahtaa kymmeneltä, minun pitää valvoa yksi kokonainen yö ja urheilla aivan hulluna jotta olen väsynyt. Sitten nukahdan YHTENÄ iltana kymmeneltä. Ja sama alkaa alusta. Jos haluaisin nukahtaa kymmeneltä, minun pitäisi valvoa joka toinen yö eli olisin käytännössä töissä aivan pihalla ja hengenvaarallinen liikenteessä

Vierailija
32/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä. Meidän perheessä noi kasi aamut on yhtä tuskaa.

Vierailija
33/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu. Käykää sikasemmin nukkumaan.

Vierailija
34/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se olisi pois iltapäivästä?

Vierailija
35/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan.

Vierailija
36/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki siirtyy tuntia myöhrmmäksi ja ongelmat jatkuvat.

Vierailija
37/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei kahdeksaksi työhön menijä voi avittaa koululaista viemällä autolla.

Vierailija
38/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä siirtää. Sitten harrastukset alkaa tuntia myöhemmin ja viimeiset vuorot harrastuksissa loppuvat tuntia myöhemmin. Eli nukkumaan mennään tuntia myöhemmin. Eli väsymys jatkuu aamuisin.

Vierailija
39/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin nuori niin jouduin menemään 25 kilometrin koulumatkan ja aamulla piti olla viimeistään klo 8:30. Monesti jouduin vielä hiihtämään, pyöräilemään ja uimaankin kouluun. Kesät talvet. Onneksi nykynuoria ei enää kiusata aikaisilla aamuilla, emme todellakaan elä enää agraariyhteiskunnassa missä pitäisi heti ennen kukonlaulua mennä nykimään lehmää tissistä.

Vierailija
40/104 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvii unta, ei ne sit päivällä enää tarvii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi