Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupäivät pian uusiksi - ei enää kahdeksan aamuja?

Vierailija
12.03.2015 |

Opetus- ja kulttuuriministeriön tekemän loppuraportin mukaan peruskoulu alkaisi tulevaisuudessa aikaisintaan aamuyhdeksältä ja koulupäivien rakenne menisi kokonaisuudessaan uusiksi.

- Kahdeksan kouluaamut juontavat juurensa agraariyhteiskunnan ajoilta. Oppimisen näkökulmasta tehokkaampaa olisi, jos koulupäivät alkaisivat vasta yhdeksältä. Opettajavuosistani muistan, kuinka väsyneitä oppilaat yleensä olivat ensimmäisellä aamutunnilla. Lisäksi isommissa kaupungeissa asuvat lapset eivät joutuisi aamuruuhkaan ja pienemmillä paikkakunnilla asuvien taas ei tarvitsisi herätä niin aikaisin, jos lähimpään kouluun on pitkä matka, perustelee Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015031219346079_uu.shtml

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]

Silloin kun minä olin nuori niin jouduin menemään 25 kilometrin koulumatkan ja aamulla piti olla viimeistään klo 8:30. Monesti jouduin vielä hiihtämään, pyöräilemään ja uimaankin kouluun. Kesät talvet. Onneksi nykynuoria ei enää kiusata aikaisilla aamuilla, emme todellakaan elä enää agraariyhteiskunnassa missä pitäisi heti ennen kukonlaulua mennä nykimään lehmää tissistä.

[/quote]

Myö asuttiin kaukana koulusta, ja naapuruston lasten kanssa mentiin resiinalla. Ei ollu junaratoja vielä sillon, mutta hyvin ehittiin seittemäks kouluun. Tiukkaa se tietty teki, muttei ois tullu mieleenkään valittaa. 

Vierailija
2/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]

Ei pidä siirtää. Sitten harrastukset alkaa tuntia myöhemmin ja viimeiset vuorot harrastuksissa loppuvat tuntia myöhemmin. Eli nukkumaan mennään tuntia myöhemmin. Eli väsymys jatkuu aamuisin.

[/quote]

Mihin aikaan ne harrastukset nyt sitten alkavat? Meillä alkaa treenit klo 18 (tosin sellainen laji missä ei tarvitse vuoroja), ihan hyvin ehtii vaikka koulua olisi tunnin pidempäänkin.
[/quote]
Meillä alkaa klo 18 myös. Siirtyis klo 19 tai lapsi jättäis harrastamatta, kun koulu loppuisi sitten viideltä ja ehditäisiin harrastukseen vasta seitsemäksi, kun ensin menee lapsella puoli tuntia kotiin, täytyis vaihtaa vaatteet ja syödä äkkiä jotain ja harrastukseenkin menee autolla puoli tuntia. Loppuisi 21:00 ja nukkumassa oltais ehkä kello 23, koska pitäis käydä vielä suihkussa ja syödä iltapala. Lisöksi mikäli lastani yhtään tunnen niin heräis aamulla itsestään samaan aikaan ja olis näin ollen vain nukkunut tuntia vähemmän. Eli ainakaan meidän perheelle tuo sysyeemi ei toimisi yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:06"]

Joillain aamuihmisillä ei millään mene kaaliin, että ei unta saa väkisin. Ihan turha mennä sinne sänkyyn pyörimään jos ei väsytä tippaakaan. Itse virkistyn aina iltaa kohti, vaikka olisin nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia. Tällä hetkellä teen iltatyötä (koska olen opiskelija), ja työtehoni on huomattavasti parempi illasta kuin mitä olisi aamulla. Aamutunnit taas menevät melkein aina ohi, ei vaan jaksa keskittyä liian aikaisin. Saan unta vasta klo 24.00 jälkeen. Mielelläni en heräisi yhtenäkään aamuna ennen 09.00, varsinkaan talvella. 

[/quote]

Tuohan on täyttä paskaa. Valvot sen kaksi vuorokautta ja sittem rupeat menemään nukkumaan kello 20.00. Heräät viimeistään kello 04.00 etkä IKINÄ nuku päivällä. Kyllä sinua väsyttää illalla jos teet työtä joka päivä sekä URHEILET ETKÄ juo mitään piristäviä juomia. 
[/quote]
Tuo on just sitä aamuvirkkujen suoltamaa puhdasta paskaa. Miten käytännössä tekisin tuon, koska teen kolmivuorotyötä. Mä olen AINA ilta ja yövuorossa paljon pirteämpi kuin aamuvuoroissa, koska mä piristyn iltaa kohti ja urheilu töiden jälkeenhän virikistää sitten vielä enemmän. Mä en juo mitään kofeiinipitoista, mutta silti en saa sitä unta kuin vasta joskus 23 maissa, koska olen salin jälkeen niin kierroksilla ja pirteä, ettei nukkumisesta tule mitään. Ja ei, ei auta mikään "no käy salilla ennen töitä", sillä yksikään sali ei ole auki kello 4:00, joka olis se aika jolloin mun pitäis sinne mennä että ehtisin seitsemäksi töihin.

Vierailija
4/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi idea olisi että noilla vitosluokkalaisilla ja siitä ylöspäin olisi myöhemmät aamut, koska siinä iässä hormonit estävät aikaisemman nukkumaanmenon.

~kokemusta on

Vierailija
5/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:18"]

Voi vittu. Käykää sikasemmin nukkumaan.

[/quote]

Voi kikkeli. Luuletko, että iltavirkut pystyvät nukahtamaan alkuillasta?
[/quote]
Luulen. Itsekin sen olen opetellut.

Vierailija
6/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja että onko asia jo käsitelty, mutta mites koulukyytiläiset? Täällä korvessa kulkevat yläkoululaiset ja osa alakoululaisista bussilla naapurikuntaan kouluun, bussi on perillä ennen kahdeksaa. Samassa kulkee amikset ja työmatkalaisia, joten aikataulut tuskin muuttuu. Heillekö odottajan rooli sitten?

Vierailija
7/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:57"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:06"]

Joillain aamuihmisillä ei millään mene kaaliin, että ei unta saa väkisin. Ihan turha mennä sinne sänkyyn pyörimään jos ei väsytä tippaakaan. Itse virkistyn aina iltaa kohti, vaikka olisin nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia. Tällä hetkellä teen iltatyötä (koska olen opiskelija), ja työtehoni on huomattavasti parempi illasta kuin mitä olisi aamulla. Aamutunnit taas menevät melkein aina ohi, ei vaan jaksa keskittyä liian aikaisin. Saan unta vasta klo 24.00 jälkeen. Mielelläni en heräisi yhtenäkään aamuna ennen 09.00, varsinkaan talvella. 

[/quote]

Tuohan on täyttä paskaa. Valvot sen kaksi vuorokautta ja sittem rupeat menemään nukkumaan kello 20.00. Heräät viimeistään kello 04.00 etkä IKINÄ nuku päivällä. Kyllä sinua väsyttää illalla jos teet työtä joka päivä sekä URHEILET ETKÄ juo mitään piristäviä juomia. 

[/quote]

Kai ymmärrät että ihmisissä on yksilöllisiä eroja? Kyllä varmaan iltavirkkukin tuohon rytmiin saisi itsensä pakotettua, mutta se saattaisi olla täyttä tuskaa aamuin illoin. Aina väsyttäisi ja vituttaisi. Mikä siinä aikaisin heräämisessä muutenkaan on niin suunnattoman tavoiteltavaa että pitäisi väkisin itsensä sellaiseen pakottaa?
[/quote]
Täällä iltavirkku (entinen). Joskus on vaan tilanne se että on pakko pakottaa itsensä heräämään aikaisin. Kuten vaikka 03.30 kun on aamuvuoro. Tuossa opettelin kaikki rytmit uusiksi. Nykyään saan unta illalla jo 10 jälkeen hyvinkin vaikkei aamulla tarvitsisi aikaisin herätäkään.

Vierailija
8/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi on otettu nyt tämä huomioon, mehän olemme ihan pilalla, kun ollaan herätty 8 aamuihin!
Miksi annatte kukkua myöhään illalla? Opettelu kysymys tuo on, samaa tekee kaikki vuorotyöläiset.

Vierailija
9/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:40"]

Laittakaa ne lapset 20.00 nukkumaan. 

[/quote]

Milläs laitat, jos uni ei tule? Kokeilepa itse pyöriä tunti tai pari unettomana sängyssä ja tule sitten ehdottelemaan.

[/quote]

Kyllä se uni tulee jos päivälle tekee muutakin kuin katsellee telkkaria

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Meillä on iltauninen lapsi. Hän käy koulua, tekee läksyjä ja harrastaa monenlaista mm. liikuntaa. Hän on nukahtanut aina klo 20.00 tai viimeistään 20.30. No näköjään iän myötä unirytmi muuttuu. Mikään muu ei ole muuttunut, mutta hän ei saa unta illalla helposti eli valvoo klo 22.00 asti. Ja aamulla hän on kovin uninen. Ja tuntuu kuin rytmi muuttuisi kokoajan myöhemmäksi. Meillä muilla se vanha rytmi on käytössä. 

Jossain oli se juttu, että reinien luonnollinen rytmi muuttuu myöhäisemmäksi. muutaman vuoden päästä se rytmi palaa siihen aiempaan.

Kuka muistaa ajan kun esim. Tampereella käytiin koulua kahdessa vuorossa? Oli iltavuorojakin.

Vierailija
10/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:59"]

Parempi idea olisi että noilla vitosluokkalaisilla ja siitä ylöspäin olisi myöhemmät aamut, koska siinä iässä hormonit estävät aikaisemman nukkumaanmenon. ~kokemusta on

[/quote]

Totta. 

Vierailija
11/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hyvä idea. Ja kun alakoululaisilla on koulua vain 20-25 tuntia viikossa, ei rytminmuutos sotke harrastuksia, kun päivät loppuu viim. kolmelta, yleensä jo kahdelta.

Vierailija
12/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:06"] Joillain aamuihmisillä ei millään mene kaaliin, että ei unta saa väkisin. Ihan turha mennä sinne sänkyyn pyörimään jos ei väsytä tippaakaan. Itse virkistyn aina iltaa kohti, vaikka olisin nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia. Tällä hetkellä teen iltatyötä (koska olen opiskelija), ja työtehoni on huomattavasti parempi illasta kuin mitä olisi aamulla. Aamutunnit taas menevät melkein aina ohi, ei vaan jaksa keskittyä liian aikaisin. Saan unta vasta klo 24.00 jälkeen. Mielelläni en heräisi yhtenäkään aamuna ennen 09.00, varsinkaan talvella.  [/quote] Tuohan on täyttä paskaa. Valvot sen kaksi vuorokautta ja sittem rupeat menemään nukkumaan kello 20.00. Heräät viimeistään kello 04.00 etkä IKINÄ nuku päivällä. Kyllä sinua väsyttää illalla jos teet työtä joka päivä sekä URHEILET ETKÄ juo mitään piristäviä juomia.  [/quote] Tuo on just sitä aamuvirkkujen suoltamaa puhdasta paskaa. Miten käytännössä tekisin tuon, koska teen kolmivuorotyötä. Mä olen AINA ilta ja yövuorossa paljon pirteämpi kuin aamuvuoroissa, koska mä piristyn iltaa kohti ja urheilu töiden jälkeenhän virikistää sitten vielä enemmän. Mä en juo mitään kofeiinipitoista, mutta silti en saa sitä unta kuin vasta joskus 23 maissa, koska olen salin jälkeen niin kierroksilla ja pirteä, ettei nukkumisesta tule mitään. Ja ei, ei auta mikään "no käy salilla ennen töitä", sillä yksikään sali ei ole auki kello 4:00, joka olis se aika jolloin mun pitäis sinne mennä että ehtisin seitsemäksi töihin.

[/quote]

Kyllä niitä saleja on jotka on auki 04

Vierailija
13/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:28"]

Oikeasti hyvä idea. Ja kun alakoululaisilla on koulua vain 20-25 tuntia viikossa, ei rytminmuutos sotke harrastuksia, kun päivät loppuu viim. kolmelta, yleensä jo kahdelta.

[/quote]

Tossa viikkotuntimäärässäkään ei ole kyllä mitään järkeä

Vierailija
14/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:06"] Joillain aamuihmisillä ei millään mene kaaliin, että ei unta saa väkisin. Ihan turha mennä sinne sänkyyn pyörimään jos ei väsytä tippaakaan. Itse virkistyn aina iltaa kohti, vaikka olisin nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia. Tällä hetkellä teen iltatyötä (koska olen opiskelija), ja työtehoni on huomattavasti parempi illasta kuin mitä olisi aamulla. Aamutunnit taas menevät melkein aina ohi, ei vaan jaksa keskittyä liian aikaisin. Saan unta vasta klo 24.00 jälkeen. Mielelläni en heräisi yhtenäkään aamuna ennen 09.00, varsinkaan talvella.  [/quote] Tuohan on täyttä paskaa. Valvot sen kaksi vuorokautta ja sittem rupeat menemään nukkumaan kello 20.00. Heräät viimeistään kello 04.00 etkä IKINÄ nuku päivällä. Kyllä sinua väsyttää illalla jos teet työtä joka päivä sekä URHEILET ETKÄ juo mitään piristäviä juomia.  [/quote] Tuo on just sitä aamuvirkkujen suoltamaa puhdasta paskaa. Miten käytännössä tekisin tuon, koska teen kolmivuorotyötä. Mä olen AINA ilta ja yövuorossa paljon pirteämpi kuin aamuvuoroissa, koska mä piristyn iltaa kohti ja urheilu töiden jälkeenhän virikistää sitten vielä enemmän. Mä en juo mitään kofeiinipitoista, mutta silti en saa sitä unta kuin vasta joskus 23 maissa, koska olen salin jälkeen niin kierroksilla ja pirteä, ettei nukkumisesta tule mitään. Ja ei, ei auta mikään "no käy salilla ennen töitä", sillä yksikään sali ei ole auki kello 4:00, joka olis se aika jolloin mun pitäis sinne mennä että ehtisin seitsemäksi töihin.

[/quote]

Aamuvuoropävinä voit käydä töiden jälkeen siellä salilla. 

Vierailija
15/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin peruskoulun 3-9 luokat joka päivä 8-15. Siis joka ikinen päivä, ei mitään vaihtelua koskaan. Aamut ei olleet minulle vaikeita koskaan, vaan nimenomaan se, että mikään ei koskaan muuttunut. Olin siis musiikkiluokalla ja luokallamme oli muutama bussilla tuleva oppilas jonka mukaan koko hemmetin kouluaika sitten määräytyi. 

Vierailija
16/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:15"]No onneksi on otettu nyt tämä huomioon, mehän olemme ihan pilalla, kun ollaan herätty 8 aamuihin!
Miksi annatte kukkua myöhään illalla? Opettelu kysymys tuo on, samaa tekee kaikki vuorotyöläiset.
[/quote]

Oikeesti, luuletko että vanhemmat "antaa kukkua myöhään illalla"?? Kyllä mä meen aina ihan ysiltä sänkyyn, mutta saan unta siinä kolmen-neljän aikaan.

Yökukkujakun olen, niin mun rytmi menee myös välillä niin, että nukun heti koulun/harkkojen jälkeen johonkin puoli yhdeksään asti, ja siinä sitten valvon koko yön ja päivän siihen asti, että koulu/harkat loppuu.

-13v tyttö

Vierailija
17/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:28"]

[/quote]

Tossa viikkotuntimäärässäkään ei ole kyllä mitään järkeä
[/quote]

Miten niin ei järkeä? Ekalla ja tokalla on noin 20 viikkotuntia, kolmannella ja neljännellä 24-25 ja viidennellä ja kuudennella 25. Tämä siis nykytilanne, ei nuo tunnit hatusta olleet.

Vierailija
18/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienellä paikkakunnalla eikä meillä ole täällä ollut ikinä kasinaamuja. Koulua on 8.50-16 riippuen onko ala-asteella vai lukiossa. Tällä hetkellä lukiossa enkä voisi kuvitella mitään kasin aamuja. Hyhyh.

Vierailija
19/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette tajua tuota, että harrastukset loppuvat sitten myöhemmin, jopa kymmeneltä, jos koulupäiväkin loppuu tuntia myöhemmin. Nyt oletus on, että koulu loppuu max. kolmelta ja jatkossa max. neljältä.
Ei hartastusta ylläpitävä yrittäjä voi vähentää joka päivästä tuntia. Hänen on siis laitettava ensimmäistä tuntia korvaava tunti muiden jälkeiseksi.

Vierailija
20/104 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:47"]

Minä kävin peruskoulun 3-9 luokat joka päivä 8-15. Siis joka ikinen päivä, ei mitään vaihtelua koskaan. Aamut ei olleet minulle vaikeita koskaan, vaan nimenomaan se, että mikään ei koskaan muuttunut. Olin siis musiikkiluokalla ja luokallamme oli muutama bussilla tuleva oppilas jonka mukaan koko hemmetin kouluaika sitten määräytyi. 

[/quote]

Miksi pitäisi olla vaihtelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä