Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää olla lihankaltaisia vegetuotteita?

Vierailija
07.12.2021 |

Eikö tuo nyt oo vähän kaksinaismoralismia?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaan tehdä sekasyöjälle helpoksi vähentää lihansyöntiä. Voit tehdä vanhoilla resepteillä normiruokiasa, vain korvaten liha jollain liki samanlaisella tuotteella.

Jotka maistuu, kun suoraan sanotaan, hirveältä. Kuvottaa kun paketin aikaiseen, yhden kerran ostin, lensi roskiin ja roskapussi ulos ja nopsaan. Kerran ostin myös kaurapastaa. Herrasiunaa, suuhun jäi limainen olo ja pasta ei maistunut miltään.

Kyllä ihmiset on hulluja kun tuommoista syövät, niistä soijajutuista en saat edes puhua. 🤢

Kaurapastaa? Mikä se lihaversio siitä sitten on, lihapasta?

Missä väitin että kaurapasta on vastine lihapastalle.

Syö hiukan lihaa saat aivosi toimimaan. Tuommoinen ei vaikuta hyvälle, ettet ymmärrä lukemaasi. Oletko saanut tänään kertoa tarpeeksi monta kertaa että olet vegaani, jos et, käy vielä huutamassa ulkona kaikkien korvaan, jos se helpottaa.

Vierailija
62/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaan tehdä sekasyöjälle helpoksi vähentää lihansyöntiä. Voit tehdä vanhoilla resepteillä normiruokiasa, vain korvaten liha jollain liki samanlaisella tuotteella.

No eihän ne maistu, tuoksu tai ole koostumuseltaan lähellekään alkuperäistä, vaikka ulkonäkö on vähä sinnepäin. Yök.

Eli sinä olet sitä mieltä että jonkun pitää kuolla, jotta sinä voit syödä parempaa etkä huonompaa ruokaa. Lihankorvikkeiden käyttäjä ehkä ajattelee päinvastoin.

Eläin ei ole joku, vaan eläin.

Lihankorvikkeista sairastun (plus maistuvat kauhealta), joten ei korvikkeita mulle. Mut syököön jos vatsa kestää, se ei mua kiinnosta. Mua kiinnostaa enempi oman lautasen sisältö. Vihanneksia syön kyllä mielelläni lihan lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihankorvikkeet ovat usein myös varsin helppoja ja nopeita. Se, että syön kasvispainotteisesti, ei tarkoita että haluaisin liotella ja keitellä papuja arki-iltaisin. Kyllä se mukavampaa on laittaa pannulle jotain valmista samalla kun tekee salaatit ja muut lisukkeet.

Miksi pitää hyvät kasvisvaihtoehtotuotteet pilata lihamausteilla? Jotain soijatexmex tms, kun voisi olla soija?

Minun texmex-ruoissani on mausteina chiliä, jeeraa, valkosipulia ja savupaprikaa. Kun viimeksi asian tarkistin, nuo kaikki olivat kasviksia.

Miksi lihansyöjät eivät voi käyttää lihamausteita vaan pitää maustaa ruoka kasvismausteilla? Eikö se lihan maku nyt oikeasti uppoakaan? Missä logiikka?

Vierailija
64/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotka maistuu, kun suoraan sanotaan, hirveältä. Kuvottaa kun paketin aikaiseen, yhden kerran ostin, lensi roskiin ja roskapussi ulos ja nopsaan. Kerran ostin myös kaurapastaa. Herrasiunaa, suuhun jäi limainen olo ja pasta ei maistunut miltään.

Kyllä ihmiset on hulluja kun tuommoista syövät, niistä soijajutuista en saat edes puhua. 🤢

Tänään söin juuri vesi kielellä soijarouhemakaronilaatikkoa. Huomenna saan onneksi vielä toisen satsin 😋.

Joopa joo!

Joopajoo itsellesi. Tippaakaan en kaipaa limaista lihaversiota, jossa makaronit on lötköjä ja munamaito muodostaa ällöttävä vaahtoa ruokaan. Puhumattakaan paistuvan jauhelihan löyhkästä kun sitä joskus äidilleni avuksi paistan.

Vierailija
65/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään söin juuri vesi kielellä soijarouhemakaronilaatikkoa. Huomenna saan onneksi vielä toisen satsin 😋.

Oletkohan minun kaveri kun hänkin oli tehnyt, koko kämppä haisi kuolemalle, ei siellä voinut olla, lähdin pois. Ruokaansa se ei tarjonnut, kun tietää etten sitä moskaa syö.

Vierailija
66/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha luulla että rupean paistamaan pyramidin muotoisia kasvispullia vain siksi ettei jollekin lihansyöjälle tulisi paha mieli. Joudut nyt vaan kärsimään pahasta mielestäsi, tsemppiä sen kanssa.

Ei tässä kyse ole muodosta. Kasvispyörykät tai pihvit ovat ihan ok, kunhan ne on tosiaan tehty oikeaista kasvis-/juuresraasteista (esim. Porkkana, lanttu, palsternakka, kesäkurpitsa, punajuuri) eikä jostain lihaa leikkivästä tuotteesta.

Kasvisruoka on hyvää, mutta en ymmärrä miksi pitää yrittää tehdä ’keinotekoista lihaa’. Itsellä ainakin sellaiset ruuat jäävät syömättä.

Sunkin kannattaisi vähän opiskella tätä juttua. Kun sen pullan olisi tarkoitus olla proteiinipitoinen osa ateriaa. Niin siinä täytyy olla jotain proteiinia eikä vain lanttua ja porkkanaa. Mausta nyt puhumattakaan. Ja monia pavut pierittää nin ettei niitäkään voi määräänsä enempää syödä päivässä.

Ei mun tartte. Koska en ole vegaani, saan kyllä proteiinit muualtakin ( ilman lihaakin). Ja kestän kyllä vaikka joka ainut ateriani ei olekaan koostettu ravintoaineiden osalta täydellisesti. Maku ratkaisee ja olen edelleen sitä mieltä, että oikea kasvisruoka maistuu huomattavasti paremmalta kuin ne lihankorvikkeet.

Vierailija
67/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyy, että onko kasinaismoralistista syödä lihankaltaisia kasvistuotteita, koska oikeasti haluaisi syödä lihaa.

Vastaus: Ei ole. Itseasiassa kysymyksessä on kasinaismoralismin vastakohta, eli eettinen toiminta.

Ihminen haluaisi tehdä asian A, mutta tekee asian B, koska kokee sen oikeammaksi.  

Vierailija
68/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne maistu, tuoksu tai ole koostumuseltaan lähellekään alkuperäistä, vaikka ulkonäkö on vähä sinnepäin. Yök.

Eli sinä olet sitä mieltä että jonkun pitää kuolla, jotta sinä voit syödä parempaa etkä huonompaa ruokaa. Lihankorvikkeiden käyttäjä ehkä ajattelee päinvastoin.

Eläin ei ole joku, vaan eläin.

Lihankorvikkeista sairastun (plus maistuvat kauhealta), joten ei korvikkeita mulle. Mut syököön jos vatsa kestää, se ei mua kiinnosta. Mua kiinnostaa enempi oman lautasen sisältö. Vihanneksia syön kyllä mielelläni lihan lisäksi.

Että oikein sairastut :D. Nyt on vahvasti korvien välissä.

Vierailija
69/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurapastaa? Mikä se lihaversio siitä sitten on, lihapasta?

Missä väitin että kaurapasta on vastine lihapastalle.

Syö hiukan lihaa saat aivosi toimimaan. Tuommoinen ei vaikuta hyvälle, ettet ymmärrä lukemaasi. Oletko saanut tänään kertoa tarpeeksi monta kertaa että olet vegaani, jos et, käy vielä huutamassa ulkona kaikkien korvaan, jos se helpottaa.

Hellitä pikkuisen kierroksia. Tuosta paasauksesta ei ota kukaan selvää.

-ohis.

Vierailija
70/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monia ruokia on maun ja reseptin osalta vaikea valmistaa ilman että sitä lihaa/kanaa/kalaa korvaa jollain vastaavan tyyppisellä tuotteella. Miksei sitten saisi olla vastaavia tuotteita vegeinä?

Vierailija
71/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihankorvikkeet ovat usein myös varsin helppoja ja nopeita. Se, että syön kasvispainotteisesti, ei tarkoita että haluaisin liotella ja keitellä papuja arki-iltaisin. Kyllä se mukavampaa on laittaa pannulle jotain valmista samalla kun tekee salaatit ja muut lisukkeet.

Miksi pitää hyvät kasvisvaihtoehtotuotteet pilata lihamausteilla? Jotain soijatexmex tms, kun voisi olla soija?

Minun texmex-ruoissani on mausteina chiliä, jeeraa, valkosipulia ja savupaprikaa. Kun viimeksi asian tarkistin, nuo kaikki olivat kasviksia.

Miksi lihansyöjät eivät voi käyttää lihamausteita vaan pitää maustaa ruoka kasvismausteilla? Eikö se lihan maku nyt oikeasti uppoakaan? Missä logiikka?

Äläpä muuta sano. Mikä homma kun pitää ottaa kasvikset avuksi?

Vierailija
72/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pidän nyhtökaurasta ja härkiksestä. Maustamaton versio vähän ikävä, mutta ainakin maustetut. Käytän niitä välillä. Sen lisäksi monet kasvispihvit, papupihvit yms käytössä. Sen sijaan en tykkää itse mistään soijanakeista tai muustakaan lihaa muistuttavasta. Vähän aikaa sitten ostin alesta jotain soija "lihapullia" ja olivat minusta kamalan makuisia. En siis kaipaa lihan makua ja rakennetta. Tuota härkistä käytän proteiinin lähteenä esim.jossain laatikossa. Siinä mielessä ihan hyviä minusta ja olisin jo aiemmin kaivannut noita käyttöön. Olen aika laiska laittamaan ruokaa niin sopivan helppoja minulle.

Vierailija
73/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa, oikea kasvisruoka maistuu niin hyvältä. Mutta ehkä osa näistä tuotteista on hyviäkin, voisin niitä kai uteliaisuudesta maistaa tässä joku päivä, vaikka sekasyöjä olenkin. Tofu ei maistu mutta joku härkis ehkä?

Vierailija
74/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Ne kaikki kasvikset itsessään on todella hyviä ilman että ne paskotaan valmiiksi jotain lihatuotetta muistuttamaan. Suurempi nautinto tunnistettavat palat kuin ruskeanvihertävä mössö.

Ihan kaikki kasvikset eivät sula hyvin, eikä jostain syystä myöskään raaka liha. Käsi ylös lihikset, moniko syö pihvit, paistit ja leikkeet raakana?

Tästä syystä me valmistamme ruokaa kypsentämällä ainekset helpommin sulaviksi.

Jos tämä oli lihahulluille uutta tietoa, niin en jotenkin edes hämmästy.

No ihan lähtökohtaisesti esim sian tai kanan lihaa ei tule syödä raakana. Syyt saat googlettaa, jos sivistys puuttuu tuon osalta.

Vierailija
75/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha luulla että rupean paistamaan pyramidin muotoisia kasvispullia vain siksi ettei jollekin lihansyöjälle tulisi paha mieli. Joudut nyt vaan kärsimään pahasta mielestäsi, tsemppiä sen kanssa.

Ei tässä kyse ole muodosta. Kasvispyörykät tai pihvit ovat ihan ok, kunhan ne on tosiaan tehty oikeaista kasvis-/juuresraasteista (esim. Porkkana, lanttu, palsternakka, kesäkurpitsa, punajuuri) eikä jostain lihaa leikkivästä tuotteesta.

Kasvisruoka on hyvää, mutta en ymmärrä miksi pitää yrittää tehdä ’keinotekoista lihaa’. Itsellä ainakin sellaiset ruuat jäävät syömättä.

Sunkin kannattaisi vähän opiskella tätä juttua. Kun sen pullan olisi tarkoitus olla proteiinipitoinen osa ateriaa. Niin siinä täytyy olla jotain proteiinia eikä vain lanttua ja porkkanaa. Mausta nyt puhumattakaan. Ja monia pavut pierittää nin ettei niitäkään voi määräänsä enempää syödä päivässä.

Ei mun tartte. Koska en ole vegaani, saan kyllä proteiinit muualtakin ( ilman lihaakin). Ja kestän kyllä vaikka joka ainut ateriani ei olekaan koostettu ravintoaineiden osalta täydellisesti. Maku ratkaisee ja olen edelleen sitä mieltä, että oikea kasvisruoka maistuu huomattavasti paremmalta kuin ne lihankorvikkeet.

Ja oot sitä mieltä että juuresraasteesta tulee yksin hyvä kasvispulla? No onnea sit sen luulosi kanssa, ei nyt taida järkiargumentit tässä toimia.

Vierailija
76/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on makkaraa, leikkeleitä, lihapullia ja muita prosessoituja tuotteita sen sijaan, että olisi vain lihaa eri kokoisina paloina?

Vierailija
77/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöntiä perustellaan usein eettisillä syillä, mutta myös ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona. En näe siinä mitään ympäristöystävää, että mantelit/kaurat yms liotetaan vedessä "maidoksi" ja pääosa raaka-aineesta menee muuhun, kuin ihmisravinnoksi. Sen lisäksi tuotetaan kasvisraaka-aineita, jotka tuhoavat ympäristöä, esim. mantelit tai palmuöljy. Yksipuolistetaan ympäristöä kasvintuotannolla useiden eliölajien kustannuksella. Lisäksi prosessoidaan jo sinällään ihmisravinnoksi kelpaavista ainesosista teollisin energiaavievin prosessein jotain ns. parempaa. En ymmärrä valmiiksi pilkottuja kasviksia muovipaketeissa, en kukkakaalimurua, en kaukomailta rahdattua kookosta.

Tämäkin ketju todennäköisesti poistuu, ennen kuin ehtii kommenttia valmiiksi kirjoittaa, koska tämä aihe on tällä palstalla kieltolistalla?

Suurin osa peltopinta-alasta menee tuotantoeläinten rehun kasvattamiseen. Lihansyönti vaatii selvästi suuremman osan planeetasta viljelykäyttöön kuin kasvissyönti, eli sinun kannattaisi ryhtyä kasvissyöjäksi jos luonnon köyhtyminen huolettaa.

Ja toki sinä voit valita kotimaista lähituotettua kasvisruokaa, jos kaikki kaukaa tuotu ja muoviin pakattu huolettaa. Niin minäkin pyrin tekemään.

Ottakaa asioista selvää. Suuri osa heinäpelloista on sellaista maata, mitä ei voida käyttää vihannesten tai viljan viljelyyn.

Vierailija
78/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liki samanlaisella tuotteella? Älä nyt viitsi naurattaa. Kaukana vege-tuotteet aidosta maista ja todellakin kierrän ne kaukaa. Kyllä ne on tehty ihan vaan vegaaneille, ei normaalisti syöjille.

En tiedä miten tarkkaan olet nykyisiin lihankorvikkeisiin tutustunut, mutta itse olen useamman kerran joutunut varmistamaan, että tuliko vahingossa lihatuote. Esim hälsans kokin feikkikanafileet ihan kuin oikeaa kanaa. Samoin beyond meat todella lähellä nautaa.

Ja vastauksena AP:n kysymykseen: itse tykkään lihankaltaisista vegetuotteista, koska minun (kasvissyöjän) tekee mieli, suorastaan himottaa, syödä lihaa hyvin usein, mutta omatunto ei anna myöten. En lopettanut lihansyöntiä siksi etten pitäisi sen mausta, vaan siksi etten tahdo tukea eläinten kärsimystä ja ilmankin Ensin tulee toimeen. ymmärrä miksi tämä on jollekin ongelma.

Vierailija
79/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mielelläni välillä soijanakeista tehtyä kastiketta tai härkisbolognesea, ovat lapsuudesta tuttuja lohturuokia sellaisina versioina mitä ilkeää aikuisenakin syödä. Oma moraali ei antaisi syödä enää lihatuotteita kun ymmärrän niihin liittyvät ekologiset ja eettiset ongelmat. Ei nuo prosessoidut vegetuotteetkaan tietenkään mitään huippuekologisia ole, mutta parempi valinta kuitenkin. 

Vierailija
80/118 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöntiä perustellaan usein eettisillä syillä, mutta myös ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona. En näe siinä mitään ympäristöystävää, että mantelit/kaurat yms liotetaan vedessä "maidoksi" ja pääosa raaka-aineesta menee muuhun, kuin ihmisravinnoksi. Sen lisäksi tuotetaan kasvisraaka-aineita, jotka tuhoavat ympäristöä, esim. mantelit tai palmuöljy. Yksipuolistetaan ympäristöä kasvintuotannolla useiden eliölajien kustannuksella. Lisäksi prosessoidaan jo sinällään ihmisravinnoksi kelpaavista ainesosista teollisin energiaavievin prosessein jotain ns. parempaa. En ymmärrä valmiiksi pilkottuja kasviksia muovipaketeissa, en kukkakaalimurua, en kaukomailta rahdattua kookosta.

Tämäkin ketju todennäköisesti poistuu, ennen kuin ehtii kommenttia valmiiksi kirjoittaa, koska tämä aihe on tällä palstalla kieltolistalla?

Suurin osa peltopinta-alasta menee tuotantoeläinten rehun kasvattamiseen. Lihansyönti vaatii selvästi suuremman osan planeetasta viljelykäyttöön kuin kasvissyönti, eli sinun kannattaisi ryhtyä kasvissyöjäksi jos luonnon köyhtyminen huolettaa.

Ja toki sinä voit valita kotimaista lähituotettua kasvisruokaa, jos kaikki kaukaa tuotu ja muoviin pakattu huolettaa. Niin minäkin pyrin tekemään.

Ottakaa asioista selvää. Suuri osa heinäpelloista on sellaista maata, mitä ei voida käyttää vihannesten tai viljan viljelyyn.

Olet kyllä aika suloinen. Mitä jos googlaisit viljelykierron.

T. Maanviljelijän tytär ja kasvissyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän