Emme mahdu nykyiseen asuntoon, yksiö esikoiselle?
Emme halua vaihtaa asuinaluetta ja isompia ei tule myyntiin. Mietimme, että jos ostaisimme samasta kerrostalosta yksiön. Minkähän ikäisenä esikoinen voisi haluta siihen muuttaa? Lukion 3 lk?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ostaa samasta taloyhtiöstä, silloin ei saa asumiseen asumistukea. Osta naapuritaloyhtiöstä.
Meillä muutti vähän alle täysi-ikäisenä hoitolaitokseen joutuneen sukulaisen asuntoon.
Miten voi olla tällainen rajaus asumistuessa?
No just tämän takia ettei kukaan kustanna nuorelle asumistuen avulla asuntoa samasta talosta jossa itse asuu, kun rahaa olisi maksaa kaikki ihan itse ja kyseessä ei ole nuoren oma-aloitteinen itsenäistyminen vaan juurikin perheen tilanlaajennus. Täysi-ikäisen kohdalla eri juttu sitten.
Minä yritin itse saada lukiossa äidin suostumaan siihen, että maksaisi puolet vuokrasta, jos muuttaisin. Ei onnistunut, mutta olisi siis ainakin minulle kelvannut. Kun kyse on teinistä, niin mieti myös miten asian esität. Jos painostat niin ei varmasti suostu, mutta jos annat päättää niin voi suostua.
Mun teini muutti piharakennukseen oma-aloitteisesti saadakseen yksityisyyttä. Mitä se kysyminen haittaa? Kunhan kysyy että "tykkäisitkö omasta rauhasta, täällä olisi yksiö myynnissä" eikä niin että pikkusisarukselle pitäisi saada huone, mihis sut laitetaan.
Voisiko vanhemmat nukkua olohuoneessa.
Minulle tuli ihan eri ongelmat mieleen tästä. Luulisin teinin innostuvan, mutta kustannatteko sitten kaikille lapsille oman asunnon tuon ikäisenä? Seuraava sisarus haluaa parin vuoden päästä myös oman yksiön, mutta esikoinen tuskin haluaa muuttaa pois kodistaan. Onhan se kivempi opiskelukämppä, kuin joku solu.
Jokainen voisi mennä siihen vuorollaan itsenäistymään :) Se on tasapuolista. Ja tuohan olisi meidän asunto, jossa siis lapsi saisi asua, jos haluaa. Mutta oletan, että ei nyt ikuisuuksia kukaan halua asua ihan kotinurkilla ja tulevathan sitten opiskelut yms.
Vanhemmat olohuoneessa ei myöskään ole meillä vaihtoehto. Syinä mm töiden eriaikaisuus. Käytännössä siis 2 lasta samaan tai nuorin meidän kanssa. Tai muutto, mutta sitä ei kukaan halua. Eivätkä etenkään lapset.
Hyvä ajatus. Ja sitten kun esikoinen ei halua enää asua samassa talossa vanhempiensa kanssa, asuntoon voi ottaa vuokralaisen. Koska asunnon on tarkoitus olla samassa talossa, sanoisin että jo 15 vuotiaalle voisi harkita sitä. Tehän pystytte valvomaan asuntoa melkein yhtä hyvin kuin omaa huonetta asunnossanne.
Yksiö samassa taloyhtiössä on myös hyvä sijoituksena, koska vuokralaista pystyy vähän pitämään silmällä.
Siis jo nuoremmat sisarukset eivät halua asua myöhemmin vuorollaan yksiössä, sen voi laittaa vuokralle.
Katselin joo noita asumistukijuttuja. Rajoituksia on tosiaan tietynikäisille, jos asuu samassa talossa vanhempien kanssa