Opiskelua toimeentulotuella! :)
Sehän on suurempi kuin opintotuki!
"Jos eduskunta hyväksyy perjantaina opintotukia koskevan lainmuutoksen, jatkossa opintotukea ei saa enää toiseen tutkintoon. Toista tutkintoa opiskelevien tulotaso voi kuitenkin yllättäen nousta, koska heille avautuu muutoksen jälkeen mahdollisuus toimeentulotukeen."
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:06"]Toimeentulotuki ei ole automaatio. Jos joku opiskelee toista tutkintoa, me arvioimme, johtaako tämä opiskelu työllistymiseen tai voiko opiskelija päästä aiemmalla tutkinnolla töihin. Huvin vuoksi opiskelua ei tueta toimeentulotuella, Porin perusturvan sosiaali- ja perhepalveluiden johtaja Mari Levonen sanoo. (linkin takaa) [/quote] Tarkoittaa sitä, että tukia saa normaalisti, jos ei ole ottanut ensimmäisestä koulusta papereita ulos ja valmistunut?
[/quote]
Jos on ensimmäistä opiskelemassa, sossu jeesaa, toiseen pitää olla hyvät perustelut, mm. se että tutkinto työllistää.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:02"]Koskeeko tämä päätös kaikkia koulutustasoja? Meinasin vaihtaa alaa...eikö se nyt onnistukaan?
[/quote]
Ei 2. astetta eli Amis, lukio
[/quote]
Yhden ammattitutkinnon suorittanut ei enää edes pysty hakemaan toiseen 2. tason ammattitutkintoon päiväopiskeluna. Tämä uudistus tuli muistaakseni jo pari vuotta sitten. Jos olet siis työtön artesaani (kuvallisen alan pt), en voi hakea esim. lähihoitajaksi. En tiedä miten menee iltaopiskeluna/aikuisopiskeluna, oppisopimus kai mahdollinen?
Tuntuu, että nykyään minkään yrittäminen on kuin törkeää rikollisuutta. Olet alinta pohjasakkaa, jos yrität parantaa työllistyä ja mahdollisuuksia ei opiskelemalla lisää. Yhteiskunta pitää huolen, ettet varmasti yritä: Työttömyystuki pois, opintotuki pois ja nyt kai sitten vielä toimeentulo tukikin pois, jos nyt helkkari vieköön, et muuten tajua, että täällähän ei oma-aloitteisesti yritetä eteenpäin, perkele!
Sama juttu, jos perustat firman, mutta se ei onnistu heti. Tai jos äitiyslomalla ahkeroisit ja opiskelijat samalla ja tarvitsisit isommalla lapselle sen vuoksi hoitopaikan. Tai jos työttömänä hakeudut itseksesi vapaaehtoistyöhön, tuet pois!
Pysykää ihmiset siellä kotona ja yrittäkää nyt olla tekemättä mitään järkevää aja hyödyllistä, jos joku viranomainen ei sitä käske!
Äkkiä suorittamaan vaikka hoiva-avustajan tutkinto (8kk) ja sitten sillä rahoitat tutkintoasi, esim. olemalla henkilökohtainen avustaja. Älkää jääkö sossun varaan. Hallitus ei jätä tällaista porsaanreikää toisen tutkinnon opiskelijoille.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:02"]Koskeeko tämä päätös kaikkia koulutustasoja? Meinasin vaihtaa alaa...eikö se nyt onnistukaan? [/quote] Ei 2. astetta eli Amis, lukio [/quote] Yhden ammattitutkinnon suorittanut ei enää edes pysty hakemaan toiseen 2. tason ammattitutkintoon päiväopiskeluna. Tämä uudistus tuli muistaakseni jo pari vuotta sitten. Jos olet siis työtön artesaani (kuvallisen alan pt), en voi hakea esim. lähihoitajaksi. En tiedä miten menee iltaopiskeluna/aikuisopiskeluna, oppisopimus kai mahdollinen?
[/quote]
Onnistuu aikuiskoulutuksena.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:02"]Koskeeko tämä päätös kaikkia koulutustasoja? Meinasin vaihtaa alaa...eikö se nyt onnistukaan?
[/quote]
Ei 2. astetta eli Amis, lukio
[/quote]
Yhden ammattitutkinnon suorittanut ei enää edes pysty hakemaan toiseen 2. tason ammattitutkintoon päiväopiskeluna. Tämä uudistus tuli muistaakseni jo pari vuotta sitten. Jos olet siis työtön artesaani (kuvallisen alan pt), en voi hakea esim. lähihoitajaksi. En tiedä miten menee iltaopiskeluna/aikuisopiskeluna, oppisopimus kai mahdollinen?
[/quote]
Oho, en tiennyt. Kuulostaa järkyttävältä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:04"]
Tuskin missään opintojen alusta loppuun asti myönnetään toimeentulotukea. Jos opintotuki tms. loppuu kesken niin voi mahdollisesti jatkaa toimeentulotuella, mutta nämä harkitaan tapauskohtaisesti.
[/quote]
Toisen tutkinnon voi opiskella, mutta painostetaan hankkimaan työ. Ja leikataan ainakin 20%. Ja miettikää nyt, haluatteko oikeasti jokakuukausi laittaa hakemuksen ja jännittää kuinka käy? Parempi että on edes osa-aikainen työ. Sossu myös seuraa opintojen edistymistä.
[/quote]
Eli parempi vaan lopettaa opiskelut kesken ja hengailla kotona ja odottaa, että työkkäri löytää sulle töitä. Kun onhan se nyt ihan ennenkuulumatonta, että ihmiset ihan itse aktiivisesti kehittävät itseään ja parantavat työllistymismahdollisuuksiaan. Tukia vaan sellaiselta pois, ettei nyt vaan ala itsestään luulemaan liikoja ja opiskele vaikka maisteriksi, jos on jo AMK-tutkinto. Sossuhan onki kaikkein pätevin arvioimaan eri tutkintojen arvostusta työmarkkinoilla.
Mä en ihan oikeasti enää kestä. Nää ei mua koske, mutta mulla alkaa tulemaan olo, että mä halua pois täältä. Ei kestä ajatusta asua maassa, jossa tämä on lainsäätäjien mielestä se keino, millä tämä maa nousee lamasta.
Ei toimeentulotukea voida kieltää, jos siihen on taloudelliset perusteet. Ei siihen vaikuta kiittaako kaljaa soffalla vai teekeekö väikkäriä. Vaan siis se, onko tukeen taloudelliset perusteet. Eli että muuta toimeentuloa ei yksinkertasesti ole sillä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:29"]
Ei toimeentulotukea voida kieltää, jos siihen on taloudelliset perusteet. Ei siihen vaikuta kiittaako kaljaa soffalla vai teekeekö väikkäriä. Vaan siis se, onko tukeen taloudelliset perusteet. Eli että muuta toimeentuloa ei yksinkertasesti ole sillä hetkellä.
[/quote]
Lakia tiukasti seuraten, näin sen pitäisi mennä. Kuntakohtaiset ohjeistukset on asia erikseen. Mutta kirjoittaja on kuitenkin asian ytimessä. Voitte itse tarkistaa tt-tukilaista.
Ikävä kyllä luulen, että TE-toimistossa ollaan samaa mieltä, että nämä muutokset ovat tyhmiä. Poliitikothan näitä "parannuksia" tehtailevat.
Olen itse 50+ mutta sapettaa tälläiset mun ikäiset ihmiset, jotka päättäjinä tekevät päätöksiä, jotka heikentävät nuorten asemaa ja tulevaisuutta. En näe että leikataan ja säästetään -projektilla saadaan mitään positiivista aikaiseksi. Päinvastoin suuri osa nuorista syrjäytyy ja lisäksi valtaosalta menee usko koko poliittiseen järjestelmään ja yhteiskuntaan.
Tässä huonossa talouden tilassa valtion pitäisi vaikka ottaa lisää lainaa ja satsata nuoriin! Jos talous ei parane, niin sillä ei ole mitään väliä onko valtion velkaa 100 tai 102 miljardia --- mutta jos parilla miljardilla saataisiin nuorten asiat järjestymään, se olisi lottovoitto.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:12"]Äkkiä suorittamaan vaikka hoiva-avustajan tutkinto (8kk) ja sitten sillä rahoitat tutkintoasi, esim. olemalla henkilökohtainen avustaja. Älkää jääkö sossun varaan. Hallitus ei jätä tällaista porsaanreikää toisen tutkinnon opiskelijoille.
[/quote]
Kuka tollasta koiranvirkaa alkais tekeen
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:12"]Äkkiä suorittamaan vaikka hoiva-avustajan tutkinto (8kk) ja sitten sillä rahoitat tutkintoasi, esim. olemalla henkilökohtainen avustaja. Älkää jääkö sossun varaan. Hallitus ei jätä tällaista porsaanreikää toisen tutkinnon opiskelijoille. [/quote] Kuka tollasta koiranvirkaa alkais tekeen
Teen melkein ihan mitä vaan, että saan opiskella lisää. Minua kun ei materialismi tai lasten teko kiinnosta. Enkä usko että näen edes eläkettä. Tälläkin hetkellä 3 työtä, jotta saan opiskella. Rakastan opiskelua.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:04"]
Tuskin missään opintojen alusta loppuun asti myönnetään toimeentulotukea. Jos opintotuki tms. loppuu kesken niin voi mahdollisesti jatkaa toimeentulotuella, mutta nämä harkitaan tapauskohtaisesti.
[/quote]
Toisen tutkinnon voi opiskella, mutta painostetaan hankkimaan työ. Ja leikataan ainakin 20%. Ja miettikää nyt, haluatteko oikeasti jokakuukausi laittaa hakemuksen ja jännittää kuinka käy? Parempi että on edes osa-aikainen työ. Sossu myös seuraa opintojen edistymistä.