Ulkosuomalaiset, mitä ostatte Suomesta?
Täällä Norjassa ei ole ollenkaan Citymarketin ja Prismojen kaltaisia kauppoja, joten sellaisessa käydän aina kun ollaan Suomessa. Ostoslistalla kosmetiikkaa (meikkejä, shampoota ym.), Vaasan ruispaloja, Jenkki-purkkaa isoissa pusseissa, salmiakkia, avokadoja (!), isorakeista raesokeria.
Kaikkien em. tuotteiden suhteen valikoimat ovat täällä pienet ja hinnat korkeat.
Lisäksi Lidlissä käydään ihmettelemässä alhaisia hintoja ja valtavia maitotuote- ja paistopisteen valikoimia ;)
Kommentit (58)
Suomenkielisiä lehtiä mukaan, muutoin riitti karjalanpiirakoiden tankkaus Suomessa ollessa. Muuta en oo kaivannut, no ruisleipää ehkä kerran vuodessa.
Hyvin vähän tuon Suomesta mitään mukanani. Pussin kuivattuja herneitä hernesoppaa varten, joskus Abban Janssonin fileitä, siinäpä se onkin.
Asun Keski-Euroopassa ja ei ole meilläkään mitään Suomen kaltaisia jättimarketteja, enkä kyllä niitä kaipaakaan.
Salmiakkia, ruispaloja, jenkkiä, karjalanpiirakoita, porosäilykettä(! haha, Suomessa en koskaan syonyt poronlihaa).
Kun olin ulkosuomalainen, toin Suomesta reikäleipää ja Koskenkorvaa. Vastaavia tuotteita ei silloisesta kotimaastani löytynyt. Ruisleipä siellä oli happamatonta ja vodka ihan surkeaa.
Aiemmin varmaan enemmankin mutta nyt reilusti yli kymmenen vuotta asuneena lahinna xylitoli purkkaa tuon suomesta, muut tarvittavat loydan taalta ja esim ocado:lla on hyva valikoima pohjoismaalaisia tuotteita Briteissa jos satun vaikka raesokeria tarvitsemaan. Ruisleipaa kaivasin aiemmin mutta senkin olen opetellut itse tekemaan joten ei tarvitse enaa suvun suomesta raahata. Niin ja melkein unohtui etta lapsille tuon usein suomalaisia kirjoja luettavaksi!
Lasten suomenkielisiä kirjoja, dippikastikepusseja, aina matkalta yksi Muumi-muki, salmiakkia ja ruisleipää. Pärjätään kyllä ilmankin ja netistä/Lontoon kaupoista saa näitä kaikkia. Mutta onhan se silti kiva ;)
Mä tuon Kossua (mies tykkää), makkaraa, Aurajuustoa, suklaata ja lehtiä/kirjoja ja lasten dvd:itä suomeksi.
Mä toin japanissa asuessani täältä siteitä... Ne on jostain syystä siellä aivan valtavia, siis vähän liioiteltuna sellaisia jotka näyttää 200-kiloselle tarkoitetuilta vaipoilta :D joskus saattoi nähdä vaatteiden päältä kenellä oli menkat, niin paksuja olivat.
karkkia, ruisleipää, kylmäsavuporoa, savustuspusseja, minttuviinaa, astioita,...
Täällä Saksassa en kaipaa ainakaan mitään suomalaista ruokaa, päinvastoin. Pitäisikö muka jotain kanannahkapullia tuoda.... täällä Saksassa on paljon parempi ruoka ja halvempikin.
Suomen lomilla tulee syötyä silliä ja ruisleipää, siinäpä se melkein on.
Mulla on vähän toisinpäin, ostan ulkomailta Suomeen sellaista, mitä täältä ei saa. Olen asunut viidessä eri maassa pitkiä aikoja ja kymmenessä lyhyemmän ajan ja Suomessa nyt vasta toista vuotta. Olen suomalainen ja puhun suomea, mutta maassa olen ylipäätään asunut vain 1,5 vuotta.
Kaipaan Ranskasta viinejä. Sitä, että sitä perusviiniä voi ostaa siitä Pepsi-pullojen vierestä ihan normaalisti, eikä tarvitse mennä erikseen johonkin ALKOHOLIkauppaan ostamaan syntistä ALKOHOLIA, joka maksaa vielä ihan tähtitieteellisiä summia. Kaipaan myös fromage blancia, vaikka suomalainen rahka onkin ihan ok korvike.
Englannista (Lontoosta) kaipaan Whole Foodsin valmiiksi paloiteltuja ja kuorittuja hedelmiä ja muutenkin sitä esillepanoa ja valikoimaa. Söin paljon smoothieita ja niiden tekeminen on täällä Suomessa työläämpää, kun kaikki pitää kuoria ja paloitella itse (ellei halua pakasteesta). Esimerkiksi granaattiomenan kuorimiseen menee ihan tolkuttomasti aikaa, kun sieltä sai niitä siemeniä ihan vain rasiassa.
Suomessa käydessä ostan rintaliivejä, täällä Ranskassa sovittaessa on aina joku hengittämässä niskaan. Ihanaa kun saa rauhassa asioida.
Ostan myös leivinpaperia, joka on Suomessa mielestäni parempaa laadultaan kuin täällä Ranskassa. Samoin käsitiskiainetta, jota ei Suomessa tarvita kuin tippa kun taas Ranskassa myytävää menee ruokalusikallinen vastaavaan tulokseen. Niin ja hajusteetonta pyykinpesuainetta, jota Ranskassa on ajoittain mahdotonta löytää.
Kosmetiikkapuolelta ostan Max Factorin meikkejä, täältä kun ei samasta hintaluokasta löydy kuin Loréalia.
Ruokapuolelta tulee ostettua irtoteetä.
Asun Usan länsirannikolla ja käyn Suomessa kerran-pari vuodessa. Tietyt ihonhoitotuotteet ovat täällä aivan järkyttävän kallita kuten esim la roche posay. Tuon Suomesta tänne vaikka mitä. Olen kuin lapsi karkkikaupassa kun pääsen käymään vaikka prismassa, kaikki tuotteet näyttävät niin erikoisilta, mutta silti tutuilta samaan aikaan. Suomessa Kanebon (vai onko nykyään sensai..) meikkejä tarjolla laajemmin kuin Usassa joten niitä tulee shoppailtua. Myös hajuvedet ostan Suomesta tai Euroopasta. Sama hajuvesi Usasta on laadultaan aivan eri luokkaa kuin Euroopasta ostettu, syynä eri valmistusmaa.
Käyn Suomessa n. kerran parissa vuodessa ja kyllä joka kerta roudaan mukanani takaisin pienen matkalaukullisen Suomiherkkuja. Paljon eri makeisia, esim. Pätkis, salmiakki, Fazerin sininen, irtokarkkeja, konvehteja yms. Ruisleipää paljon! Joulunaikaan glögiä ja torttutaikinaa + luumuhilloa. Xylitoli-purkkaa ja siidereitä. Ihanaa saada syödä kotimaisia herkkuja, joista on esim muistoja lapsuudesta :)
Ainiin unohdin Fasupalat!!! Ai että kun nyt saisi yhden :)
Ruokapuolelta tulee ostettua salmiakkia ja muita makeisia, pinaatti- ja porkkanalettuja, leipäjuustoa, ruisleipää, kardemummaa, teetä ja kahvia jne. Kosmetiikkapuolelta taas tärkein on Lumenen CC-voide ja toisinaan ostan myös XZ hiustenhoitotuotteita. :-)
Oltermannia, ruisleipää, xylitolpurkkaa, salimiakkia, karkkia. Iittalan lasia, Arabian ja Hackmanin tuotteita.
Silloin kun asuin vielä ulkomailla niin en kaivannu mitään suomesta. Minulle riitti se mitä sielä oli myytävänä. Ja kun palasin tänne en ole kaivannu mitään sieltäkään. Maassa maan tavalla tai maasta pois.
Ehkä pohjoisnorjassa ei ole tuollaisia kauppoja mutta Oslon lähellä oli jo 19v sitten.